Post 50 Kunnskapsutvikling,
kunnskapsformidling og beredskap, Veterinærinstituttet
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at det i budsjettforliket ble foreslått å øke prosentsatsen
i avbyråkratiserings- og effektivitetsreformen fra 0,5 pst. til
0,6 pst. Flertallet viser
til at bevilgningen på denne posten foreslås redusert tilsvarende
som følge av dette.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti peker
på at Veterinærinstituttet har vært i en utfordrende økonomisk situasjon
de siste årene med usikkerhet for flere ansatte og med mulige oppsigelser på
flere av instituttets regionale arbeidssteder. Disse medlemmer har påpekt
betydningen av instituttets tilstedeværelse i flere regioner for
å sikre dyrehelse, forhindre smittespredning og dermed også bidra
til god folkehelse.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til partienes alternative
statsbudsjetter, med styrking av Veterinærinstituttets økonomi for
å sikre virksomheten rundt om i landet og for å nå de nevnte målene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til partiets alternative statsbudsjett,
der det ble foreslått å bevilge 5 mill. kroner på kap. 1112 post
50.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til partiets alternative statsbudsjett,
der posten ble foreslått økt med 10 mill. kroner til å gjennomføre tiltak
mot antibiotikaresistens, og 12 mill. kroner til å styrke beredskapsarbeidet
til Veterinærinstituttet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at Veterinærinstituttet ble tilført ekstra penger i revidert
nasjonalbudsjett 2019, og en ekstra engangsbevilgning i statsbudsjettet
for 2020 i forbindelse med arbeidet med nytt hovedkontor på Ås, for
å opprettholde regional tilstedeværelse og for å bygge ny obduksjonssal
i Tromsø. Flertallet viser
til at Veterinærinstituttet gikk fra en geografisk organisering til
en nasjonal og mer helhetlig faglig organisering, som har ført til
økt intern og ekstern samhandling. Flertallet peker også på
at omorganiseringen har ført til økt effektivitet innen arbeidet
med diagnostikk.
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet, Venstre
og Kristelig Folkeparti, påpeker at deler av den ekstra bevilgningen
i revidert nasjonalbudsjett for 2019 gikk til bygging av et nytt
lokale på Holt i Tromsø. Dette flertallet viser til
at tilstedeværelse i nordområdene er strategisk viktig for instituttet,
og at en desentralisert forsknings- og kunnskapsorganisasjon vektlegges.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at arbeidet med helse hos produksjonsdyr har en god nasjonal
dekning og har ansatte i Ås, Sandnes, Tromsø og Trondheim.
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet, Venstre
og Kristelig Folkeparti, påpeker at Veterinærinstituttet i
tiden fremover vil ha en viktig oppgave i en nasjonal bioøkonomisatsing
som leverandør av forskningsbasert kunnskap om bærekraftig produksjon
og uttak av biomasse på land og hav.
Dette flertallet viser til
Veterinærinstituttets viktige bidrag inn i det nasjonale beredskapsarbeidet
og viser til behovet for å videreutvikle bruken av helsedata i næring
og forvaltning for å forutse og forebygge sykdommer. Dette vil danne
grunnlaget for et risikobasert helsearbeid.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
påpeker at det ligger et potensial til effektivisering gjennom blant
annet digitalisering og videreutvikling av styringen av Veterinærinstituttet,
og at instituttet har som mål å gjennomføre effektiviseringer.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til den omleggingen som har vært i Veterinærinstituttet de senere
årene blant annet med nedbygging av det regionale tilbudet og laboratoriekapasiteten
rundt om i landet. Nå er det en pågående situasjon i Rogaland med
fugleinfluensa. Disse
medlemmer mener det er nødvendig å evaluere hvordan omorganiseringen
av Veterinærinstituttet har slått ut for både den interne virksomheten,
kompetansen i organisasjonen og ikke minst for brukerne av Veterinærinstituttet.
På denne bakgrunn
fremme disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen om å evaluere omleggingen av Veterinærinstituttets
regionale tilstedeværelse.»
Komiteen viser
til merknadene fra en samlet komité i Innst. 8 S (2019–2020), Innst.
8 S (2018–2019) og Innst. 8 S (2017–2018), som omtaler Norecopa.
I tråd med dette mener komiteen at de økonomiske
rammene for Norecopa bør holdes på minst samme nivå som i 2020,
og at det innenfor rammen av regjeringens forslag til statsbudsjett
forutsettes at det fortsatt sikres nok midler til en hel stilling
til sekretariatet for Norecopa i tillegg til en økning i driftsmidler
på 500 000 kroner.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
arbeidet med å bedre dyrevelferden i Norge må styrkes på flere fronter.
Begrensning av og alternativer til dyreforsøk er viktige tiltak
i så måte.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til partiets alternative
statsbudsjett, der det ble foreslått å styrke bevilgningen til Veterinærinstituttet
med 1 mill. kroner, som øremerkes Norecopa, i tråd med høringsinnspill
fra Dyrevernalliansen.