Regjeringen legger
i meldingen frem en kompetansereform. Kompetansereformen har to
mål. Det første er at ingen skal gå ut på dato på grunn av manglende kompetanse.
Det andre målet er å tette kompetansegapet, det vil si gapet mellom
hva arbeidslivet trenger av kompetanse, og den kompetansen arbeidstakerne faktisk
har. Med kompetansereformen ønsker regjeringen å legge til rette
for at hele befolkningen kan lære hele livet.
Kompetansereformen
bygger på regjeringens kompetansepolitikk fra 2013 og frem til i
dag. Regjeringen vil i samarbeid med partene i arbeidslivet utvikle
reformen videre i årene som kommer. Stortingsmeldingen gjør opp
status for hva regjeringen har gjort så langt, og hvilke tiltak
i reformen som er satt i gang, og den inneholder en rekke tiltak
for å utvikle kompetansepolitikken i årene som kommer.
Regjeringen peker
i forordet på at tiltakene i meldingen ble utviklet før virusutbruddet,
i en situasjon hvor de økonomiske utsiktene for det norske arbeidslivet
så annerledes ut. Regjeringen mener at tiltakene som presenteres
i meldingen, sannsynligvis vil være helt nødvendige for at Norge
skal komme godt gjennom den økonomiske krisen koronavirusutbruddet
har skapt.
Arbeidslivet og kompetansebehovet
endrer seg raskt. De raske endringene og de nye kompetansebehovene
gjør at vi må innrette utdanningssystemet på en annen måte enn i
dag. Utdanningstilbudene må kunne tilpasses både den enkeltes livssituasjon
og raskt skiftende behov i samfunnet. Regjeringen mener at Norge er
godt rustet til å møte økende behov for kompetanse, men det er likevel
behov for en enda mer offensiv kompetansepolitikk for å møte utfordringen
i dag og i tiden fremover.
For å nå målene i
kompetansereformen er det behov for tiltak på tre områder. For det
første er det behov for tiltak som stimulerer den enkelte og virksomhetene til
å etterspørre og investere i kompetanseutvikling. For det andre
må utdanningssystemet være åpent for livslang læring og ha mulighet
til å tilby fleksible videreutdanninger. For det tredje må det være
gode koblinger mellom dem som tilbyr kompetanseutvikling, og dem som
etterspør.