Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Masud Gharahkhani, Stein Erik Lauvås, Eirik Sivertsen og Siri Gåsemyr Staalesen,
fra Høyre, Norunn Tveiten Benestad, Torill Eidsheim, Olemic Thommessen
og Ove Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Jon Engen-Helgheim og
Helge André Njåstad, fra Senterpartiet, Heidi Greni og Willfred
Nordlund, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin Andersen,
og fra Kristelig Folkeparti, Torhild Bransdal, viser til representantforslaget.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Kristelig Folkeparti, vil påpeke viktigheten
av at offentlige midler skal brukes til fellesskapets beste. Flertallet vil
peke på viktigheten av at når det offentlige legger til rette for
og helt eller delvis bruker offentlige ressurser på bygg eller annen
infrastruktur, må det også komme det offentlige til gode.
Flertallet viser til forslaget
om å ilegge bøter til private som følge av lov- og kontraktsforhold
med det offentlige. Flertallet vil
understreke at det i dag har konsekvenser med kontraktsbrudd, for
eksempel i form av stopp i statlig støtte og krav om tilbakebetaling
av urettmessig utbetalte tilskudd. Flertallet viser til at det
også i dagens lovverk er muligheter for å politianmelde forhold
man mener er straffbare og få dette etterforsket og eventuelt brakt
inn for rettslig behandling.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til Sarpsborg kommune, som har politianmeldt forhold knyttet
til utbetaling av støtte til en privat barnehage.
Dette flertallet viser til
forslaget om å innføre rettslige konsekvenser for eiere av kommersielle
barnehager eller andre som medvirker til å omgå kommunal, fylkeskommunal,
statlig eller annen forkjøpsrett. Dette er uheldige konsekvenser
som følge av avtaler og lignende som har smutthull. Samtidig er
det en del av den lokale og regionale selvråderetten å inngå avtaler
med ulike aktører. Videre at man ved inngåelse av slike avtaler
må sikre seg de nødvendige juridiske forbehold om forkjøpsrett og
andre forhold som det vil være naturlig å ta inn.
Dette flertallet viser for
øvrig til brev fra næringsminister Iselin Nybø, hvor det blant annet
framgår følgende:
«Flere kommuner solgte
eiendommer til lavere priser enn markedspris som ledd i å nå målet
om full barnehagedekning. Enkelte kommuner satt forkjøpsrett ved
videresalg av eiendommen som betingelse for salget. Det ligger innenfor
kommunens styringsrett å beslutte om det skal stilles slike betingelser
i eiendomsoverdragelser.»
Dette flertallet viser
videre til svar fra nærings- ministeren hvor det framgår følgende:
«Representanten foreslår
en adgang til å ilegge bøter ved brudd på lov- eller kontraktsforhold
tilsvarende en andel av virksomhetens omsetning. Sektorlovgivningen
regulerer sanksjoner ved eventuelle lovbrudd, og de kontrakter som
kommunen inngår, regulerer sanksjoner for eventuelle kontraktsbrudd.
Vi har ikke tradisjon i Norge for å bruke høye tvangsmulkter som
administrative reaksjoner. Normalt gir tilsynsmyndighetene i Norge
krav om retting av de forholdene som er i strid med regelverket,
og de private aktørene blir fulgt opp av tilsynsmyndigheten. Hensikten
med dette er å sikre at aktørene leverer tjenesten i tråd med krav som
stilles i regelverk eller kontrakt.
Representanten mener
at regjeringen skal legge frem forslag til mulige rettslige konsekvenser
for eiere av kommersielle barnehager eller andre som medvirker til
å omgå offentlig forkjøpsrett. Til dette vil jeg vise til den alminnelige
kontraktsrett, og at brudd på kontrakter kan håndheves i tråd med
de sanksjoner som eventuelt er fastsatt i kontrakten, eller gjennom
rettssystemet dersom det er behov for det. Jeg vil presisere at
det er kommunen som må følge opp de kontrakter som inngås med private
aktører, inkludert at eventuelle betingelser i kontrakter blir overholdt.
Jeg kan for øvrig
orientere om at Kunnskapsdepartementet blant annet har sendt på
høring et forslag til regulering om meldeplikt ved salg og andre
restruktureringer av virksomhet som driver godkjent barnehagedrift.
En slik bestemmelse vil gi barnehagen plikt til å varsle tilsynsmyndigheten
og kommunen ved salg og andre betydelige restruktureringer av virksomheten sin.
Hensikten er å gi tilsynsmyndigheten og kommunen bedre kontroll
med de private barnehagene. Det vil også gi tilsynsmyndigheten bedre
mulighet til å undersøke slike omstruktureringer nærmere dersom
det er forhold som gir grunn lag for dette.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen klarlegge lov- og regelverket for forkjøpsrett og
legge fram lovforslag for Stortinget som sikrer det offentlige forkjøpsrett
i de tilfeller hvor eiendommen tidligere er subsidiert, regulert
eller avhendet til private med formål om å drive velferdstjenester
finansiert helt eller delvis av det offentlige. Lovforslaget må
inneholde bestemmelser som sikrer at forkjøpsretten kan gjennomføres
på et senere tidspunkt i de tilfeller hvor selger har unnlatt å
tilby offentlige myndigheter å benytte denne.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet støtter opp om ideell sektor og mener at
både små, enkeltstående private barnehager og ikke-kommersielle
og ideelle drivere av barnehager er gode og viktige supplement til
det offentlige tjenestetilbudet. Disse medlemmer vil understreke
behovet for en bedre regulering og forvaltning av barnehagesektoren
for å sikre omfang, kvalitet og at offentlige tilskudd kommer barna i
barnehagene til gode, samtidig som det er viktig å sikre forutsigbare
betingelser. Disse
medlemmer vil påpeke at barnehagesektoren har utviklet seg
mye de senere årene, og dette har medført noen utfordringer som regelverket
ikke tar høyde for. Disse
medlemmer registrerer at regjeringen jobber med en ytterligere
revidering av barnehageloven, og imøteser en grundigere gjennomgang
av forslag før man tar endelig stilling til nye mekanismer for regulering
av barnehagesektoren.
Disse medlemmer viser til Arbeiderpartiets
og Sosialistisk Venstrepartis forslag over og har vanskelig for
å se hvordan forkjøpsretten praktisk skal gjennomføres på et senere
tidspunkt. Det kan dreie seg om flere salg og selskap senere, og
det opprinnelige selskapet kan være oppløst. Saken vil da dreie
seg om kontraktsbrudd, noe som er regulert i annen lovgivning og
håndteres i retten, jamfør svar fra næringsminister Iselin Nybø. Disse medlemmer mener
det vil være svært krevende å vedta noe som får tilbakevirkende
kraft for tidligere inngåtte avtaler om salg av tomter fra det offentlige
til private og ideelle aktører. Forslagets intensjon vil, slik disse medlemmer vurderer
det, kun være innført for nye avtaler, men forslaget gjelder også
salg av eiendom som kan være solgt for over 20 år siden.
Disse medlemmer vil understreke
at kommunene må være oppmerksomme på at forkjøpsrett må tinglyses/kontraktsfestes
i forbindelse med salg av offentlig eiendom, og at man i forbindelse
med salg av tomter til private barnehageeiere sørger for å avtalefeste en
slik forkjøpsrett og eventuelt andre forhold. Disse medlemmer viser til at
dette allerede er ivaretatt i lovverket i dag, men det er opp til
kommunen å benytte seg av muligheten. Disse medlemmer mener flere kommuner
bør vurdere dette på generelt grunnlag ved salg av offentlig eiendom.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge fram lovforslag for Stortinget om meldeplikt
ved salg og andre restruktureringer av virksomhet med godkjent barnehagedrift,
eller tilsvarende virksomhet som blir helt eller delvis finansiert
av det offentlige eller helt eller delvis har fått tilgang til eiendommer
til sterkt redusert pris av det offentlige.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til egne merknader og de forslag Senterpartiet var
en del av i forbindelse med behandling av Representantforslag 31
S (2020–2021), Innst. 63 S (2020–2021). Disse medlemmer viser til at
regjeringen allerede har et forslag om meldeplikt på høring, og
ser frem til at lovforslag blir fremlagt for Stortinget.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge frem en sak for Stortinget der det innføres
et tydelig og strengt regelverk for private barnehager ved å:
-
Innføre et tydelig
og strengt økonomisk regelverk for private barnehager tilsvarende
det som gjelder for private skoler, for å sikre at skattepengene
går til bedre barnehager og ikke uakseptable verdiuttak av eiere.
-
Ha strengere regulering
av kjøp og salg av barnehager og hindre kortsiktige eiere som utenlandske
oppkjøpsfond i å kjøpe seg opp i barnehagesektoren.
-
Innføre et lovmessig
skille mellom kommersielle og ideelle barnehager.
-
Gi kommuner adgang
til å stille samme krav til private og offentlige barnehager. Det
gjelder blant annet krav til åpningstider, kvalitet, innhold og
inntak av lærlinger.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge frem en sak for Stortinget der det innføres
et tydelig og strengt regelverk for private barnehager ved å ha
et finansieringssystem for private barnehager som gir kommunene
større mulighet til å regulere barnehagesektoren lokalt, og som
sikrer reelt mangfold av barnehager.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser
til at bruk av private aktører er et viktig virkemiddel som sammen
med de offentlige aktørene sikrer velferdstjenestene samfunnet etterspør
og er avhengige av, og bidrar til at vi får mest mulig velferd for
hver krone brukt. Disse
medlemmer er opptatt av at både etablering, drift, investeringer
og eiendomserverv eller salg til enhver tid må følge gjeldende lovverk.
Det er sektorlovgivningen som regulerer sanksjoner mellom tilbyder
og kommune (det offentlige) ved eventuelle lovbrudd i de kontraktene
som kommunen (det offentlige) inngår. Tilsynsmyndighetene pålegger
krav om oppretting av de forhold som er i strid med lovverket. Disse medlemmer vil
understreke at det offentlige har et stort ansvar for å påse at
de kontrakter som inngås med private aktører, følges opp.
Disse medlemmer viser også
til brev fra næringsminister Iselin Nybø datert 2. november 2020,
der det fremkommer at det er nedsatt et offentlig utvalg som skal
kartlegge pengestrømmer i offentlig finansierte velferdstjenester. Disse medlemmer er
enige med regjeringen i at velferdstjenester skal tilbys på en måte
som bidrar til samfunnsøkonomisk effektiv ressursbruk. Disse medlemmer er
glade for at velferdstjenesteutvalget også har som en del av sitt
mandat å foreslå tiltak som bidrar til at offentlige midler i størst mulig
grad går til produksjon av velferdstjenester. På den bakgrunn ser disse medlemmer frem
til rapporten som er forventet å foreligge i desember, og legger til
grunn at den vil bidra til å gi et godt grunnlag for å vurdere om
det er nødvendig med endring i tiltakene knyttet til offentlig finansierte
velferdstjenester i de ulike sektorene.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
kommunens tilskudd til private barnehager er regulert av barnehageloven
§ 14 og forskrift om tildeling av tilskudd til private barnehager.
Kommunen skal fatte vedtak om satser til private barnehager i kommunen
året før tilskuddsåret, etter forskriften § 9. Det er kommunens
faktiske driftsutgifter og barnetallet i egne ordinære barnehager
fra to år før tilskuddsåret, jf. § 3, som skal legges til grunn
i beregningen av satsene.
Disse medlemmer viser til at
det i Distrikts-Norge er flere steder det ikke er grunnlag for å
drive barnehage på tilsvarende måte som i tettsteder og byer. Denne
delen av barnehagetilbudet blir derfor lite attraktiv for private
aktører og må ofte løses av kommunene.
Disse medlemmer viser til
at kostnadskrevende barnehager i grisgrendte strøk også innregnes
som en del av grunnlaget for tilskuddet til kommunens større private
barnehager. Gjennomsnittlig enhetskostnad blir betydelig større
der kommunen for eksempel har 10 barn i en liten barnehage i tillegg
til en barnehage med for eksempel 40 barn, enn om alle 50 var samlet
i en større barnehage. I praksis kan for eksempel 10 barn i en mindre
barnehage øke tilskuddet til de største og private barnehagene som
er samlet i sentrum, med betydelige beløp, fordi kommunen sitter
med ansvaret for de mest tungdrevne barnehagene. Kommunen er også pliktig
til å gi et tilbud til de barna som har ekstra behov, mens de private
kan unngå dette. Disse
medlemmer understreker at man ikke kjenner til tilfeller hvor private
har motsatt seg å ta imot barn med ekstra behov, men viser til at
dagens tilskuddsreglement ikke tar høyde for de strukturelle forskjellene
og mulighetene for uheldige virkninger.
Disse medlemmer viser til
at frem til 2015 kunne kommunale barnehager som hadde avvik på en
kostnad større enn 25 pst. sammenlignet med gjennomsnittet, tas
ut av grunnlaget for beregning av tilskudd til de private. Dette
ga en mulighet til å unnta små kostnadskrevende barnehager fra grunnlaget
for beregning av tilskudd. Disse medlemmer mener endringen regjeringen
gjennomførte, ikke tok hensyn til hvordan dette gir uheldige sideeffekter
hvor en risikerer at kommunene sitter igjen med de mest tungdrevne
barnehagene og de private har de mest lettdrevne.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen vurdere å endre regelverket rundt fastsettingen
av gjennomsnittlig barnehagepris i en kommune og legge frem løsninger
som sikrer at barn med særskilte behov eller barnehager i perifere strøk
av kommunen med dertil særlige driftskostnader ikke medregnes i
gjennomsnittlig barnehagepris per barn i de kommunale barnehagene.»