Sammendrag
Forslag til midlertidig
lov om tilpasninger i regelverket for barnevernet og fylkesnemnda
for å avhjelpe konsekvenser av utbruddet av covid-19 ble vedtatt
av Stortinget 26. mai 2020 og trådte i kraft fra 27. mai 2020. Barne-
og familiedepartementet foreslår i proposisjonen å forlenge varigheten
til den midlertidige loven.
Den midlertidige
loven har til formål å tilrettelegge for ivaretakelse av barns rett
til omsorg og beskyttelse etter barnevernloven og en forsvarlig
og rettssikker virksomhet i fylkesnemndene ved å avhjelpe konsekvenser av
utbrudd av covid-19. Den midlertidige loven inneholder bestemmelser
om:
-
utvidet mulighet
for fjernmøte og fjernavhør i fylkesnemnda
-
utvidet mulighet
for kombinasjon av muntlig og skriftlig behandling i fylkesnemnda
-
rådslagning og avstemming
ved fjernmøte i fylkesnemnda
-
hjemmel for Bufetat
til midlertidig å flytte et barn fra en barnevernsinstitusjon til
en annen
-
adgang til å erstatte
tilsyns- og oppfølgingsbesøk med andre kommunikasjonsformer.
Det henvises
til Prop. 112 L (2019–2020) for nærmere beskrivelse av de enkelte
bestemmelsenes innhold.
Reglene i den midlertidige
loven har sørget for at barnevernet og fylkesnemnda har vært i stand
til å ivareta sin samfunnsfunksjon på en forsvarlig måte og samtidig
overholde smitteverntiltak, anbefalinger og påbud. I proposisjonen
er det nærmere redegjort for erfaringer med loven.
Det følger av loven
§ 7 at den midlertidige loven oppheves 22. oktober 2020. Stortinget
har i vedtak 595 19. mai bedt regjeringen komme tilbake til Stortinget med
forslag om å forlenge virketiden for hele eller deler av loven dersom
regjeringen vurderer dette som nødvendig for å sikre at barnevernet
kan løse sine oppgaver.
I lys av smittesituasjonen
og utsiktene til å sikre immunitet i befolkningen mener departementet
det er nødvendig å forlenge loven. Departementet begrunner forslaget
med at covid-19 innebærer en trussel mot folkehelsen fram til en
tilstrekkelig andel av befolkningen er immune ved vaksinasjon. Smitteverntiltakene
opprettholdes fordi de er avgjørende for å beholde pandemien under
kontroll. Denne situasjonen innebærer at det er et fortsatt behov,
også fram i tid, for midlertidige regler om tilpasninger i regelverket
for barnevernet og fylkesnemnda, slik at barn i fosterhjem og institusjon kan
ivaretas og saker i fylkesnemnda kan avvikles på en rettssikker
og forsvarlig måte.
Departementet sendte
forslag om forlenging av den midlertidige loven på høring 2.–8.
september 2020 til en rekke instanser. Syv av de åtte høringsinstansene
som har uttalt seg, uttaler eksplisitt at de støtter forslaget om å
forlenge loven til 1. juni 2021. Det gjelder Fylkesnemndene, Domstoladministrasjonen
(DA), Folkehelseinstituttet (FHI), KS, Fellesorganisasjonen (FO),
Fylkesmannen i Vestland og SOS-barnebyer. Høringsinstansene presiserer
at de støtter departementets vurdering av at den usikre smittesituasjonen
fremover gjør det nødvendig å forlenge den midlertidige loven.
Domstoladministrasjonen
mener departementet bør vurdere ytterligere forlengelse. Landsforeningen
for barnevernsbarn (LFB) er den eneste instansen som ber departementet
vurderer en kortere forlengelse og mener en midlertidig lov må opp
til jevnlig vurdering. LFB er opptatt av at vi ikke må komme i en
situasjon hvor rettighetene til barn og unge i barnevernet blir
satt på vent for lenge. Departementet har forståelse for denne innvendingen,
men foreslår likevel å opprettholde forslaget om forlengelse til
1. juni 2021.
Loven inneholder
regler som lemper på enkelte saksbehandlingskrav, og loven bør i
utgangspunktet ikke ha lengre varighet enn det som er strengt nødvendig.
Det er samtidig viktig å unngå å komme i en situasjon der loven
ikke gjelder og barnevernet og fylkesnemnda, på grunn av smittesituasjonen,
ikke kan ivareta sin viktige samfunnsfunksjon på en god måte. Selv om
loven inneholder midlertidige regler som fraviker lovens utgangspunkt,
mener departementet at reglene er forsvarlige og ivaretar private
parters rettssikkerhet på betryggende måte. Videre tilsier fylkesnemndene, fylkesmennene
og Bufetats erfaringer med loven at de midlertidige reglene fungerer
etter sitt formål og bidrar til å ivareta partenes rettssikkerhet
samtidig som smitteverntiltak overholdes.
For fylkesnemnda
er det viktig med forutsigbarhet når det gjelder planlegging og
beramming av saker. I tilfelle av forlengelse av den midlertidige
loven er det et behov for at den ikke gis for kort varighet, fordi
det kan føre til praktiske og administrative utfordringer. Departementet
viser til at også Justis- og beredskapsdepartementet i høringsnotat
av 8. september foreslår å forlenge midlertidig lov om tilpasninger
i prosessregelverket som følge av utbruddet av covid-19 mv., som
blant annet gjelder for domstolene, til 1. juni 2021. Det må også ses
hen til at forlengelsen må være tilstrekkelig lang til at det er
tid til å gjennomføre en lovbehandling av en eventuell ytterligere
forlengelse.
Departementet understreker
at både barnevernet og fylkesnemnda skal anvende barnevernlovens
ordinære regler dersom det er mulig. Den midlertidige loven kan
kun anvendes når det er nødvendig på grunn av covid-19, og når lovens
øvrige strenge krav er oppfylt. Etter departementets syn gjør dette
det mindre rettssikkerhetsmessig betenkelig å gi loven lengre varighet.
Dersom konsekvensene av utbruddet av covid-19 endres, og det ikke
lenger er behov for loven, vil Stortinget kunne oppheve loven på
et tidligere tidspunkt enn 1. juni 2021. Departementet vil følge
utviklingen nøye og vurdere behovet for å gjøre endringer i loven
på et tidligere tidspunkt.
For å sikre at loven
trer i kraft umiddelbart og før den midlertidige loven oppheves
22. oktober 2020, foreslår departementet at endringsloven trer i
kraft straks.