Sesongbedrifter
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne
og Rødt viser til merknad i Innst. 232 L (2019–2020), der
en samlet komité slo fast at:
«Komiteen viser
til at mange bedrifter har store sesongvariasjoner i omsetningen,
mens kostnadene er mer jevnt fordelt over året. Komiteen mener det
må sikres en modell som er bedre tilpasset sesongbedriftene.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Miljøpartiet De Grønne påpeker at det utkastet til modell
som regjeringen har skissert for sesongbedriftene, inneholder en
rekke avgrensninger som vil utestenge mange sesongbedrifter fra
ordningen. Det fremstår spesielt merkelig, og i strid med Stortingets
forutsetninger, at sesongbedrifter avgrenses til virksomheter som
«yter tjenester
som innebærer aktiviteter som helt eller delvis foregår utendørs,
eller virksomheter som er fullt tilknyttet disse».
Disse medlemmer påpeker at
sesongbedrifter også kan drives under tak, og at man kan ha sesongbedrifter
som driver produksjonsvirksomhet heller enn tjenesteyting.
Disse medlemmer vil videre
vise til at en samlet komité i sin begrunnelse for en sesongmodell
i nevnte innstilling understreket at:
«For eksempel vil
bedrifter som har en sterk variasjon i inntjeningen i forskjellige
sesonger, ikke nødvendigvis treffes særlig godt når kompensasjonen
baseres på omsetningen i mars, april og mai måned i 2019.»
Videre viser disse medlemmer til
at regjeringen i sin skisse for sesongmodell nedfeller et krav om
at foretaket må
«vise at 80 prosent
av omsetningen for fjoråret, eller en 12-månedersperiode som omfatter
forrige sesong, var innenfor en periode på maksimalt seks måneder.»
Dette kravet vil
utelukke sesongbedrifter som har mer enn én sesong med et visst
opphold i tid mellom disse. Disse medlemmer kan ikke se
at disse avgrensningene er hverken naturlige eller hensiktsmessige.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at det i Prop. 127 S (2019–2020)
er foreslått en kompensasjonsmodell for sesongbedrifter som ikke
i tilstrekkelig grad sikrer en nødvendig kompensasjon for de reelle
sesongbedriftene. Det er bl.a. behov for å gjøre endringer i kravet
til utendørsaktivitet og andelen av omsetningen som må foregå innenfor
sesongen. Disse
medlemmer finner det mest hensiktsmessig å behandle dette
i forbindelse med behandlingen av Prop. 127 S (2019–2020) og viser
til disse medlemmers merknad
i Innst. 360 S (2019–2020).
Disse medlemmer viser til
at disse medlemmer fremmer
følgende forslag i Innst 360 S (2019–2020):
«Stortinget ber
regjeringen innføre en sesongbedriftsmodell i kompensasjonsordningen
som sikrer en rettferdig kompensasjon til flere av de reelle sesongbedriftene,
bl.a. gjennom å fjerne, eventuelt endre, kravet til utendørsaktivitet
og endre andelen av omsetningen som må foregå innenfor sesong, til
75 pst.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne
og Rødt viser til merknad i Innst. 232 L (2019–2020) om at
«det i utgangspunktet
bør gis lik støtte uavhengig av hvordan et selskaper har valgt å
organisere seg.»
Slik ordningen nå
er innrettet, er dette ikke tilfelle, da man kommer betraktelig
bedre ut ved å ha organisert virksomheten i flere ulike aksjeselskaper,
enn dersom man har hele virksomheten organisert i ett stort foretak.
Tilsvarende kan man også komme svært dårlig ut som selvstendig næringsdrivende
dersom man driver flere ulike næringer med svært ulikt omsetningsfall,
selv om den enkelte virksomhet er skilt klart fra hverandre gjennom
separate regnskaper.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i kompensasjonsordningen fra søknadsmåned mai definere
selvstendige næringer i samme enkeltpersonforetak som egne foretak
dersom det føres separate regnskap.»
«Stortinget
ber regjeringen i kompensasjonsordningen fra søknadsmåned mai definere
separate virksomhetsområder i samme aksjeselskap som egne foretak
dersom det føres separate regnskap.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne påpeker videre at dette også slår urimelig ut basert
på hvordan virksomheten er finansiert. Blant annet dekkes leasingkostnader
som uunngåelig faste kostnader, mens avskrivninger og avdrag ikke dekkes.
Ordningen belønner virksomheter som har lite egenkapital, for eksempel
som følge av høy utbytteandel, mens de som har finansiert investeringer
med en kombinasjon av egenkapital og lån, kommer dårligere ut. Disse medlemmer mener
det er særlig uheldig at de virksomhetene som kanskje har drevet
mest solid og nøysomt før krisen, er de som kommer dårligst ut av kompensasjonsordningen.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen inkludere avskrivninger i kompensasjonsordningen
fra søknadsmåned mai.»
«Stortinget
ber regjeringen inkludere avdrag i kompensasjonsordningen fra søknadsmåned
mai.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt viser
til at blant annet Trysil kommune har påpekt i brev at sesongmodellen
ikke er treffsikker nok. Disse medlemmer mener i likhet
med Trysil kommune at en modell der omsetningstallene per måned, knyttes
til prosentdel faste kostnader i hver måned vil være mer treffsikker
enn en lineær modell der en deler faste kostnader på tolv – samtidig
som man har samme krav om omsetningsfall for å utløse støtte.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen opprette en modell for beregning av kompensasjonsgrunnlag
som bedre ivaretar bedrifter med store sesongvariasjoner. Beregningen skal
så langt det lar seg gjøre ta utgangspunkt i følgende prinsipper:
-
Beregne bedriftens
gjennomsnittlige omsetning per måned fra 1. mars 2019 til 1. mars
2020 som totalomsetningen delt på 12.
-
Så beregne en månedsfaktor
for hvor mye omsetningen hver av månedene mars, april og mai i 2019 utgjorde
av totalomsetningen de siste 12 måneder.
-
Det regnes så ut
hvor mange pst. omsetningen hver av månedene utgjør av tilsvarende
måneder i 2019.
-
Kompensasjonen for
faste kostnader per måned i mars, april og mai beregnes som faktor
x totale faste kostnader i perioden 1. mars 2019–1. mars 2020 x 90
pst.
-
Ordningen skal sikre
at hvis man for eksempel omsetter 40 pst. av årsomsetningen i april,
skal man få dekket 90 pst. av 40 pst. faste kostnader i året i denne
måneden.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet mener at inntil to klart avgrensede perioder
av til sammen seks måneders varighet bør kunne inngå som beregningsgrunnlag
for høysesong. Disse
medlemmer mener også at andelen omsetning i høysesong bør reduseres
til 70 pst.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen innføre en generell og bransjeuavhengig modell for
bedrifter med store sesongvariasjoner i omsetningen, basert på den
beregningsmodell for utmåling av støtte som regjeringen har skissert,
men der kravet til at virksomheten helt eller delvis skal foregå
utendørs, utgår, og der andelen omsetning i høysesong for å komme
inn under ordningen reduseres til 70 pst.»