6.3.2 Komiteens merknader
Komiteen viser til Innst.
370 S (2017–2018), hvor komiteen ba om en gjennomgang av om retningslinjene
for observasjon og uttrekk er tilstrekkelig robuste når fondet investerer
i markeder hvor det er grunn til bekymring for menneskerettighetssituasjonen
generelt, og en operasjonalisering av retningslinjene i lys av en slik
gjennomgang.
Regjeringen satte
på denne bakgrunn ned Etikkutvalget, som leverte sin innstilling
NOU 2020:7 «Verdier og ansvar. Det etiske rammeverket for Statens
pensjonsfond utland» 15. juni i år. Rapporten har vært på høring, og
departementet tar sikte på å legge fram sine vurderinger av utvalgets
forslag i fondsmeldingen våren 2021.
Komiteen viser til at utvalget
har foreslått flere endringer både i produktkriteriene og atferdskriteriene, jf.
kapittel 6.3 i meldingen, og viser til at organisasjonene som deltok
på komiteens høring om fondsmeldingen, alle ga bred støtte til Etikkutvalgets
forslag til endringer.
Komiteen mener også at utvalgets
forslag svarer godt på flere av utfordringene som følger av den
betydelige utvidelsen av investeringsuniverset og nye etiske problemstillinger.
Komiteen viser til omtalen
og forventer at regjeringen kommer tilbake i neste års fondsmelding
med konkrete forslag til oppfølging av Etikkutvalgets innstilling. Komiteen viser
til at mange av organisasjonene som deltok i komiteens høring, pekte
på forhåndsfiltrering av selskaper som et virkemiddel i den etiske
forvaltningen.
Komiteen vil på den bakgrunn
be om en vurdering av risikobasert forhåndsfiltrering som virkemiddel når
fondet går inn i markeder med avvikende normer og hvor informasjonsinnhentingen
om selskapenes atferd er krevende.
Komiteen vil understreke at
det i mellomtiden ikke åpnes for nye markeder i referanseindeksen,
jf. komiteens merknader
i kapittel 3.1.5.
Komiteen viser til at grov
korrupsjon er et kriterium for uttrekk, mens skatteetikk ikke er
eksplisitt omtalt i fondets etiske retningslinjer. Stortinget har
tidligere lagt til grunn at ulovlig eller uetisk selskapsvirksomhet
i skjul av hemmelighold i lukkede jurisdiksjoner bør være grunnlag
for uttrekk av enkeltselskaper, noe som også er skjedd.
Komiteen ber regjeringen vurdere
om ikke også skatteetikk bør omtales eksplisitt i fondets etiske
retningslinjer for å tydeliggjøre betydningen av dette.
Komiteen viser til at grove
eller systematiske brudd på menneskerettighetene er blant kriteriene
for uttrekk. Etikkutvalget foreslår å stryke eksemplene som er listet,
for å understreke at alle typer grove eller systematiske brudd på
menneskerettighetene er omfattet.
Komiteen vil peke på at arbeidstakerrettigheter, organisasjonsfrihet
og anstendige arbeidsvilkår også er sentrale elementer i menneskerettighetene
og derfor må være blant hensynene som bør ligge til grunn for uttrekk
og eierdialog. Komiteen viser
til at dette blant annet var grunnen til uttrekk av Wal-Mart Stores
Inc. og Wal-Mart de Mexico i 2006.
Komiteen merker seg Etikkutvalgets
forslag og gode argumenter for å utvide korrupsjonskriteriet til også
å omfatte annen grov økonomisk kriminalitet. Komiteen registrerer at slik
kriminalitet kan ha vel så samfunnsskadelige konsekvenser som korrupsjon. Komiteen legger
til grunn at også «tilrettelegging» for økonomisk kriminalitet omfattes. Komiteen ber
regjeringen i neste fondsmelding vurdere en innskjerping og utvidelse
av nevnte kriterium i retningslinjene for observasjon og utelukkelse.
Komiteen understreker viktigheten
av at Etikkrådet og dets sekretariat har tilstrekkelige ressurser
og kompetanse for at de skal kunne utføre oppgavene sine på en god
måte. Komiteen legger
til grunn at det i oppfølgingen av de konklusjoner som trekkes på
bakgrunn av Mestad-utvalget, vil kunne bli behov for å tilføre Etikkrådet
økte ressurser. Komiteen viser
videre til viktigheten av et godt samarbeid mellom Etikkrådet og Norges
Bank, ettersom Etikkrådet trenger kunnskap om fondsforvaltningen
for å kunne løse sine oppgaver og fordi banken har god innsikt og
kompetanse på mange problemstillinger som er relevante for Etikkrådets
vurderinger. I lys av stadig mer krevende oppgaver, som følge av
blant annet Stortingets føringer for fondet, ber komiteen regjeringen komme
tilbake med en vurdering av Etikkrådets ressurssituasjon i forbindelse
med fondsmeldingen 2021.