Arealplan
og vurderinger etter naturmangfoldloven
Ved disponering av
arealer må mange motstridende hensyn veies mot hverandre. Behovet
for utbygging av nye områder vil ofte være i strid med ulike hensyn
for å ivareta det eksisterende. I dette spenningsfeltet mellom utbygging
og vern finnes det ofte miljørettslige temaer.
Ombudsmannen mottar
en rekke klager på arealplaner. Ofte er klageren uenig i arealutnyttelsen.
Ved utarbeidelsen av arealplaner har som regel lokalpolitiske vurderinger
stor vekt. Ombudsmannen er derfor tilbakeholden med å overprøve
forvaltningens skjønnsmessige vurderinger av hvordan arealer skal
disponeres. Dermed er slike saker ofte lite egnet for ombudsmannens
kontroll.
Ombudsmannen vil
likevel alltid kunne kontrollere forvaltningens saksbehandling og
om saklige og relevante hensyn er løftet frem og vurdert. En sak
om en kommunedelplan i Karmøy kommune illustrerer slik kontroll
av en arealplan. Planen åpnet for etablering av en ny vei i et område
med nasjonalt og regionalt viktig naturmangfold, jordbruk, friluftsliv
og landskap. I planområdet var det både sterkt truede og kritisk
truede arter. Det var fremmet innsigelse mot planen, som derfor var
behandlet og stadfestet av Kommunal- og moderniseringsdepartementet.
Grunneiere innenfor
planområdet og ulike interesseorganisasjoner klaget til ombudsmannen
og mente at det ikke fremgikk av vedtaket hvordan prinsippene i
naturmangfoldloven §§ 8 til 12 var vurdert. Det følger av lovens
§ 7 at disse prinsippene skal legges til grunn som retningslinjer
ved utøving av offentlig myndighet, og at denne vurderingen skal
fremgå av beslutningen.
Ombudsmannen kom
til at departementet ikke hadde oppfylt kravet i naturmangfoldloven
§ 7. Det forelå altså en saksbehandlingsfeil. Spørsmålet var hvilke
følger den manglende vurderingen etter naturmangfoldloven hadde
for departementets vedtak om å godkjenne kommunedelplanen.
Ombudsmannen uttalte
at naturmangfoldloven § 7 ikke bare krever at prinsippene i §§ 8
til 12 skal vurderes, men også stiller visse krav til hvilken vekt
prinsippene skal ha. Litt forenklet skal prinsippene tillegges større
vekt enn ellers dersom planområdet berører naturtyper eller arter
som er truet eller nært truet.
I denne saken var
det klart for ombudsmannen at det var nasjonale interesser knyttet
til naturmangfoldet i planområdet. Selv om ombudsmannen ofte er
varsom med å gå inn i forvaltningens vekting av saklige og relevante
hensyn, var det ikke mulig å se om, og eventuelt hvordan, hensynet
til naturmangfoldet var vurdert opp mot andre hensyn. Det eneste
som fremgikk av vedtaket om vekting, var at departementet hadde
lagt stor vekt på hensynet til lokaldemokratiet.
Hensynet til lokaldemokratiet
vil normalt være sentralt ved arealdisponering. Det er likevel ikke
alltid det mest tungtveiende hensynet i en vurdering av hvordan arealer
skal disponeres. Vekten av dette hensynet må vurderes konkret. På
bakgrunn av de nasjonale interessene i denne saken, satte ombudsmannen
spørsmålstegn ved den store vekten departementet hadde lagt på hensynet
til det kommunale selvstyret. Departementet ble bedt om å behandle
saken på nytt.
Departementet foretok
deretter en ny vurdering etter naturmangfoldloven § 7. I det nye
vedtaket ble de nasjonale interessene i større grad veid opp mot
andre hensyn, samtidig som departementet fremhevet andre relevante
hensyn enn det kommunale selvstyret. Ombudsmannen fant ikke grunn
til å foreta seg noe mer i saken.
I denne saken var
det anført at lovens regler om saksbehandling ikke var fulgt. Slike
vurderinger er godt egnet for ombudsmannens behandling. Saken illustrerer
også et sentralt moment i vurdering av om ombudsmannen skal undersøke
saker med slike feil nærmere; om feilen kan ha fått betydning for
sakens opplysning og dermed det faktiske grunnlaget som forvaltningen bygger
sin beslutning på.
Videre illustrerer
denne saken at ombudsmannen ikke er avskåret fra å vurdere forvaltningens
skjønn og overprøve dette. Det vil særlig være aktuelt i saker hvor det
synes å være store mangler ved den avveiningen som er foretatt.