1.5 Departementets vurderinger og forslag
Departementet opprettholder
forslaget om å forlenge varigheten av kapittel 2 i den midlertidige
loven om tilpasninger i introduksjonsloven fram til 1. juli 2021,
slik at bestemmelsene vil gjelde ut skoleåret 2020–2021. Forslaget
fikk støtte i høringen, ut fra smittesituasjonen i samfunnet. Selv
om ordningene i introduksjonsloven vil kunne gjennomføres tilnærmet
normalt, med smitteverntiltak, kan det oppstå situasjoner med økt
smitte hvor det er nødvendig med mer inngripende smitteverntiltak
lokalt. Det er også uforutsigbart hvordan smittesituasjonen vil
utvikle seg, slik at det ikke kan utelukkes at det kan bli behov
for nasjonale smitteverntiltak som påvirker ordningene etter introduksjonsloven.
Forlengelsen av de midlertidige reglene skal bidra til at deltakerne
i størst mulig grad skal få ivaretatt sine rettigheter etter introduksjonsloven,
samtidig som det gis rom for nødvendige tilpasninger til en situasjon
med inngripende smitteverntiltak.
En forlengelse av bestemmelsene
i kapittel 2 åpner ikke for avvik lenger enn det som er nødvendig
på grunn av utbrudd av covid-19.
Departementet opprettholder
forslaget om å videreføre de fleste bestemmelsene i kapittel 2 uten endringer.
Dette vil gi stabile rammer og forutsigbarhet for kommuner og deltakere
i ordningene etter introduksjonsloven. Departementet merker seg
at IMDi og Utdanningsforbundet har foreslått språklige justeringer.
Departementet har vurdert behovet for å tydeliggjøre bestemmelsene
opp mot hensynet til ikke å skape nye uklarheter ved nye formuleringer,
og foreslår derfor ikke språklige endringer i lovteksten. Departementet kommenterer
i proposisjonen noen av uklarhetene som har kommet opp i høringen.
Departementet opprettholder
forslaget om å oppheve § 7 første ledd, som åpner for at kommunene
kan utsette oppstart av introduksjonsprogram for personer i målgruppen
etter introduksjonsloven § 2 som ennå ikke har fått vedtak om program.
Alle høringsinstansene som har uttalt seg, støtter forslaget om
å oppheve bestemmelsen. Kommunene har fått erfaring med å gi tilbud
i perioder med restriksjoner de siste månedene, og bør derfor kunne
igangsette programmet også for nye deltakere. Nåværende andre og
tredje ledd i bestemmelsen gir tilstrekkelig fleksibilitet for kommunene
og deltakerne i de situasjoner der det ikke er mulig å gi et tilbud
som følge av utbrudd av covid-19.
Som følge av opphevelsen
av § 7 første ledd foreslår departementet en presisering i nåværende
andre ledd for å tydeliggjøre at unntakene kun gjelder under utbrudd
av covid-19. Dette innebærer ikke en realitetsendring.
Både KS og IMDi viser
til noen utfordringer ved praktiseringen av bestemmelsene om fravær
som følge av utbrudd av covid-19 og utbetaling av introduksjonsstønad.
IMDi har foreslått
to justeringer i § 8 om introduksjonsstønad.
NAFO og Utdanningsetaten
i Oslo har innspill til fristutvidelsene som følger av den midlertidige
loven.
Utdanningsetaten
i Oslo pekte på at det er uklare grenser mellom introduksjonsprogram
og opplæring i norsk og samfunnskunnskap, og uttaler at det kan
være hensiktsmessig at begge avsluttes samtidig.
Utdanningsforbundet
uttrykker i høringen at fravær som følge av covid-19 bør kunne registreres
i en annen kategori i Nasjonalt introduksjonsregister (NIR) enn
«Permisjon grunnet egen sykdom», ettersom fraværet er begrunnet
i smittehensyn, ikke den enkeltes sykdom.
I den midlertidige
loven § 9 åpnes det for at kommunen kan avgjøre at hjemmearbeid
skal regnes som gjennomførte timer opplæring i norsk og samfunnskunnskap.
UDI uttaler i høringen at det er viktig at kommunen følger opp deltakernes
utbytte av hjemmearbeid. Utdanningsforbundet viser til at denne
elevgruppa trenger all den læreroppfølging de kan få, og at hjemmelekser
ikke kan regnes som gjennomførte timer opplæring.
Jussbuss mener det
bør gis fritak fra kravene om gjennomført opplæring i norsk og samfunnskunnskap og
avsluttende prøve for å få permanent oppholdstillatelse i tilfeller
der opplæring ikke lar seg gjennomføre fysisk eller digitalt.
Det vises til proposisjonens
kapittel 5 for departementets kommentarer til innspillene over.
Det vises også i
proposisjonen til at departementet har forståelse for at det er
utfordrende med korte høringsfrister i sakene om midlertidige tilpasninger
i regelverk som følge av utbrudd av covid-19. Ettersom de gjeldende
tilpasningene oppheves 1. november, og Stortinget må ha tid til
å behandle lovforslag om forlengelse, har departementet vurdert
det som viktigere å sende forslagene på en kort høring enn ingen
høring. Departementet ønsker ikke å fremme forslag om tilpasninger
til integreringsloven før den er vedtatt av Stortinget, og det er
derfor nødvendig med to prosesser.