Kapittel
12
Komiteen viser til proposisjonens
kapittel 12, der det foreslås lovendringer som skal gi bedre vern
av offentlige tjenestepersoner. Komiteen merker seg at det
blant annet foreslås nye straffebud om grov vold, grove trusler
og grovt skadeverk mot offentlig tjenesteperson, minstestraff for
bruk av skytevåpen mv. mot politiet og vern av tjenestepersoner.
Videre foreslås det et forsterket vern for brann- og redningspersonell
når de yter innsats i oppdrag, samt for offentlige tjenestepersoner
mot skadeverk og gjengjeldelse.
Komiteen viser til at kapittel
12 blant annet omhandler skyting mv. mot politi og annen offentlig
tjenesteperson som utøver politimyndighet. Bakgrunnen for lovforslaget
er at Riksadvokaten i høringsuttalelse den 1. desember 2017 til
NOU 2017:9 Politi og bevæpning ga uttrykk for at straffeloven ikke
på tilfredsstillende måte rammer avfyring av skudd mot politiet,
når ikke et drapsforsøk foreligger. Komiteen mener dette er svært
uheldig, og at det er viktig å få på plass lovendringer som retter
opp dette. Komiteen merker
seg at Riksadvokaten uttalte at:
«(e)tter vårt syn
bør handlinger hvor det rettes skudd mot politiet, rammes av et
eget straffebud med tilstrekkelig høy strafferamme og gjerne minstestraff, slik
at bestemmelsen får nødvendig avskrekkende effekt. Faren ved slike
handlinger er betydelig, også for det alminnelige publikum».
Komiteen understreker viktigheten
av at straffeloven innehar bestemmelser som legger til rette for
tilstrekkelig vern av politiet ved utøvelsen av sitt samfunnsoppdrag,
samtidig som også samfunnets befolkning har behov for vern mot den
fare som oppstår i de tilfeller hvor det rettes skudd mot politiet.
Faren for både politi og det alminnelige publikum er betydelig, også
i de tilfeller hvor det ikke dreier seg om et drapsforsøk.
Komiteen understreker at skyting
mot politiet påvirker politiets mulighet til å utføre tjenesteoppdrag og
beskytte befolkningen. Komiteen er
enig i at det er vesentlig at lovbruddets alvor gjenspeiles i strafferammen.
I dag vil skyting mot politiet kunne straffes etter straffeloven
§ 155 om vold eller trusler. Bestemmelsen har en strafferamme på
fengsel i inntil tre år. Dersom drapsforsett kan bevises, vil imidlertid
skyting mot politiet kunne straffes som forsøk på drap, med strafferamme
på fengsel i inntil 21 år. Komiteen understreker at dette
er en betydelig forskjell i straffenivå, til tross for at skyting
mot politiet uavhengig av om det kan påvises drapsforsett eller
ikke, er svært alvorlig. Komiteen merker seg at departementet,
for å gjenspeile lovbruddets alvor, anser det nødvendig å heve strafferammen for
skyting mv. mot politiet. Det foreslås derfor en øvre strafferamme
på inntil ti år, en strafferamme tilsvarende strafferammen for grov
motarbeiding av rettsvesenet. Komiteen merker seg også at
departementet anser det som mest hensiktsmessig å utforme en straffeskjerpelsesregel
for straffeloven § 155, dersom handlingen innebærer å avfyre skytevåpen
eller bruke sprengstoff eller annet redskap som er egnet til å volde
fare for betydelig skade på kropp, mot polititjenesteperson.
Komiteen viser til at forslaget
til lovendringer ikke er ment å være begrenset til handlinger som
innebærer at våpenet eller redskapet rettes mot noens person, og
at alle overtredelser av § 155 vil omfattes av forslaget så fremt
handlingen innebærer avfyring av skytevåpen mv. og den offentlige
tjenestepersonen er polititjenesteperson som utøver politimyndighet.
Dette innebærer at også «skremmeskudd» og lignende vil rammes.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Venstre, mener på prinsipielt grunnlag at minstestraffer bør
unngås. Flertallet mener
domstolene er best i stand til å vurdere straffverdigheten av den kriminelle
handling. Flertallet mener
det etter hvert har blitt svært vilkårlig hvilke straffebud som
har minstestraffer og ikke, og at dette burde vært sett i en større helhet.
Minstestraffene kan gripe inn i dommerskjønnet på en uheldig måte,
og de kan bidra til at handlinger med ulik straffverdighet dømmes
for likt. Flertallet ønsker
som den klare hovedregel en streng reaksjon på handlinger som er
beskrevet i den foreslåtte § 155 i straffeloven.
Flertallet mener imidlertid
at bruk av minstestraff legger bånd på den frie utøvelsen av dommerskjønnet,
som er nødvendig all den tid kriminelle handlinger er svært ulike. Flertallet slutter
seg derfor til departementets forslag om ett års minstestraff fremfor
det alternative forslaget om tre år.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet viser til at departementet,
for å gjenspeile lovbruddets alvor, i høringsnotatet foreslo en
strafferamme på fengsel inntil ti år og en minstestraff på tre år
for skyting mot politiet eller andre offentlige tjenestepersoner
som utøver politimyndighet. På bakgrunn av høringsinnspillene har
departementet endret minstestraffen til ett år i proposisjonen. Disse medlemmer viser
til at flere av høringsinstansene var positive til en minstestraff
på tre år, og vil i likhet med Riksadvokaten, Norges politilederlag,
Politiets Fellesforbund m.fl. gå inn for en minstestraff på tre
år.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Straffeloven
ny § 155 b skal lyde:
§ 155 b Minstestraff for bruk av skytevåpen
mv. mot politiet
Straffen er fengsel
fra 3 inntil 10 år dersom handlingen som nevnt i § 155 består av
å avfyre skytevåpen eller bruke sprengstoff eller annet redskap
som er egnet til å volde fare for betydelig skade på kropp, og den
offentlige tjenestepersonen er polititjenesteperson eller annen offentlig
tjenesteperson som utøver politimyndighet.»
Komiteen merker
seg at departementet understreker at normalstraffen for skyting
mv. mot politiet, må være betydelig høyere enn den foreslåtte minstestraffen
på ett år og også høyere enn forslaget i høringsnotatet om en minstestraff
på tre år. Slik departementet understreker, vil straffenivået for
forsøk på drap kunne gi veiledning, dog slik at det er viktig å være
bevisst på at ulike saker kan ha svært ulik karakter. Komiteen merker
seg også at departementet understreker viktigheten av at straffenivået
reflekterer den fare som skyting representerer også mot publikum.
Komiteen viser til at kapittel
12 også inneholder forslag til lovbestemmelser om fratakelse av
tjenestevåpen. Bakgrunnen for dette er blant annet at Riksadvokaten
i sin høringsuttalelse til NOU 2017:9 foreslår en egen straffebestemmelse
for den som borttar eller forsøker å bortta eller fjerne tjenestevåpenet
fra en polititjenestemann. Som Riksadvokaten påpeker, er slike handlinger svært
alvorlige og må søkes forhindret i størst mulig grad. Komiteen merker
seg at Riksadvokaten påpeker at en egen straffebestemmelse for den
som borttar eller forsøker å bortta eller fjerne pistolen fra hylsteret,
bør vurderes, ettersom dette kan bidra til å forhindre slike hendelser.
Komiteen merker seg at det
foreslås en ny bestemmelse som vil ramme den som setter seg eller
andre i besittelse av tjenestevåpen. Bestemmelsen vil verne alle
offentlige tjenestepersoner etter straffeloven § 155 annet ledd
som er bevæpnet med tjenestevåpen, herunder politi og militære vakter. Komiteen understreker
at hvordan gjerningspersonen setter seg i besittelse av våpenet,
er uten betydning for straffansvaret.
Komiteen viser til at det videre
i kapittel 12 foreslås et forsterket vern for brann- og redningspersonell når
de yter innsats i oppdrag. Det foreslås å gi brann- og redningspersonell
et tilsvarende vern som helsepersonell har etter straffeloven § 265
om trusler mot særskilt utsatte yrkesgrupper og § 286 om vold mot
særskilte yrkesgrupper. Lovendringene som foreslås, innebærer dermed
å endre straffeloven §§ 265 og 286 slik at også «brann- og redningspersonell
som yter innsats i oppdrag» omfattes. Komiteen understreker at også brann-
og redningspersonell utgjør en betydelig og viktig del av Norges
beredskap, og at det derfor er viktig å få på plass lovendringer
som gir disse tilstrekkelig beskyttelse ved utøvelsen av sitt samfunnsoppdrag.
Komiteen viser videre til at
det i kapittel 12 også foreslås endring av straffeloven § 155 om
vold eller trusler mot offentlig tjenesteperson. Det er etter gjeldende rett
ikke tvilsomt at det å hindre en offentlig tjenesteperson i å utføre
en tjenestehandling omfattes av § 155. Dette fremgår imidlertid
ikke av lovteksten i dagens bestemmelse. Komiteen er enig i at dette
bør fremgå uttrykkelig av lovteksten, og mener at en lovfesting
gjør bestemmelsen mer presis og øker forutberegneligheten.
Komiteen mener forslaget gir
forsterket vern for offentlige tjenestepersoner mot skadeverk og
gjengjeldelse, men mener at «rettsstridig adferd» også bør tas inn
i loven. Komiteen viser
til at de fleste høringsinstansene har støttet et slikt tillegg.
Komiteen viser til at departementet
i høringsnotatet reiste spørsmål om hvorvidt offentlige tjenestepersoner,
i likhet med rettsvesenets aktører, bør være vernet mot vold, trusler
og rettstridig atferd som «gjengjelder» offentlig myndighetsutøvelse,
og ikke som i dag bare atferd som søker å påvirke tjenestepersonen
eller dennes barn eller familiemedlemmer. Det ble foreslått et nytt
annet ledd i § 155 for slike tilfeller.
Komiteen viser til at Det
nasjonale statsadvokatembetet, Norges politilederlag, Politidirektoratet,
Politiets Fellesforbund og Riksadvokaten støtter departementets
forslag om å tilføye «skadeverk» og «rettsstridig atferd» til gjerningsbeskrivelsen
i straffeloven § 155, ved siden av vold og trusler, og forslaget
om et nytt annet ledd i § 155 om vern mot gjengjeldelse mot offentlige tjenestepersoner. Komiteen er
enig med disse høringsinstansene.
Komiteen fremmer derfor følgende
forslag:
«Straffeloven
§ 155 første og annet ledd skal lyde:
§ 155 Vold, trusler, skadeverk eller annen rettsstridig
adferd mot offentlig tjenesteperson
Den som ved vold, trusler, skadeverk
eller annen rettsstridig adferd påvirker en offentlig
tjenesteperson til å foreta eller unnlate å foreta en tjenestehandling eller hindrer
en slik handling, eller søker å oppnå dette, straffes
med bot eller fengsel inntil 3 år.
På samme måte straffes den som ved
vold, trusler, skadeverk eller annen rettsstridig adferd overfor
en offentlig tjenesteperson eller noen av hans eller hennes nærmeste,
gjengjelder en tjenestehandling.»
Komiteen merker
seg at kapittel 12 også inneholder forslag til lovendringer som
skal gi offentlige tjenestepersoner et forsterket vern mot skadeverk
og gjengjeldelse på grunn av offentlig tjenesteutøvelse. Komiteen merker
seg at departementet ønsker å fremheve den offentlige interessen
som krenkes ved at skadeverk rettes mot en offentlig person for
å påvirke vedkommendes tjenesteutøvelse, og at det på denne bakgrunn
foreslås å innta «skadeverk» som eget handlingsalternativ i straffeloven
§ 155. Komiteen viser
til at det vil kunne være gradvise overganger mellom handlingsalternativene,
og at alternativet skadeverk ved siden av vold og trusler gir et
mer fullstendig vern.
Komiteen viser videre til
at det også foreslås å utvide vernet i straffeloven § 155 til å
gjelde for gjengjeldelseshandlinger i form av vold, trusler og skadeverk. Komiteen understreker
at selv om en gjengjeldelseshandling ikke er egnet til å påvirke
tjenestepersonens handling i den konkrete saken, kan slike handlinger
ha betydelige negative virkninger for tjenestepersonens evne og
vilje til å utføre sine tjenestehandlinger i fremtiden. Komiteen mener
derfor at det er viktig å få på plass lovendringer som forhindrer
slike gjengjeldelseshandlinger og gir offentlige tjenestepersoner
vern mot slike.
Komiteen viser til at straffeloven
ikke inneholder noen regel om grov uaktsom vold mv. mot offentlig
tjenesteperson. I høringsnotatet vurderte departementet en slik
bestemmelse, som i likhet med straffeloven § 159 om grov uaktsom
motarbeiding av rettsvesenet, ville kunne ramme grov uaktsom vold,
trusler, skadeverk eller annen rettsstridig atferd mot offentlig
tjenesteperson.
Komiteen viser til at Kriminalomsorgen
tiltrer forslaget, og mener at et nytt lovbud om grov uaktsomhet
er med på å utfylle vernet av den offentlige myndighet på en tilfredsstillende
måte. Politidirektoratet støtter forslaget i tråd med innspillene
til underliggende enheter. Komiteen vil på denne bakgrunn
foreslå en ny § 155 c i tråd med det opprinnelige forslaget fra
departementet.
Komiteen fremmer derfor følgende
forslag:
«Straffeloven
ny § 155 c skal lyde:
§ 155 c Grovt uaktsom vold
mv. mot offentlig tjenestemann
Grovt uaktsom overtredelse
av § 155 straffes med fengsel inntil 1 år.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre
og Senterpartiet, stiller seg positive til å gjøre en vurdering
av behovet for en lovbestemmelse som bedrer identitetsskjerming
av politiet. Flertallet mener
denne vurderingen er naturlig å gjøre i forbindelse med det vernet
som allerede følger av straffeprosessloven § 130 a. Flertallet viser
til at straffeprosessloven § 130 a om anonym vitneførsel gir mulighet
for å skjerme identiteten til et vitne. Flertallet viser til at bestemmelsen
ble revidert i 2013, jf. Prop.147 L (2012–2013) kapittel 7. Flertallet understreker
at det i en vurdering av om det bør være anledning til å hemmeligholde
vitners identitet i større grad og på bedre vilkår enn det som er
tilfellet i dag, må tas hensyn til rammene som følger EMK artikkel
6. Flertallet mener
en slik vurdering kan gjøres som ledd i oppfølgingen av NOU 2016:
24 om ny straffeprosesslov.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til intensjonen i kap
12, om bedre vern av politiet og andre offentlige tjenestepersoner.
Spesielt vektlegges straffeskjerpelse av skyting mot politiet. Dette medlem støtter
intensjonen i kapittel 12 og ser viktigheten av å verne politiet
og andre offentlige tjenestepersoner. Dette medlem vil minne om
at kriminaliteten i Norge er lav, og antallet skyteepisoder mot
politiet er også lavt sammenlignet med andre land, samtidig varsler
heller ikke PST om økt terrorfare. Dette medlem vil framheve
at et vesentlig virkemiddel for å forhindre skyting mot politiet
ikke må begrenses til strengere straffereaksjoner, men også knyttes
til politiets evne til god forhandlingsteknikk, samt et politi som
er trent i løse sine oppgaver med minst mulig makt og våpenbruk. Dette medlem viser
til at politiet under skiftende justisministre fra Fremskrittspartiet
har gitt politiet flere økte konsesjoner til bevæpning, og minner
om risikoen for at økt bevæpning fører til at politiet løser flere
av sine oppgaver med våpen (jf. Bevæpningsutvalgets NOU 2017:9).
Dette kan også føre til situasjoner hvor gjerningspersoner responderer
på politiets maktbruk og våpenbruk med skyting. Økt bevæpning gir
en risiko for økt skyting mot politiet og også hendelser hvor gjerningspersoner
forsøker å frata politiet tjenestevåpenet.
Dette medlem viser også til
at det i kapittel 12 foreslås endring av straffeloven § 155 om vold
eller trusler mot offentlig tjenesteperson. Dette medlem er enig i intensjonen
i forslaget, men mener at det må følges opp med en lovbestemmelse
som vil forsterke vern av tjenestepersoner også i etterkant av tjenestehandlingen.
Dette fremgår imidlertid ikke av lovteksten i dagens bestemmelse.
Dette medlem viser til at
politiet gjennom forebyggende, håndhevende og hjelpende virksomhet
skal være et ledd i samfunnets samlede innsats for å fremme og befeste
borgernes rettssikkerhet, trygghet og alminnelige velferd for øvrig
(politiloven § 1 andre ledd). Politiet er de eneste som gjennom
lov og myndighet kan bruke makt overfor innbyggerne i fredstid. Dette medlem understreker
behov for vern av tjenestemenn og deres familier slik at de ikke
må ende opp med å personlig ta konsekvensene av trusselsituasjoner. Dette medlem mener
derfor at det bør innføres bedre identitetsskjerming for politiet.
I forbindelse med rettsbehandlingen der politiansatte er innkalt
som vitner i saken, vil det kunne være en betryggelse om de kunne
legitimere seg uten at den tiltalte og andre er til stede under
selve hovedforhandlingen. Dette medlem viser til at
et forslag om å innføre bedre identitetsskjerming for politiet er
støttet av Politiets Fellesforbund.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake med forslag til en lovbestemmelse
om bedre identitetsskjerming for politiet.»