Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Martin Henriksen, lederen Lene Vågslid og Maria Aasen-Svensrud,
fra Høyre, Ingunn Foss, Peter Frølich og Frida Melvær, fra Fremskrittspartiet,
Per-Willy Amundsen og Kjell-Børge Freiberg, fra Senterpartiet, Jan
Bøhler og Jenny Klinge, og fra Sosialistisk Venstreparti, Petter Eide,
viser til Prop. 21 L (2020–2021) Endringer i arveloven (landbrukseiendommer
i dødsbo mv.)
Komiteen merker seg at når
eieren av en landbrukseiendom dør, vil landbrukseiendommen automatisk
inngå i dødsboet. Et dødsbo skal bare bestå midlertidig. Så snart
den avdødes forpliktelser er gjort opp og boets netto er overført
til arvingene, vil dødsboet opphøre.
Komiteen merker seg at de fleste
dødsbo blir gjort opp innen rimelig tid, men et mindre antall bo
forblir uoppgjort over lang tid. Dette kan være uheldig – ikke minst
der det inngår en landbrukseiendom i dødsboet. Driften av eiendommen
kan lide under fraværet av en aktiv eier. I tillegg kan driften
av omliggende eiendommer påvirkes negativt av at en eiendom blir
værende i dødsbo over tid. De omliggende eiendommene kan for eksempel
ha behov for samtykke til utvikling av eller deltakelse i felles
prosjekter i området. Er eiendommen en del av et dødsbo, kan det
være vanskelig å vite hvem man skal henvende seg til, det kan være
problematisk for arvingene å bli enige om mulige tiltak, og arvingene kan
ha ulike interesser i driften. Slike ulemper forverres om eiendommen
forblir i dødsboet i lang tid. Dødsfall blant arvingene kan også
bety at det oppstår flere dødsbo på eiersiden.
Komiteen viser til at departementet
derfor foreslår en ny bestemmelse for tilfeller der det inngår en landbrukseiendom
i dødsboet etter arvelateren, slik at eiendommen må være overført
til en ny eier innen tre år.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til Prop. 107 L (2017–2018) og tilhørende innstilling,
hvor disse medlemmer sammen
med medlemmer fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti la
inn følgende merknad og fremmet følgende forslag:
«Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser videre til innspill under høringen om arveloven i Stortinget
15. januar 2019 hvor Norges Skogeierforbund og Norges Bondelag ønsket
endringer i arveloven slik at ikke dødsbo, som slipper bo- og driveplikt,
kan tviholde på gårdsbruk. Konsekvensen er at de brukes som fritidseiendommer
og at mange ønsker å la eiendommene ligge i dødsboet for å slippe
å flytte dit. Flertallet vil vise til høringen hvor det ble vist
til eksempler med skogområder som burde bli vernet, men hvor man
ikke fikk tak i alle arvingene, eller problemer med å bygge veier
fordi man ikke får nødvendige underskrifter fra arvingene. Både
Skogeierforbundet og Bondelaget viste til Sverige hvor arvinger
av landbrukseiendommer har fire år på seg til å finne en løsning.
Flertallet støtter
innspillene og fremmer derfor følgende forslag:
‘Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å endre arveloven slik at dødsbo
ikke skal kunne unndra seg normal bo- og driveplikt i lang tid,
og ber om at forslaget baseres på skiftelovsutvalgets forslag om
å oppstille en tidsfrist for skifte av dødsbo med landbrukseiendom.’»
Disse medlemmer er tilfredse
med at regjeringen nå følger opp forslaget.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet merker seg at forslaget har
fått bred støtte i høringen. Som det er pekt på, er det flere tungtveiende
hensyn som taler i favør av å fastsette en tidsfrist for hvor lenge
dødsboet skal kunne eie en landbrukseiendom.
Det er særlig hensynet
til en best mulig ressursutnyttelse og forvaltning av eiendommen
selv, hensynet til de omkringliggende eiendommene, hensynet til
å sikre helårs bosetting og hensynet til å gjøre landbrukseiendommer
tilgjengelige for andre som vil løse ut eller kjøpe slike eiendommer
for å drive aktivt.
Disse medlemmer merker seg
også at det gjør seg gjeldende hensyn som trekker i motsatt retning
av en slik fristbestemmelse, der det pekes på friheten ved det private
skiftet og friheten til å tinglyse eller la være. Det foreslås derfor
kun en plikt til å overdra landbrukseiendommen innen en viss tid.
Det foreslås ikke en frist for å skifte dødsboet som sådan.
Disse medlemmer viser til at
fristregelen begrenses til landbrukseiendommer som omfattes av § 90 femte
ledd i den nye arveloven. Dette er de eiendommene som omfattes av
Landbruksregisteret, det vil si eiendommer med mer enn fem dekar
jordbruksareal eller med mer enn 25 dekar produktiv skog. Det er
for disse eiendommene at begrunnelsen for å innføre en slik plikt
til å overdra eiendommen innen en bestemt frist gjør seg sterkest
gjeldende.
Disse medlemmer er enige i
at fristen for å overdra eiendommen til en ny eier settes til tre
år fra dødsfallstidspunktet. Forslaget har fått god støtte blant høringsinstansene.
Landbruksstatistikken viser at flertallet av dødsboene med landbrukseiendommer
vil være skiftet i løpet av de tre første årene etter arvelaters død.
Fristen innebærer at der skiftet av boet av en eller annen grunn
ikke ligger an til å bli gjennomført i løpet av tre år, må arvingene
likevel sørge for at landbrukseiendommen innen fristen er overført
fra dødsboet eller uskifteboet til en ny eier med tinglyst hjemmel.
Disse medlemmer viser til at
i tilfeller der en lengstlevende ektefelle eller samboer har valgt
å overta i uskifte et bo der det inngår en landbrukseiendom, innebærer
bestemmelsen at den lengstlevende har tre år på seg til å overta
eiendommen selv eller overdra den til en annen. Fristregelen er
ikke ment å påvirke fordelingen av verdier eller eiendeler i boet.
For en eiendom det hviler odel på, vil det naturlige være å sørge
for en overføring til den med best odel.
Disse medlemmer merker seg
også at lovforslaget innebærer at kommunen kan gi utsatt frist der
det foreligger særlige grunner. Selv om formålet med fristregelen
er å hindre at produktive landbrukseiendommer blir værende i dødsbo
i lang tid, kan det være behov for å kunne komme i møte arvinger
som på en lojal måte forsøker å gjennomføre en overdragelse innen
fristen, men der dette av forskjellige grunner har blitt vanskelig.
Disse medlemmer er enige i
at fristen for å overføre eiendommen til en ny eier bør gjelde både
ved privat og offentlig skifte. De samfunnsmessige ulempene som
følger av at landbrukseiendommer forblir lenge i dødsbo, er de samme
uavhengig av om boet skiftes privat eller offentlig.