Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill
Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Nils Aage Jegstad,
lederen Helge Orten og Elizabeth Åsjord Sire, fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud, Tor André Johnsen og Morten Stordalen, fra Senterpartiet,
Bengt Fasteraune og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti,
Arne Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, viser til Prop. 54
S (2020–2021), som inneholder to saker om finansiering. De er knyttet
til prosjektene E39 Rogfast og rv. 13, begge i Rogaland.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Venstre, merker seg at Samferdselsdepartementet i proposisjonens
del 1 viser til at E39 Rogfast er et av de største samferdselsprosjektene
i landet noensinne. Reisetiden mellom Nord-Jæren og Haugalandet
blir redusert med om lag 40 minutter, og den kan trafikkeres hele
døgnet når den er ferdigstilt.
Komiteen viser
til at proposisjonens innhold rettet mot E39 Rogfast er en konsekvens
av at tilbud i anbudsrunden var vesentlig høyere enn ventet. Derfor
ble det gjennomført en ny kostnadsgjennomgang i Statens vegvesen,
og det ble gjennomført en ny KS2 av prosjektet. Konsekvensen av
dette ble at prosjektets kostnadsramme hos Statens vegvesen ble
økt fra 20 828 mill. 2020-kroner til 22 530 mill. 2020-kroner. Komiteen viser
til at styringsrammen ble økt fra 18 564 mill. 2020-kroner til 20 600
mill. 2020-kroner.
Den eksterne kvalitetssikreren
har anbefalt en revidert kostnadsramme på 24 800 mill. 2020-kroner
og en styringsramme på 19 500 mill. 2020-kroner. Begge disse instansene
vurderer grunnkostnadene i prosjektet ganske likt. Hovedforskjellen
mellom styringsrammen hos Statens vegvesen og kvalitetssikreren
er knyttet til vurderingen av usikkerhet, spesielt for geologiske
forhold. Statens vegvesen så ingen grunn til å foreslå en økt styringsramme,
mens ekstern kvalitetssikrer vurderer det slik at den totale usikkerheten
er så stor at styringsrammen bør økes. Grunnen til den økte usikkerheten
fra ekstern kvalitetssikrer er at flere store kontrakter skal ut
i markedet over en relativt kort periode. Det gjør at markedet er
mer usikkert når de siste kontraktene skal inngås. Dette har Statens
vegvesen sagt seg enig i.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Venstre, merker seg at departementet har valgt å legge
til grunn en revidert kostnadsramme på 24 800 mill. 2020-kroner,
og en revidert styringsramme på 20 600 mill. 2020-kroner.
Analysen fra ekstern
kvalitetssikrer viser at Rogfast er samfunnsøkonomisk lønnsom med
en levetid på 75 år, med en positiv nytteverdi på 11 700 mill. kroner. Dette
viser, etter flertallets syn,
at dette er et viktig prosjekt, som vil bidra til både økt verdiskaping
og en omfattende endring i bo- og arbeidsregionen mellom Stavanger
og Haugesund. Samferdselsdepartementet viser i proposisjonen til
at E39 Rogfast er et av de største samferdselsprosjektene i landet
noensinne. Reisetiden mellom Nord-Jæren og Haugalandet blir redusert
med om lag 40 minutter og den kan trafikkeres hele døgnet når den
er ferdigstilt. Dette prosjektet er av nasjonal verdi, og flertallet viser
til at dette er det første prosjektet i en rekke planlagte ferjefrie
fjordkryssinger på Vestlandet. Når E39 Hordfast blir bygget og E39
mellom Kristiansand og Stavanger er ferdig, vil Rogfast få enda
større betydning i hele regionen mellom Bergen og Kristiansand.
Prosjektet er tidligst beregnet ferdigstilt for åpning av trafikk
i 2031.
Komiteen viser
til at Rogaland fylkeskommune har stilt garanti for et maksimalt
låneopptak på 16 mrd. kroner. Denne garantien er for lav til å dekke
bompengeselskapets behov for låneopptak ved en kostnadsøkning. Etter
Statens vegvesens beregninger burde garantien vært oppjustert til
18,7 mrd. kroner. Derfor foreslås det i proposisjonen at de statlige
midlene blir økt til 8 240 mill. 2020-kroner. Forutsetningen er
at disse midlene blir tilført i perioden 2022–2030. Dersom prosjektkostnadene
blir høyere enn 20 600 mill. kroner, skal dette i sin helhet finansieres
med statlige midler på grunn av begrensningen i den fylkeskommunale
garantien.
Proposisjonens del
2 er rettet mot rv. 13 Ryfast i Rogaland. Prosjektet er ferdig og
åpnet for trafikk, Ryfylketunellen i desember 2019 og Hundvågtunellen
i april 2020, men Statens vegvesen har hatt utfordringer med den
spanske leverandøren av vegkantutstyr. Dette gjør at innkreving
av bompenger ikke er startet opp ennå. Statens vegvesen har startet
arbeidet med ny leverandør, og det er ventet at innkrevingen vil
kunne starte i februar 2021. Usikkerhet gjør imidlertid at en må
ta høyde for at dette først vil kunne skje i april 2021. Etter avtalen
med bompengeselskapet er det staten som skal finansiere selskapets
utgifter som følge av utsettelser i tidspunkt for innkreving av
bompenger. Departementet vil komme tilbake til Stortinget på egnet
måte så snart det foreligger en oversikt over hvor store kostnader
det er snakk om.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Venstre, viser til at Rogfast er et svært viktig prosjekt
for hele Norge. Verdiskapingspotensialet i regionen i og mellom
Stavanger og Haugesund er stort, og gjennom å åpne bo- og arbeidsregionen
på denne måten regner en med at mye av dette potensialet blir realisert.
Derfor har også prosjektet høy samfunnsøkonomisk nytteverdi. Nytteverdien
er fortsatt stor, selv om kostnadene nå er blitt justert opp. Flertallet vil
påpeke at det i denne regionen finnes både store, dyktige og erfarne
entreprenørfirma, som nå bare venter på å komme i gang med å regne
på anbud og starte byggingen av denne veiforbindelsen. Det vil være
av stor betydning om norske entreprenører klarer å regne seg fram
til å kunne få et av de mange anbudene i dette prosjektet. Denne
tunellen er nemlig bare den første av en rekke ferjefrie fjordkryssinger,
som vil kunne binde sammen hele Vestlandet og utløse verdiskaping
langs hele kysten. Av disse grunner er det derfor viktig at dette
prosjektet, som faktisk er påbegynt, settes i gang igjen så snart
som overhode mulig.
Videre
vil komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet vise til at dette er
en riksvei, og at det er urimelig at fylkeskommunen skal garantere
for bompengeinntektene som dette prosjektet er fundamentert på.
Rogaland fylkeskommune har nå uttalt at de ikke er i stand til å
garantere for flere store veiprosjekt, og krever nå at staten garanterer
for sine egne veier i framtiden. Fylkeskommunen har nå garantert
for så store og dyre prosjekter at de ser med uro på framtidige
låneopptak til egne prosjekter.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet understreker at dette er et svært viktig
prosjekt både regionalt og nasjonalt, og viser til sitt representantforslag
Dokument 8:108 S (2019–2020) om å sikre fremdrift i prosjektet E39
Rogfast. Disse
medlemmer vil påpeke at dersom stortingsflertallet hadde støttet
dette forslaget, hadde man allerede vært godt i gang med fremdriften
i dette svært viktige prosjektet. Disse medlemmer vil derfor
støtte det fremlagte forslaget fra regjeringen og forventer at dersom
det skulle bli høyere kostnader i prosjektet, skal dette finansieres
med statlige midler uten økt bidrag fra bompenger.
Disse medlemmer påpeker videre
at det er svært viktig å ha fullt trøkk på fremdriften i prosjektet. En
eventuell utsettelse av åpningen vil kunne medføre store kostnader
i forbindelse med forlengelse av ferjeanbudene. Disse medlemmer vil her vise
til at når Tausambandet måtte forlenges grunnet lengre byggetid av
Ryfast, så kunne vi i Aftenbladet 31. januar 2017 lese at de årlige
utgiftene på Tausambandet lå an til å bli 7-doblet i utsettelsesperioden.
Noe som viser hvor viktig det er å holde fremdriften og sikre oppstart
innenfor vedtatt fremdriftsplan.
Disse medlemmer er bekymret
for prosjektets forsinkelse ifølge tidligere tidsplaner og mener
det bør ses på muligheter for en forsert fremdrift. Økte kostnader
i den forbindelse bør ses i sammenheng med den tapte samfunnsøkonomiske
nytten.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til Stortingets
vedtak 2 (2020–2021):
«Stortinget ber regjeringen
fremme sak for Stortinget hvor staten overtar garantiansvaret for
bompengelån på riksveg, både på nåværende og framtidige prosjekter.»
Disse medlemmer viser til at
bompengegjelden har skutt fart med samferdselsministere fra Fremskrittspartiet,
og at det nå må gjøres grep for å få ned bompengegjelden. Disse medlemmer håper
derfor at Stortingets vedtak om statlig garantiansvar for bompengelån
effektueres raskt.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener det er interessant at Senterpartiet
nå gir uttrykk for et ønske om å redusere bompengegjelden i Norge,
all den tid en gjennomgang av alle utbyggingsvedtak siden 2010 viser
at partiet har stemt for samtlige nye bompengeinnkrevinger.
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet var del av flertallet bak vedtaket om at regjeringen skal
legge frem sak om statlig overtakelse av garantiansvaret for bompengelån.
Det kan være et godt bidrag til arbeidet med å redusere bompengegjelden
i samferdselsprosjekt. Disse
medlemmer mener imidlertid at det aller viktigste er å bevilge
penger til å redusere bompengegjelden, og der svikter Senterpartiet
gang på gang. I sitt alternative budsjett for 2021 foreslår ikke Senterpartiet
en eneste krone mer til fjerning av bomstasjoner.
Disse medlemmer velger å høre
på de ordførerne fra blant annet Senterpartiet som ber om hjelp
til å fjerne bompenger. Sannsynligvis roper de om hjelp fra Fremskrittspartiet
fordi de møter døve ører hos sine egne partifeller på Stortinget.
Det er gang på gang vist gjennom handling at det er kun Fremskrittspartiet
som reelt kjemper mot bompengetrykket folk flest opplever. Disse medlemmer viser
i denne sammenheng til budsjettforliket for 2021 hvor Fremskrittspartiet
har fått gjennomslag for å bruke hele 2 mrd. kroner til reduksjon
og fjerning av bompenger over hele landet.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener at hele Ferjefri E39-prosjektet
bygger på foreldet tankegang, uten viktige miljø- og klimahensyn.
Mye tyder nå på at også flere viktige forutsetninger for Stortingets
vedtak i 2017 er endret med høyere kostnader, mindre trafikkgrunnlag,
mulig konkurrerende ferge, lavere kjørehastighet osv.
Dette medlem har etterlyst
et detaljert klimabudsjett for Rogfast. Om dette ikke er utarbeidet
for et så stort prosjekt, er det både skuffende og skremmende. Det
er avgjørende viktig at samferdselssektoren, med alle sine utbygginger,
nå tar klima- og miljøspørsmålet på høyeste alvor.
På denne bakgrunn
fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utarbeide et fullstendig og detaljert klimabudsjett
for Rogfast-utbyggingen og komme tilbake til Stortinget med en rapport
senest innen 1. mars 2021.»
Dette medlem setter
derfor spørsmålstegn ved beregningene av den samfunnsmessige nytten
av dette enorme prosjektet. Ikke minst vil kjøretid og bompengetakstene
være avgjørende for om dette prosjektet faktisk gir noe felles bo-
og arbeidsmarked i regionene på begge sider av fjorden.
Dette medlem vil også peke
på at det i beregningene er lagt inn for lang ventetid på fergene
i dag og for høy hastighet på beregnet trafikk i tunnelen til at
den «vedtatte sannhet» på 40 minutter innspart tid er reell ved
bygging av Rogfast i forhold til ferger.
Dette medlem vil nok en gang
vise til partiets syn på at alle fjordkryssingene i Ferjefri E39-prosjektet
i stedet burde satset på hyppige avganger av nullutslippsferger
som det aller beste alternativ til de pengeslukende og miljøfiendtlige
fjordkryssingene med broer eller tunneler i Ferjefri E39. Dette
vil tjene både miljøet, norsk maritim industri og turistnæringen
og tilgodese ønskene til Norsk Lastebileier-Forbund.