Bakgrunnen
for lovforslaget
Utbruddet av covid-19
som har utviklet seg til en pandemi, har ført til forsinkelser og
stans for næringslivet, arbeidstakere og offentlige myndigheter.
Det er uvisst hvor lenge de særskilte forholdene som pandemien har
medført, vil vare. Det samme gjelder pålegg og anbefalinger som
hjemmekontor, karantenebestemmelser, reiserestriksjoner, råd om
hvor mange som kan samles, og lignende tiltak for å redusere smittespredning
mv. Selv om restriksjonene skulle bli opphevet i Norge, er det ikke
gitt at andre land vil gjøre det samtidig. Det vil blant annet kunne
forhindre eller gjøre det vanskelig for utenlandske aksjeeiere og
styremedlemmer å delta på generalforsamling eller årsmøte mv.
Både utbruddet av
covid-19 og myndighetenes pålegg og anbefalinger som følge av pandemien
har gjort det vanskelig for næringslivet å overholde alle krav i foretaks-
og regnskapslovgivningen. De fleste foretak er regnskapspliktige,
men vil kunne ha problemer med å få utarbeidet og fastsatt årsregnskapet
innenfor de lovbestemte fristene i regnskapslovgivningen. Foretakene skal
også avholde ordinær generalforsamling og ordinært årsmøte. Krav
til fysiske møter er ikke forenlige med restriksjoner på hvor mange
som kan samles, reiserestriksjoner mv. Selv om det midlertidig er
åpnet for å holde møter uten fysisk oppmøte, er det ikke alle foretak
som per i dag evner å avholde møter digitalt. Dette gjelder blant
annet enkelte samvirkeforetak med mange medlemmer. For nærmere omtale
av bakgrunnen for lovforslaget vises det til kapittel 2 i proposisjonen.
Finansdepartementet
og Nærings- og fiskeridepartementet har mottatt innspill fra en
rekke aktører om at pandemien gjør det utfordrende for næringslivet
og andre regnskapspliktige å overholde fristene for å fastsette
årsregnskap, årsberetning og revisjonsberetning og sende disse regnskapsdokumentene
inn til Regnskapsregisteret. Det samme gjelder fristene i aksjeloven, allmennaksjeloven
og samvirkelova for å avholde ordinær generalforsamling og ordinært
årsmøte. Aktørene ber om at de lovbestemte fristene utsettes. Disse
synspunktene er gjentatt av mange av høringsinstansene i høringen
av forslaget som ligger til grunn for denne lovproposisjonen, jf.
punkt 3.3 i proposisjonen.