Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag om merverdiavgift for budsjettåret
2021 med unntak av lav sats.
Flertallet viser til at det
blir foreslått å videreføre lav merverdiavgiftssats på 6 pst. til
1. juli 2021, med et netto provenytap på 950 mill. kroner påløpt
og bokført. Etter dette skal satsen tilbake til 12 pst.
Flertallet fremmer derfor
følgende forslag til erstatning for regjeringens forslag:
«Stortingsvedtak
om merverdiavgift for budsjettåret 2021 (kap. 5521 post 70) skal
lyde:
I
§ 1 Saklig virkeområde
og forholdet til merverdiavgiftsloven
Fra 1. januar 2021
svares merverdiavgift etter satsene i dette vedtaket og i samsvar
med lov 19. juni 2009 nr. 58 om merverdiavgift.
§ 2 Alminnelig sats
Merverdiavgift
svares med 25 pst. av avgiftspliktig omsetning, uttak og innførsel
når ikke redusert sats skal anvendes etter bestemmelsene nedenfor.
§ 3 Redusert sats med
15 pst.
Merverdiavgift
svares med 15 pst. av omsetning, uttak og innførsel av næringsmidler
som nevnt i merverdiavgiftsloven § 5-2.
§ 4 Redusert sats
med 6 pst.
Merverdiavgift
svares med 6 pst. av omsetning og uttak av tjenester som gjelder:
-
a) persontransport
mv. som nevnt i merverdiavgiftsloven § 5-3,
-
b) transport av
kjøretøy på fartøy som nevnt i merverdiavgiftsloven § 5-4,
-
c) utleie av rom
i hotellvirksomhet mv. som nevnt i merverdiavgiftsloven § 5-5,
-
d) rett til å overvære
kinoforestillinger som nevnt i merverdiavgiftsloven § 5-6,
-
e) kringkastingstjenester
som nevnt i merverdiavgiftsloven § 5-7,
-
f) adgang til utstillinger
i museer mv. som nevnt i merverdiavgiftsloven § 5-9,
-
g) adgang til fornøyelsesparker
mv. som nevnt i merverdiavgiftsloven § 5-10,
-
h) rett til å overvære
idrettsarrangementer mv. som nevnt i merverdiavgiftsloven § 5-11.
§ 5 Redusert sats med
11,11 pst.
Merverdiavgift
svares med 11,11 pst. av omsetning mv. av viltlevende marine ressurser
som nevnt i merverdiavgiftsloven § 5-8.
II
Fra 1. juli 2021
gjøres følgende endring:
§ 4 skal lyde:
§ 4 Redusert sats med
12 pst.
Merverdiavgift
svares med 12 pst. av omsetning og uttak av tjenester som gjelder:
-
a) persontransport
mv. som nevnt i merverdiavgiftsloven § 5-3,
-
b) transport av
kjøretøy på fartøy som nevnt i merverdiavgiftsloven § 5-4,
-
c) utleie av rom
i hotellvirksomhet mv. som nevnt i merverdiavgiftsloven § 5-5,
-
d) rett til å overvære
kinoforestillinger som nevnt i merverdiavgiftsloven § 5-6,
-
e) kringkastingstjenester
som nevnt i merverdiavgiftsloven § 5-7,
-
f) adgang til utstillinger
i museer mv. som nevnt i merverdiavgiftsloven § 5-9,
-
g) adgang til fornøyelsesparker
mv. som nevnt i merverdiavgiftsloven § 5-10,
-
h) rett til å overvære
idrettsarrangementer mv. som nevnt i merverdiavgiftsloven § 5-11.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at fordeler ved kjøp av elbil
favoriserer de som har råd til å kjøpe nye og dyre biler. Disse medlemmer ser
ingen grunn til å subsidiere de som har råd til å kjøpe de dyreste
bilene. De har også råd til å betale moms på de siste kronene. I
praksis betyr det at disse
medlemmer foreslår å ilegge merverdiavgift på elbiler, men
med et fradrag på 600 000 kroner.
Disse medlemmer viser til
Innst. 4 L (2020–2021) for disse medlemmers omtale av
merverdiavgift for alternativ behandling.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt viser
til at ved deling, leie og leasing av biler er elbilen mindre gunstig
å leie, lease eller dele enn fossilbilene.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede hvordan merverdiavgiftssystemet kan endres
for å sikre at elbilens skattefordel sammenlignet med fossilbiler
ved kjøp replikeres for leasing av biler, og komme tilbake til Stortinget
med forslag i revidert nasjonalbudsjett for 2021.»
Disse medlemmer viser
til at den vestlige verden har et materielt forbruk som tilsvarer
ressursene til nesten tre jordkloder dersom alle skulle ha levd
som oss. Mange av produktene vi har rundt oss, medfører store klimagassutslipp,
og råvareuttakene innebærer en stor miljøbelastning. Vi må jobbe
med å lage en økonomi som i større grad priser uttak av råvarer
på en måte som reflekterer kostnaden det faktisk har. Disse medlemmer viser
til at en økonomi basert på sirkulære prinsipper må sikre at det
blir dyrere å introdusere nye råvarer inn i sirkulasjon, og i større
grad stimulere til gjenbruk og reparasjoner. Vi må få et økonomisk
system hvor det blir lønnsomt å hente ut de verdifulle råvarene
fra avfallsprodukter.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede merverdiavgift på restverdi for biler som
selges i bruktmarkedet og som tidligere har ført all merverdiavgift
til fradrag i mva.-regnskapet, for slik å bedre konkurransekraften
til elbil i leasing, og legge frem et forslag om dette ifb. med
statsbudsjettet for 2022.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til at Senterpartiet i sitt alternative
statsbudsjett foreslår å videreføre den lave momssatsen på 6 pst.
ut hele 2021. Disse
medlemmer viser til at denne momssatsen blant annet omfatter
reiseliv, kultur og transport, og at dette alle er bransjer som
er hardt rammet økonomisk som en følge av smitteverntiltakene som
er innført på grunn av koronapandemien. Disse medlemmer mener regjeringen
avslører manglende forståelse for alvoret i situasjonen når den
foreslår å doble merverdiavgiften for disse hardt rammede bransjene
fra sommeren 2021.
Disse medlemmer påpeker at
en viktig del av industriarbeidsplassene i Norge er knyttet til
mat og drikke. Disse
medlemmer mener at det neste store grepet som nå må tas for
å styrke grunnlaget for arbeidsplasser og verdiskaping i næringsmiddelindustrien
og handelsnæringa i Norge, er å redusere matmomsen. Disse medlemmer viser
til at Senterpartiet foreslår å redusere matmomsen til svensk nivå
(fra 15 til 12 pst.), en avgiftslettelse på 2,8 mrd. kroner i 2021.
Dette vil gi nye arbeidsplasser innen dagligvarehandelen og næringsmiddelindustrien
i Norge og lavere priser på matvarer til alle som handler.
Disse medlemmer viser til
at Senterpartiet vil avvikle ordningen med nøytral moms i helseforetakene, som
er et incitament til konkurranseutsetting av tjenester, og viser
til forslag om dette i budsjettinnstillingen fra helse- og omsorgskomiteen.
Disse medlemmer foreslår
en utsettelse av forslaget om momsplikt på alternativ behandling
og viser til egne merknader om dette i Innst. 4 L (2020–2021).
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at merverdiavgift
er en regressiv form for beskatning som rammer alle likt, uavhengig
av inntekt. Dette
medlem viser til at det er mange permitterte og arbeidsledige
som går et usikkert økonomisk år i møte. I tillegg har pensjonistene
tapt kjøpekraft på grunn av underregulering i fem av de siste seks
årene. Dette
medlem viser til at nasjonalbudsjettet 2021 har en prognose
om negativ reallønnsvekst neste år. Dette medlem viser til Sosialistisk
Venstrepartis alternative statsbudsjett, der det foreslås å redusere
merverdiavgiften for næringsmidler til 13 pst. i 2021, som vil være
et viktig bidrag til lommeboken for mange mennesker i landet.
Dette medlem viser videre
til at reiseliv, persontransport og arrangementer er blant næringene
som har blitt hardest rammet av pandemien og smitteverntiltakene. Dette medlem viser
til Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett, der det
foreslås å redusere merverdiavgiften lav sats til 6 pst. frem til
30. juni 2021. Dette
medlem mener den reduserte satsen må videreføres ytterligere
i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2021, dersom situasjonen
tilsier at det fortsatt er behov for det.
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne viser til at et ekte grønt skatteskifte
innebærer å bruke skatte- og avgiftssystemet aktivt for å styre
valgene våre i en ønsket og mer miljøvennlig retning. Norges elbilsatsing
har hatt stor suksess fordi skattene og avgiftene har vært brukt
for å gjøre det mer lønnsomt å velge utslippsfrie biler. Det må
bli dyrere å forurense både luft, hav og jord, og det må bli billigere
å ta miljøvennlige og sunne valg som å velge klimavennlig transport
og spise mer frukt og grønnsaker. Dette tar Miljøpartiet De Grønne
på alvor og foreslår endringer i skattesystemet som bidrar til dette.
Dette medlem viser derfor
til Miljøpartiet De Grønnes alternative statsbudsjett, hvor det
blir foreslått å introdusere en egen miljøskatt på produkter som
spesielt skal skattlegge bruk av jomfruelige og miljøskadelige komponenter
i produkter. Målet er at vi på sikt skal utarbeide et skattesystem
som reflekterer produkters økologiske fotavtrykk. Dette medlem viser også til forslag
om å fjerne merverdiavgift på reparasjoner som også vil stimulere
til økt gjenbruk. Dette
medlem foreslår også fjerning av merverdiavgift på frukt og
grønt og økologisk mat.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fjerne avgrensningen på 30 dager for å kunne frita
leasing og leie av elbiler og omsetning av elbilbatteri fra merverdiavgift
og komme tilbake til Stortinget med forslag i revidert nasjonalbudsjett
for 2021.»
Dette medlem foreslår
også å redusere prisen på kollektivreiser med 20 pst. blant annet
gjennom å fjerne merverdiavgift på kollektivreiser.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til at den lave mva.-satsen gjelder for bl.a.
kollektivtransport, kino og museer, og at den under regjeringen
Solberg har blitt økt fra 8 pst til 12 pst. Dette medlem viser til at Rødt
er kritisk til flate avgifter som merverdiavgiften, som rammer usosialt
siden de utgjør en relativt større del av inntektene for folk med
lave inntekter. Den lave satsen er i tillegg knyttet til aktiviteter
som kan sies å være miljøvennlige, slik som kulturopplevelser og
kollektivtransport, og regjeringas økning de siste årene etter dette medlems mening
både vært dårlig fordelings- og miljøpolitikk.
Dette medlem viser til at
satsen har vært redusert til 6 pst. som et krisetiltak store deler
av 2020, men at forliket mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet
bare velger å videreføre dette fram til 1. juli 2021. Dette medlem
viser til Rødts alternative budsjett, der Rødt foreslår å redusere
satsen til 6 pst. ut 2021.
Dette medlem mener at i møte
med miljø- og klimaproblemer er det viktig å redusere unødvendig forbruk,
og for mange typer varer vil det være mer miljøvennlig å reparere
enn å kjøpe nytt. Dette
medlem viser til Rødts alternative budsjett, som inneholder
forslag om å fjerne merverdiavgift på reparasjoner av tekstiler,
husholdningsvarer og elektronikk, for på den måten å legge til rette
for økt bruk av reparasjoner og samtidig begrense forbruksveksten.
Dette medlem viser videre
til forslag om å fjerne merverdiavgiften for norskproduserte frukt
og grønnsaker, et tiltak som både bidrar til å styrke den norske
selvforsyningsgraden og til økt inntak av frukt og grønnsaker.