Departementets
vurdering
Det vises i proposisjonen
til at adgangen til å utlevere opplysninger som er listet opp i
forslaget til § 84 a annet ledd til politimessige formål og til
kvalitetskontroll av politiets registre, representerer en utvidelse
av utlendingsmyndighetens adgang til å utlevere opplysninger til
politiet. Forslaget er begrunnet i at de nevnte opplysningene er
av sentral betydning for å kunne oppnå en rask avklaring av identitet
og oppholdsstatus, noe som igjen er av vesentlig betydning for politiets
mulighet til å gjennomføre sine politimessige oppgaver på en god måte.
Dette synspunktet støttes også av flere av høringsinstansene. I
denne sammenheng nevnes også at politiet har en utstrakt adgang
til å utlevere opplysninger til utlendingsmyndighetene dersom det
er nødvendig for at utlendingsmyndighetene kan utføre sine lovpålagte
oppgaver. Det vises i proposisjonen til at siden det i en del saker
er en nær sammenheng mellom utlendingsmyndighetens oppgaver og politiets
oppgaver, fremstår det også på denne bakgrunn som naturlig at man
i større grad åpner for utveksling av opplysninger enn hva som er
tilfelle etter gjeldende rett.
I motsetning til
etter § 84 a første ledd er adgangen til å utlevere opplysninger
etter annet ledd begrenset til de angitte opplysningskategoriene,
og det er heller ikke plikt til å utlevere opplysningene. Politiet
må derfor ha klart for seg hvorvidt kontroll av en person er alminnelig
utlendingskontroll etter utlendingsloven § 21, eller om identiteten
kontrolleres i en annen sammenheng. En type kontroll kan imidlertid
etter omstendighetene gå over i en annen, slik at politiet vil kunne
be om opplysninger fra utlendingsmyndighetene også etter første ledd.
At det i tillegg
åpnes for utlevering av opplysninger for kvalitetskontroll av politiets
registre, er først og fremst begrunnet med kravet i politiregisterloven
§ 6 om at opplysningene skal være korrekte og ajourførte. Etter
departementets oppfatning er det både i politiets og den registrertes
interesse at man åpner for denne kontrolladgangen. Ingen høringsinstanser
har hatt innsigelser mot denne delen av forslaget.
Departementet foreslår
likevel noen endringer i forhold til forslaget som ble sendt på
høring. Som Datatilsynet anfører er enkelte av de foreslåtte opplysningskategoriene
i henhold til personvernlovgivningen å anse som «sensitive», blant
annet gjelder dette etnisitet. Departementet opprettholder derfor
ikke forslaget om at opplysninger om etnisitet kan utleveres etter
bestemmelsens annet ledd, da det ikke anses å være et særskilt behov
for å utlevere denne opplysningen til alle politimessige formål
samt kvalitetskontroll av politiets registre.
Det foreslås i proposisjonen
at utlevering av opplysningskategorien «foto» bør reguleres i utlendingsloven § 100,
som omhandler biometrisk personinformasjon, og ikke i § 84 a annet
ledd. Paragraf 100 regulerer allerede utlevering av foto til politiet.
Bestemmelsen vil dermed etter forslaget regulere all utlevering
av denne typen opplysninger fra utlendingsmyndighetene til politiet,
uavhengig av til hvilket formål.
Det foreslås også
enkelte innsnevringer i adgangen til å utlevere foto sammenlignet
med forslaget som ble sendt på høring, der det ble foreslått å åpne
for utlevering av foto til alle politimessige formål. Hvilke formål foto
skal kunne utleveres til, er ikke særskilt kommentert av høringsinstansene.
Departementet har likevel etter høringen kommet til at adgangen
til å utlevere foto fra utlendingsregisteret i hovedsak bør være
den samme som etter passloven § 8a. Etter denne bestemmelsen kan
opplysninger fra passregisteret utleveres blant annet til bruk i
arbeid med å finne en savnet person eller med å identifisere en
død person eller en person som det hører under politiets oppgaver
å hjelpe, i arbeid med å identifisere en person som kan innbringes
eller skal pågripes eller anbringes i politiarrest, og ved forebygging
eller etterforskning av en handling som etter loven kan medføre
høyere straff enn fengsel i seks måneder.
Det er i tillegg
vedtatt en ny bestemmelse i lov 18. juni 1965 nr. 4 om vegtrafikk
(vegtrafikkloven) § 43 b som innebærer at politiet kan få utlevert
opplysninger fra Vegvesenets bilde- og signaturregister til de samme formål
som etter passloven § 8 a. Det er liten grunn til å etablere en
annen regel i utlendingsloven for når politiet skal kunne få utlevert
bilder. Det bør heller ikke åpnes for utlevering i større grad enn
det er et reelt behov for, og etter det departementet kan se, vil
forslaget ivareta politiets behov.
Det foreslås ingen
endringer i den gjeldende adgangen til å utlevere foto til etterforskning
av straffbare forhold. Terskelen for å utlevere foto til etterforskning
vil dermed være noe lavere enn til forebygging.
Videre foreslås å
oppheve gjeldende § 100 annet ledd første punktum, som gir anvisning
på hva som menes med «behandling». «Behandling» er definert i personvernforordningen
artikkel 4 nr. 2, og det er ikke nødvendig med en egen definisjon
av begrepet i utlendingsloven.
Endelig foreslås
det å erstatte begrepet «kan bruke registeret» med at «opplysninger
i registeret kan utleveres til politiet», og det foreslås presisert
at opplysningene kan utleveres i form av direkte søk. At politiet
søker i registeret, innebærer i realiteten at opplysningene utleveres
fra utlendingsmyndigheten til politiet, noe som bør komme tydelig
frem. Endringen medfører ingen realitetsendringer.