Denne proposisjonen
følger opp en rekke anmodningsvedtak fra Stortinget og enkelte handlingsplaner. Den
følger også opp utilsiktede konsekvenser ved ikrafttredelsen av
straffeloven 2005.
Justiskomiteen besluttet
og fikk presidentskapets samtykke til først å behandle deler av
proposisjonen og på et senere tidspunkt behandle resten, jf. Stortingets forretningsorden
§ 31 fjerde ledd. Denne innstillingen omhandler derfor proposisjonens
kapitler 9, 10, 12, 14 og 16.
Kapittel 9 gjelder
gjeninnføring av straffansvar for den som utgir seg for å være vedkommende
et identitetsbevis er utferdiget til, selv om denne samtykker til bruken.
Det er viktig for tilliten til identitetsbevis at de ikke benyttes
av feil person. Det skjedde en utilsiktet avkriminalisering på dette
punktet ved straffeloven 2005. Det foreslås nå at straffansvaret
i straffeloven § 366 utvides til å gjelde villedning ved bruk av
andres identitetsbevis også der innehaver samtykker til bruken.
Videre foreslås det å straffebelegge overlatelse av identitetsbevis
med sikte på slik bruk.
Forslaget i kapittel
10 presiserer at straffebestemmelsen om brudd på taushetsplikt rammer
enhver form for brudd på taushetsplikt. Slik bestemmelsen i straffeloven
§ 209 første ledd nå er utformet, omfattes ikke alle handlinger
eller unnlatelser som kan innebære et brudd på taushetsplikten.
Det forslås at dette rettes opp ved en omformulering av bestemmelsen.
I kapittel 12 foreslås
det et bedre vern av offentlige tjenestepersoner. Det foreslås bl.a.
nye straffebud om grov vold, grove trusler og grovt skadeverk mot
offentlig tjenesteperson, minstestraff for bruk av skytevåpen mv. mot
politiet og vern av tjenestevåpen. Videre foreslås et forsterket
vern for brann- og redningspersonell når de yter innsats i oppdrag,
samt for offentlige tjenestepersoner mot skadeverk og gjengjeldelse.
I kapittel 14 foreslås
det at korrupsjonsbestemmelsene i større grad får anvendelse på
korrupsjon begått i utlandet. Anvendelsesområdet ble begrenset i
straffeloven 2005. Forslaget innebærer at det gjøres en tilføyelse i
straffeloven § 5 første ledd som innebærer at disse straffebudene
vil gjelde for handlinger begått i utlandet av norske statsborgere,
personer med bosted i Norge og for foretak registrert i Norge, uavhengig
av om handlingene er straffbare i det aktuelle landet.
Kapittel 16 gjelder
begrensninger i siviles medvirkningsansvar ved brudd på militær
straffelov. Forslaget innebærer at siviles medvirkning begrenses
til kun de mer alvorlige straffebudene i militær straffelov som
kan medføre en straff på fengsel i to år eller mer.