Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Martin Henriksen , lederen Lene Vågslid og Maria Aasen-Svensrud,
fra Høyre, Ingunn Foss, Peter Frølich og Frida Melvær, fra Fremskrittspartiet,
Per-Willy Amundsen og Kjell-Børge Freiberg, fra Senterpartiet, Jan
Bøhler og Jenny Klinge, fra Sosialistisk Venstreparti, Petter Eide, og
fra Venstre, Solveig Schytz, viser til Dokument 8:121 S (2019–2020)
Representantforslag fra stortingsrepresentantene Jenny Klinge, Emilie
Enger Mehl, Marit Arnstad og Liv Signe Navarsete om å gjennomføre en
evaluering av Domstoladministrasjonen.
Komiteen registrerer at forslagsstillerne
viser til at Domstoladministrasjonen (DA) ble vedtatt opprettet i
2001 som et sentralt administrasjonsorgan for de alminnelige domstolene
og jordskifterettene. Domstolene er uavhengige i sin dømmende virksomhet,
og Domstoladministrasjonen har ingen myndighet på dette området.
Forslagsstillerne peker videre på at Domstoladministrasjonen ikke
har vært gjenstand for en grundig evaluering i løpet av sin levetid
på om lag 20 år.
Komiteen registrerer at forslagsstillerne
vurderer det dit hen at DA var etablert i sin tid som et ønske om
å styrke domstolenes selvstendighet. De fremholder videre at tiden
er moden for å vurdere om DA har fungert etter intensjonen og utført
sitt mandat som forvaltningsorgan for domstolene på en tilfredsstillende
måte.
Komiteen registrerer at forslagsstillerne
ber om at en evaluering må se på hvordan DA er organisert og utøver
sin rolle som administrasjon, herunder balansen mellom ulike roller
knyttet til styring og støtte, rettspolitikk og utvikling.
Komiteen registrerer at forslagsstillerne
vurderer det dit hen at gjennom blant annet arbeidet knyttet til Domstolkommisjonen
har det blitt ytret kritikk mot sammenblanding av roller mellom
DA og nevnte kommisjon. Forslagsstillerne anfører at en slik sammenblanding
av roller kan være problematisk og svekke tilliten til DA som et
forvaltningsorgan.
Komiteen registrerer at forslagsstillerne
peker på at en evaluering må undersøke om det er endringsbehov,
og komme med eventuelle anbefalinger knyttet til dette. De viser
til at en evaluering må foretas av en uavhengig aktør.
Komiteen registrerer at forslagsstillerne
i forbindelse med Domstolkommisjonens anbefaling av struktur og
Justis- og beredskapsdepartementets høring om domstolstruktur peker
på følgende fra DAs høringsuttalelse datert 6. mai 2020:
«DA har over flere
år arbeidet for en reduksjon av antall tingretter uten å få politisk
gjennomslag for mer gjennomgripende endringer.»
Komiteen registrerer at forslagsstillerne
vurderer det dit hen at en evaluering må undersøke i hvilken grad DAs
politiske ståsted har påvirket forvaltningsorganets prioriteringer,
og hvilke rammer som bør gjelde for DA som rettspolitisk aktør.
Komiteen registrerer også at
forslagsstillerne peker på at et direktorat eller forvaltningsorgan
til enhver tid må forholde seg til de rammer som er besluttet av
regjeringen og Stortinget, selv om dette går på tvers av eget syn,
agenda eller vilje.
Komiteen viser til at departementet
i sitt svarbrev til komiteen av 17. juni 2020 (vedlagt) peker på
at regjeringen har nedsatt et utredningsutvalg for å vurdere domstolenes
organisering – Domstolkommisjonen. I kommisjonens mandat heter det
blant annet:
«Utvalget skal vurdere
om det bør gjøres endringer i dagens system for styring av domstolene,
herunder hvilket forhold det bør være mellom Stortinget og regjeringen
på den ene siden, og domstolene som statsmakt og Domstoladministrasjonen
på den andre.»
Domstolkommisjonen
skal i sin andre/siste delutredning vurdere temaene i mandatet som
ikke ble behandlet i første delutredning. Dette omfatter temaene
i sitatet ovenfor. Justis- og beredskapsdepartementet peker på bakgrunn
av dette på at regjeringen allerede har igangsatt en ekstern evaluering
av Domstoladministrasjonen, slik forslagsstillerne ber om.
Komiteen registrerer at departementet
i sitt brev viser til at kommisjonen er et uavhengig offentlig utvalg med
kunnskap og kompetanse egnet til å vurdere spørsmålene som tas opp
i representantforslaget. Departementet påpeker at det ikke vil være
formålstjenlig å igangsette en ny ekstern evaluering av Domstoladministrasjonen,
slik forslagsstillerne ber regjeringen om å gjøre.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser til at Domstolkommisjonen
den 30. september 2020 la frem sin delutredning NOU 2020:11 «Den
tredje statsmakt – Domstolene i endring». Utredningen representerer
et omfattende arbeid som har pågått over flere år, og tar for seg
temaer som blant annet domstolenes funksjon og rolle, domstolenes
oppgaver, domstolenes relevans som tvisteløser, domstolenes forhold
til forvaltningen, selve forvaltningen av domstolen og den sentrale
administrasjonen av domstolene mv. Domstolkommisjonen ble nedsatt
11. august 2017 og har bestått av 16 uavhengige medlemmer med hver
sin selvstendige stemme. Kommisjonens sammensetning representerer
slik kunnskap og kompetanse som har gjort den egnet til å oppfylle
sitt mandat og besvare de spørsmål som tas opp i representantforslaget.
Disse medlemmer viser til at
Domstolkommisjonen leverte sin første delutredning med forslag til strukturendringer
den 1. oktober 2019. Senterpartiet fulgte raskt opp med et representantforslag
om at domstolene skal ha stedlig ledelse, og at endringer i strukturen
skal avgjøres i Stortinget, som kommer i tillegg til foreliggende
representantforslag om en evaluering av Domstoladministrasjonen.
Senterpartiet har helt uavhengig av begge delutredningene vært sterk
motstander av enhver endring lenge før Domstolkommisjonen i det hele
tatt fikk fullføre sitt mandat. Disse medlemmer mener foreliggende
representantforslag synes å være foranlediget av Domstolkommisjonens
første delutredning og Domstoladministrasjonens faglige syn på struktur. Disse medlemmer viser
til at Domstoladministrasjonen ble opprettet i år 2000, og deres
oppgaver ble blant annet definert til å være en pådriver, initiativtaker
og samarbeidspartner med tanke på ulike utviklingstiltak i domstolene,
både i forbindelse med digital utvikling, regelverksutvikling, utvikling
av målsettinger for domstolens virksomhet og generell organisasjonsutvikling.
En viktig del av mandatet er også å formidle synspunkter og behov
overfor storting og regjering. Dette innebærer både en rett og en
plikt til å gi faglige råd og inneha synspunkter på hvordan domstolene i
landet skal drives. Disse
medlemmer finner det på denne bakgrunn spesielt at representantforslaget
svarer en faglig kommisjon med et representantforslag der administrasjonen
skal evalueres, tilsynelatende motivert av at Domstoladministrasjonens
faglige råd og anbefalinger på en rekke områder har gått på tvers
av Senterpartiets standpunkter. Signalene dette sender, kan i verste
fall virke hemmende eller passiviserende på Domstoladministrasjonens
ansatte og styre, og det er en utvikling disse medlemmer vil advare
mot på det aller sterkeste.
Disse medlemmer finner også
grunn til å påpeke at Domstolkommisjonen i mandatet er bedt om å vurdere
om det bør gjøres endringer i dagens administrasjonsordning for
domstolene. I NOU 2020:11 «Den tredje statsmakt – Domstolene i endring»
vurderer kommisjonen den eksisterende ordningen med en sentral domstoladministrasjon
som velfungerende og anbefaler å bevare hovedtrekkene i den.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet støtter intensjonen i forslaget om at
forvaltningsorganer bør evalueres. Disse medlemmer støtter likevel
ikke forslaget om å igangsette en slik evaluering nå. Disse medlemmer mener
at de viktigste grepene nå er å gjøre endringer i domstolloven som blant
annet er adressert i Dokument 8:36 S (2019–2020). Disse medlemmer mener det er
grunn til å endre domstolloven slik det foreslås i det nevnte representantforslaget,
og mener det er det viktigste nå å skape klarhet i. Disse medlemmer viser
til merknadene fra Arbeiderpartiet knyttet til dette i Dokument
8:36 S (2019–2020).
Disse medlemmer mener at dersom
Stortinget beslutter at alle endringer i domstolstrukturen skal
vedtas av Stortinget i egen sak slik disse medlemmene ønsker, samt
at Domstoladministrasjonen ikke kan avgjøre spørsmål om felles ledelse
slik også disse medlemmene ønsker, vil mandatet og fullmaktene til
DA være klarere enn i dag.
Disse medlemmer mener det viktigste
nå i denne forbindelse er å sørge for at Norge fremdeles har en desentralisert
struktur, og at det blir gjort endringer i domstolloven som strammer
opp mandatet for DA tydeligere enn i dag hva gjelder både bruken
av felles ledelse og hva som er å anse som frivillig sammenslåing
og ikke. Disse
medlemmer vil vise til enigheten mellom Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fra mai i år, hvor disse
partiene uttrykte at høyreregjeringens domstolsreform ikke ville
få støtte av disse partiene. Disse medlemmer håper at enigheten
står ved lag. Disse
medlemmer ser frem til behandlingen av Prop. 11 L (2020–2021), hvor
dette vil bli behandlet.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til Reglement for økonomistyring i
staten § 16, hvor det fremkommer at alle virksomheter skal sørge for
at det gjennomføres evalueringer for å få informasjon om effektivitet,
måloppnåelse og resultater innenfor hele eller deler av virksomhetens
ansvarsområde og aktiviteter. Evalueringene skal belyse hensiktsmessighet
av eksempelvis eierskap, organisering og virkemidler, herunder tilskuddsordninger.
Frekvens og omfang av evalueringene skal bestemmes ut fra virksomhetens egenart,
risiko og vesentlighet.
Disse medlemmer viser til at
Domstoladministrasjonen (DA) ikke har blitt evaluert siden opprettelsen av
forvaltningsorganet. Disse
medlemmer viser videre til at Domstolkommisjonens arbeid ikke
kan legges til grunn som en tilstrekkelig evaluering av DA, på grunn
av rolleblanding mellom kommisjonen og DA. Disse medlemmer forutsetter
at en evaluering blir foretatt av en ekstern aktør uten bånd til
DA. Disse medlemmer mener
det er viktig å få en uavhengig evaluering av DA. Andre forvaltningsorgan
som har blitt opprettet de siste 20 år, herunder Politidirektoratet,
Nav og Difi, har blitt evaluert.
Disse medlemmer har registrert
til dels sterk kritikk av DA i flere innkomne høringssvar i forbindelse med
NOU 2019:17. I disse høringssvarene problematiseres både rolleblanding
og det faktum at et statlig forvaltningsorgan iverksetter store
samfunnsmessige endringer uten forankring i Stortinget. Dette er
urovekkende tilbakemeldinger som må undersøkes nærmere.
Disse medlemmer peker på at
organisering av domstolene og forvaltningen av disse er blant statens kjerneoppgaver. Disse medlemmer peker
på at det er viktig at Stortinget får objektiv informasjon knyttet
til domstolenes forvaltningsorgan fra andre enn dette organet selv,
både for å få informasjon om hva som fungerer, og for å bli gjort
oppmerksom på hva som eventuelt ikke fungerer etter intensjonen
med Domstoladministrasjonen.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen igangsette en ekstern evaluering av Domstoladministrasjonen
(DA) for å vurdere om DA har fungert etter intensjonen og utøvd
sitt mandat på en tilfredsstillende måte for samtlige domstoler.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti støtter forslaget om en helhetlig
evaluering av DA. Dette
medlem mener at DA er en helt sentral aktør for å sikre en
uavhengig rettsstat. Det er selve kjernen i rettsstaten at domstolene
ikke skal stå under noen politisk styring eller kontroll i sin domsfunksjon.
En evaluering må derfor ha som hovedmål å få klarlagt hvorvidt DA
har bidratt til å sikre og synliggjøre domstolenes uavhengige stilling.
Derfor vil dette
medlem advare mot at en evaluering av DA knyttes opp til, eller
avgrenses til, en mistanke om hvorvidt DA har hatt en politisk rolle
knyttet til omorganiseringen av norske domstoler. Dette medlem vil henvise til
at mandatet for en slik evaluering kan være følgende:
-
Hvordan har DA bidratt
til å sikre og synliggjøre domstolenes uavhengige stilling?
-
Hvordan har DA fungert
selvstendig overfor departement og regjering?
-
Hvordan har DA fylt
sin rolle som rettspolitisk aktør?
-
Hvordan har DA fylt
sin rolle som pådriver for utviklingsprosesser i domstolene?
-
På hvilken måte yter
DA tjenester i forhold til domstolenes behov?
-
Hvordan har DA fylt
sin styringsrolle med hensyn til drifts- og effektiviseringstiltak
i domstolene?
-
Har DA et hensiktsmessig
sammensatt styre sett i forhold til sitt overordnede mål?
Dette medlem fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen igangsette en evaluering av Domstoladministrasjonen
(DA) med vekt på evaluering av DAs rolle for å sikre domstolenes
uavhengige stilling, og DAs rolle som rettspolitisk aktør.»