Innstilling fra kontroll og konstitusjonskomiteen om Anmodnings- og utredningsvedtak i stortingssesjonen 2018–2019

Dette dokument

Søk

Innhold

Til Stortinget

1. Innledning

1.1 Bakgrunn

Stortingets forretningsorden § 14 nr. 8 bokstav b forutsetter at regjeringen legger frem en årlig melding om oppfølging av stortingsvedtak som inneholder en anmodning til regjeringen (anmodningsvedtak), og om behandling av representantforslag som er vedtatt oversendt regjeringen til utredning og uttalelse (utredningsvedtak).

Regjeringen legger vekt på at Stortinget skal få en tydelig tilbakemelding om regjeringens oppfølging av de enkelte anmodnings- og utredningsvedtakene. Tilbakemelding gis i proposisjoner eller meldinger fra fagdepartementene. På den måten får fagkomiteene anledning til en ordinær behandling av regjeringens oppfølging av det enkelte vedtak.

Departementenes årlige budsjettproposisjoner gir en oversikt over hvordan anmodnings- og utredningsvedtakene under det aktuelle departement er fulgt opp. Fremstillingen omfatter alle vedtak der hvor rapporteringen ikke er avsluttet. I budsjettproposisjonene angis det om departementet planlegger at rapporteringen knyttet til det enkelte anmodningsvedtak avsluttes, eller om departementet vil rapportere konkret på vedtaket også i neste års budsjettproposisjon.

Den årlige stortingsmeldingen gjengir for hvert vedtak omtalen som er gitt i departementes budsjettproposisjoner. Videre fremgår det hvorvidt Stortinget har hatt merknader til oppfølgingen av vedtaket. Omtalen i stortingsmeldingen er avgrenset til å omhandle oppfølgingen av vedtakene fra forutgående stortingssesjon (2018–2019), samt de vedtakene fra tidligere sesjoner der rapporteringen ikke ble avsluttet i forbindelse med budsjettbehandlingen.

I tidligere meldinger har omtalene i stortingsmeldingen vært begrenset til vedtak fra de siste to stortingssesjonene. I Innst. 291 S (2018–2019) skriver kontroll- og konstitusjonskomiteen om dette:

«Meldingen gjelder bare stortingssesjonene 2017–2018 og 2016–2017, mens oversiktene i årets budsjettproposisjoner fra de enkelte fagdepartement inkluderer åpne vedtak fra tidligere år. (…) Komiteen ber på denne bakgrunn om at neste års melding til Stortinget også omfatter ikke gjennomførte vedtak fra tidligere sesjoner.» Regjeringen har i årets stortingsmelding fulgt opp ønsket fra komiteen.»

Antallet nye anmodningsvedtak har vært på et høyt nivå de siste årene. I perioden 2009–2013 ble det i gjennomsnitt fattet 18 anmodningsvedtak per år, mens det i perioden 2013–2019 i gjennomsnitt er fattet 262 anmodningsvedtak per år. Antallet vedtak økte fra 82 vedtak i stortingssesjonen 2013–2014 til om lag 400 vedtak årlig i de tre påfølgende stortingssesjonene. I sesjonen 2018–2019 ble det ifølge meldingen fattet 91 vedtak.

Det opplyses i meldingen at det etter behandlingen av Prop. 1 S (2019–2020) er 319 vedtak der rapporteringen ikke er avsluttet, noe som utgjør under 20 pst. av anmodningsvedtakene fra og med sesjonen 2012–2013.

1.1.1 Årets melding til Stortinget

Statsministerens kontor har innhentet uttalelser fra departementene om oppfølging og behandling av anmodningsvedtakene fra stortingssesjonen 2018–2019. Svarene er tatt inn i kapittel 2 i meldingen.

I kapittel 3 til 8 i meldingen gjengis tilsvarende uttalelser fra departementene om oppfølging og behandling av anmodningsvedtak fra tidligere sesjoner hvor rapporteringen ikke er avsluttet.

Det er ikke fattet noen utredningsvedtak i stortingssesjonen 2018–2019.

1.2 Komiteens behandling

Komiteen har som ledd i sin behandling innhentet uttalelser fra stortingskomiteene som er berørt av anmodningsvedtakene, jf. Stortingets forretningsorden § 15 femte ledd siste punktum. Fagkomiteenes uttalelser følger som vedlegg til denne innstillingen.

1.3 Komiteens generelle merknader til Meld. St. 12 (2019–2020)

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Dag Terje Andersen, Eva Kristin Hansen og Magne Rommetveit, fra Høyre, Svein Harberg og Bente Stein Mathisen, fra Fremskrittspartiet, Solveig Horne, fra Senterpartiet, Nils T. Bjørke, fra Sosialistisk Venstreparti, Freddy André Øvstegård, fra Venstre, Terje Breivik, og uavhengig representant Ulf Leirstein, viser til oversikt over anmodningsvedtak i de respektive departementers budsjettproposisjoner, jf. Prop. 1 S (2019–2020), og vil uttrykke tilfredshet med måten vedtakene er presentert på. Komiteen finner det også positivt at Meld. St. 12 (2019–2020) denne gangen omhandler åpne vedtak fra tidligere sesjoner i tråd med komiteens anmodning, jf. Innst. 291 S (2018–2019), og at flere vedtak regjeringen ikke har hatt til hensikt å gjennomføre, er foreslått og vedtatt opphevet under behandling av Prop. 1 S (2019–2020).

Komiteen vil imidlertid understreke at ansvaret for å kvittere ut anmodningsvedtak gjennom behandlingen av Meld. St. 12 (2019–2020) er lagt til kontroll- og konstitusjonskomiteen. Vedtak regjeringen selv mener er gjennomført, er utelatt i årets melding uten at komiteen har fått mulighet for å vurdere hvorvidt det er grunnlag for å kvittere ut vedtakene. Komiteen har derfor i tillegg til vedtakene i Meld. St. 12 (2019–2020), måttet gå gjennom samtlige vedtak som er omtalt i budsjettproposisjonene, Prop. 1 S (2019–2020) for de enkelte departementene. Dette har vært ekstra arbeidsbelastende. Komiteen ber derfor om at neste års melding også omhandler vedtak regjeringen selv mener er gjennomført, men som komiteen ikke har hatt mulighet for å ta stilling til. Videre ville det være nyttig med en oversikt over vedtak Stortinget har hatt til behandling og vedtatt opphevet.

I det følgende redegjøres det for hvilke vedtak komiteen mener fortsatt står åpne. Komiteen begrenser stort sett sin omtale av enkeltvedtak til vedtak hvor regjeringens og komiteens vurdering ikke er sammenfallende. Når det gjelder de øvrige vedtakene, innebærer det at komiteen tar regjeringens oppfølging, eller planer om oppfølging, til etterretning.

Komiteen har som ledd i sin behandling innhentet uttalelser fra fagkomiteene på Stortinget. Uttalelsene inneholder merknader fra fagkomiteene. Komiteen har forståelse for at kontroll- og konstitusjonskomiteen og fagkomiteene i noen tilfeller er delt i synet på om anmodningsvedtak er oppfylt eller ikke, men har på bakgrunn av uttalelsene og opplysninger om iverksatte tiltak foretatt en selvstendig vurdering av hvilke vedtak som kan kvitteres ut. Komiteen viser i den forbindelse til merknadene innledningsvis under det enkelte departement med oversikt over hvilke vedtak som ikke anses utkvittert.

Komiteen gjør for ordens skyld oppmerksom på feil i tabellen på side 6 i meldingen som viser antall anmodningsvedtak de siste 10 stortingssesjonene. Tallet for perioden 2018–2019 skal være 94 og ikke 91 som oppført i tabellen.

Komiteen viser til at årets rapportering på anmodningsvedtak gir gode svar på oppfølgingen, men vil peke på at det i flere departementer synes å være for dårlige rutiner for å følge opp og kvittere ut anmodningsvedtak som stammer fra flere år tilbake. Komiteen vil understreke statsrådenes plikt til å følge opp Stortingets vedtak, og mener dette i flere departementer må følges opp raskere og tydeligere enn i dag.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at regjeringen i stortingsmeldingen gjengir brev fra departementene som hevder at relevante fagkomiter ikke har hatt merknader til utkvittering av anmodningsvedtak i statsbudsjettsproposisjonene. Disse medlemmer finner likevel eksempler på at både komitéflertall og mindretall har hatt merknader til regjeringens oppfølging av anmodningsvedtak, mens departementet skriver at det ikke har vært merknader. Andre departementer bemerker i tilsvarende brev at kun flertallet i den relevante komiteen ikke har merknader. Disse medlemmer slutter seg derfor til merknader i samtlige fagkomiteers uttalelser, hvor det vises til slike tilfeller, og vil ikke tillegge vekt til regjeringens vurdering av hvorvidt fagkomiteene har merknader til oppfølgingen av vedtak eller ikke i statsbudsjettsproposisjonene. Disse medlemmer ber videre regjeringen endre praksis slik at det ikke forekommer uriktige påstander i brev til Stortinget om at komiteene ikke har hatt merknader, og påpeker at komiteenes mindretallsmerknader også regnes med som merknader.

2. Anmodningsvedtak i stortingssesjonen 2018–2019

2.1 Arbeids- og sosialdepartementet

Komiteens generelle merknader under Arbeids- og sosialdepartementet

I Prop. 1 S (2019–2020) omtales i alt 36 anmodningsvedtak under Arbeids- og sosialdepartementet, mens Meld. St. 12 (2019–2020) tar for seg 21 anmodningsvedtak i perioden fra 2015–2018.

Komiteen opprettholder følgende vedtak:

  • Fra sesjonen 2018–2019: 129.

  • Fra sesjonen 2017–2018: 42, 319, 321, 428, 430, 431, 511, 547, 595, 821, 898, 909 og 911.

  • Fra sesjonen 2016–2017: 737 og 862.

Komiteen har merket seg at følgende anmodningsvedtak er vedtatt opphevet, jf. behandling av Prop.1 S (2019–2020) og Innst. 15 S (2019–2020): Vedtak nr. 525, 6. mars 2018, nr. 437, 31. januar 2018, nr. 322, 15. desember 2017, nr. 167, 11. desember 2017 og nr. 163, 11. desember 2017.

2.2 Barne- og familiedepartementet

Komiteens generelle merknader under Barne- og familiedepartementet

I Prop. 1 S (2019–2020) er det omtalt 38 anmodningsvedtak på Barne- og familiedepartementets område, mens Meld. St. 12 (2019–2020) omtaler 19 vedtak.

Komiteen venter med å kvittere ut følgende vedtak:

  • Fra sesjonenen 2018–2019: 301.

  • Fra sesjonen 2017–2018: 853, 181 og 169.

  • Fra sesjonen 2016–2017: 790, 789, 786, 779, 607, 606 og 491.

  • Fra sesjonen 2015–2016: 890, 745, 744 og 740.

  • Fra sesjonen 2014–2015: 16.

Vedtak nr. 301, 17. desember 2018

«Stortinget ber regjeringen se på bruken av enkeltkjøp av institusjonsplass i barnevernet, og komme tilbake til Stortinget på egnet vis innen utgangen av 2019 med forslag til tiltak for å redusere denne praksisen.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til vedtakets ordlyd, der regjeringen blir bedt om å komme tilbake til Stortinget med forslag til tiltak for å redusere praksisen med bruk av enkeltkjøp av institusjonsplass i barnevernet. Komiteen avventer forslag til tiltak før vedtaket kvitteres ut.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Barne- og familiedepartementet ikke har fremmet forslag til Stortinget innen utgangen av 2019, slik anmodningsvedtaket lyder, men likevel foreslår at vedtaket skal regnes som ferdig fulgt opp med begrunnelsen i Meld. St. nr. 12 (2019–2020): «Bufdir og Bufetat har forsterket arbeidet sitt med å dimensjonere og styre kapasiteten i institusjonstilbudet.» Dette medlem vil fastholde at dette ikke er tilstrekkelig oppfølging når Stortinget anmoder regjeringen om å komme tilbake til Stortinget med forslag innen gitt tidsfrist. Dette medlem ser kritisk på oppfølgingen av dette vedtaket og ber regjeringen følge opp vedtaket så raskt som mulig ettersom Stortinget i dette vedtaket ba regjeringen følge opp innen utgangen 2019.

2.3 Finansdepartementet

Komiteens generelle merknader under Finansdepartementet

I Prop. 1 S (2019–2020) omtales 33 anmodningsvedtak for perioden 2014–2019, mens det er redegjort for 14 i Meld. St. 12 (2019–2020).

Komiteen venter med å kvittere ut følgende anmodningsvedtak:

  • Fra sesjonen 2018–2019: 45, 404 og 424.

  • Fra sesjonen 2017–2018: 596 og 858.

  • Fra sesjonen 2016–2017: 48 og 1040.

Komiteen har for øvrig merket seg at vedtak nr. 46, 20. november 2018, er opphevet ved behandling av Prop. 1 S (2019–2020) og Innst. 2 S (2019–2020).

2.4 Forsvarsdepartementet

Komiteens generelle merknader under Forsvarsdepartementet

I Prop. 1 S (2019–2020) omtales 8 anmodningsvedtak, mens 6 er tatt med i Meld St. 12 (2019–2020). Komiteen venter med å kvittere ut følgende fire vedtak:

  • Fra sesjonen 2018–2019: 56, 57 og 502.

  • Fra sesjonen 2016–2017: 576.

2.5 Helse- og omsorgsdepartementet

Komiteens generelle merknader under Helse- og omsorgsdepartementet

I Prop. 1 S (2019–2020) omtales 122 anmodningsvedtak på Helse- og omsorgsdepartementets område, mens det er redegjort for 85 i Meld. St. 12 (2019–2020).

Komiteen opprettholder følgende vedtak:

  • Fra sesjonen 2018–2019: 20, 25, 28, 29, 31, 38, 39, 44, 76, 82, 87, 93 og 589.

  • Fra sesjonen 2017–2018: 2, 363, 436, 438, 464, 465, 466, 467, 468, 469, 508, 577,614, 615, 616, 617, 623, 624, 625, 626, 627, 628, 629, 642, 643, 644, 723, 747, 748, 750, 751, 752, 753, 755, 839, 851, 861, 915 og 922.

  • Fra sesjonen 2016–2017: 126, 307, 620, 847, 848, 849, 850 og 1001.

  • Fra sesjonen 2015–2016: 545, 627, 628, 786, 787 og 839.

Komiteen har merket seg at vedtakene 34, 20. november 2018 og 437.2 12. januar 2016 er vedtatt opphevet under behandlingen av Prop. 1 S (2019–2020), jf. Innst. 11 S (2019–2020).

Rehabiliteringsavdelingen 2 Øst i Eigersund

Vedtak nr. 23, 15. november 2018

«Stortinget ber regjeringen sørge for at kommunene i regionen får mulighet til å bygge opp nødvendig kompetanse og kapasitet til å ta over ansvaret for den aktuelle pasientgruppen dersom beslutningen om å legge ned rehabiliteringsavdelingen 2 Øst i Eigersund opprettholdes.»

Komiteens merknader

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at anmodningsvedtaket var gjort etter at Helse Stavanger gjorde sine tiltak, som regjeringen viser til for å begrunne at vedtaket er fulgt opp. Dette medlem kan derfor ikke anse vedtaket som utkvittert.

Lavterskeltilbud psykisk helse for eldre i kommunene

Vedtak nr. 26, 20. november 2018

«Stortinget ber regjeringen stimulere til etablering av lavterskel psykisk helsetilbud for eldre i flere kommuner.»

Komiteens merknader

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti merker seg at regjeringen mener vedtaket om lavterskel psykisk helsetilbud for eldre er fulgt opp gjennom generelle tiltak for psykisk helsetilbud i kommunen. Dette medlem mener at når anmodningsvedtak spesielt angir spesifikke grupper, som eldre, så må regjeringen begrunne oppfølging overfor de nevnte grupper konkret for å avslutte oppfølgingen av et vedtak, og dette medlem anser dermed ikke vedtaket som utkvittert.

Nasjonal strategi for ernæring hos eldre

Vedtak nr. 28, 20. november 2018

«Stortinget ber regjeringen legge fram en helhetlig nasjonal strategi for godt kosthold og sunn ernæring hos eldre som mottar tjenester i sykehjem og hjemmetjeneste, med forslag til konkrete, målrettede tiltak.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til at regjeringen vil komme tilbake til Stortinget på egnet måte, og avventer dette før anmodningsvedtaket kvitteres ut.

Ernæringskompetanse og arbeid i tjenesten

Vedtak nr. 29, 20. november 2018

«Stortinget ber regjeringen vurdere særskilte tiltak for å styrke den ernæringsfaglige kompetansen og det systematiske ernæringsarbeidet i helse- og omsorgstjenesten og komme tilbake til Stortinget på egnet vis.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til at regjeringen vil komme tilbake til Stortinget på egnet måte, og avventer dette før anmodningsvedtaket kvitteres ut.

Vikarpool med fast ansatte vikarer i kommunene

Vedtak nr. 34, 20. november 2018

«Stortinget ber regjeringen ta initiativ overfor partene i arbeidslivet for å få på plass et samarbeid for opprettelse av vikarpool med fast ansatte vikarer i kommunene, eventuelt som et samarbeid mellom nærliggende kommuner.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til at Stortinget vedtok å oppheve vedtaket under behandlingen av Prop. 1 S (2019–2020).

Nasjonal alkoholstrategi

Vedtak nr. 35, 20. november 2018

«Stortinget ber regjeringen fremme en nasjonal alkoholstrategi for Stortinget, som beskriver hvordan de alkoholpolitiske målene om reduksjon i alkoholforbruket skal oppnås.»

Offentlig utvalg om konsekvenser av alkohol

Vedtak nr. 36, 20. november 2018

«Stortinget ber regjeringen sette ned et offentlig utvalg for å vurdere de store samfunnsmessige kostnadene ved alkohol for samfunn, arbeidsliv og enkeltpersoner og deres familier.»

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, viser til at regjeringen i Prop. 117 S (2019–2020) foreslår at vedtakene oppheves. Flertallet avslutter behandlingen på dette grunnlag.

Oppfølging av gravide med rusavhengighet

Vedtak nr. 43, 20. november 2018

«Stortinget ber regjeringen om å sikre at gravide med rusavhengighet får tettere oppfølging, og sørge for at det er nok plasser til å dekke behovet for behandling og oppfølging av kvinnene og barna.»

Komiteens merknader

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Stortinget i vedtaket blant annet ba regjeringen sørge for at det er nok behandlingsplasser til kvinnene og barna. Dette medlem mener at departementets svar om oppfølgingen av vedtaket synliggjør at vedtaket kun delvis er fulgt opp, da det ikke besvares hvorvidt regjeringen har sørget for nok behandlingsplasser for gruppen. Dette medlem anser derfor ikke vedtaket som utkvittert før departementet synliggjør at dette har blitt gjort.

2.6 Justis- og beredskapsdepartementet

Komiteens generelle merknader under Justis- og beredskapsdepartementet

I Prop. 1 S (2019–2020) omtales 77 vedtak på Justis- og beredskapsdepartementets område. Av disse redegjøres det for 41 i Meld. St. 12 (2019–2020). Komiteen avventer videre oppfølging før følgende vedtak kan utkvitteres:

  • Fra sesjonen 2018–2019: 94 og 98.

  • Fra sesjonen 2017–2018: 529, 532, 539, 540, 541, 542, 579, 588, 589, 590, 698, 699, 788, 795, 798, 856, 899, 916, 918, 919 og 1043.

  • Fra sesjonen: 2016–2017: 96, 103, 276, 523, 630, 631, 743, 744, 879, 938, 944 og 104.

  • Fra sesjonen: 2015–2016: 130, 444 og 921.

  • Fra sesjonen: 2014–2015: 462 og 645.

  • Fra sesjonen 2012–2013: 515.

Komiteen har merket seg at vedtak 875, 11. juni 2018 og 1002, 15. juni 2018 er vedtatt opphevet ved Stortingets behandling av Prop. 1 S (2019–2020), jf. Innst. 6 S (2019–2020).

Organisering av domstoler

Vedtak nr. 94, 4. desember 2018

«Stortinget ber regjeringen sørge for at domstolene er organisert og finansiert på en måte som ivaretar de krav borgerne etter Grunnloven og EMK har på å få avgjort sine saker for domstolene innen rimelig tid.»

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til at Stortingets vedtatte tidsfrister for domstolsbehandling ikke nås av domstolene. Flertallet anser på denne bakgrunn at vedtaket ikke er fulgt opp.

2.7 Klima- og miljødepartementet

Komiteens generelle merknader under Klima- og miljødepartementet

I Prop. 1 S (2019–2020) omtales 66 anmodningsvedtak på Klima- og miljødepartementets område, mens det er redegjort for 46 vedtak i Meld. St. 12 (2019–2020).

Komiteen mener følgende vedtak krever oppfølging før de kan kvitteres ut:

  • Fra sesjonen 2018–2019: 383.

  • Fra sesjonen 2017–2018: 204, 205, 480, 481, 482, 485, 486, 487, 489, 490, 491, 492, 493, 496, 498, 502, 503, 575, 661, 671, 672, 674, 764 og 815.

  • Fra sesjonen 2016–2017: 19, 108, pkt.8, 529, 591, 722, 907, 914 og 1105.

  • Fra sesjonen 2015–2016: 668, 669, 670, 674, 677, 681 og 897.

Komiteen har registrert at vedtak 753, 2. juni 2017 er opphevet ved behandlingen av Prop 1 S (2019–2020), jf. Innst. 9 S (2019–2020).

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at det er en rekke anmodningsvedtak som kan bidra til reduserte klimagassutslipp i Norge som Klima- og miljødepartementet bruker lang tid på å følge opp. Dette medlem mener det er avgjørende at vedtak som kan bidra til reduserte klimagassutslipp, følges opp så raskt som mulig, for å bidra til at man kommer raskt i gang med å få ned utslippene.

2.8 Kommunal- og moderniseringsdepartementet

Komiteens generelle merknader under Kommunal- og moderniseringsdepartementet

I Prop. 1 S (2019–2020) omtales 35 anmodningsvedtak på Kommunal- og moderniseringsdepartementets område. 24 av disse er tatt med i Meld. St. 12 (2019–2020). Komiteen anser følgende vedtak som ikke fulgt opp og venter med å utkvittere disse:

  • Fra sesjonen 2018–2019: 55, 508 og 609.

  • Fra sesjonen 2017–2018: 65, 648, 705, 706, 707, 708, 709, 857 og 932.

  • Fra sesjonen 2016–2017: 700, 705, 716, 717 og 845.

  • Fra sesjonen 2015–2016: 590, 646 og 861.

Kompensasjonsordningen for bortfall av eiendomsskatt

Vedtak nr. 81, 3. desember 2018

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2019 med en ny vurdering av størrelsen på kompensasjonsordningen for bortfall av eiendomsskatt på produksjonsutstyr og installasjoner, basert på resultatet av kommunenes retaksering.»

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Venstre, og uavhengig representant Ulf Leirstein, viser til vedtakets ordlyd, hvor regjeringen ble bedt om å komme tilbake med en ny vurdering av størrelsen på kompensasjonsordningen for bortfall av eiendomsskatt på produksjonsutstyr og installasjoner m.v., og registrerer at saken er vurdert på nytt i Prop. 114 S (2018–2019).

Flertallet anser anmodningsvedtaket som fulgt opp.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Kommunal- og moderniseringsdepartementet i brev 15. januar 2020, som gjengis i Meld. St. 12 (2019–2020), hevder at flertallet i kommunal- og forvaltningskomiteen ikke hadde merknader i Innst. 16 S (2019–2020) til at vedtaket ble kvittert ut i Prop. 114 S (18-19). Dette medlem merker seg at dette ikke stemmer, da flertallet i komiteen hadde følgende merknad i Innst. 16 S (2019–2020):

«Flertallet viser til Stortingsvedtak nr. 81, 3. desember 2018, og ber regjeringen gjøre en ny vurdering av kompensasjonsordningen slik at bortfall av eiendomsskatten for kommunene nærmere faktisk tap …»

Dette medlem ser kritisk på at departementet dermed i brev av 15. januar 2020, som er gjengitt i denne saken, fremholder feil fakta om oppfølgingen av Stortingets vedtak, og kan derfor ikke anse Stortingets vedtak som fulgt opp.

2.9 Kulturdepartementet

Komiteens generelle merknader under Kulturdepartementet

I Prop. 1 S (2019–2020) er det omtalt 47 anmodningsvedtak, mens Meld. St. 12 (2019–2020) omtaler i alt 35 vedtak.

Komiteen finner ikke å kunne utkvittere følgende vedtak:

  • Fra sesjonen 2018–2019: 37, 497 og 706.

  • Fra sesjonen 2017–2018: 199, 201, 649, 690, 691, 692, 695, 729, 730, 731, 894, 895, 896, 897, 899, 900, 901, 902, 903, 904, 905 og 906.

  • Fra sesjonen 2016–2017: 486, 638, 640 og 892.

  • Fra sesjonen 2015–2016: 362 og 502.

  • Fra sesjonen 2014–2015: 60.

Komiteen har merket seg at vedtak nr. 694, 7. mai 2018 er opphevet under Stortingets behandling av Prop. 1 S (2019–2020), jf. Innst. 14 S (2019–2020).

Kjønnsnøytrale titler

Vedtak nr. 497, 30. april 2019

«Stortinget ber regjeringen å sørge for kjønnsnøytrale titler i alle av statens virksomheter. Arbeidet med nye titler må skje i samarbeid med partene i arbeidslivet.»

Komiteens merknader

Komiteen har merket seg at regjeringen vil følge opp vedtaket om å innføre kjønnsnøytrale titler i staten, og avventer dette før vedtaket kvitteres ut.

2.10 Kunnskapsdepartementet

Komiteens generelle merknader under Kunnskapsdepartementet

I Prop. 1 S (2019–2020) omtales 65 anmodningsvedtak på Kunnskapsdepartementets område, mens Meld. St. 12 (2019–2020) redegjør for 38.

Komiteen opprettholder følgende vedtak:

  • Fra sesjonen 2018–2019: 51 og 197.

  • Fra sesjonen 2017–2018: 62, 106, 461, 600, 785, 800, 801, 802, 805, 883, 886 og 887.

  • Fra sesjonen 2016–2017: 67, 108, pkt. 26, 642, 643, 648, 649, 651, 672, 774, 897, 900, 901 og 903.

  • Fra sesjonen 2015–2016: 439 pkt. 10, 480, 789, 791, 792, 796 og 800.

NORPART-programmet

Vedtak nr. 198, 12. desember 2018

«Stortinget ber regjeringen, på bakgrunn av gjennomførte evalueringer og i forbindelse med den varslede stortingsmeldingen om internasjonal studentmobilitet, komme tilbake til Stortinget med forslag til hvordan studiemulighetene i Norge kan forbedres for studenter fra det globale sør gjennom en styrking av NORPART-programmet.»

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til at regjeringen i Meld. St. 12 (2019–2020) hevder fagkomiteen ikke hadde merknader til oppfølgingen av vedtaket i Innst. 12 S (2019–2020), men merker seg at komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti likevel hadde merknader i innstillingen.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser videre til at anmodningsvedtaket viser til oppfølging av vedtaket i varslet stortingsmelding om internasjonal studentmobilitet, og at vedtaket dermed ikke kan regnes som utkvittert før stortingsmeldingen er forelagt Stortinget.

2.11 Landbruks- og matdepartementet

Komiteens generelle merknader under Landbruks- og matdepartementet

I Prop. 1 S (2019–2020) omtales 12 anmodningsvedtak under Landbruks- og matdepartementets område, mens Meld. St. 12 redegjør for 6 vedtak. Komiteen anser 7 av vedtakene som ikke gjennomført, og venter med å kvittere dem ut. Det gjelder:

  • Fra sesjonen 2018–2019: 155.

  • Fra sesjonen 2017–2018: 140, 141 og 445.

  • Fra sesjonen 2016–2017: 837, 878 og 885.

Kompensasjonsordning ved forbod mot pelsdyrhald

Vedtak nr. 585, 13. juni 2019

«Stortinget ber regjeringen følge erstatningsordningen tett, og forventer at ordningen justeres dersom det blir urimelige utslag i samlet utmåling av kompensasjon, inkludert kompensasjonen for bokført verdi av ikke-realiserbar kapital, til enkeltutøvere knyttet til avvikling av næringsdriften. Stortinget holdes orientert om hvordan ordningen i tilfelle vil bli justert i lys av dette.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til nytt vedtak i tilknytning til Stortingets behandling av kompensasjonsordningen ved forbud mot pelsdyrshold og kvitterer ut vedtaket på dette grunnlag.

2.12 Nærings- og fiskeridepartementet

Komiteens generelle merknader under Nærings- og fiskeridepartementet

I Prop. 1 S (2019–2020) omtales 34 anmodningsvedtak på Nærings- og fiskeridepartementets område, mens 17 vedtak er beskrevet i Meld. St. 12 (2019–2020).

Komiteen anser følgende vedtak som ikke gjennomført og venter med å kvittere dem ut:

  • Fra sesjonen 2018–2019: 83.

  • Fra sesjonen 2017–2018: 767 og 769.

  • Fra sesjonen 2016–2017: 108 pkt. 35 og 857.

  • Fra sesjonen 2015–2016: 508.

  • Fra sesjonen 2013–2014: 496.

2.13 Olje- og energidepartementet

Komiteens generelle merknader under Olje- og energidepartementet

I Prop. 1 S (2019–2020) omtales 17 anmodningsvedtak under Olje- og energidepartementets område. Av disse er 9 omtalt i Meld. St. 12 (2019–2020).

Komiteen anser følgende vedtak som ikke gjennomført og avventer videre oppfølging før disse kvitteres ut:

  • Fra sesjonen 2018–2019: 84.

  • Fra sesjonen 2017–2018: 39, 551, 552, 570, 665, 824, 825 og 1007.

  • Fra sesjonen 2016–2017: 714 og 953.

2.14 Samferdselsdepartementet

Komiteens generelle merknader under Samferdselsdepartementet

I Prop. 1 S (2019–2020) omtales 19 anmodningsvedtak under Samferdselsdepartementets område. Av disse er 7 gjengitt i Meld. St. 12 (2019–2020).

Komiteen anser følgende vedtak som ikke gjennomført og avventer videre oppfølging før det kvitteres ut:

  • Fra sesjon 2018–2019: 61, 345 og 705.

  • Fra sesjon 2017–2018: 65, 646 og 738.

  • Fra sesjon 2016–2017: 444.

Komiteen viser til at Stortinget under behandling av Prop. 1 S (2019–2020) etter forslag fra Samferdselsdepartementet vedtok å oppheve vedtak 391, 20. desember 2017, jf. Innst. 13 S (2019–2020).

2.15 Utenriksdepartementet

Komiteens generelle merknader under Utenriksdepartementet

I Prop. 1 S (2019–2020) omtales 8 vedtak under Utenriksdepartementets område, mens 5 vedtak er omtalt i Meld. St. 12 (2019–2020).

Komiteen finner grunnlag for å kvittere ut samtlige vedtak på Utenriksdepartementets område.

3. Anmodningsvedtak i stortingssesjonen 2017–2018

3.1 Barne- og familiedepartementet

Angrerett pakkereiser

Vedtak nr. 847, 6. juni 2018

«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å innføre i den nye pakkereiseloven en angrerett på pakkereiser, som er kjøpt utenom faste forretningslokaler.»

Komiteens merknader

Komiteen har merket seg at Prop. 48 L (2019–2020), som omhandler endringer i pakkereiseloven, er lagt fram, og utkvitterer vedtaket på dette grunnlag.

Reisegaranti transportdel pakkereise

Vedtak nr. 848, 6. juni 2018

«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å videreføre reisegaranti for transportdelen av en pakkereise i den nye pakkereiseloven.»

Komiteens merknader

Komiteen har merket seg at Prop. 48 L (2019–2020), som omhandler endringer i pakkereiseloven, er lagt fram, og utkvitterer vedtaket på dette grunnlag.

3.2 Forsvarsdepartementet

Lån eller leasing av stridsvogner

Vedtak nr. 86, 5. desember 2017

«Stortinget ber regjeringen legge til grunn at landmakten skal ha en moderne stridsvognskapasitet, og ber regjeringen legge frem en sak om lån eller leasing av stridsvogner tilgjengelige fra 2019 for å oppnå en raskest mulig oppgradering av brigadens stridsvognskapasitet.»

Helhetlig vurdering av økt oppsetting av 2. bataljon

Vedtak nr. 87, 5. desember 2017

«Stortinget ber regjeringen innen 1. kvartal 2018 komme tilbake med en kostnadsoversikt for å beholde 2. bataljon oppsatt med minimum én stridsgruppe med ett til to kompanier med støtteelementer på Skjold. Før endelig beslutning om endret sammensetning i 2. bataljon skal kostnadsoversikten foreligge.»

Komiteens merknader

Komiteen har merket seg at vedtak 86, 5. desember 2017 og vedtak 87, 5. desember 2017 begge er opphevet ved særskilte romertallsvedtak under behandlingen av statsbudsjettet for 2020.

3.3 Helse- og omsorgsdepartementet

Medisinstudenter i primærhelsetjenesten

Vedtak nr. 363, 19. desember 2017

«Stortinget ber regjeringen komme til Stortinget med en sak om hvordan alle medisinstudenter kan sikres økt praksis i primærhelsetjenesten.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til vedtakets ordlyd, hvoretter regjeringen ble bedt om å komme med en sak til Stortinget. Komiteen har også merket seg helse- og omsorgskomiteens merknad i Innst. 11 S (2019–2020), hvor dette er påpekt.

Komiteen avventer sak til Stortinget før vedtaket kvitteres ut.

Kommunenes fagkompetanse om hjelpemidler

Vedtak nr. 434, 30. januar 2018

«Stortinget ber regjeringen medvirke til at kommunenes fagkompetanse om hjelpemidler og kapasitet i førstelinjen øker, ved å bidra til at kommunene kan ansette flere ergoterapeuter. I tillegg ber Stortinget regjeringen vurdere hvordan likemannsarbeidet i regi av frivillige organisasjoner kan styrkes, herunder som et bidrag til en styrking av kompetansen hos de kommunale syns- og hørselskontaktene.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til sin behandling av vedtaket i Innst. 291 S (2018–2019) og departementets redegjørelse for videre oppfølging og finner at vedtaket nå kan kvitteres ut.

Prioriteringsutvalget (NOU 2014: 12)

Vedtak nr. 471, 13. februar 2018

«Stortinget ber regjeringen følge opp Prioriteringsutvalget (NOU 2014: 12) og evaluere hvordan innsatsstyrt finansiering påvirker prioriteringsbeslutningene i sykehusene.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til at vedtaket slår fast at regjeringen bes om «å evaluere hvordan innsatsstyrt finansiering påvirker prioriteringsprosessene i sykehusene». Komiteen registrerer at regjeringen ikke finner det hensiktsmessig å iverksette slik evaluering på nåværende tidspunkt. Komiteen kvitterer ut saken på dette grunnlag, men vil minne om at vedtak som ikke iverksettes, bør oppheves i eget vedtak.

Spesialisering innen geriatri

Vedtak nr. 642, 24. april 2018

«Stortinget ber regjeringen sørge for at alle akuttsykehus i Norge har breddekompetanse innen behandling av eldre, og at alle store akuttsykehus skal ha spesialist i geriatri.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til vedtaket, som slår fast at alle store akuttsykehus skal ha spesialist i geriatri, og venter med å kvittere ut vedtaket til slik bemanning kommer på plass ved samtlige store sykehus.

Assistert befruktning for enslige

Vedtak nr. 718, 15. mai 2018

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget på egnet måte for å åpne for assistert befruktning også for enslige.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til fremleggelse av Prop. 34 L (2019–2020) Endringer i bioteknologiloven mv. og kvitterer ut vedtaket på dette grunnlag.

Sæddonasjon

Vedtak nr. 719, 15. mai 2018

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget på egnet måte for å sette begrensninger for bruk av donorsæd til antall familier per donor, ikke antall barn per donor.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til fremleggelse av Prop. 34 L (2019–2020) Endringer i bioteknologiloven mv. og kvitterer ut vedtaket på dette grunnlag.

Sluttvederlag i helseforetakene

Vedtak nr. 723, 15. mai 2018

«Stortinget ber regjeringen vurdere helseforetakenes praksis med sluttvederlag og etterlønn og sikre at helseforetakene ikke tar i bruk sluttvederlag når lederen selv har tatt initiativ til oppsigelse.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til at regjeringen vil oversende rapport om praksis ved sluttvederlag og etterlønn til Stortinget, og avventer dette før vedtaket kvitteres ut.

Vikarbruk i helseforetakene

Vedtak nr. 755, 24. mai 2018

«Stortinget ber regjeringen gjennomgå vikarbruken i helseforetakene for å se til at bruken ikke er i strid med arbeidsmiljølovens bestemmelser.»

Komiteens merknader

Komiteen avventer regjeringens tilbakemelding til Stortinget før vedtaket utkvitteres.

Pasienter med rus- og/eller psykiske lidelser

Vedtak nr. 843, 5. juni 2018

«Stortinget ber regjeringen vurdere en ny finansieringsnøkkel for å sikre en tilstrekkelig og sikker finansiering av ettervernet av personer med ruslidelser både i kommuner og i spesialisthelsetjenesten.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til vedtakets ordlyd, som ber regjeringen vurdere en ny finansieringsnøkkel, samt helse- og omsorgskomiteens merknad i Innst. 11 S (2019–2020), og venter med å kvittere ut vedtaket til vurdering av ny finansieringsnøkkel foreligger.

Kvalitet i spesialistutdanning for leger

Vedtak nr. 922, 12. juni 2018

«Stortinget ber regjeringen sikre kvaliteten i spesialistutdanningen for leger gjennom nasjonalt standardiserte læringsaktiviteter, og følge opp at de regionale helseforetakene legger anbefalt antall læringsaktiviteter, benevnt som prosedyrelistene, til grunn for å sikre grunnleggende og lik kompetanse for alle legespesialister som utdannes i Norge.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til at regjeringen vil komme tilbake til Stortinget på egnet måte, og avventer dette før anmodningsvedtaket kvitteres ut.

Luftambulansetjenesten

Vedtak nr. 1011, 15. juni 2018

«Stortinget ber regjeringen sikre forsvarlig drift og vedlikehold av luftambulansene ved den enkelte base.»

Komiteens merknader

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti merker seg at regjeringen mener vedtaket om å sikre forsvarlig drift og vedlikehold av luftambulansene ved den enkelte base er fulgt opp. Dette medlem viser til fortsatt pågående prosesser, blant annet ekspertgruppen som vurderer anskaffelsesformen for luftambulansetjenesten, og mener derfor at vedtaket ikke enda kan kvitteres ut.

3.4 Justis- og beredskapsdepartementet

Offentligjøring av krenkende bilder av andre

Vedtak nr. 532, 8. mars 2018

«Stortinget ber regjeringen utarbeide et lovforslag som tydeliggjør at det er ulovlig uten samtykke å dele eller på annen måte offentliggjøre bilder av andre som har avslørende, nedverdigende eller krenkende karakter, og som eksplisitt forbyr hevnporno, samt vurdere behovet for endring i strafferammen for denne typen lovbrudd.»

Komiteens merknader

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at departementet 26. juni 2018 sendte et forslag til endringer på høring, og mener departementet har hatt tilstrekkelig med tid til å behandle lovforslaget.

Styrking av lennsmannskontor

Vedtak nr. 579, 5. april 2018

«Stortinget ber regjeringen sørge for en reell styrking av de lensmannskontorene som står igjen etter gjennomføringen av politireformen.»

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, mener regjeringen ikke følger opp dette vedtaket og at det stikk motsatte skjer ute i landets kommuner. Flertallet vil vise til at politibudsjettene for 2018, 2019 og 2020 er underbudsjettert, og at konsekvensen er sprengt kapasitet i politidistriktene. Flertallet vil også vise til at flere politidistrikt nå varsler nedbemanning som en følge av regjeringens manglende satsing på politidistriktene. Flertallet viser til at regjeringen selv i Prop. 1 S (2019–2020) mente at dette anmodningsvedtaket kan kvitteres ut, men flertallet mener at dette anmodningsvedtaket ikke er fulgt opp.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, og uavhengig representant Ulf Leirstein, viser til at regjeringen har økt antall stillinger i politiet, og anser anmodningsvedtaket som fulgt opp.

Voldsoffererstatning

Vedtak nr. 589, 10. april 2018

«Stortinget ber regjeringen i forbindelse med oppfølgingen av NOU 2016: 9 komme tilbake til Stortinget med en vurdering av behovet for å endre regelverket slik at voldsoffererstatningsordningen omfatter voldsofre fra eldre saker.»

Komiteens merknader

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener det går altfor sent med oppfølgingen av dette vedtaket. Dette medlem vil vise til at det ble uttalt fra representanter fra regjeringspartiene under debatten av saken i april 2018 at dette arbeidet skulle gå raskt. Dette medlem mener at dette er kritikkverdig, og forventer at regjeringen snarest kommer tilbake til Stortinget med en sak.

Voldsoffererstatning

Vedtak nr. 590, 10. april 2018

«Stortinget ber regjeringen i forbindelse med oppfølgingen av NOU 2016: 9 sikre at voldsoffererstatningsordningen omfatter voldsofre fra eldre saker og gjenopptakelsessaker.»

Komiteens merknader

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener det går altfor sent med oppfølgingen av dette vedtaket. Dette medlem vil vise til at det ble uttalt fra representanter fra regjeringspartiene under debatten av saken i april 2018 at dette arbeidet skulle gå raskt. Dette medlem mener at dette er kritikkverdig, og forventer at regjeringen snarest kommer tilbake til Stortinget med en sak.

Totalberedskapskommisjon

Vedtak nr. 710, 22. mai 2018

«Stortinget ber regjeringen vurdere å sette ned en totalberedskapskommisjon når viktige reformarbeid i justissektoren er avslutta.»

Komiteens merknader

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at regjeringen kvitterte ut dette vedtaket i Prop. 1 S (2019–2020) med begrunnelse i at regjeringen etablerte totalforsvarsprogrammet i 2016, to år før Stortinget fattet vedtaket. Samtidig uttaler regjeringen at den vil vurdere behovet for en totalberedskapskommisjon når dette programmet er avsluttet i 2020. Dette medlem vil vente med å kvittere ut dette vedtaket til regjeringen har gjort denne vurderingen. Dette medlem vil understreke at vedtaket om en totalberedskapskommisjon handlet om beredskap i et bredt perspektiv og dermed er noe mer enn en totalforsvarskommisjon.

Aggressiv markedsføring av forbrukslån

Vedtak nr. 875, 11. juni 2018

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget senest høsten 2018 med et forslag om å forby aggressiv markedsføring av forbrukslån.»

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Venstre, og uavhengig representant Ulf Leirstein, viser til at Stortinget vedtok å oppheve vedtaket under behandlingen av Prop. 1 S (2019–2020).

3.5 Klima- og miljødepartementet

Oppsamling av gummigranulat fra eksisterende og nye kunstgressbaner

Vedtak nr. 491, 27. februar 2018

«Stortinget ber regjeringen innføre et regelverk som sikrer at effektivt utstyr for oppsamling av gummigranulat fra eksisterende og nye kunstgressbaner tas i bruk med virkning fra 1. januar 2019.»

Komiteens merknader

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at regelverket skulle vært innført fra 1. januar 2019. Det har ikke skjedd, og departementet har ikke orientert Stortinget om når regelverket skal implementeres. Flere skriftlige spørsmål til ansvarlig statsråd har heller ikke gitt avklarende svar på framdriften i saken. Dette medlem ber regjeringen snarest mulig innføre regelverket og orientere Stortinget på egnet måte om hvorfor regjeringen har brutt Stortingets vedtak om tidsfrist.

3.6 Kommunal- og moderniseringsdepartementet

Redusert sårbarhet i elektronisk kommunikasjon

Vedtak nr. 65, 4. desember 2017

«Stortinget ber regjeringen evaluere arbeidet med redusert sårbarhet både i den elektroniske kommunikasjonen mot utlandet og i telenettverkene i Norge etter at tiltak initiert i 2018 er påbegynt, og deretter vurdere eventuelt videre merbehov og komme tilbake til Stortinget på egnet måte.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til at det ikke er redegjort for vedtaket om å evaluere arbeidet med redusert sårbarhet både i den elektroniske kommunikasjonen mot utlandet og telenettverkene i Norge, verken i Meld. St. 12 (2019–2020) eller i oversikten i Prop. 1 S (2019–2020) for Samferdselsdepartementet. Vedtaket er derimot oppført som ikke utkvittert i Innst. 291 S (2018–2019).

Komiteen avventer regjeringens tilbakemelding før man tar stilling til om vedtaket kan kvitteres ut.

3.7 Kulturdepartementet

Lov om medieansvar

Vedtak nr. 431, 17. januar 2017

«Stortinget ber regjeringen utrede lov om medieansvar, herunder legge til rette for en teknologinøytral lovgivning, og komme tilbake til Stortinget på egnet måte. Utredningen bør blant annet omfatte redaktørens ansvar for redaksjonelt stoff, ansvar for brukergenerert innhold, kildevernets beskyttelse og adgangen til å etterforske medienes kilder.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til at Prop. 31 L (2019–2020), «medieansvarsloven», er lagt fram for Stortinget i desember 2019, og utkvitterer vedtaket på dette grunnlag.

3.8 Kunnskapsdepartementet

Vedtak nr. 106, 7. desember 2017

«Stortinget ber regjeringen fremme sak for Stortinget om en ordning som sikrer elever på 1.–10. trinn minst én time fysisk aktivitet hver dag innenfor dagens timeantall.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til ordlyden i anmodningsvedtaket, der Stortinget ba regjeringen legge fram en sak for Stortinget som sikrer elever på 1.–10. trinn minst én times fysisk aktivitet hver dag. Komiteen avventer dette før vedtaket kvitteres ut.

Tap av statsborgerskap

Vedtak nr. 533, 15. mars 2018

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake med forslag om at tap av statsborgerskap, uavhengig av årsak, skal avgjøres av domstolen.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til Stortingets behandling av sak om tilbakekall av statsborgerskap, Innst. 62 L (2019–2020). Komiteen har merket seg mindretallsuttalelsen fra kommunal- og forvaltningskomiteen, hvor det pekes på merknader fra medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti om at anmodningsvedtaket om forslag om at tap av statsborgerskap, uavhengig av årsak, skal skje ved dom, ikke er fulgt opp. Komiteen viser til at spørsmålet om krav om dom ved tap av statsborgerskap er behandlet og avgjort av Stortinget ved behandling av saken, og kvitterer ut anmodningsvedtaket på dette grunnlag.

Rask domstolsbehandling, statsborgerskap

Vedtak nr. 534, 15. mars 2018

«Stortinget ber regjeringen utrede om det kan etableres en ordning med rask domstolsbehandling av saker som gjelder tap av statsborgerskap av hensyn til grunnleggende nasjonale interesser.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til Stortingets behandling av sak om tilbakekall av statsborgerskap, Innst. 62 L (2019–2020). Komiteen har merket seg mindretallsuttalelsen fra kommunal- og forvaltningskomiteen, hvor det pekes på merknader fra medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti om at anmodningsvedtaket om forslag om at tap av statsborgerskap, uavhengig av årsak, skal skje ved dom, ikke er fulgt opp. Komiteen viser til at spørsmålet om krav om dom ved tap av statsborgerskap er behandlet og avgjort av Stortinget ved behandling av saken, og kvitterer ut anmodningsvedtaket på dette grunnlag.

Tap av statsborgerskap pga. grunnleggende nasjonale interesser

Vedtak nr. 535, 15. mars 2018

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake med forslag om tap av statsborgerskap av hensyn til grunnleggende nasjonale interesser, og at slikt tap skal avgjøres av domstolen.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til Stortingets behandling av sak om tilbakekall av statsborgerskap, jf. Innst. 62 L (2019–2020). Komiteen har merket seg mindretallsuttalelsen fra kommunal- og forvaltningskomiteen, hvor det pekes på merknader fra medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti om at anmodningsvedtaket om forslag om at tap av statsborgerskap, uavhengig av årsak, skal skje ved dom, ikke er fulgt opp. Komiteen viser til at spørsmålet om krav om dom ved tap av statsborgerskap er behandlet og avgjort av Stortinget ved behandling av saken, og kvitterer ut anmodningsvedtaket på dette grunnlag.

Barnehage: Gi informasjon til Stortinget om innføringa av bemannings- og pedagognorm

Vedtak nr. 806, 31. mai 2018

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget våren 2019 og våren 2020 med informasjon om hvordan innføringen av bemanningsnormen og skjerpet pedagognorm har påvirket pedagogtettheten og voksentettheten i barnehagene.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til regjeringens oppfølging av anmodningsvedtaket i Prop. 117 S (2019–2020) og kvitterer ut vedtaket på dette grunnlag.

3.9 Landbruks- og matdepartementet

Etablering av nasjonale beredskapslager av korn

Vedtak nr. 445, 6. februar 2018:

«Stortinget ber regjeringen fremme en egen sak for Stortinget i løpet av 2019 om etablering av nasjonale beredskapslagre av korn.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til vedtakets ordlyd: «Stortinget ber regjeringen fremme en egen sak for Stortinget i løpet av 2019 om etablering av nasjonale beredskapslagre av korn.» Komiteen registerer at regjeringen ikke har til hensikt å komme med en egen sak, og viser til at oppheving av vedtak bør skje ved at det fremmes forslag om det.

3.10 Nærings- og fiskeridepartementet

Gjennomgang av Argentum Fondsinvesteringer AS

Vedtak nr. 43, 4. desember 2017

«Stortinget ber regjeringen gjennomgå Argentums mandat, investeringsportefølje og rolle og melde tilbake til Stortinget på egnet måte.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til Meld. St. 8 (2019–2020) Statens direkte eierskap i selskaper – Bærekraftig verdiskaping, og kvitterer ut vedtaket på dette grunnlag.

Framdrift og vurdering av bevilgningsbehov for Andøya Space Center

Vedtak nr. 151, 11. desember 2017

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake i revidert nasjonalbudsjett 2018 med forslag til fremdrift og vurderinger av bevilgningsbehov for Andøya Space Center.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til at en enstemmig næringskomité finner at rapporteringen kan avsluttes, og utkvitterer vedtaket på dette grunnlag.

Lov om god handelsskikk

Vedtak nr. 766, 28. mai 2018

«Stortinget ber regjeringen legge frem et forslag til lov om god handelsskikk med tilsyn som innehar selvstendig beslutningskompetanse, men tilsynsalternativer kan utredes. Lovproposisjonen skal legges frem snarest mulig og med ikrafttredelse for loven i løpet av 2019.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til fremleggelse av Prop 33 L (2019–2020) Lov om god handelsskikk i dagligvarekjeden og utkvitterer vedtaket på dette grunnlag.

3.11 Olje- og energidepartementet

Videreføring av fullskala CO2-håndtering

Vedtak nr. 39, 4. desember 2017

«Stortinget ber regjeringen sikre videreføring av Gassnovas arbeid med fullskala CO2-håndtering slik at inngåtte kontrakter med fangst- og lageraktørene ikke termineres fra statens side før Stortinget har behandlet regjeringens helhetlige fremlegg om arbeidet med fullskala CO2-håndtering i Norge og tatt stilling til om forprosjektering skal igangsettes.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til departementets opplysning om at det for nåværende prosjektplan for fullskalaprosjektet først kan fattes investeringsbeslutning i 2020/2021, og avventer dette før anmodningsvedtaket kvitteres ut.

4. Anmodningsvedtak i stortingssesjonen 2016–2017

4.1 Arbeids- og sosialdepartementet

Utsendte arbeidstakere og varslingsreglene

Vedtak nr. 737, 1. juni 2017

«Stortinget ber regjeringa kome tilbake til Stortinget med forslag som sikrar at utsendte arbeidstakarar blir omfatta av varslingsreglane i arbeidsmiljølova.»

Komiteens merknader

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at anmodningsvedtaket er gjort for tre år siden, men enda ikke fulgt opp.

4.2 Forsvarsdepartementet

Revidert lov om Etterretningstjenesten

Vedtak nr. 466, 21. februar 2017

«Stortinget ber regjeringen legge frem forslag til en revidert lov om Etterretningstjenesten.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til at Forsvarsdepartementet har lagt fram forslag til ny lov om etterretningstjenesten, jf. Prop. 80 L (2019–2020), og utkvitterer vedtaket på det grunnlag.

4.3 Helse- og omsorgsdepartementet

Ideell virksomhet i helse- og omsorgssektoren

Vedtak 126, 9. desember 2016

«Stortinget ber regjeringen fastslå et mål om i andelen av den samlede helse- og omsorgssektoren som skal være organisert og drevet som ideell virksomhet, og på egnet måte legge fram for Stortinget en plan med kortsiktige og langsiktige tiltak for å oppnå dette.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til vedtakets ordlyd, hvor det bes om at en plan med langsiktige og kortsiktige tiltak legges fram for Stortinget, og avventer dette før vedtaket kvitteres ut.

Taxfree-salg av alkohol ved norske flyplasser

Vedtak 307, 17. desember 2016

«Stortinget ber regjeringen legge frem en sak for Stortinget der det vurderes alle konsekvenser av og nødvendige lovendringer for at Vinmonopolet skal overta taxfree-salget av alkohol ved norske flyplasser ved utløp av gjeldende anbudsperioder.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til vedtakets ordlyd, hvor det skal legges fram en egen sak for Stortinget. Komiteen avventer dette før vedtaket kvitteres ut.

Helsestasjoner og bekymringsmeldinger

Vedtak nr. 620, 25. april 2017

«Stortinget ber regjeringen legge til rette for at i tilfeller der foresatte ikke deltar på kontroll/hjemmebesøk av barn, og der helsestasjonen aktivt har forsøkt å få kontakt med familien, skal helsestasjonene melde bekymring til barnevernet.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til at lovendring og retningslinjer for helsestasjons- og skolehelsetjenesten ikke fullt ut samsvarer med anmodningsvedtakets ordlyd. Vedtaket forutsatte at manglende deltakelse fra familien skal føre til at helsestasjonene melder bekymring til barnevernet. Komiteen venter følgelig med å kvittere ut vedtaket.

4.4 Klima- og miljødepartementet

Legge frem faglig oppdatert avgrensing av hele iskantsonen inkludert «Vesterisen»

Vedtak nr. 909, 14. juni 2017

«Stortinget ber regjeringen i forbindelse med revideringen av forvaltningsplanen for Barentshavet og havområdene utenfor Lofoten legge frem en faglig oppdatert avgrensing av hele iskantsonen inkludert ‘Vesterisen’, basert på best tilgjengelig vitenskapelig kunnskap. I påvente av dette videreføres definisjonen av dette området og rammene for aktivitet som ble fastsatt i den i dag gjeldende forvaltningsplan for Norskehavet (St.meld. nr. 37 (2008–2009)).»

Komiteens merknader

Komiteen viser til at regjeringen har lagt fram Meld. St. 20 (2019–2020) Helhetlige forvaltningsplaner for de norske havområdene – Barentshavet og havområdene utenfor Lofoten, Norskehavet, og Nordsjøen og Skagerrak, og kvitterer ut vedtaket på dette grunnlag.

Eventuell ny definisjon av iskanten i revidering av forvaltningsplan for Barentshavet-Lofoten

Vedtak nr. 910, 14. juni 2017

«Stortinget ber regjeringen legge til grunn at en eventuell ny definisjon av iskanten skal skje med utgangspunkt i en helhetlig revidering av forvaltningsplanen for Barentshavet og havområdene utenfor Lofoten.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til at regjeringen har lagt fram Meld. St. 20 (2019–2020) Helhetlige forvaltningsplaner for de norske havområdene – Barentshavet og havområdene utenfor Lofoten, Norskehavet, og Nordsjøen og Skagerrak, og kvitterer ut vedtaket på dette grunnlag.

4.5 Kunnskapsdepartementet

Private høgskuletilbod i dei statlege finansieringsordningane

Vedtak nr. 108, pkt. 26, 6. desember 2016

«Stortinget ber regjeringen fremme en sak om kriteriene for innlemming av nye akkrediterte private høgskoletilbud i de statlige finansieringsordningene.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til anmodningsvedtakets ordlyd, hvor regjeringen bes fremme en sak, og avventer dette før vedtaket kvitteres ut.

Fri rettshjelp ved tilbakekall av statsborgarskap

Vedtak nr. 648, 9. mai 2017

«Stortinget ber regjeringen legge frem forslag til lovendring om fri rettshjelp i saker om tilbakekall av statsborgerskap.»

Tilbakekall av statsborgarskap

Vedtak nr. 649, 9. mai 2017

«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å endre statsborgerloven slik at tilbakekallelser av statsborgerskap etter statsborgerloven § 26 annet ledd skal skje ved dom.»

Vedtak nr. 651, 9. mai 2017

«Stortinget ber regjeringen foreslå nødvendige lovendringer for å presisere at barn og barnebarn ikke kan miste statsborgerskapet som følge av feil begått av foreldre eller besteforeldre. Eventuelle unntak og avgrensninger med hensyn til umyndige barn må utredes og vurderes nærmere i lovarbeidet.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til departementets opplysning i Prop. 1 S (2019–2020) Kunnskapsdepartementet om at departementet ikke har til hensikt å gjennomføre vedtakene. Etter komiteens syn vil da korrekt fremgangsmåte være å fremme forslag om at vedtakene oppheves.

Skule: Melding om kulturskule

Vedtak nr. 897, 13. juni 2017

«Stortinget ber regjeringen legge fram en egen stortingsmelding om en styrket kulturskole for framtiden.»

Komiteens merknader

Komiteen avventer fremleggelse av melding om styrking av kulturskoler før vedtaket kan kvitteres ut.

4.6 Landbruks- og matdepartementet

Fjellova i Nordland og Troms

Vedtak nr. 837, 8. juni 2017

«Stortinget ber regjeringen utrede å gi fjelloven samme anvendelse i Nordland og Troms som sør for Nordland grense. Utredningen skal legge til grunn at Statskog fortsatt skal beholde ansvaret for skogressursene. Utredningen skal videre legge til grunn at gjeldende finnmarkslov videreføres innenfor dagens fylkesgrense for Finnmark, men ikke utvides til nye geografiske områder.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til at regjeringen vil ta stilling til spørsmålet om å innføre fjellova i Nordland og Troms parallelt med forslag fra Samerettsutvalget og komme tilbake til Stortinget på egnet måte. Komiteen avventer dette før vedtaket kvitteres ut.

Konsekvensar av liberalisering av konsesjonsplikta

Vedtak nr. 878, 13. juni 2017

«Stortinget ber regjeringen utrede konsekvensen av en videre liberalisering av konsesjonsplikten utover de lovmessige endringer som nå vedtas for rene skogeiendommer.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til vedtaket og har merket seg at regjeringen ikke har til hensikt å utrede konsekvensen av en videre liberalisering av konsesjonsplikten slik Stortinget ba om. Komiteen minner om at avvisning av vedtak som regjeringen ikke ønsker å gjennomføre, bør skje ved at Stortinget får seg forelagt et forslag om at vedtaket oppheves.

4.7 Nærings- og fiskeridepartementet

Romstrategi

Vedtak nr. 92, 29. november 2016

«Stortinget ber regjeringen utarbeide en norsk romstrategi med følgende fire strategiske hovedområder:

  • Klima og miljø

  • Teknologioverføring

  • Samfunnssikkerhet

  • Forskning og utdanning»

Komiteens merknader

Komiteen viser til fremleggelse av Meld. St. 10 (2019–2020) Høytflyvende satellitter – jordnære formål, og kvitterer ut vedtaket på dette grunnlag.

Virkemidler og organisering av norsk romvirksomhet

Vedtak nr. 93, 29. november 2016

«Stortinget ber regjeringen:

  • Oppdatere og fornye virkemidlene fra Meld. St. 32 (2012–2013) Mellom himmel og jord: Norsk romvirksomhet for næring og nytte.

  • Vurdere et «Space leadership council» direkte under næringsministeren - et rådgivende organ for utvikling av norsk romvirksomhet med seniormedlemmer fra industrien/akademia.

  • Vurdere opprettelsen av et nytt nasjonalt romprogram.

  • Arbeide frem en ny og bedre organisering av Norsk Romsenter, med et mandat som er ambisiøst, målrettet og næringsorientert, og gjøre senteret til spydspissen for å gjennomføre strategien.

  • Vurdere å opprette et nytt romteknologiprogram i samarbeid med Innovasjon Norge, for utvikling av ny teknologi og teknologioverføring.

  • Samordne og styrke utdanning og forskning innenfor feltet.

  • Utvikle Norge til å bli den ledende romnasjonen i Arktis.

  • Utarbeide en langsiktig strategi for samarbeidet med ESA, med mål om å styrke nasjonal retur fra ESAs programmer.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til fremleggelse av Meld. St. 10 (2019–2020) Høytflyvende satellitter – jordnære formål, og kvitterer ut vedtaket på dette grunnlag.

Ungdomsfiskeordningen

Vedtak nr. 119, 8. desember 2016

«Stortinget ber regjeringen i forbindelse med strategien for rekruttering til fiskerier om å utrede ungdomsfiskeordningen og komme tilbake til Stortinget på egnet måte.»

Komiteens merknader

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at regjeringen anser styrking av ungdomsfiskeordningen å være fulgt opp i Meld St. 32 (2018–2019) Et kvotesystem for økt verdiskaping – en fremtidsrettet fiskerinæring. Dette medlem viser til at rekrutteringen av ungdom til fiskerinæringen svekkes i meldingen, og er uenig i at vedtaket er fulgt opp. Dette medlem forventer at regjeringen utreder ungdomsfiskeordningen og fremmer sak for Stortinget i tråd med Stortingets vedtak.

Omregningsregler slik at antall kilo blir regnet i rund fisk

Vedtak nr. 121, 8. desember 2016

«Stortinget ber regjeringa utarbeide omrekningsreglar slik at antal kg vert rekna i rund fisk.»

Vedtak nr. 123, 8. desember 2016

«Stortinget ber regjeringa utarbeide omrekningsreglar slik at talet på kilo vert rekna i rund fisk. Stortinget ber regjeringa komme attende til Stortinget i forbindelse med reiselivsmeldinga.»

Vedtak nr. 857, 8. juni 2017

«Stortinget ber regjeringa utarbeide omrekningsreglar slik at talet på kilo vert rekna i rund fisk.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til at vedtakene langt på vei er likelydende, og deler næringskomiteens vurdering av at det er tilstrekkelig at videre rapportering konsentreres om vedtak 857. Vedtakene 121 og 123 kvitteres ut på dette grunnlag.

Strategi for utvidelse av reiselivets sesong

Vedtak nr. 720, 30. mai 2017

«Stortinget ber regjeringen utarbeide en strategi for utvidelse av reiselivsnæringens sesong i samarbeid med reiselivsnæringen.»

Komiteens merknader

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at vedtaket peker på at det i samarbeid med reiselivsnæringen skal utarbeides en strategi for å utvide reiselivsnæringens sesong. Dette medlem viser til at regjeringen i statsbudsjettet har gjort rede for flere prosesser som kan bidra til å utvide reiselivssesongen, men at det ikke er fremmet en samlet strategi i tråd med Stortingets vedtak. Dette medlem anser derfor ikke vedtaket som fulgt opp.

Norske lønns- og arbeidsvilkår i norsk farvann og på norsk sokkel

Vedtak nr. 1101, 21. juni 2017

«Stortinget ber regjeringen utrede muligheten for å stille krav om norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann og på norsk sokkel. Utredningen skal blant annet klargjøre kyststatens handlingsrom i norske farvann og på norsk sokkel uten å komme i konflikt med flaggstatsprinsippet.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til behandling av representantforslag om oppfølging av utredningen om norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann og på norsk sokkel og deler næringskomiteens vurdering av at ytterligere rapportering ikke er nødvendig. Vedtaket kvitteres ut på dette grunnlag.

4.8 Olje- og energidepartementet

Mål om 10 TWh energisparing i bygg innen 2030

Vedtak nr. 714, 30. mai 2017

«Stortinget ber regjeringen i forslag til statsbudsjett for 2018 legge fram en plan for hvordan man kan realisere 10 TWh energisparing i bygg innen 2030. Planen skal inneholde en konkret nedtrappingsplan i bygg og en virkemiddelpakke med eksisterende og nye virkemidler for å realisere målet.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til vedtakets ordlyd, hvor det etterlyses en konkret nedtrappingsplan i bygg og en virkemiddelpakke med eksisterende og nye virkemidler for å nå målet om å redusere energibruk i eksisterende bygg med 10 TWH. Komiteen finner ikke at kravet om nedtrappingsplan og virkemiddelpakke er innfridd, og avventer dette før vedtaket kan kvitteres ut.

4.9 Samferdselsdepartementet

Prøveordning for køyretøy med totalvekt inntil 74 tonn

Vedtak nr. 444, 31. januar 2017

«Stortinget ber regjeringen gjennomføre en prøveordning med kjøretøy med totalvekt opp til 74 tonn.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til at det tas sikte på å igangsette en prøveordning med kjøretøy med totalvekt opp til 74 tonn, og avventer iverksettelse av prøveordningen før vedtaket kvitteres ut.

5. Anmodningsvedtak i stortingssesjonen 2015–2016

5.1 Helse- og omsorgsdepartementet

Basestrukturen for luftambulansen i Norge

Vedtak nr. 545, 17. mars 2016

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med egen sak om basestrukturen for luftambulansen i Norge.»

Komiteens merknader

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Stortinget ba om en sak om basestrukturen, og at regjeringen da ikke kan foreslå å avslutte oppfølgingen av et vedtak ved å vise til at andre saker tar for seg samme tema. Dette medlem anser derfor ikke vedtaket som utkvittert.

Behandlingstilbud til barn og unge

Vedtak 839, 9. juni 2016

«Stortinget ber regjeringen sikre at barn og unge får medikamentfrie behandlingstilbud når faglige anbefalinger tilsier dette.»

Komiteens merknader

Komiteen har merket seg at en rekke alternative tiltak er til vurdering, men uten at tilbudet om medikamentfri behandling for barn og unge er på plass, når faglige anbefalinger tilsier dette. Komiteen viser også til helse- og sosialkomiteens enstemmige merknad i Innst. 11 S (2019–2020) og venter med å kvittere ut vedtaket til en ordning er implementert.

5.2 Klima- og miljødepartementet

Parisavtala – Noregs endelege nasjonalt fastsette bidrag for perioden 2021–2030

Vedtak nr. 895, 14. juni 2016

«Stortinget ber regjeringen legge frem en sak til Stortinget om Norges endelige nasjonalt fastsatte bidrag for perioden 2021–2030 så raskt som mulig etter at forhandlingene med EU om felles oppfyllelse er avsluttet, og i god tid før fristen for innmelding av slike bidrag i 2020.»

Komiteens merknader

Komiteen finner under tvil å kunne kvittere ut vedtaket, men vil vise til vedtakets ordlyd, hvor det står at «Stortinget ber regjeringen legge fram en sak ...». Komiteen vil understreke at omtale i budsjettproposisjon e.l. ikke er å anse som sak for Stortinget.

5.3 Kulturdepartementet

Tilskudd til frivillige organisasjoner

Vedtak nr. 362, 17. desember 2015

«Stortinget ber regjeringen i større grad gi tilskudd til frivillige organisasjoner gjennom avtaler over flere år.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til at 2 av 3 omtalte vedtak fra sesjonen 2015–2016 fortsatt ikke er gjennomført, og avventer dette før vedtaket kvitteres ut.

Rammeverket for Kringkastingsrådet

Vedtak nr. 502, 1. mars 2016.

«Stortinget ber regjeringen foreslå avgrensing av Kringkastingsrådets mandat, samt endring i oppnevnelse av medlemmer til Kringkastingsrådet.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til at 2 av 3 omtalte vedtak fra sesjonen 2015–2016 fortsatt ikke er gjennomført, og avventer dette før vedtaket kvitteres ut.

5.4 Nærings- og fiskeridepartementet

Strategi for å styrke rekrutteringen til fiskerinæringen

Vedtak nr. 575, 5. april 2016

«Stortinget ber regjeringen utarbeide en strategi for å styrke rekrutteringen av fiskerinæringen.»

Komiteens merknader

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti har merket seg at regjeringen anser vedtaket som fulgt opp, med henvisning til Meld. St. 32 (2018–2019) Et kvotesystem for økt verdiskaping – en framtidsrettet fiskerinæring. Dette medlem viser til at det i nevnte melding ikke er lagt fram en strategi, men at det er redegjort for ulike tiltak som kan påvirke rekrutteringen. Dette medlem anser ikke vedtaket som fulgt opp.

6. Anmodningsvedtak i stortingssesjonen 2014–2015

6.1 Barne- og familiedepartementet

Nytt felles anbud for faste barnevernsplasser

Vedtak nr. 16, 13. november 2014

«Stortinget ber regjeringen, når nytt felles anbud på kjøp av faste barnevernsplasser blir utlyst, å legge til grunn at kontraktene gjøres langsiktige/løpende, med jevnlig kontraktsoppfølging og gjensidig oppsigelsesmulighet som ivaretar barnas behov for langsiktighet.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til at regjeringen tar sikte på å komme tilbake til Stortinget på egnet måte, og avventer dette før vedtaket kvitteres ut.

6.2 Justis- og beredskapsdepartementet

Foreldingsreglar

Vedtak nr. 462, 17. mars 2015

«Stortinget ber regjeringen fremme sak om foreldelsesregler for forsettlige handlinger som har døden til følge.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til at det har gått 5 år siden forslaget ble vedtatt, og at det fortsatt ikke er satt ut i livet. Komiteen avventer gjennomføring av vedtaket før utkvittering kan finne sted.

Kompensasjonsordning 110-sentralar

Vedtak nr. 645, 10. juni 2015

«Stortinget ber regjeringen utforme en kompensasjonsordning for 110-sentraler som blir nedlagt med ny struktur, og komme tilbake til Stortinget med forslag til en slik ordning på egnet måte.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til forslaget om en kompensasjonsordning for 110-sentraler som følge av ny struktur fra juni 2015 og forutsetter at regjeringen kommer tilbake til Stortinget med forslag til en slik ordning på egnet måte. Anmodningsvedtaket opprettholdes.

6.3 Kulturdepartementet

Nasjonalgalleriet

Vedtak nr. 60, 1. desember 2014

«Stortinget ber regjeringen vurdere om Nasjonalgalleriet kan være en del av Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design uten ny totalrenovering.»

Komiteens merknader

Komiteen har merket seg at vedtaket som ble fattet i desember 2014, fortsatt ikke er effektuert, men at det arbeides med en løsning. Komiteen avventer dette før vedtaket kvitteres ut.

7. Anmodningsvedtak i stortingssesjonen 2013–2014

7.1 Nærings- og fiskeridepartementet

Informasjon om eiere av aksjeselskaper

Vedtak nr. 496, 16. juni 2014

«Stortinget ber regjeringen etablere en offentlig løsning med informasjon om eiere av aksjeselskaper som sikrer større åpenhet, med etablering i løpet av 2015.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til at det har gått knappe 6 år siden vedtaket ble fattet, og forutsetter at det settes fortgang i arbeidet for å finne en permanent løsning.

8. Anmodningsvedtak i stortingssesjonen 2012–2013

8.1 Justis- og beredskapsdepartementet

Sivilombodsmannen som partshjelper

Vedtak nr. 515, 6. juni 2013

«Stortinget ber regjeringen fremme nødvendige lovforslag for å styrke Sivilombudsmannens rolle overfor forvaltningen ved å tillate at Sivilombudsmannen opptrer som hjelpeintervenient ved søksmål.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til at vedtaket ble fattet i juni 2013, og finner det svært kritikkverdig at vedtaket fortsatt ikke gjennomført.

9. Komiteens tilråding

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til dokumentet og råder Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:

Meld. St. 12 (2019–2020) – Anmodnings- og utredningsvedtak i stortingssesjonen 2018–2019 – vedlegges protokollen.

Vedlegg

Vedlegg finnes kun i PDF, se merknadsfelt.

Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 9. juni 2020

Dag Terje Andersen

leder og ordfører