Innstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Midlertidig lov om billettering på ferje som følge av utbrudd av covid-19

Dette dokument

Søk
Til Stortinget

Sammendrag

Samferdselsdepartementet foreslår i proposisjonen en midlertidig lov om billettering på ferje som følge av utbrudd av covid-19. Ordningen med midlertidig billettering på ferje er regulert i en av forskriftene som er fastsatt med hjemmel i koronaloven § 2, fastsatt ved kgl.res. 3. april 2020. Forskriften regulerer midlertidig billettering på ferjer som har løyve til å drive persontransport med fartøy i rute etter yrkestransportlova § 7, under utbruddet og spredningen av covid-19. Forskriften har som formål å legge til rette for at billettering på ferjene kan gjøres på en måte som ikke bidrar til fare for spredning av smitte, og for at tap av inntekter fra ferjebilletter kan begrenses. Koronaloven trådte i kraft 27. mars 2020. Lovens § 7 fastsatte opprinnelig at loven oppheves én måned etter ikrafttredelsen. Stortinget har ved lovvedtak 21. april 2020 endret § 7, og iht. endringsloven oppheves loven 27. mai 2020. I henhold til komitéens merknader i Innst. 240 L (2019–2020) vil ikke flertallet støtte en ytterligere forlengelse av koronaloven ut over 27. mai 2020. Dette innebærer at midlertidige tiltak som er regulert i forskrift til koronaloven og som det fortsatt er behov for etter 26. mai 2020, må videreføres i lov. Situasjonen med spredning av covid-19 er ventet å vedvare i lang tid framover. I mai 2020 gjelder det fortsatt betydelige tiltak for hvordan smitte skal forhindres i Norge. Etter departementets vurdering er det fortsatt behov for tiltaket som den midlertidige forskriften om billettering på ferje gir hjemmel for fra den 27. mai 2020. Departementets framlegg innebærer at den forskriftsregulerte ordningen forlenges i en egen midlertidig lov.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Øystein Langholm Hansen, Steinar Karlstrøm, Kirsti Leirtrø og Sverre Myrli, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud, Tor André Johnsen og Morten Stordalen, fra Senterpartiet, Bengt Fasteraune og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti, Arne Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, viser til den midlertidige ordningen for billettering om bord på ferjer, som er regulert i en egen forskrift i medhold av koronaloven § 2, og som er etablert for å forhindre smittespredning av covid-19. Det vil være behov for smittereduserende tiltak også etter 26. mai når koronaloven opphører, og komiteen ønsker å bidra til det gjennom at den forskriftsregulerte ordningen videreføres i en egen midlertidig lov.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til proposisjonen og tolker den dit hen at øringsutkastet ikke ble sendt på høring til noen av arbeidstakerorganisasjonene. Likevel registrerer disse medlemmer at Norsk Sjømannsforbund på eget initiativ har sendt inn høringsinnspill. Disse medlemmer mener det er viktig å få synspunkter også fra arbeidstakerorganisasjoner i slike saker, og henstiller til regjeringen at også arbeidstakerorganisasjoner blir høringsinstanser i lignende saker for ettertiden.

Videre viser komiteen til proposisjonen, der det fremkommer at både Datatilsynet og Norsk Sjømannsforbund er opptatt av åpenhet, og at de påpeker at trafikantene må få klar og tydelig informasjon om den nye ordningen. Komiteen deler denne oppfatningen.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet viser til at på lukkede ferjer og fartøy som opererer i fartsområde 3/klasse D eller større, er det ifølge forskrift forbudt å oppholde seg i kjøretøy under overfarten. Basert på myndighetenes retningslinjer knyttet til covid-19-utbruddet ga Sjøfartsdirektoratet i mars dispensasjon fra denne bestemmelsen. Som følge av de oppdaterte retningslinjene fra Helsedirektoratet oppheves denne dispensasjonen 15. mai. Disse medlemmer mener dispensasjon fra denne bestemmelsen har gitt en trygghet til de reisende som er i risikogruppen for covid-19, ettersom de kan oppholde seg i bilen under overfarten og dermed minimere faren for å bli smittet. I departementets redegjørelse i denne saken går det klart fram at det fortsatt er en smittefare i samfunnet, og derfor ber regjeringen om at den forskriftsregulerte ordningen videreføres i en egen midlertidig lov. Disse medlemmer mener derfor det er underlig at Sjøfartsdirektoratet samtidig opphever dispensasjonen som gjør det mulig for passasjerer å oppholde seg i kjøretøy under overfart.

Disse medlemmer mener at den midlertidige dispensasjonen for opphold i kjøretøy må bli forlenget.

På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen sørge for at den midlertidige dispensasjonen for opphold i kjøretøy under overfart blir forlenget.»

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre, viser til at det er Sjøfartsdirektoratet som er gitt myndighet å vurdere og godkjenne eventuelle dispensasjoner fra forskriften ut fra sjøsikkerhetsmessige vurderinger og basert på oppdaterte retningslinjer fra Helsedirektoratet knyttet til covid-19-utbruddet.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil peke på at proposisjonen ikke har med noen vurderinger eller evalueringer av hvordan forskriften har virket fram til nå. En rask tilbakemelding/høring med kort frist fra ansattes organisasjoner og operatørene ville ha brakt klarhet i dette.

Forslag fra mindretall

Forslag fra Senterpartiet:
Forslag 1

Stortinget ber regjeringen sørge for at den midlertidige dispensasjonen for opphold i kjøretøy under overfart blir forlenget.

Komiteens tilråding

Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak til midlertidig lov

om billettering på ferje som følge av utbrudd av covid-19

§ 1 Formål og virkeområde

Formålet med loven er å regulere billettering på ferjer som har løyve til å drive persontransport med fartøy i rute etter yrkestransportlova § 7, under utbruddet og spredningen av covid-19, slik at billetteringen kan gjøres på en måte som ikke bidrar til fare for spredning av smitte, og slik at tap av inntekter fra ferjebilletter kan begrenses.

Loven gjelder i Norge.

§ 2 Billettering

Billettering etter denne lov kan gjennomføres ved identifikasjon av kjøretøyet gjennom registrering av kjennemerke eller AutoPASS-brikke.

For kjøretøy som er registrert med avtale som gir rabatt på ferje, eller annen avtale som gir grunnlag for oppgjør eller betaling, foretas oppgjøret av billetteringen i samsvar med avtalevilkårene. For kjøretøy som ikke er registrert med avtale, faktureres den betalingsansvarlige av løyvemyndigheten eller selskap som etter avtale med løyvemyndigheten håndterer billettering på ferje, etter at ferjereisen er gjennomført.

På ferjer der billettering gjennomføres etter denne loven, kan ferjetaksten ikke gjøres opp om bord på ferja.

§ 3 Takst

Ved taksering legges gjeldende takstregulativ og sone til grunn for det aktuelle ferjesambandet. Kjøretøyet takseres i den takstgruppen kjøretøyet måles til å tilhøre, medregnet last. Trafikanter som har avtale som gir rabatt på ferje, skal tilgodeses denne ved billettering.

Loven gir ikke hjemmel for å kreve betaling for kjøretøyets sjåfør eller passasjerer.

§ 4 Betalingsansvar

For kjøretøy som er registrert med avtale som gir rabatt på ferje, eller annen avtale som gir grunnlag for oppgjør eller fakturering av ferjetaksten, er avtaleparten ansvarlig for at ferjetaksten kan gjøres opp eller blir betalt, i samsvar med de nærmere vilkårene i avtalen.

For kjøretøy som ikke er registrert med avtale som nevnt i første ledd, er eieren av kjøretøyet ansvarlig for at riktig takst blir betalt. Er kjøretøyet utstyrt med prøvekjennemerke, er den som har anskaffet prøvekjennemerket ansvarlig for betalingen.

§ 5 Behandling av personopplysninger

Behandlingsansvarlige etter § 6 kan behandle personopplysninger som er nødvendige for billettering, etterfølgende oppgjør og fakturering i samsvar med denne loven. For trafikanter som har avtale om rabatt på ferje eller annen avtale som gir grunnlag for oppgjør eller betaling, skal personopplysninger behandles i samsvar med avtalen. For trafikanter uten slik avtale kan det behandles opplysninger om kjøretøyets kjennemerke, reist strekning, reisetidspunkt og takstgruppe kjøretøyet tilhører.

Det kan ikke behandles personopplysninger som nevnt i personvernforordningen artikkel 9 nr. 1 etter denne loven.

Personopplysninger skal ikke lagres lenger enn nødvendig for formålene nevnt i første ledd, med mindre annet er bestemt i eller i medhold av lov.

§ 6 Behandlingsansvarlig mv.

Statens vegvesen, fylkeskommunene og selskap som har løyve til å drive transport med fartøy og billettering av passasjerer etter yrkestransportlova, kan behandle personopplysninger etter denne loven. Dette gjelder også selskap eller andre juridiske personer som etter avtale med nevnte myndigheter eller aktører utfører tjenester innen ferjeområdet som er nødvendige for å gjennomføre billettering på ferjene.

§ 7 Utlevering av personopplysninger

Personopplysninger kan bare utleveres til den registrerte selv, til offentlig myndighet med hjemmel til å kreve slike opplysninger og til selskap eller juridisk person som utfører tjenester på ferjeområdet når det er nødvendig for å gjennomføre billetteringen.

§ 8 Ikrafttredelse og tidspunkt for opphevelse av loven

Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer. Loven oppheves 1. januar 2021.

Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 15. mai 2020

Helge Orten

leder og ordfører