Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Elise Bjørnebekk-Waagen, Lise Christoffersen, Arild Grande og fungerende
leder Rigmor Aasrud, fra Høyre, Margret Hagerup, Heidi Nordby Lunde
og Kristian Tonning Riise, fra Fremskrittspartiet, Bjørnar Laabak
og Gisle Meininger Saudland, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Solfrid Lerbrekk, og fra Kristelig
Folkeparti, Torill Selsvold Nyborg, viser til Prop. 116 L
(2019–2020) om midlertidig lov om kompenasjonsytelse for selvstendige
næringsdrivende og frilansere som har mistet inntekt som følge av
utbrudd av covid-19. Den midlertidige loven er i all hovedsak en
videreføring av den midlertidige forskriften 8. april 2020 nr. 735
om kompensasjonsytelse for selvstendig næringsdrivende og frilansere
som har mistet inntekt som følge av utbrudd av covid-19, som var
fastsatt med hjemmel i koronaloven, men enkelte av bestemmelsene
i forskriften foreslås noe omredigert i loven.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at selvstendig næringsdrivende til vanlig ikke kvalifiserer til
dagpenger ved arbeidsledighet, da de ikke betaler arbeidsgiveravgiften
bedrifter må betale per ansatt for å finansiere sosiale ordninger
gjennom folketrygden. De som opererer som enkeltpersonforetak, må
dermed selv planlegge for, spare til eller forsikre seg mot sykdom
eller perioder uten inntekt. En selvstendig næringsdrivende kunne
valgt å organisere seg som et aksjeselskap og være arbeidstaker
i egen bedrift og ville da fått alle rettigheter og plikter som
følger, herunder rett til dagpenger ved arbeidsløshet og plikt til
å betale arbeidsgiveravgift. Denne ytelsen kompenserer langt på
vei de som har valgt en organisasjonsform som innebærer mer risiko,
men med en lavere innbetaling til folketrygden.
Komiteen viser
til at en rekke yrkesgrupper i praksis ble ilagt yrkesforbud med
umiddelbar virkning og med bortfall av inntekter på kort varsel
som følge av pålegg eller råd fra helsemyndighetene i forbindelse med
virusutbruddet. Dette påvirket særlig kulturlivet og selvstendig
tjenesteytende næringsvirksomhet, der mange er organisert nettopp
som frilansere eller med enkeltpersonforetak.
Komiteen viser til vedtak
nr. 395 av 16. mars 2020, der Stortinget ba regjeringen innføre
en midlertidig ordning for selvstendig næringsdrivende og frilansere
som mistet hele eller deler av inntektsgrunnlaget sitt som en følge
av korona-pandemien. Der ble det bedt om at disse skulle få en kompensasjon
der dekningsgraden er om lag 80 pst. av gjennomsnitt av siste tre
års inntekt begrenset oppad til 6 G fra og med 17. dag etter at inntektsbortfallet
inntraff, som en midlertidig ordning inntil videre.
Komiteen viser til at intensjonen
med ordningen er å kompensere for tap av inntekt som følge av krisen og
omfatte personer som er aktive næringsdrivende eller frilansere
nå. Ytelsen er ment å sikre privatpersoner midler til livsopphold
og fastsettes på grunnlag av den næringsdrivendes/frilanserens personinntekt
fra næring eller oppdrag. Kompensasjonen kan gis til selvstendig
næringsdrivende og frilansere som hadde aktiv virksomhet i Norge
før 1. mars 2020, og som etter 12. mars 2020 mistet personinntekt
som følge av utbrudd av covid-19.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet understreker at selvstendig næringsdrivende
betaler arbeidsgiveravgift for sine ansatte, men ikke for seg selv. Derimot
betaler selvstendig næringsdrivende trygdeavgift på 11,4 pst. i
motsetning til lønnsmottakere, som betaler 8,2 pst.
Folketrygden finansieres
også årlig med store beløp som bevilges over statsbudsjettet.
Selvstendig næringsdrivende
har ubegrenset personlig ansvar i motsetning til eksempelvis AS,
som kun risikerer aksjekapitalen. Norge trenger både selvstendig næringsdrivende
og næringsvirksomhet organisert i selskap med begrenset ansvar,
eksempelvis AS.
Dette medlem arbeider for
at det kollektive sikkerhetsnettet, eksempelvis sykelønnsordningen,
skal bedres for selvstendig næringsdrivende, slik at risiko ved
den type næringsvirksomhet dempes. En stor andel av nyskapende næringsvirksomhet
i Norge er startet av personer som er selvstendig næringsdrivende.
Koronapandemien
rammer både selskap, ansatte og selvstendig næringsdrivende. For
å sikre en viss likebehandling er det derfor påtrengende nødvendig
å få på plass en kompensasjonsytelse for selvstendig næringsdrivende
og frilansere som har mistet inntekt som følge av utbrudd av covid-19.
Stortingets vedtatte
kompensasjonsordning for selvstendig næringsdrivende og frilansere
innebærer 16 karensdager og 80 pst. dekning, dette i motsetning
til ved permittering i selskap, hvor bedriften har ansvar for 100
pst. lønn for utført arbeid i to dager. Så er det 100 pst. statsbetalt
lønnskompensasjon for ansatte når de er permittert, de første 18
dagene.
Dette medlem viser til at
Senterpartiet foreslo at følgende forskrift fastsatt i statsråd
8. april 2020 etter koronaloven § 2 ikke skulle trå i kraft: Midlertidig
forskrift om kompensasjonsytelse til selvstendig næringsdrivende
og frilansere som har mistet inntekt som følge av utbrudd av covid-19. Dette medlem viser
videre til at Senterpartiet påpekte at forskriften slik den forelå, ikke
var i tråd med Stortingets intensjon i stortingsvedtak nr. 395 om
at lønnsmottakere og selvstendig næringsdrivende/frilansere skulle
behandles likt med permitterte lønnsmottakere når de mister hele
eller deler av inntektsgrunnlaget som følge av koronaepidemien. Dette
på bakgrunn av at det i statsrådens brev til forskriften, etter
Senterpartiet syn, lå en innsnevring av hvem som kunne få del i
ordningen ut fra formålet med forskriften. Dette medlem vil også påpeke
at det etter Senterpartiets vurdering ikke var tidskritisk å fastsette
disse reglene med hjemmel i koronaloven når departementet 8. april
2020 skrev at første utbetaling først kunne skje i mai. Senterpartiet
ba om at regjeringen fremmet ordinær sak for Stortinget. Dette medlem viser
til at Senterpartiet ikke fikk støtte for denne behandlingsmåten
fra andre partier 8. april 2020.