Samferdselsdepartementet
legger i proposisjonen fram forslag om utbygging og finansiering
av første etappe av den planlagte utbyggingen av E18 mellom Lysaker
og Drengsrud i Akershus (Vestkorridoren). Første etappe omfatter
E18 mellom Lysaker og Ramstadsletta i Bærum kommune, med en tverrforbindelse
mellom Gjønnes og Fornebu.
Ny E18 mellom Lysaker
og Ramstadsletta er om lag 4,4 km lang. Den nye veien vil få tre
gjennomgående kjørefelt i begge retninger. I tillegg inngår ny bussvei,
ny sykkelvei, ny fylkesvei mellom Gjønnes og E18 (Bærumsdiagonalen)
og ny forbindelse fra Strand til Fornebu (Vestre lenke). Ny E18
vil gå i tunnel forbi Høvik, og ved Stabekk vil ny E18 gå under
lokk. Forbi Høvik vil dagens E18 bli bygd om til lokalvei.
Et forslag til opplegg
for delvis bompengefinansiert utbygging av prosjektet ble lagt frem
for lokalpolitisk behandling høsten 2018.
Det legges opp til
anleggsstart på forberedende arbeider ved årsskiftet 2020–2021,
med sikte på å gjennomføre arbeider som krever tilgang til jernbanesporene
ved Høvik sommeren 2021. E18-delen av prosjektet ventes åpnet for
trafikk i 2027, mens hele prosjektet, inkl. lokalveier, ventes ferdigstilt
i 2028.
Det er gjennomført
ekstern kvalitetssikring, KS2. Statens vegvesen har foreslått en
styringsramme på 14,8 mrd. 2019-kroner og en kostnadsramme på 16,6
mrd. 2019-kroner. Den eksterne kvalitetssikreren har tilrådd en
styringsramme på 16,3 mrd. kroner og en kostnadsramme på 17,4 mrd.
kroner. Som følge av stor risiko knyttet til et så omfattende og
komplekst prosjekt, legger Samferdselsdepartementet til grunn ekstern
kvalitetssikrers tilråding. Ekstern kvalitetssikrer sin tilrådning
om styrings- og kostnadsramme er gitt under forutsetning av at det
oppnås konkurranse om den største entreprisen. Departementet understreker
at Statens vegvesen skal arbeide videre med risikoreduserende tiltak.
Prosjektets samfunnsøkonomiske
netto nytte er beregnet til om lag -1 200 mill. kroner. Netto nytte
per budsjettkrone er beregnet til -0,3. Netto nytte over totale
kostnader er beregnet til -0,1. Uten bompenger er netto nytte beregnet
til om lag -7 600 mill. kroner, mens netto nytte per budsjettkrone
er beregnet til -0,54.
Utbyggingen er forutsatt
finansiert med statlige midler og bompenger. Den statlige andelen
utgjør om lag 34 pst. Forslag til finansieringsplan er vist i proposisjonens
tabell 5.1.
I tråd med lokalpolitiske
vedtak er det lagt til grunn etterskuddsinnkreving av bompenger
i begge kjøreretninger i til sammen syv bomsnitt, inkl. sideveier.
Med de forutsetninger
som er lagt til grunn i proposisjonen, er det beregnet at gjennomsnittlig
inntekt per passering må være 23 kroner for at prosjektet skal være nedbetalt
i løpet av 15 år. Med dagens andel nullutslippskjøretøy på om lag
20 pst. tilsier dette grunntakster uten rabatt på om lag 30 kroner
for takstgruppe 1 og om lag 60 kroner for takstgruppe 2 i alle bomstasjonene. Dersom
andelen nullutslippskjøretøy øker til om lag 50 pst., anslås takstene
til om lag 42 kroner for takstgruppe 1 og om lag 84 kroner for takstgruppe
2 (2019-prisnivå).
Akershus fylkeskommune
har gjennom sitt vedtak av 22. oktober 2018 vedtatt å stille garanti
ved selvskyldnerkausjon for en maksimal lånegjeld på 15,84 mrd. 2018-kroner,
jf. kap. 3.
I sin vurdering av
saken (proposisjonens kap. 7) viser departementet til at Akershus
fylkeskommune, Bærum kommune og Asker kommune har sluttet seg til
det foreslåtte bompengeopplegget, mens Oslo kommune mener at prosjektet
strider mot nasjonale og lokale klima- og miljømål slik det nå foreligger.
Oslo kommune har ikke sluttet seg til det foreslåtte bompengeopplegget.
Samferdselsdepartementet viser i proposisjonen til at både Akershus
fylkeskommune og Bærum og Asker kommuner har sluttet seg til at
første etappe av den planlagte utbyggingen av E18 Vestkorridoren
utvides til også å omfatte strekningen Strand–Ramstadsletta. Videre
har fylkeskommunen og de to kommunene som er direkte berørt av den
planlagte utbyggingen, sluttet seg til det foreslåtte bompengeopplegget
for strekningen Lysaker–Ramstadsletta. Departementet anbefaler derfor
at Stortinget vedtar det foreslåtte opplegget for utbygging og finansiering
av prosjektet E18 Lysaker–Ramstadsletta.