Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Masud Gharahkhani, Stein Erik Lauvås, Eirik Sivertsen og Siri Gåsemyr Staalesen,
fra Høyre, Norunn Tveiten Benestad, Torill Eidsheim, Olemic Thommessen
og Ove Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Jon Engen-Helgheim og
Helge André Njåstad, fra Senterpartiet, Heidi Greni og Willfred
Nordlund, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin Andersen,
og fra Kristelig Folkeparti, Torhild Bransdal, viser til at
det ikke ble avholdt høring i sakene, men gitt anledning til å gi
skriftlig innspill innen 5. november 2020. Komiteen viser til de to representantforslagene
som er til behandling, Representantforslag 35 S (2020–2021) om å
lage en plan for hvor mange flere asylsøkere Norge skal evakuere
fra Hellas i 2021 og at økningen i antall evakuerte asylsøkere innen
Europa ikke skal føre til at Norge tar imot færre kvoteflyktninger
via FN, og Representantforslag 5 S (2020–2021) om evakuering av
flyktninger fra Hellas, med bakgrunn i den kritiske Moria-situasjonen,
i det omfang norske kommuner har kapasitet til. Komiteen viser videre til brev
fra justis- og beredskapsministeren datert 13. og 28. oktober 2020.
Komiteen ser med bekymring
på situasjonen i mottaksleirer flere steder i verden, inkludert
i de greske leirene. Smittesituasjonen i forbindelse med covid-19-pandemien
har forverret en allerede krevende situasjon i leirer som huser
langt flere asylsøkere enn det er reell kapasitet til, med mangelfulle
sanitærforhold og lang saksbehandlingstid på søknader om beskyttelse. Komiteen viser
til at det er behov for bedre langsiktige løsninger i det europeiske
asylsystemet, og registrerer at det nylig er igangsatt et arbeid
om det europeiske migrasjons- og asylsystemet i EU. Komiteen viser
til at ansvaret for å finne løsninger i samarbeid med andre europeiske
land påhviler regjeringen dette inkluderer også håndteringen av
eventuelle anmodninger om å bidra til relokalisering fra Hellas.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til det pågående arbeidet
i Hellas med asylsøkere og relokalisering av asylsøkere, der Norge
bistår sammen med EU. For de migranter som i fremtiden vil søke
til Hellas for beskyttelse, er løsningen å sikre et forsvarlig og
effektivt system for migrasjonshåndtering.
Disse medlemmer viser her til
at i finansieringsperioden 2012–2024 vil Norge gjennom EØS-midlene
ha stilt til rådighet om lag 650 mill. kroner for å bidra til en
effektiv asylhåndtering, rettssikkerhet og mer verdige mottaksforhold
for asylsøkere i Hellas. Hoveddelen av denne innsatsen er rettet
inn mot sårbare migranter. De siste årene har regjeringen gjennom
EUs støttetjenester bidratt med personell og kompetanse til asylsaksbehandling
og grensekontroll, og i tillegg har vi gjennom EUs krisemekanisme
bidratt med materiell og ressurser til greske mottak. På anmodning
fra greske myndigheter og WHO bidro også Norge med det medisinske
teamet som ble sendt til øyene i Hellas fra Norge for å bistå etter
brannen i mottaksleiren Moria på Lésvos.
Disse medlemmer viser til at
Norges bidrag i relokalisering av asylsøkere fra Hellas supplerer
den øvrige norske bistanden til Hellas, og Norges innsats i Hellas
og for migrantene der må sees i sammenheng.
Disse medlemmer vil prioritere
å ta imot overføringsflyktninger. Dette er personer med avklart
beskyttelsesbehov, men som ennå ikke befinner seg i trygge land,
slik asylsøkere i Hellas gjør. Disse medlemmer anerkjenner
at det likevel i noen særskilte tilfeller er viktig at Norge også
bidrar ut over dette, slik som ved relokaliseringen av 50 sårbare
migranter fra Hellas.
Disse medlemmer viser til at
regjeringens instruks (GI-07/2017) er i tråd med anbefalingen som
ble gitt av Europakommisjonen, og forutsetter klart at situasjonen
for asylsøkere i Hellas kan endre seg. UDI skal derfor holde seg
løpende orientert om utviklingen i Hellas og vurdere konkret og
individuelt om det vil være i tråd med regelverket å overføre den
enkelte asylsøker til Hellas i tråd med Dublinregelverket og situasjonen
i landet.
Disse medlemmer viser til at
man i fremtiden også vil ha behov for bosetting i kommunene, og
at det fortsatt er personer med oppholdstillatelse i norske mottak
som venter på å bli bosatt i en kommune. Det er derfor en fordel
at det er ledig bosettingskapasitet i kommunene.
Disse medlemmer viser til EUs
migrasjonspakke og er positive til nytenkning rundt en ansvarsfordeling
som er mer bærekraftig for Europa og for Norge. Disse medlemmer støtter regjeringens
videre arbeid med Norges aktive bidrag i denne viktige prosessen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til
at FNs høykommissær for flyktninger (UNHCR) har anmodet Norge om
å bistå med situasjonen for asylsøkere og migranter i Hellas. UNHCR
har også appellert til Norge og andre europeiske land om å bidra
sterkere til relokaliseringsordningen som et svar på den akutte
humanitære situasjonen som har oppstått etter brannen i Moria-leiren. Disse medlemmer påpeker
at det nå har gått nærmere et halvt år siden regjeringen varslet sin
løsning for å relokalisere et antall asylsøkere fra Hellas, uten
at en eneste av disse sårbare personene har blitt hentet til Norge.
Disse medlemmer viser videre
til at Norge nå opplever historisk lave asylankomster ved grensen,
og at dette er en trend som har vært stabil siden 2016. Disse medlemmer bemerker
at det svært lave ankomsttallet hittil i 2020 må ses i sammenheng
med iverksetting av koronatiltak og stengte grenser i Europa, og
at det er grunn til å tro at dette kan få innvirkning på asylankomstene
også i 2021.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet mener Norges hovedprioritet i flyktning-
og asylpolitikken bør være overføringsflyktninger gjennom FN-systemet
(kvoteflyktninger). Slik sikrer vi best at det er de mest sårbare
flyktningene med et reelt beskyttelsesbehov som får komme til Norge,
og disse medlemmer støtter
opp om et rettferdig og velorganisert regime som ikke forutsetter
at mennesker må legge livet i hendene på menneskesmuglere for å
søke om beskyttelse. Disse
medlemmer viser til at Arbeiderpartiet i sitt alternative
budsjett for 2021 øker antallet kvoteflyktninger med 500.
På bakgrunn av den ekstraordinære
og alvorlige situasjonen for asylsøkere i greske flyktningleirer
mener disse medlemmer at
regjeringen ved en økning av antall kvoteflyktninger for 2021 i
dialog med FN og andre relevante aktører må gjøre en konkret vurdering
av hvor stor andel av denne økningen som skal benyttes for relokaliserte
asylsøkere fra Hellas. Disse
medlemmer viser til at det i regjeringens forslag til statsbudsjett
for 2021 i likhet med foregående år legges opp til at et eventuelt
bidrag til relokalisering av asylsøkere fra Hellas skal inngå i
den samme kvoten som overføringsflyktninger gjennom FN. Ved å øke
den totale kvoten med 500 gis regjeringen dermed et betydelig handlingsrom
for å øke antallet relokaliserte asylsøkere fra Hellas, uten at
dette går på bekostning av de allerede planlagte 3 000 overføringsflyktningene
for 2021.
Disse medlemmer mener videre
at regjeringen på bakgrunn av den prekære situasjonen i Hellas bør øke
det planlagte antallet relokaliserte asylsøkere fra Hellas betydelig
ut over de 50 som opprinnelig er planlagt fra regjeringens side.
For øvrig forutsettes det at regjeringen gjør den konkrete vurderingen
av hvilket antall som er praktisk gjennomførbart og i tråd med bosettingskapasiteten
i norske kommuner, og at antallet samsvarer med innsatsen fra de
andre europeiske landene som bidrar i relokaliseringsordningen.
Disse medlemmer mener at Norge
ved relokalisering av asylsøkere fra Hellas, må prioritere de mest sårbare
personene som med høy sannsynlighet vil oppfylle kravene til beskyttelse
i Norge. Disse
medlemmer viser til uttalelser fra UNHCR om at de i samarbeid med
øvrige aktører som opererer i Hellas vil kunne bistå norske utlendingsmyndigheter
i å gjøre en forhåndsvurdering av sannsynligheten for at en asylsøker
vil kvalifisere til beskyttelse i Norge.
Disse medlemmer fremmer på
bakgrunn av dette følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å øke antallet kvoteflyktninger
i 2021 med 500 og raskt utarbeide en plan for hvordan dette skal
omfatte relokalisering av sårbare asylsøkere med beskyttelsesbehov fra
Hellas, samt legge frem en konkret plan for hvor mange asylsøkere
Norge skal ta imot fra Hellas i 2021.»
Disse medlemmer understreker
at Norge har et ansvar for å bistå greske myndigheter med støtte
til å etablere verdige og rettighetsbaserte mottaksforhold og asylsaksbehandlingsprosedyrer
i Hellas. Disse
medlemmer viser videre til at en av de største utfordringene
for det greske asylsystemet er at de asylsøkerne som får avslag,
ikke blir returnert til hjemlandet. Disse medlemmer mener derfor
norske myndigheter særskilt bør se nærmere på hvordan Norge kan
bidra med kompetanse og ressurser i det greske returarbeidet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen snarlig fremlegge og iverksette en konkret plan
for hva Norges internasjonale bidrag skal være for å etablere verdige
og rettighetsbaserte mottaksforhold og asylsaksbehandlingsprosedyrer
i transittland som Hellas. Dette innebærer kvalitetssikring av asylsaksbehandlingen,
fri rettshjelp til sårbare grupper av asylsøkere, returarbeid samt
reintegrering av sårbare grupper.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at migrasjon er en av de
store utfordringer verdenssamfunnet står overfor. Ved inngangen til
2020 var det av FN estimert å være 79,5 millioner flyktninger i
verden. Det er et rekordhøyt antall. Disse medlemmer mener at den
voksende migrasjonsutfordringen verden står overfor, synliggjør
behovet for å tenke nytt innen asyl- og innvandringspolitikken.
Asylsituasjonen for landene rundt Middelhavet tydeliggjør dette.
Disse medlemmer viser til at
de siste ti årene har norske myndigheter gjennom EØS-midlene bidratt med
om lag 600 mill. kroner til å styrke det greske migrasjonssystemet,
dette blant annet for å bidra til en effektiv asylbehandling og
verdige mottaksforhold. Dessverre registrerer disse medlemmer, tross store
norske og felleseuropeiske bidrag til Hellas, at situasjonen de
siste årene har utviklet seg negativt. Antall asylsøkere til Hellas
har økt kraftig de senere årene. I 2018 og 2019 kom det ifølge EUs
asylbyrå EASO nærmere 145 000 asylsøkere til Hellas. Det er et høyt
tall. Videre har Hellas over de siste årene bygget opp voldsomme
restanser i saksbehandlingen av asylsøknader. Dette sammenholdt
med lav retureffektivitet gjør situasjonen i Hellas krevende. Disse medlemmer understreker
viktigheten av å styrke den felleseuropeiske innsatsen ved Europas
yttergrenser.
Disse medlemmer mener at situasjonen
i Hellas med all mulig tydelighet avslører at dagens asylsystem
ikke er bærekraftig, verken ut fra et økonomisk, demografisk, sosialt,
sikkerhetspolitisk, moralsk eller humanitært perspektiv. En relokalisering
av asylsøkere fra Hellas til Norge og andre europeiske land vil
etter disse medlemmers oppfatning
bare bidra til å befeste de strukturelle utfordringene i Middelhavsområdet.
All erfaring tilsier at enhver indikasjon på liberalisering av asylregelverket,
og det som oppfattes som økte sjanser for å komme til Europa, og
Nord-Europa i særdeleshet, gjør at flere mennesker legger ut på
en livsfarlig ferd over Middelhavet. Et forslag om å relokalisere
1 000 asylsøkere fra Hellas til Norge som en hasteoperasjon i 2021
vil, tross gode intensjoner fra forslagsstiller, trolig ikke medføre
annet enn større utfordringer for Hellas og andre land i regionen
på sikt, ved at flere migranter tar sjansen på å få opphold i Europa.
Da løser man ikke utfordringene i Hellas og de andre landene i middelhavsregionen,
men sementerer dem. Et slikt forslag kan ikke disse medlemmer støtte.
De økte migrasjonsutfordringene
danner etter disse
medlemmers oppfatning grunnlag for å endre dagens asylsystem,
slik at det blir bærekraftig både fra et moralsk og et økonomisk
perspektiv. Forslagene som fremsettes i disse to representantforslagene
understreker og forsterker etter disse medlemmers oppfatning
dette behovet. Fremskrittspartiets målsetning er å hjelpe flest
mulig medmennesker på flukt og samtidig sikre et bærekraftig velferdssamfunn.
Da er det avgjørende at vi styrker hjelpen i nærområdet. Forslagene som
fremsettes i representantforslagene, er direkte motstridende mot
Fremskrittspartiets målsetting om å hjelpe flest mulig medmennesker
og samtidig sikre et bærekraftig velferdssamfunn. Disse medlemmer kan derfor
ikke støtte disse forslagene.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet mener kvotesystemet gjennom FN bør prioriteres foran
andre relokaliseringsløsninger. Ansvaret for håndteringen av situasjonen
i greske leirer er først og fremst greske myndigheters oppgave.
Med den prekære situasjonen knyttet til covid-19-utbruddet og den
overfylte kapasiteten i leirene er det i denne situasjonen imidlertid
nødvendig at en bredde av europeiske land tar et medansvar. Norge
bør bidra til dette. Disse
medlemmer mener dagens lave ankomsttall for asylsøkere til Norge
tilsier at det bør være tilstrekkelig kapasitet i mottakssystemet
samtidig som smittevernhensyn ivaretas. Nødvendige smittevernhensyn
må sikres ved ankomst, både for å ivareta barna fra leirene og den
norske befolkning for øvrig. Disse medlemmer anerkjenner
den meget vanskelige situasjonen i greske leirer. Trengsel og elendige
sanitærforhold gjør det umulig å ivareta godt smittevern i møte
med et covid-19-utbrudd. Situasjonen med overfylte leirer vanskeliggjør
oppgaven med å ivareta sikkerheten særlig til sårbare barn. De barna
som er i leirene uten omsorgspersoner, er mest sårbare, og situasjonen
er verre desto yngre barna er. Disse medlemmer mener derfor
at Norge bør bidra til å ta imot noen av de enslige mindreårige
barna under 15 år uten omsorgspersoner. Jenter er ekstra sårbare
for seksuelle overgrep og menneskehandel, og derfor bør de prioriteres. Disse medlemmer viser
til at den spesielle situasjonen knyttet til covid-19-pandemien
i 2020 innebærer at Norge ikke vil ta imot de 3 000 kvoteflyktningene
som er planlagt for i år – innenfor dette antallet bør Norge sørge
for at deler av kvoten for kvoteflyktninger avses til relokaliserte
asylsøkere fra Hellas. Norge bør prioritere de mest sårbare personene
som mest sannsynlig vil fylle kravene til beskyttelse i Norge, herunder yngre
barn og sårbare familier med mindreårige barn. Disse medlemmer mener opplysninger
må avklares i samarbeid med UNHCR, slik at de som hentes ut, mest
sannsynlig vil kvalifisere til beskyttelse i Norge.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge til rette for at Norge innenfor årets kvote
på 3 000 flyktninger kan ta imot noen av de mest sårbare barna og
sårbare familier med mindreårige barn fra leirer i Hellas, under
følgende forutsetninger:
-
En bredde av europeiske
land enes om en avtale for mottak. Fordeling beregnes etter folketall
i mottakslandene.
-
Norge tar imot enslige
mindreårige under 15 år uten omsorgspersoner i leirene, fortrinnsvis
jenter.
-
Norge tar imot sårbare
familier med mindreårige barn.
-
Norge går i dialog
med FN for å vurdere hvem som er de mest sårbare innenfor disse
gruppene.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til forutsetningene
som medlemmene fra Senterpartiet her peker på, og er glade for at
Senterpartiet er enig med regjeringen, da mange av de samme forutsetningene
ligger til grunn for denne regjeringens relokalisering av 50 sårbare
migranter fra Hellas.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til Representantforslag
85 S (2019–2020), hvor representanter fra Sosialistisk Venstreparti allerede
i mars 2020 foreslo at regjeringen umiddelbart skulle ta initiativ
til en avtale med Hellas om å ta imot et tilsvarende antall asylsøkere
for saksbehandling i Norge som under tidligere relokaliseringsmekanisme,
nemlig 1 500 personer fordelt over to år. Det ble i forslaget understreket
at barn på flukt alene og andre særlig sårbare skulle prioriteres. Dette medlem viser
videre til Sosialistisk Venstreparti sitt alternative statsbudsjett for
2020, hvor det ble foreslått å relokalisere 1 000 asylsøkere fra
Hellas og Italia til Norge i år.
Dette medlem viser til at
selv om regjeringen vedtok å kun motta 50 asylsøkere fra Hellas
i inneværende år, ser det ut som de ikke vil bli relokalisert før jul. Dette medlem viser
til at det er svært mange asylsøkere som er sårbare under de rådende
forholdene i de greske flyktningleirene. Dette medlem mener det derfor
er svært uheldig at regjeringen har stilt sær-norske krav til EU-kommisjonen,
som kan ha ført til at Norge står bakerst i køen ved utvelgelse
av aktuelle kandidater.