Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fredric Holen Bjørdal, Svein Roald Hansen, Ingrid Heggø, Eigil Knutsen
og Hadia Tajik, fra Høyre, Elin Rodum Agdestein, lederen Mudassar
Kapur, Anne Kristine Linnestad, Vetle Wang Soleim og Aleksander
Stokkebø, fra Fremskrittspartiet, Sivert Bjørnstad, Hans Andreas
Limi og Sylvi Listhaug, fra Senterpartiet, Sigbjørn Gjelsvik og
Trygve Slagsvold Vedum, fra Sosialistisk Venstreparti, Kari Elisabeth
Kaski, fra Venstre, Ola Elvestuen, fra Kristelig Folkeparti, Tore
Storehaug, fra Miljøpartiet De Grønne, Per Espen Stoknes, og fra
Rødt, Bjørnar Moxnes, tar Dokument 9 (2019–2020) til orientering.
Komiteen viser til at det
i 2019, og med virkning fra 1. januar 2020, er vedtatt en ny sentralbanklov
som betydelig styrker representantskapets rolle. Komiteen understreker at representantskapet
må sikres de arbeidsvilkårene som er nødvendige for å utføre det
viktige samfunnsoppdraget.
Komiteen registrerer at det
virker å være god dialog mellom representantskapet og Norges Bank,
og at sentralbanken i 2019 gjennomførte en rekke endringer som samsvarte
med representantskapets anbefalinger fra tilsynsarbeidet. Komiteen er
videre kjent med at Finansdepartementet blant annet har fulgt opp
representantskapets innspill om å presisere hovedstyrets ansvar.
Komiteen oppfordrer, slik
som ved behandlingen av Dokument 9 (2017–2018), representantskapet om
å vurdere hvorvidt dagens rapport til Stortinget i form og innhold
lever opp til forventningene om relevans og leservennlighet. Komiteen merker
seg spesielt lange, formalistiske standardformuleringer og avsnitt
som går igjen. Komiteen understreker
at en større bevissthet om form og innhold også vil kunne gjøre rapporten
mer tilgjengelig og interessant for allmennheten. Komiteen imøteser representantskapets
videreutvikling av rapporten, med økt leservennlighet for øye.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne
og Rødt viser til at representantskapet med jevne mellomrom
får innspill fra Finansdepartementet til attestasjonsoppdrag som
omhandler tilsyn med Statens pensjonsfond utland (SPU). Disse medlemmer understreker
at representantskapet er Stortingets organ for kontroll med Norges
Bank, og politisk sett er representantskapet en del av kontrollfunksjonen til
Stortinget. Disse
medlemmer mener det er prinsipielt feil at Stortingets kontrollfunksjon,
representantskapet, skal motta føringer fra regjeringen, ved Finansdepartementet.
Videre viser disse medlemmer til
at representantskapet tar kostnadene ved disse attestasjonsoppdragene.
Gitt at disse attestasjonsoppdragene gis fra regjeringen, bør det
være Finansdepartementet som dekker disse kostnadene ved eventuelle
nye attestasjonsoppdrag, ikke representantskapet.
Disse medlemmer påpeker at
Finansdepartementet ved behov bør utøve sin styringsdialog via hovedstyre,t
som er oppnevnt av Kongen i statsråd, heller enn via det stortingsvalgte
representantskapet.
Disse medlemmer mener det
ville være fordelaktig om representantskapet valgte å intensivere
tilsynet med Statens pensjonsfond utland når det gjelder involvering
i skatteparadis. Etter disse
medlemmers syn burde det være et prioritert område for representantskapet
å bygge kompetanse på dette feltet. Disse medlemmer viser til
Norges Bank Investment Managements (NBIM) eget forventningsdokument
til selskaper, «Tax and transparency. Expectations towards companies».
Disse medlemmer understreker,
i likhet med det NBIM slår fast i dette dokumentet, viktigheten
av åpenhet om hvor økonomisk overskudd skapes, og at økonomisk overskudd
skal skattlegges der det genereres. Disse medlemmer mener det
ville være en naturlig oppgave for representantskapet å aktivt se
til at fondets befatning med skatteparadis blir opplyst og minimert
i samsvar med de forventninger som fondet selv har gjort kjent.
Disse medlemmer viser til
§ 3-11 i sentralbankloven, der det slås fast: «Norges Bank skal
ha en egenkapital som er tilstrekkelig for å oppfylle bankens formål».
Det tilligger dermed representantskapet å føre tilsyn med dette. Disse medlemmer kan
imidlertid ikke se at det noe sted er slått fast en definisjon av
hva som regnes for å utgjøre «tilstrekkelig» egenkapital i denne
sammenheng. Dette i motsetning til hva som er tilfelle for andre
banker, der kapitalkravene er tydelig definert og tallfestet. Dermed
er det uklart hvordan representantskapet kan føre tilsyn med om
dette vilkåret er oppfylt eller ikke.
Disse medlemmer påpeker at
det ville være naturlig at det settes i gang et arbeid for å utrede
hva som kan defineres som tilstrekkelig egenkapital for sentralbanken.
Etter disse medlemmers
syn er dette en oppgave som kan legges til representantskapet.
Disse medlemmer viser til
merknad fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet
De Grønne ved behandlingen av representantskapets rapport for 2018.
Det ble da påpekt at selv om Norges Bank formelt ikke er underlagt
målloven, skal Norges Bank likevel følge loven, og representantskapet
kan føre tilsyn med dette. Disse medlemmer viser til
at regjeringen den 12. mai 2020 la frem forslag til ny språklov,
og at denne naturlig også vil gjelde for Norges Bank. Det vil dermed
ligge til representantskapets oppgaver å føre tilsyn med bruken
av både bokmål og nynorsk i sentralbanken.
Disse medlemmer viser til
at representantskapet våren 2020 har ført tilsyn med ansettelsen
av ny daglig leder for NBIM. Disse medlemmer påpeker at det
i Meld. St. 7 (2018–2019) slås fast: «Representantskapet bør i sitt
tilsynsarbeid vektlegge både risiko for omdømmetap og finansiell
risiko dersom bankens virksomhet ikke drives i samsvar med gjeldende
lover og regler». Disse
medlemmer understreker at det ligger naturlig til representantskapets
mandat å føre tilsyn også med omdømmerisiko.