Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, lederen Anniken Huitfeldt, Martin Kolberg, Marianne
Marthinsen og Jonas Gahr Støre, fra Høyre, Hårek Elvenes, Trond
Helleland, Ingjerd Schou og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet,
Carl I. Hagen, Siv Jensen og Morten Wold, fra Senterpartiet, Liv
Signe Navarsete, fra Sosialistisk Venstreparti, Audun Lysbakken,
fra Venstre, Trine Skei Grande, og fra Kristelig Folkeparti, Geir
Sigbjørn Toskedal, viser til Meld. St. 25 (2019–2020) – Eksport
av forsvarsmateriell fra Norge i 2019, eksportkontroll og internasjonalt
ikke-spredningsarbeid. Slike meldinger har vært lagt frem årlig
siden 1996 og gir Stortinget et godt ettersyn med den totale eksporten
av norsk våpen, ammunisjon, militært materiell, relatert teknologi
og tjenester for militære formål. Det er komiteens syn at norsk forsvarsindustri
er en integrert del av norsk høyteknologisk produksjon samt av norsk
forsvars- og sikkerhetspolitikk. En levedyktig forsvarsindustri
bidrar til leveringssikkerhet for både Norges og allierte lands forsvar. Komiteen er
også positiv til åpenheten omkring eksporten av forsvarsmateriell
som foreligger i norsk praksis, og som eksportkontrollmeldingen
er et uttrykk for.
Komiteen viser til at den samlede
verdien av eksporten av forsvarsmateriell,samt tjenester, teknologi og
flerbruksvarer til militær bruk fra Norge i 2019 var i underkant
av 5,6 mrd. kroner, hvorav forsvarsrelaterte varer utgjorde i overkant
av 4,4 mrd. kroner. Størstedelen av dette var våpen og ammunisjon,
omtalt som A-materiell. B-materiell, som omfatter annet militært
materiell, utgjorde en mindre del. Sammenlignet med 2018 var det
en nedgang i verdien av eksporten av A-materiell på 19 pst. og en
økning i verdien av eksporten av B-materiell på 41 pst. Verdien
av eksporten av flerbruksvarer til militær bruk var på ca. 379 mill.
kroner, en nedgang på 34 pst. fra 2018 til 2019. Eksporten av forsvarsrelaterte
tjenesteytelser, reparasjoner, produksjonsrettigheter og formidling
utgjorde i 2019 om lag 745 mill. kroner, en økning på 44 pst. i
forhold til i 2018. Sammenlignet med eksporten i 2018 er det en
total nedgang i verdien av eksporten på 6 pst. i 2019.
Komiteen understreker at andre
europeiske land, NATO-land samt Sverige og Finland mottok om lag
93 pst. av eksporten av A-materiell i 2019 og 88 pst. av B-materiell
fra Norge. Utenriksdepartementet ga i 2019 avslag på 29 lisenssøknader
vedrørende forsvarsrelaterte varer og flerbruksvarer til militært
bruk. Komiteen trekker
frem at Tyrkias militære operasjoner i det nordlige Syria høsten
2019 førte til at Utenriksdepartementet besluttet å stanse behandlingen
av nye lisenssøknader til Tyrkia, og at utførsel basert på gyldige
lisenser ble holdt tilbake. Komiteen støtter regjeringens
ønske om å videreføre et eksportkontrollregelverk som er strengt,
tydelig og forutsigbart, samt ivareta et nasjonalt apparat med de
nødvendige ressurser og den nødvendige kompetansen.
Komiteen viser til at spredningsfaren
forbundet med immateriell teknologi- og kunnskapsoverføring har
stått høyere på dagsordenen i spørsmål om eksportkontroll, også
i Norge. Det er en økende erkjennelse av at spredningen av uønskede
militære aktiviteter skjer ved at visse land systematisk søker å
bygge egen teknologisk kunnskap. Komiteen er derfor positiv
til arbeidet Utenriksdepartementet har igangsatt med å avklare hvordan
kontrollen med immateriell teknologi i form av kunnskapsoverføring
kan styrkes og defineres tydeligere i den norske eksportkontrollforskriften,
slik det redegjøres for i meldingen.
Meldingen redegjør
også for regjeringens deltagelse i internasjonalt samarbeid for
ikke-spredning og eksportkontroll, samt multilaterale sanksjonsregimer, hvilket komiteen tar
til etterretning.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
understreker at hjemmemarkedet for den norske forsvarsindustrien
er begrenset, men at denne sektoren er en integrert del av norsk
forsvars- og sikkerhetspolitikk. Flertallet mener Norges særegne klima
og geografi gjør det nødvendig med egenprodusert utstyr tilpasset
våre forhold innenfor flere områder, noe som kun er mulig gjennom
et industrielt miljø av en viss størrelse. Forsvarsindustrien må
gis muligheter for utvikling og forutsigbar tilgang til internasjonale
markeder for å kunne møte dagens og fremtidens konkurranse.
Flertallet viser til at det
per i dag er snakk om mer enn fem tusen årsverk i norsk forsvarsindustri,
som arbeider innenfor avansert teknologi. Samarbeidet mellom industrien,
Forsvarets forskningsinstitutt og Forsvaret har vært helt sentralt
for å bygge opp nasjonal forvarsindustriell kompetanse og vil, slik flertallet ser det,
være avgjørende for å utvikle produksjonen videre. I tillegg til
å bidra til viktige arbeidsplasser gir utvikling og tilvirkning
av forsvarsmateriell viktige ringvirkninger i form av kompetanse
og innovasjon til andre tilstøtende industrier, også i sivil sektor.
Flertallet er videre kjent
med at norsk forsvarsindustri er nisjebasert, men høyteknologisk,
høykompetent og internasjonalt konkurransedyktig innenfor sine produktområder.
Vår egen industri inngår slik i det forsvarsindustrielle samarbeidet
med våre allierte og bidrar derfor til å øke det norske Forsvarets
posisjon i dette. Eksport av norsk forsvarsmateriell bidrar til
å øke alliert sikkerhet og forsvarsevne.
Flertallet mener en internasjonalt
konkurransedyktig norsk forsvarsindustri er viktig for sikkerheten, næringslivet
og verdiskapingen i Norge, og anser det som avgjørende at industrien
har stabile og forutsigbare rammevilkår.
Flertallet setter pris på Solberg-regjeringens strenge
håndheving av det gjeldende norske eksportkontrollregimet. Flertallet vil
understreke at det var denne regjeringen som stoppet utstedelsen
av nye lisenser for forsvarsmateriell og flerbruksvarer til Tyrkia
i 2019. Flertallet viser
videre til at den samme regjeringen stanset eksport av forsvarsmateriell
til De forente arabiske emirater og nye kontrakter for flerbruksvarer til
Saudi-Arabia. Flertallet merker
seg at eksporten av flerbruksvarer til Saudi-Arabia doblet seg under
den rød-grønne regjeringen, og at det var den samme regjeringen
som åpnet for eksport av forsvarsmateriell til De forente arabiske
emirater i 2010.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet er tilhengere av at Norge skal ha en egen
forsvarsindustri – av beredskapshensyn for vårt eget forsvar, for
viktige arbeidsplasser i store deler av landet, for eksportinntekter
i en tid der vi dessverre opplever alvorlig nedgang for norsk eksport,
og for å kunne utnytte forsvarsindustriens teknologiutvikling i
andre bransjer. Det er også av strategisk betydning å beholde statlig
eierskap i de store forsvarsbedriftene i Norge. Samtidig skal Norge
ha et strengt regelverk for eksport av forsvarsmateriell. Våpen
skal ikke selges til land hvor det er krig eller krig truer, eller
til land hvor det er påvist alvorlige brudd på menneskerettighetene.
Disse medlemmer viser til den
vedvarende svært alvorlige humanitære situasjonen i Jemen. En Saudi-Arabia-ledet
koalisjon av gulfstater – med De forente arabiske emirater som nest
største militære bidragsyter – har siden mars 2015 vært militært
involvert i konflikten i Jemen. Et ekspertpanel opprettet i henhold
til FNs sikkerhetsråds resolusjon 2140 (2014) har siden februar 2015
framlagt årlige rapporter der det framkommer sterk bekymring for
de humanitære konsekvensene av konflikten i Jemen og for brudd på
humanitærretten. I 2019 kom det også fram informasjon om at De forente arabiske
emirater har viderelevert militært materiell til grupper som opererer
i Jemen. Solberg-regjeringen tillot dessverre eksport til landene
som er militært involvert i Jemen, også etter de første alvorlige
rapportene fra FN-ekspertpanelet. I løpet av 2016 og 2017 ble det
eksportert våpen og ammunisjon til en verdi av 163 mill. kroner
til De forente arabiske emirater. Etter flere år med en uforutsigbar
og skiftende praksis ble eksport av A-materiell til De forente arabiske
emirater stanset 3. januar 2018. Utenriksdepartementet offentliggjorde 9. november
2018 en suspensjon av alle eksportlisenser til Saudi-Arabia. Likevel
ble det i 2017 eksportert forsvarsmateriell (B-materiell) til Saudi-Arabia
til en verdi av 41 mill. kroner. Etter disse medlemmers vurdering
tilsier den vedvarende alvorlige situasjonen i Jemen at terskelen
bør være svært lav for å avslå lisenssøknader til land som er militært
involvert i Jemen.
Disse medlemmer vil understreke
det åpenbare i at regelverket for eksportkontroll ikke skal praktiseres
statisk: Når situasjonen i enkeltland endrer seg, må praktiseringen
av regelverket også endres. Stoltenberg II-regjeringen åpnet for
eksport av A-materiell til De forente arabiske emirater i 2010.
Saudi-Arabia og De forente arabiske emirater involverte seg militært
i konflikten i Jemen fra mars 2015. 22. januar 2016 forelå den første
alvorlige rapporten fra ekspertpanelet opprettet av FNs sikkerhetsråd
om situasjonen i Jemen etter at Saudi-Arabia og De forente emirater
involverte seg militært. Likevel ble ikke praksisen endret: Solberg-regjeringen
tillot dessverre omfattende eksport av våpen og ammunisjon til De
forente arabiske emirater både i 2016 og 2017.
Disse medlemmer legger til
grunn at Stortingets kontroll av Utenriksdepartementets utstedelse
av eksportlisenser for forsvarsmateriell ikke kan foregå i sanntid,
men for at systemet skal fungere etter hensikten, kan det heller
ikke bli for lang avstand i tid mellom beslutningene om utstedelse
av eksportlisenser og Stortingets kontroll gjennom behandlingen
av de årlige stortingsmeldingene. Stortinget har ved flere anledninger
gjennom anmodningsvedtak bedt regjeringen om å legge fram de årlige
eksportkontrollmeldingene senest i løpet av andre kvartal etter
at eksportåret er gjennomført. Disse medlemmer merket seg
at eksportkontrollmeldingen for 2019 ble framlagt 12. juni 2020.
I 2017 ble imidlertid eksportkontrollmeldingen for 2016 av uklare
årsaker først framlagt etter stortingsvalget (27. oktober 2017). Disse medlemmer legger
til grunn at det i denne omgang ikke skulle være nødvendig å fremme
forslag om et eget anmodningsvedtak, men vil likevel uttrykke en
klar forventning om at også eksportmeldingen for 2020 legges fram
innen utgangen av andre kvartal 2021.
Medlemen i komiteen
frå Senterpartiet vil framheve at Senterpartiet er positivt
til at Noreg skal ha ein nasjonal forsvarsindustri – av beredskapsomsyn for
vårt eige forsvar, for viktige arbeidsplassar og eksportinntekter
og for å kunne nytte forsvarsindustrien si teknologiutvikling i
sivil sektor. Samstundes vil denne medlemen understreke
at Noreg skal ha eit strengt regelverk for eksport av forsvarsmateriell.
Våpen skal ikkje seljast til land kor det er krig eller krig truar,
eller til land kor det er påvist alvorlege brot på menneskerettane.
Denne medlemen registrerer
at det både i meldinga samt i høyrings- og innspelsrunden går fram
at ein balanserer desse to omsyna på ein akseptabel måte i dag. Denne medlemen merkar
seg at industrien er nøgd med dei strenge retningslinjene, og at
det som vert løfta fram som grunnleggjande viktig. er at rammevilkåra
er føreseielege og langsiktige. Det kan ta opp til 10 år frå ein
kontrakt er underskriven til produkta vert leverte, noko som tilseier
at eit strengt men stabilt rammeverk er naudsynt for næringa. Denne medlemen vil
understreke at eit strengt regelverk også er viktig for å oppretthalde
legitimiteten i bransjen.
Denne medlemen viser til at
produksjon og eksport av forsvarsmateriell står for stor verdiskaping
i Noreg og medverkar til forsking og utvikling av teknologi som
også kan brukast sivilt. Denne medlemen vil peike på
at sjølv om mange av bedriftene er lokaliserte i dei same områda,
finst det underleverandørar i nær alle fylka. For desse bedriftene
er produksjon av forsvarsmateriell ofte avgjerande for næringsutvikling
og arbeidsplassar lokalt.
Denne medlemen støttar å vidareføre
den strenge føre-var-linja. Denne medlemen merkar seg
at dagens regelverk mellom anna førte til stans i lisensiering av
B-materiell og fleirbruksvarer for militær bruk til Saudi-Arabia
i november 2018. Det førte også til at Utanriksdepartementet vedtok
å stanse handsaminga av nye lisenssøknadar til Tyrkia i 2019.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti er tilhenger av at Norge skal
ha en egen forsvarsindustri – av beredskapshensyn, for viktige arbeidsplasser
og for å kunne utnytte forsvarsindustriens teknologiutvikling i
andre bransjer. Samtidig skal Norge ha et meget strengt regelverk
for eksport av strategiske varer. Forsvarsmateriell og flerbruksvarer
til militær sluttbruk skal ikke selges til land hvor det er krig eller
hvor krig truer, eller til land hvor det er påvist alvorlige brudd
på menneskerettighetene. Dette medlem påpeker at det
i løpet av den siste femårsperioden er blitt eksportert forsvarsmateriell
til land hvor nettopp dette er tilfelle. I 2018 beløp for eksempel
den totale eksporten til land som deltar i krigen i Jemen seg på
146 millioner kroner. Eksporten til flere autoritære regimer som
lenge har blitt kritisert for omfattende menneskerettighetsbrudd,
for eksempel Oman og Qatar, har i samme periode vært betydelig.
Dette medlem viser til den
nå katastrofale humanitære krisen i Jemen. En koalisjon ledet av
Saudi-Arabia, med De forente arabiske emirater som nest største
militære bidragsyter, har siden mars 2015 vært tungt militært involvert
i konflikten i landet. En ekspertgruppe opprettet av FNs høykommissær
for menneskerettigheter publiserte i september rapporten «Yemen:
A Pandemic of Impunity in a Tortured Land», der det framkommer sterk
bekymring for de humanitære konsekvensene av konflikten og for vidtrekkende
brudd på humanitærretten og menneskerettighetene. I rapporten forteller
ekspertgruppen om vilkårlige drap, tvangsforsvinninger, kjønnsbasert
og seksuell vold, tortur og andre former for nedverdigende behandling
og rekruttering og bruk av barn i krigføring. Ekspertene varsler også
om at koalisjonen ved flere anledninger har utført luftangrep uten
tilstrekkelig hensyn til prinsipper om distinksjon, proporsjonalitet
og forsiktighet for å beskytte sivile og sivile objekter. Dette medlem påpeker
at uforholdsmessige og vilkårlige angrep av denne typen utgjør krigsforbrytelser
i henhold til internasjonal sedvanerett.
Dette medlem registrerer at
regjeringen i Meld. St. 25 (2019–2020) melder om at det utvises
«særlig årvåkenhet og en ‘føre-var-tilnærming’ når det gjelder eksport
av forsvarsmateriell til land som har militært engasjement i Jemen»,
og videre at det ikke foreligger «informasjon om at norsk forsvarsmateriell
er avledet til Jemen». Dette
medlem viser videre til Redd Barna og Changemakers rapport
«Våpeneksport og krigen i Jemen», som viser at det finnes en klar
og uakseptabel risiko for at nettopp dette har forekommet, og som
belyser en rekke svakheter ved det norske eksportkontrollregimet. Dette medlem mener
at eksporten av forsvarsmateriell i tidsrommet hvor krigen har funnet
sted, til Saudi-Arabia, De forente arabiske emirater og Bahrain,
som alle deltar eller har deltatt i koalisjonen som intervenerer
i Jemen, rimer dårlig med det regjeringen kaller en «føre-var-tilnærming»
og en «særlig årvåkenhet». Dette medlem viser også til
eksempelet Tyrkia, der begrensninger i eksport først ble satt i
verk etter landets intervensjon i de kurdiske områdene i Nord-Syria. Dette medlem mener
at disse eksemplene viser behovet for en gjennomgang av det norske
eksportkontrollregimet, slik regjeringen selv tok til orde for i
Granavolden-plattformen, men ikke har fulgt opp på en tilfredsstillende
måte.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen stanse all eksport av norske strategiske varer til
stater der militæret og det øvrige sikkerhetsapparatet er instrumentelle
i systematiske og alvorlige menneskerettighetsbrudd.»
«Stortinget
ber regjeringen tolke kriterium 2 i UDs retningslinjer for eksportkontroll
vedrørende menneskerettighetssituasjonen i mottakerland strengere
enn i dag, og sikre at Norge ikke eksporterer strategiske varer til
regimer som er ansvarlige for utstrakte menneskerettighetsbrudd.»
«Stortinget
ber regjeringen sette ned et utvalg med bred representasjon som
skal gjennomgå helheten i det norske eksportkontrollregimet, herunder
lov, forskrifter og retningslinjer, forvaltning og styresett, praktisk gjennomføring
samt åpenheten rundt vedtak.»
«Stortinget
ber regjeringen orientere Stortinget umiddelbart dersom det skjer
endringer i eksport av forsvarsmateriell og flerbruksvarer til landene
som deltar i krigføring i Jemen, på bakgrunn av føre-var-prinsippet
om å unngå at norske varer bidrar til folkerettsbrudd.»
«Stortinget
ber regjeringen granske eksporten som er funnet sted siden intervensjonen
i Jemen startet, for å sikre at norsk materiell ikke er brukt i
Jemen-krigen.»
Dette medlem viser
til regjeringens tilsvar til det skriftlige innspillet fra Norges
institusjon for menneskerettigheter (NIM), Stortingets eget organ
for å ivareta og beskytte menneskerettighetene, fremmet i november
2018 i forbindelse med stortingsbehandlingen av Meld. St. 19 (2017–2018).
NIM stilte blant annet spørsmål om hvorvidt Utenriksdepartementets
praktisering av Stortingets 1959-vedtak utgjør en feilaktig innsnevring
av rekkevidden av FNs våpenhandelsavtale (ATT) artikkel 7 og prinsippet
om at all eksport av forsvarsmateriell må vurderes i lys av mulige
konsekvenser for fred og sikkerhet, risiko for brudd på internasjonale
menneskerettigheter, internasjonal humanitærrett, internasjonale
regler om terrorisme og regler om transnasjonal organisert kriminalitet. Dette medlem merker
seg at regjeringen slutter seg til NIMs presisering om at ATT gjelder
for alle kriger og konflikter, og at regjeringen anser seg bundet
av både 1959-vedtaket og ATT som særlige avslagsgrunnlag.
Dette medlem merker seg at
norsk juridisk teori og rettspraksis tilsier at det ikke er av direkte
rettslig betydning for forvaltningens kompetanse om ATT-artiklene
kun inngår i Utenriksdepartementets retningslinjer, eller om de
også kommer til uttrykk i lov eller forskrift. Samtidig vil dette medlem understreke
at det å inkludere den internasjonale våpenhandelsavtalens bestemmelser
i nasjonal lovgivning kan ha en viktig signaleffekt overfor andre
land med et svakere embetsverk enn vi har i Norge.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en sak som sikrer
at ATT artikkel 6 og 7 inkluderes i lov eller forskrift.»
Dette medlem påpeker
at sluttbrukererklæringer skal sikre at norske strategiske varer
ikke havner på avveie. For at en sluttbrukererklæring skal oppfylle
formålet, er det essensielt at eksporten kontrolleres også i etterkant
av at eksporten har funnet sted. Dette medlem påpeker at flere
andre NATO-land har mer omfattende krav til sluttbruker enn Norge,
og at kontrollmekanismene for håndheving og etterlevelse av sluttbrukererklæring
bør styrkes, og viser til et notat fra Stortingets utredningsseksjon
datert 12. februar 2016, som konkluderer:
«[...] Norge ser
ut til å ha et betydelig større spillerom enn det vi hittil har
brukt når det gjelder å utforme krav til våpenkontroll, sluttbrukererklæringer og
kontrollregimer. Slik vi tolker det vil det også gjelde de kravene
vi setter til eksport av forsvarsmateriell til andre land innenfor
NATO-alliansen.»
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen om at krav om sluttbrukerdokumentasjon blir praksis
ved all eksport av forsvarsmateriell, også til NATO-land og nære
allierte.»
«Stortinget
ber regjeringen utrede muligheten for å utvikle kontrollmekanismer
som muliggjør håndheving av sluttbrukererklæring, herunder en stikkprøvemekanisme,
hvis resultat inkluderes i den årlige stortingsmeldingen om eksport
av forsvarsmateriell.»
Dette medlem påpeker
at det er behov for økt åpenhet om og innsyn i begrunnelser for
innvilgelser av søknader om eksportlisens. Disse begrunnelsene må knyttes
til kriterier som legges til grunn for norsk eksportkontroll. Dette
er en nødvendig forutsetning for at både Stortinget, sivilsamfunnsorganisasjoner
og presse skal kunne utøve sin kontroll- og etterprøvingsfunksjon.
Dette vil bidra til å sikre at det norske eksportkontrollregimet
får økt legitimitet.
På denne bakgrunn
fremmer dette medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen offentliggjøre begrunnelser for avslag på og innvilgelser
av lisenssøknader til land utenfor NATO.»
Dette medlem ser
det som en utfordring at det norske eksportregimets rapporteringsfunksjon
kun blir ivaretatt av den årlige stortingsmeldingen. Dette hindrer
at kontrollfunksjonen ivaretas på en effektiv måte. Overgangen til
e-lisens-systemet muliggjør at vedtak kan offentliggjøres fortløpende,
dersom det blir lagt til rette for det. Dette medlem viser til praksisen
i Nederland, der tilslag på eksportlisenser over en viss sum, unntatt
til de nærmeste allierte, rapporteres til parlamentet i et offentlig
brev med detaljer om vurderingen av kriterier opp mot søknaden innen
to uker fra søknaden er innvilget.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen styrke åpenheten i norsk eksportkontroll og utrede
muligheten for å innføre en lignende praksis som den i Nederland,
der parlamentet informeres offentlig om tilslag på eksportlisenser
over en viss sum med detaljer om vurderingen av kriterier opp mot
søknaden, unntatt til de nærmeste allierte, innen to uker fra søknaden
er innvilget.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at EU er i ferd med å revidere sin liste over flerbruksvarer,
og at digital overvåkningsteknologi er et av de mest debatterte
spørsmålene i denne prosessen. Disse medlemmer viser videre
til dokumentasjon fra Amnesty International som viser at europeisk
digital overvåkningsteknologi har bidratt til overvåkning av menneskerettighetsforkjempere
i flere land, og at også svenske selskaper har solgt slik teknologi
til Kina, med stor fare for at teknologien blir brukt til masseovervåkning.
Disse medlemmer vil understreke
at det er av stor viktighet at norske produkter og teknologi ikke
blir benyttet til masseovervåkning og andre menneskerettighetsbrudd.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti forventer derfor at regjeringen
kommer tilbake til Stortinget med et helhetlig forslag til forskriftsendring
som sikrer at slik eksport ikke skjer, uavhengig av hva EU måtte
vedta av regelendringer på samme område.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge frem et forslag til endring i eksportkontrollforskriften
som sikrer at norsk digital overvåkningsteknologi ikke eksporteres
til land hvor det er fare for at teknologien blir benyttet i strid med
menneskerettighetene.»
Dette medlem noterer
seg at behovet for forutsigbarhet er et gjennomgangstema i både
høringsinnspillene og i komitéflertallets merknader. Dette medlem har
stor forståelse for at forutsigbarhet er viktig for norsk forsvarsindustri,
men mener det er svært viktig at selskapene gjør selvstendige aktsomhetsvurderinger
og inkluderer dette i sine helhetlige risikovurderinger. Dette medlem minner
om at regjeringen tidligere har kommunisert klare forventninger
om at norske selskaper gjør slike aktsomhetsvurderinger, i tråd
med FNs veiledende prinsipper om næringsliv og menneskerettigheter
og OECDs retningslinjer. Dette medlem viser til Amnesty
International sin rapport «Outsourcing responsibility» fra 2019,
som viser at mange internasjonale produsenter av strategiske varer
i liten grad gjør selvstendige aktsomhetsvurderinger av menneskerettslig
risiko ved eksport av varene. Dette medlem mener denne problemstillingen
blir ytterligere aktualisert av Stortingets forestående behandling av
loven om virksomheters åpenhet om leverandørkjeder, kunnskapsplikt
og aktsomhetsvurderinger (åpenhetsloven).
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen klargjøre overfor selskaper som eksporterer strategiske
varer, at de er ansvarlige for å gjøre selvstendige aktsomhetsvurderinger
og rapportere om oppfølgingen av dette som en del av den årlige
stortingsmeldingen om eksport av forsvarsmateriell.»