Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Masud Gharahkhani, Stein Erik Lauvås, Eirik Sivertsen og Siri Gåsemyr Staalesen,
fra Høyre, Norunn Tveiten Benestad, Torill Eidsheim, Olemic Thommessen
og Ove Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Jon Engen-Helgheim og
Helge André Njåstad, fra Senterpartiet, Kari Anne Bøkestad Andreassen
og Heidi Greni, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin Andersen,
og fra Kristelig Folkeparti, Per Sverre Kvinlaug, viser til
Prop. 54 L (2019–2020).
Komiteen viser til proposisjonens
foreslåtte endringer i utlendingsloven, straffeprosessloven, samt passloven
og ID-kortloven.
Komiteen mener det er viktig
at myndighetene har nødvendige og klare hjemler for en effektiv
håndhevelse av gjeldende lovverk.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, viser til at det i proposisjonen
foreslås å hjemle utlendingsmyndighetenes rett og plikt til å utlevere
til politiet opplysninger som er nødvendige for at politiet skal
kunne løse sine oppgaver etter utlendingsloven.
Komiteen viser
til at det er blitt gjennomført bred høring for alle forslagene
i proposisjonen, og at det i hovedsak har innkommet høringssvar
fra offentlige instanser. Politidirektoratet, Politiets sikkerhetstjeneste,
UDI, Nasjonalt ID-senter og flere politidistrikt har avgitt høringssvar
med støtte til forslagene. Datatilsynet og UDI har hatt innvendinger
til enkelte deler av forslagene om endringer i utlendingsloven.
Komiteen viser til proposisjonens
foreslåtte endringer i passloven og ID-kortloven og mener de foreslåtte
endringer vil bidra til å sikre god behandling av søknader og implementering
av nasjonale ID-kort.
Komiteen viser til proposisjonens
foreslåtte endringer i straffeprosessloven og Gjenopptakelseskommisjonens
høringssvar til endringene. Høringssvaret inneholdt et forslag til
likelydende endring i § 395, noe departementet støttet og inkluderte
i proposisjonen som er fremmet for Stortinget.
Komiteen understreker viktigheten
av at personopplysninger behandles aktsomt. Utleveringer etter endringene
i denne proposisjonen må skje etter gode rutiner for behandling
av personopplysninger, på samme måte som øvrige utleveringer fra
utlendingsmyndighetene.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til Kommunal- og moderniseringsdepartementets kommentar
i sine høringsuttalelser, hvor det etterlyses en vurdering av personvernkonsekvenser,
og ber om at dette utføres også når forslagene bygger på eksisterende
hjemler.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser
til at i høringsnotatet om endringer i straffeprosessloven er ikke
personvernkonsekvenser eksplisitt kommentert, nettopp fordi de anses
å være begrensede. Dette er også kommentert i proposisjonen, på
bakgrunn av Kommunal- og moderniseringsdepartementets merknader
i høringen.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet vil understreke at hensynet til personvern
må ivaretas, og at det ikke må hentes ut flere opplysninger enn det
som er nødvendig. Det praktiske behovet for informasjonsdeling gjør
at disse medlemmer støtter forslaget.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener det er viktig at politiet
har de verktøyene de trenger for å kunne oppfylle sitt samfunnsmessige
formål. Herunder at de har et lovverk som gir politiet de hjemlene
de trenger, innenfor begrensningene av grunnleggende menneskerettigheter, internasjonale
forpliktelser og andre viktige hensyn. Dette medlem viser til at
departementet foreslår at politiet skal få tilgang til å gjøre direkte
søk i utlendingsmyndighetenes databaser for å innhente personopplysninger
som: navn og eventuelle alias – kjønn – DUF-nummer, D-nummer og
fødselsnummer – fødselsdato og fødested – familieforhold – statsborgerskap
– bosted i Norge – bosted i tidligere oppholdsland – reise- og identitetsdokumenter
– oppholdsstatus – foto – kontaktinformasjon – språk – oppholdstillatelsesnummer og
utløpsdato. Dette
medlem mener at dette er opplysninger som det i utgangspunktet
er rimelig at politiet kan få tilgang til, hvis det kan bidra til
politiets kriminalbekjempende virksomhet, herunder etterforskning, forebyggende
arbeid og ordenstjeneste.
Dette medlem viser til at
Datatilsynet i sitt høringsbrev retter en prinsipiell kritikk mot
forslaget til at politiet skal få tilgang til disse opplysningene,
på grunn av opplysningenes karakter og at slike opplysninger ikke
skal brukes til et annet formål enn det formålet opplysningene ble
hentet inn til. Dette
medlem mener dette er et viktig personvernspolitisk hensyn
som det må legges vekt på. Dette medlem understreker
at det er en negativ tendens på flere områder hvor politiet gis
adgang til personvernopplysninger for formål som opplysningene ikke
ble innhentet til. Dette
medlem viser også til at dette øker risikoen for at opplysningene kan
bli misbrukt.
Dette medlem viser videre
til at politiet ikke trenger å gjøre direkte søk i utlendingsmyndighetenes databaser
for å få tilgang til disse opplysningene. Politiet kan også anmode
om å få dem utlevert. Da må utlendingsmyndighetene foreta en vurdering
av om opplysningene er nødvendige og forholdsmessige, og denne vurderingen
påhviler både politiet og utlendingsmyndighetene. Selv om Datatilsynet
også mener dette utfordrer personvernhensyn, er det mindre inngripende. Dette medlem mener
at dette på best mulig vis ivaretar politiets behov for opplysninger
og hensynet til personvernet.
Dette medlem viser til at
UDI i sitt høringssvar dessuten er negative til at politiet skal
få tilgang til å gjøre direkte søk i deres databaser, og at dette
ikke vil være praktisk gjennomførbart. UDI mener utlevering av opplysninger
til politimessige formål heller burde skje ved økt bruk av eksisterende
elektroniske samhandlingsløsninger.
På denne bakgrunn
vil dette medlem foreslå
at det i ny § 84 a i lov 15. mai 2008 nr. 35 om utlendingers adgang
til riket og deres opphold her ikke åpnes for at politiet kan gjøre
direkte søk i opplysninger fra utlendingsmyndighetene, men kan få
tilgang til disse gjennom anmodning.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«I lov 15. mai
2008 nr. 35 om utlendingers adgang til riket og deres opphold her
gjøres følgende endring:
Ny § 84 a fjerde
ledd skal lyde:
Utlevering av opplysninger etter
denne bestemmelsen kan ikke skje i form av direkte søk.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti mener de negative konsekvensene
av en slik løsning vil stenge for bruk av eksisterende samhandlingsløsninger.