Søk

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Trond Giske, Kari Henriksen og Anette Trettebergstuen, fra Høyre, Marianne Haukland, lederen Kristin Ørmen Johnsen og Tage Pettersen, fra Fremskrittspartiet, Himanshu Gulati og Silje Hjemdal, fra Senterpartiet, Åslaug Sem-Jacobsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Freddy André Øvstegård, og fra Kristelig Folkeparti, Jorunn Gleditsch Lossius, viser til representantforslaget fra stortingsrepresentantene Himanshu Gulati, Silje Hjemdal, Bård Hoksrud, Morten Ørsal Johansen, Terje Halleland, Erlend Wiborg og Roy Steffensen om sikring av inntektsgrunnlaget for hestesporten.

Komiteen viser til at det overordnede målet med reguleringen av pengespillmarkedet i Norge er å sikre at lotterier og pengespill tilbys i trygge og ansvarlige former for å begrense uheldig spilleadferd. Regelverket skal i tillegg legge til rette for at lotterier og pengespill kan være en inntektskilde for samfunnsnyttig og humanitært arbeid, idrett og kultur. De største pengespillene i Norge tilbys i dag innenfor enerettsmodellen. Norsk Tipping har enerett til å tilby pengespill, mens Norsk Rikstoto har enerett til å tilby totalisatorspill på hest.

Komiteen registrerer at Landbruks- og matdepartementet (LMD) har pålagt Norsk Rikstoto å innføre tapsgrenser på spill fra 1. januar 2021. Komiteen viser til at formålet med tapsgrensen er at den skal fungere som et sikkerhetsnett for spillere som har problemer med egen spilleaktivitet. En tapsgrense har også til hensikt å ivareta familie og pårørende til de som har et problematisk forhold til spill.

Komiteen mener at hestesporten er en viktig bidragsyter i samfunnet vårt.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til at hestesporten genererer tusenvis av arbeidsplasser og bidrar til verdiskaping, men har også en sentral rolle hva gjelder folkehelse, idrett, frivillighet, relasjonsbygging, trivsel, aktiviteter, avlsarbeid, hestehold, m.m. Det er derfor essensielt med gode vilkår for både å opprettholde og utvikle hestesporten.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti har vært opptatt av å finne en god balanse mellom hestesportens utfordringer ved innføring av tapsgrenser og risikoen for å sette enerettsmodellen i fare ved ikke å innføre tapsgrense fra 1. januar 2021.

Disse medlemmer ønsker en vurdering av om det innenfor rammene av sosialt ansvarlige spill er mulig å ha individuelle tilpasninger av tapsgrensene.

På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen foreta en gjennomgang av om det innenfor rammene av sosialt ansvarlige spill er mulig å innføre en ytterligere individuell tilpasning av tapsgrensene etter en vurdering av den enkelte spiller etter nærmere kriterier, og på egnet måte orientere Stortinget om resultatene av gjennomgangen.»

Komiteens medlem fra Senterpartiet mener det vil være klokt å vente med å innføre tapsgrensene til etter at regjeringen har orientert Stortinget om denne gjennomgangen. Da vil man ha et bedre grunnlag for å velge en modell for tapsgrenser som er best mulig tilpasset de særlige kjennetegnene for spill på hest, slik at Norsk Rikstoto kan forbli det foretrukne selskap for hestespill i Norge.

På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen vente med å innføre tapsgrenser til etter at Stortinget er blitt orientert på egnet måte om det innenfor rammene av sosialt ansvarlige spill er mulig å innføre en ytterligere individuell tilpasning av tapsgrensene.»

Komiteen merker seg at hestenæringen er bekymret for at innføring av tapsgrense på spill vil gi negative konsekvenser ved at pengene blir kanalisert til uregulerte, utenlandske spilleaktører.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, mener videre at dette kan resultere i nedbygging av en sportsnæring som genererer tusenvis av arbeidsplasser.

Komiteen viser til at totalisatoravgiften for 2020 ble avviklet i mars grunnet koronapandemien. Det var ment som avbøtende tiltak da hesteveddeløp ikke var tillatt å arrangere. Komiteen merker seg at regjeringen i budsjettforslaget for 2021 ikke vil gjeninnføre totalisatoravgiften, men vil vurdere å gjeninnføre den i 2022.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil peke på at siden man nå harmoniserer tapsgrenser mellom Norsk Tipping og Norsk Rikstoto, bør også avgiftsbelegging på deres spill harmoniseres. Det vil bety å avskaffe totalisatoravgiften på spill på hest, noe som vil styrke økonomien til Norsk Rikstoto og med det bidra til mer forutsigbarhet samt frigjøre midler som vil komme hestesporten til gode.

På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen gjøre bortfallet av totalisatoravgift permanent.»

Disse medlemmer er opptatt av å hegne om enerettsmodellen. Utviklingen med digitalisering av sports- og underholdningsspill har gitt store endringer av det norske spillmarkedet. Enerettsmodellen har virket godt i mange år, men omsetningen av spill fra tilbydere som i dag ikke er regulert eller kan skattlegges av norske myndigheter, er blitt betydelig. Uregulerte aktører er en stor utfordring, og det er viktig å tilrettelegge for at den norske modellen opprettholdes og er attraktiv for spillere. Disse medlemmer viser i den forbindelse til behandlingen av Dokument 8:110 S (2017–2018), jf. Innst. 242 S (2017–2018), der stortingsflertallet vedtok skjerpelser i både regulering av og tilsyn med utenlandske spilleaktører for å sikre en ansvarlig pengespillpolitikk. For å unngå utilsiktede konsekvenser anser disse medlemmer det som viktig å følge med på utviklingen i Norsk Rikstoto etter at tapsgrensene innføres.

På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:

«Regjeringen bes følge utviklingen i Norsk Rikstoto og i dialog og samarbeid med Norsk Rikstoto gjøre eventuelle justeringer som ivaretar ansvarligheten, og som samtidig legger til rette for kanalisering av spillere til det regulerte spillmarkedet og hindrer stor avskalling til mindre sosialt ansvarlige spill.»

Disse medlemmer foreslår videre at staten fra 2022 overtar finansieringsansvaret for Norsk Hestesenter og oppgaver knyttet til hestevelferd, som i dag får sine inntekter basert på overskuddet til Norsk Rikstoto. Siden det er en risiko for at Norsk Rikstoto får et større inntektsbortfall som en følge av innføringen av tapsgrenser, bør de økonomiske overføringene til Norsk Hestesenter og de viktige oppgavene knyttet til hestevelferd sikres bedre forutsigbarhet ved at staten får finansieringsansvaret. Dette utgjør på årsbasis om lag 43 mill. kroner.

Det vil videre gi Norsk Rikstoto mer økonomisk handlingsrom, noe som i sin tur vil være bra for resten av hestesporten, som forventer langt mindre overføringer fra Norsk Rikstoto når tapsgrenser innføres.

På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen sørge for at staten fra 1. januar 2022 overtar finansieringen av Norsk Hestesenter samt oppgaver knyttet til dopingkontroll, stevneveterinær, stallkontroller og forebyggende dopingarbeid.»

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti, er opptatt av å bevare enerettsmodellen for pengespill i Norge, hvor strenge ansvarlighetstiltak er avgjørende viktig. Flertallet støtter innføring av tapsgrenser for spill på hest som sikrer målet om sosialt ansvarlige spill i tråd med begrunnelsen for spillmonopolet. Det er viktig at reglene er tilpasset de særlige kjennetegnene for spill på hest, slik at Norsk Rikstoto kan forbli det foretrukne selskap for hestespill i Norge.

Flertallet støtter at regjeringens modell innebærer en maksimal tapsgrense på 20 000 kroner per måned, rullerende over tre måneder, hvor gevinster kommer til fratrekk.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti mener denne tapsgrensen vil beskytte de mest sårbare spillerne, men samtidig ivareta ferdighetsspillerne.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti, er også innforstått med at regjeringen legger opp til en smidig innfasing av det nye tapsgrensesystemet, slik at de reglene som gjelder for inkludering av tidligere gevinster, også får anvendelse for gevinster vunnet før 1. januar 2021, noe som også vil ivareta ferdighetsspillerne.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at Norsk Rikstoto har hatt flere år til å forberede innføring av tapsgrenser, og flere modeller har vært vurdert de siste tre årene – i omfattende dialog med Lotteritilsynet og også i dialog med Landbruks- og matdepartementet.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti, ber likevel regjeringen om å følge utviklingen i Norsk Rikstoto og gjøre eventuelle justeringer som ivaretar ansvarligheten, og som samtidig legger til rette for kanalisering av spillere til det regulerte spillmarkedet og hindrer eventuell avskalling til mindre sosialt ansvarlige spill.

Flertallet viser til at norsk pengespillpolitikk har som hovedmål å forebygge problematisk spilleadferd og økonomisk mislighold og å begrense privatfortjeneste knyttet til pengespill. Den norske enerettsmodellen er under et kontinuerlig press fra utenlandske spillselskaper. Det kommende halvåret vil det føres flere prinsipielle rettssaker om enerettsmodellen opp mot EØS-lovgivningen.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti er bekymret for at en utsettelse av innføringen av tapsgrenser for spill på hest, eller for store unntak fra tapsgrenseregimet som regjeringen har avtalt med Norsk Rikstoto at skal innføres fra 1. januar 2021, vil svekke grunnlaget for enerettsmodellen, da noen vil kunne hevde at pengespillpolitikken hverken er konsistent eller har som hovedmål å begrense problemspilling.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«Dokument 8:126 S (2019–2020) – Representantforslag fra stortingsrepresentantene Himanshu Gulati, Silje Hjemdal, Bård Hoksrud, Morten Ørsal Johansen, Terje Halleland, Erlend Wiborg og Roy Steffensen om sikring av inntektsgrunnlaget for hestesporten i Norge – vedtas ikke.»

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er bekymret for at en innføring av tapsgrenser hos Norsk Rikstoto vil skade finansieringen av norske hestemiljø, føre til at flere av dagens spillere hos Rikstoto vil velge utenlandske spillselskap, og ikke ha nevneverdig effekt på bekjempelse av spillavhengighet. Disse medlemmer vil vise til at en liten gruppe høysumspillere, som ofte driver med spill på trav som en form for profesjonell forvaltning fremfor eksempelvis plassering av penger i aksjer, står for en uforholdsmessig stor andel av omsetningen til Rikstoto. Disse medlemmer frykter at foreslåtte tapsgrenser vil gjøre at denne gruppen velger å spille hos utenlandske spillselskap, selv om det skulle innebære at de spiller på de samme travløpene som i dag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet vil vise til at Norsk Rikstoto trolig er et av verdens mest ansvarlige spillselskap, at deres spill regnes som «grønne spill» som ikke er avhengighetsdannende, og at Norsk Rikstoto har en kanaliseringsgrad på cirka 98 pst. Disse medlemmer viser også til at størstedelen av Norsk Rikstotos omsetning skjer på spill i såkalte «internasjonale pooler», som vil si at nordmenn f.eks. spiller på V86-løp i Sverige. Disse medlemmer frykter at innføring av tapsgrenser derfor har som hovedeffekt at flere av dagens Rikstoto-spillere velger andre lands spillselskap, at kanaliseringsgraden reduseres, og at norsk hestesport får dårligere finansieringskår.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er bekymret for effekten dette vil ha på de omtrent 16 000 arbeidsplassene som er assosiert med heste-Norge.

Disse medlemmer viser til forslaget om at det ikke innføres tapsgrenser for Norsk Rikstoto. Hvis forslaget ikke skulle bli vedtatt, vil disse medlemmer anmode regjeringen om å finne løsninger for organisering av høysumspillere som driver med spill på hest av en profesjonell eller organisert karakter, slik at en eventuell innføring av tapsgrenser ikke gjør at denne gruppen spillere slutter å benytte seg av Norsk Rikstoto for slike spill.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen sørge for at det ikke innføres tapsgrenser for spill hos Norsk Rikstoto.»

Disse medlemmer vil vurdere subsidiær støtte til forslagene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti.