Innledning
Statlig tjenesteproduksjon
og myndighetsutøvelse finansieres normalt ved bevilgninger over
statsbudsjettet. Enkelte statlige tjenester betales imidlertid helt
eller delvis av brukerne gjennom gebyr eller sektoravgift. Disse
betalingsordningene fastsettes av departementet som har ansvar for
at tjenesten er tilgjengelig. Finansdepartementet har utarbeidet
overordnede bestemmelser for statlig gebyr- og avgiftsfinansiering
som setter krav til innføring og bruk av slike betalingsordninger.
Gebyrer kan kreves
for en klart definert tjeneste til betaleren og skal ikke finansiere
noe annet eller mer enn kostnaden av tjenesten. Dersom gebyret overstiger kostnaden,
såkalt overprising, innebærer det en ekstra skattlegging av betaleren.
Sektoravgifter
skiller seg fra gebyrer ved at betalingen ikke har en direkte sammenheng
med levering av tjenesten, og ved at flere betaler enn de som mottar
tjenesten det enkelte år. Det er imidlertid et krav at sektoravgifter
avgrenses til den sektoren eller næringen som drar nytte av tjenesten,
for eksempel til enhetene innenfor et tilsynsområde. Ifølge bestemmelsene
bør det utvises stor tilbakeholdenhet med å innføre sektoravgifter for
å finansiere statlige utgifter.
Enkelte statlige
betalingsordninger er de siste årene tatt inn på statsbudsjettet
som gebyr eller sektoravgift. Det gjelder blant annet påslaget på
nettariffen, som tilføres Enova, og forskningsavgiften på landbruksprodukter.
Med sektoravgift og tilhørende utgiftsbevilgning kan Stortinget
pålegge aktørene i en næring eller sektor å finansiere fellestiltak.
Etter bestemmelsene om statlig gebyr- og avgiftsfinansiering bør
andre nærings- og sektorspesifikke betalingsordninger som hovedregel
unngås. Ved at slike ordninger tas inn på statsbudsjettet som sektoravgift,
vil den totale skatte- og avgiftsbelastningen synliggjøres bedre
i statsbudsjettet. Videre vil endringer i sektoravgifter inngå i
skatte- og avgiftsopplegget.
Selv om statens
inntekter fra gebyrer og avgifter med sektorformål er redusert det
siste tiåret, er gebyr- og avgiftsfinansiering fortsatt en betydelig
finansieringskilde for statlig tjenesteproduksjon og myndighetsutøvelse.
Figur 12.1 viser utviklingen i statens inntekter fra gebyr- og avgiftsfinansiering.
Inntektene fra avviklede sektoravgifter fremkommer også av figuren.
Gebyrinntektene
har gått vesentlig ned siden 2006, mens avgiftsfinansieringen er
bare svakt redusert. Av en samlet gebyr- og avgiftsfinansiering
på om lag 11,4 mrd. kroner i 2019 sto gebyrinntektene for om lag
5,5 mrd. kroner, mens sektoravgifter utgjorde i underkant av 3,9 mrd.
kroner og avgifter utenfor statsbudsjettet omtrent 2 mrd. kroner.
Bompengefinansiering, lufthavnavgifter, den tidligere kringkastingsavgiften,
egenandeler i helsevesenet, låne- og garantigebyrer og mulkter eller
straffegebyrer inngår ikke i disse tallene.
Siden 2006 er overprisede
gebyrer redusert med til sammen noe over 2,4 mrd. 2021-kroner, medregnet
forslagene om reduksjon av overprisede gebyrer i denne proposisjonen.
I perioden 2014–2021 har de overprisede gebyrene blitt redusert
med i underkant av 900 mill. kroner. Totalbildet er at statlige
gebyrer nå er fastsatt langt mer kostnadsriktig enn tidligere. På
noen områder er det fortsatt en del overprising.
Tabell 12.1 gir
en oversikt over anslått overprising av gebyrer i 2020 og 2021.
På rettsområdet er det gebyret for utlegg som har stått for det
meste av overprisingen. Regjeringen foreslår derfor en betydelig
reduksjon i overprisingen av gebyrene for utlegg. Dette forslaget
er nærmere omtalt nedenfor. Gjenstående overprising på rettsområdet
kan etter dette anslås til om lag 188 mill. kroner i 2021. Under
Brønnøysundregistrene er gebyrene for løsøreregisteret og foretaksregisteret
overpriset. Samtidig er det en rekke gebyrer under Brønnøysundregistrene
som er underpriset, og de overprisede gebyrene bidrar dermed til
å finansiere andre gebyrer enn de er tiltenkt, såkalt kryssubsidiering.
Tallene i tabellen er anslag for netto overprising, altså gjenstående
overprising etter at det er korrigert for eventuell underprising
av andre gebyrer. Nærings- og fiskeridepartementet arbeider med
en ny gebyrstruktur for å etablere en mer hensiktsmessig gebyr-
og kostnadsfordeling mellom dagens ulike registre.
Gebyrene under
Statens vegvesen omfatter blant annet ulike gebyrer for utstedelse
av førerkort og kompetansebevis, betaling for praktiske førerprøver
og teoriprøver samt en rekke gebyrer for kontroll, tilsyn og godkjenning
av kjøretøy. Flere av gebyrene er overpriset, mens enkelte av gebyrene
er underpriset. Det er igangsatt en gjennomgang av gebyrene under
Statens vegvesen med sikte på å oppnå mer kostnadsriktighet. Tallene
i tabell 12.1 viser den samlede netto overprisingen.
Anslaget for overprising
av tinglysningsgebyret under Kartverket er svært usikkert. Usikkerheten
knytter seg spesielt til situasjonen i boligmarkedet i 2021. I 2021 foreslår
regjeringen å øke utgiftene under Kartverket for å frikjøpe eiendomsdata
som er samlet inn gjennom tinglysingen og matrikkelarbeidet. Det
vil isolert sett redusere overprisingen av tinglysingsgebyrene med
11 mill. kroner.
Overprising av
gebyrer innebærer en skjult skatt og er i strid med bestemmelsene
i Finansdepartementets rundskriv R-112/15: Bestemmelser om statlig
gebyr- og avgiftsfinansiering. Det foreslås å redusere overprisingen
av gebyrer med til sammen 326 mill. kroner i 2021. Finansdepartementet
vil fortsette arbeidet med å redusere overprisede gebyrer fremover.
Oppgaver som i
dag finansieres helt eller delvis av sektoravgifter, er blant annet
sektorrettet tilsyn og kontroll, støtte til energisparing og klimatiltak,
sektorrettet forskning og ressursovervåkning, lostjenesten, vilt-
og fiskepleie, miljøtiltak på Svalbard og tiltak for å beskytte kulturminner.
Tabell 12.2 gir en oversikt over innbetalte sektoravgifter i 2019
og anslag for inntektene i 2020 og 2021. Statens samlede inntekter
fra sektoravgifter anslås til i underkant av 3,9 mrd. kroner i 2021.
Nedenfor er det redegjort for endringer i sektoravgifter og overprisede gebyrer
som regjeringen foreslår i 2021.