Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Martin Henriksen, lederen Lene Vågslid og Maria Aasen-Svensrud,
fra Høyre, Ingunn Foss, Peter Frølich og Frida Melvær, fra Fremskrittspartiet,
Per-Willy Amundsen og Kjell-Børge Freiberg, fra Senterpartiet, Jan
Bøhler og Jenny Klinge, og fra Sosialistisk Venstreparti, Petter Eide,
viser til Dokument 8:63 S (2019–2020) fra stortingsrepresentant
Bjørnar Moxnes om ratifikasjon av tillegg til Roma-vedtektene om
straffeforfølgelse av folkerettsstridig angrepskrig og kriminalisering
av folkerettsstridig angrepskrig i norsk straffelov. Komiteen viser
til forslagene som er gjengitt foran i innstillingen.
Komiteen deler forslagsstillers
intensjon om at Norge, 80 år etter Tysklands invasjon 9. april 1940,
skal ha en best mulig nasjonal og internasjonal juridisk beskyttelse
mot angrep fra fremmede makter. Komiteen deler også forslagsstillers
syn om viktigheten av å sikre Norges selvstendighet og trygghet.
Forslagsstiller ønsker også å understøtte respekten for det internasjonale
forbudet mot angrepskrig ved å vise at Norge i samsvar med folkeretten
har kriminalisert denne forbrytelsen og støtter prinsippet om internasjonal
og nasjonal håndheving av ansvar.
Komiteen viser til forslagsstillers
understreking av at angrepskrig fortsatt er forbudt etter folkeretten. Komiteen registrerer
at forslagsstiller mener dagens folkerettslige rammeverk for Norge
ikke er tilstrekkelig for å sikre et rettsvern mot angrepskrig. Komiteen registrerer
at forslagsstiller henviser til viktigheten av at Norge ratifiserer
det såkalte Kampala-tillegget til Roma-vedtektene som gir jurisdiksjon
til å straffeforfølge ansvarlige ledere for aggresjonsforbrytelser.
Forslagsstiller framhever også at slik ratifikasjon vil bidra til
det internasjonale arbeidet med å forby og straffeforfølge angrepskrig.
Komiteen viser til at forslagsstiller
framhever at Norge, i motsetning til mange andre europeiske land, ikke
har ratifisert Kampala-tillegget. Derfor mener forslagsstiller at
Norge mangler lovgrunnlag for nasjonal rettsforfølgelse av ansvarlige
for en aggresjonsforbrytelse, og at en statlig aggresjonsforbrytelse
mot Norge vil kunne skje uten at norsk justisvesen får mulighet
for å etterforske og straffeforfølge denne folkerettslige forbrytelsen.
Komiteen viser ellers til vedlagt
svarbrev fra utenriksministeren av 28. februar 2020.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Senterpartiet,
viser til utenriksministerens svarbrev til justiskomiteen. Der fremgår
det at Norge og andre stater har utvist skepsis til å inkludere aggresjonsforbrytelsen
i Roma-vedtektene fordi det reiser rettslige og politiske problemstillinger
med potensielt uheldige konsekvenser for domstolens virke. For det første
er det vanskelig å gi en tilstrekkelig presis definisjon av forbrytelsen.
Dette reiser vanskeligheter med tanke på kravene til forutsigbarhet
og klarhet som følger av legalitetsprinsippet i strafferetten. Videre
knyttes det betenkeligheter til myndighetsfordelingen og samspillet
mellom domstolen og Sikkerhetsrådet. Sistnevnte har etter FN-pakten
det overordnede ansvaret for opprettholdelse av internasjonal fred
og sikkerhet, og derfor adgang til å fastslå hvorvidt det foreligger
en aggresjonssituasjon.
Flertallet viser også til at
inkludering av aggresjonsforbrytelsen i særlig grad åpner for politisk
motiverte statsklager, noe som kan bidra til en politisering av domstolens
arbeid. Gitt de usikkerhetene som hersker om hvilke handlinger domstolen
i praksis vil anse å være omfattet av aggresjonsforbrytelsen, er
det etter utenriksministerens syn ønskelig å se an ICCs eventuelle
anvendelse og tolking av straffebudet før Norge ratifiserer. Dette
vil sette oss bedre i stand til å utrede konsekvenser for Norge. Flertallet støtter
seg til dette.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Senterpartiet, viser
også til utenriksministerens svarbrev til justiskomiteen hvor det
fremheves at Norge var en sterk pådriver under opprettelsen av Den
internasjonale straffedomstolen (ICC) som ble vedtatt i 1998. Det
vises videre til at regjeringen vil jobbe videre for at flere stater anerkjenner
ICCs jurisdiksjon. Utenriksministeren påpeker at Norge i prinsippet
var støttende til et individuelt strafferettslig ansvar for statsledere
og militære ledere som beordrer aggresjonshandlinger, samtidig som
det understrekes at Norge var bekymret for at vedtakelse av aggresjonsforbrytelser
som i særlig grad åpner for politiske motiverte statsklager, kunne
bidra til en politisering av den nyetablerte domstolen som hele sin
levetid hadde vært gjenstand for politiske angrep. Dette flertallet deler denne
bekymringen.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti vil vise til at ratifikasjon
av Kampala-tillegget til Roma-vedtektene vil gjøre at Norge får
en bedre nasjonal og internasjonal juridisk beskyttelse mot angrep
fra fremmede makter, en type beskyttelse Norge ikke hadde i 1940. Dette medlem ser
at dersom ICC får myndighet til å avgjøre om det har skjedd en ulovlig aggresjon,
kan dette virke avskrekkende ved en eventuell trussel mot Norge. Dette medlem viser
blant annet til Forsvarets høgskole/Stabsskolen som påpeker at en
mulig straffeforfølgning av slike forbrytelser mot Norge forhåpentligvis
kan ha en avskrekkende effekt.
Dette medlem viser til at ratifikasjon
av Kampala-tillegget til Roma-vedtektene ikke kommer i konflikt med
Norges forpliktelser i NATO. Dette medlem vil vise til at
et flertall av NATO-medlemslandene har allerede ratifisert, inkludert
Tyskland, Spania, Island, Estland og Belgia. Dette medlem viser også til
høringsuttalelsen fra Forsvarets Høgskole/Stabsskolen, hvor det slås
fast at
«[r]atifikasjonen
vil ikke forventes å medføre noen begrensninger for Forsvarets aktivitet
eller høyere terskel for å beslutte deltakelse i internasjonale
operasjoner.»
Dette medlem vil understreke
at en ratifikasjon av Kampala-tillegget til Roma-vedtektene er i
tråd med en norsk tradisjon for å slutte seg til avtaler som styrker folkeretten
og internasjonal rett. Slik dette medlem ser det, kommer
denne ambisjonen tydelig fram i Meld. St. 27 (2018–2019) Norges
rolle og interesser i multilateralt samarbeid. Her slår regjeringen
fast at Norges fremste utenrikspolitiske interesse er å forhindre
svekkelse av internasjonal rettsorden og multilaterale styringssystemer.
Dette medlem vil vise til at
det gjennom høringsrunden har kommet fram bred støtte til saken. Blant
de som støtter saken er International Commission of Jurists, en
kommisjon som består av 60 fremtredende jurister fra hele verden
med hovedkontor i Geneve. Den norske avdelingen av ICJ, påpeker
blant annet at
«det er en særlig
forventning knyttet til medlemmer av Sikkerhetsrådet om å gi sin
tilslutning til Kampala-tillegget» og at «det vil sende et uheldig
internasjonalt signal dersom Stortinget avviser forslaget uten grundig behandling.»
En annen betydningsfull
internasjonal aktør som krever at Norge ratifiserer Kampala-tillegget
og kriminaliserer aggresjonsforbrytelsen, er Coalition for the International
Criminal Court, en paraplyorganisasjon som representerer 2 500 sivilsamfunnsaktører
i 150 land som arbeider for å støtte opp om den internasjonale straffedomstolen.
«As the third European
country and the first Nordic country to ratify the Rome Statute
on 16 February 2000, Norway set a precedent for its neighbors in
the fight against impunity for the most serious crimes of concern to
all of humanity. Now it is time for Norway to reaffirm its pledge
to global justice […] To fully protect victims everywhere and exercise
its mandate independently and impartially, the ICC needs the resolute
commitment of States Parties, such as Norway, to uphold an international
rules-based order and to promote peaceful conflict resolutions.
International peace and security require steps to deter not only
genocide, crimes against humanity and war crimes, which Norway took
by ratifying the Rome Statute, but also acts of aggression that endanger
our world order.»
Dette medlem vil understreke
betydningen av at Norge ikke har et tilstrekkelig rettsvern mot
angrepskrig. Dette
medlem understreker også at Norge, i motsetning til mange
andre europeiske land, ikke har ratifisert Kampala-tillegget, og
at det nå er nødvendig. Dette
medlem framhever også at en slik ratifikasjon vil bidra til
å styrke et globalt folkerettslig forbud ved å forby og straffeforfølge
angrepskrig. Dette
medlem slutter seg også til forslagsstillers øvrige begrunnelse,
og fremmer derfor følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med et forslag til
ratifikasjon av Roma-vedtektenes tillegg om aggresjonsforbrytelse
(Kampala-tillegget).»
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med et forslag om en
ny bestemmelse i straffeloven kapittel 16 som kriminaliserer angrepskrig,
i tråd med Kampala-tillegget til Roma-vedtektene.»