Sammendrag fra Prop. 1 LS Tillegg
1 (2020–2021)
Adgangen til å
betale arbeidsgiveravgift med redusert sats eller 0-sats innebærer
statsstøtte. Etter EØS-avtalen kan slik støtte som utgangspunkt
bare tildeles dersom den på forhånd er godkjent av EFTAs overvåkningsorgan
(ESA).
Gjeldende ordning
med differensiert arbeidsgiveravgift (DA-ordningen) ble notifisert
til ESA 13. mars 2014. Ordningen, slik den ble foreslått i Prop.
118 S (2013–2014), ble godkjent ved vedtak av 18. juni 2014 for
perioden 1. juli 2014 til 31. desember 2020 i henhold til ESAs retningslinjer
for regionalstøtte.
Europakommisjonen
og ESA har valgt å forlenge gjeldende regelverk for regionalstøtte
til 31. desember 2021. ESA har videre godkjent forlengelse av det
regionale støttekartet for Norge, som angir virkeområdet for regionalstøtte,
til 31. desember 2021. Retningslinjene for regionalstøtte og støttekartet
danner grunnlaget for utforming av ordningen med differensiert arbeidsgiveravgift.
Finansdepartementet
er nå i dialog med ESA om forlengelse av DA-ordningen ut 2021. En
rask avgjørelse fra ESA forutsetter at ordningen som skal gjelde
for 2021, er uendret sammenlignet med ordningen slik den ble godkjent
av ESA i 2014.
DA-ordningen som
er foreslått i Prop. 1 LS (2020–2021) Skatter, avgifter og toll
2021, er ikke identisk med den ESA godkjente i 2014. For å sikre
at ESA kan godkjenne forlengelse av ordningen før stortingsbehandlingen
av budsjettet for 2021, og derved at DA-ordningen kan videreføres
uten opphold i 2021, foreslås det en endring av det fremlagte forslaget.
Arbeidsgiveravgiftssatsen
avhenger av hvor foretaket eller de aktuelle underenheter er registrert.
Den foreslåtte endringen innebærer en utfyllende regel til dette,
om at foretak med ambulerende virksomhet (eksempelvis bygge- og
anleggsvirksomhet, transportvirksomhet og arbeidsutleie) på nærmere
vilkår kan benytte avgiftssatsen som gjelder der de ansatte utfører
hoveddelen av sitt arbeid. Dette har betydning når denne satsen
er lavere enn satsen der foretaket er registrert. Denne unntaksregelen
for ambulerende virksomhet var én av to særregler for ambulerende
virksomhet i ordningen som ble godkjent i 2014. Den andre særregelen
er en særskilt omgåelsesregel. Denne innebærer at foretak med ambulerende
virksomhet i soner med høyere avgiftssats enn der foretaket er registrert,
på nærmere vilkår må benytte denne høyere satsen på lønn til ansatte som
utfører hoveddelen av sitt arbeid der.
Den særskilte omgåelsesregelen
har vært gjeldende i hele perioden fra ordningen ble godkjent, mens
unntaksregelen ble suspendert i 2016, da ESA startet en formell
undersøkelse av denne. Sommeren 2017 konkluderte ESA med at unntaksregelen
var forenlig med EØS-avtalen. Regelen har foreløpig ikke blitt gjeninnført.
Ved at unntaksregelen,
slik den var utformet da ordningen ble godkjent i 2014, gjøres gjeldende
også i 2021, vil ESA raskt kunne godkjenne forlengelse av DA-ordningen
ut 2021.
Europakommisjonen
og ESA vil i løpet av 2021 fastsette nye regionalstøtteretningslinjer
som skal gjelde fra og med 2022. Norske myndigheter må da notifisere
en DA-ordning for perioden fra 2022, og ESA vil da vurdere alle
sider av den ordningen som blir notifisert på grunnlag de nye retningslinjene.
Endringen anslås
på svært usikkert grunnlag å medføre et provenytap på 200 mill.
kroner påløpt og 170 mill. kroner bokført i 2021.
Det vises til forslag
til endring av forslag til stortingsvedtak om fastsetting av avgifter
mv. til folketrygden for 2021 § 1 fjerde ledd.