Forslag 4 om tannregulering
for barn og ungdom
Komiteen viser til forslaget
som handler om å reversere svekkelsen i ordningen for dekning av
utgifter til tannregulering for barn og unge og styrke ordningen
for dem med reelle behov for kjeveortopedi. Komiteen viser til statsrådens
brev, der det vises til nye kriterier som ble utarbeidet etter at
departementet mottok en ny fagutredning sent på året i 2019. Komiteen merker seg
at statsråden i brevet skriver at det her er lagt vekt på om de
lavest prioriterte tilstandene medfører risiko for funksjonelle
problemer for pasienten, eller om det foreligger vansker med psykisk
eller sosial mestring. Komiteen viser
til at det i regjeringens forslag til statsbudsjett for 2020 ble
foreslått en omlegging av stønad til kjeveortopediske behandling
som innebar en reduksjon i stønaden for denne gruppen med 50,5 mill.
kroner for 2020, stigende til om lag 130 mill. kroner i 2024.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
viser til at det fra 2020 ikke lenger gis stønad til at barn og
unge skal få tannregulering av kosmetiske eller estetiske grunner. Flertallet understreker
at det fortsatt gis stønad til tannregulering til barn og unge, men
midlene er rettet mot dem som har størst behov. Flertallet viser for øvrig
til sine merknader i Prop. 1 (2019–2020).
Flertallet viser til behandlingen
av Dokument 8:209 S (2017–2018), jf. Innst. 39 S (2018–2019), hvor
komiteen hadde følgende merknad:
«Komiteen viser
til at kun 23 prosent av de eldre som er hjemmeboende med hjemmesykepleie,
og som har rettigheter, ble undersøkt/behandlet. Komiteen mener
det er viktig å få denne andelen opp, og vil derfor påpeke at fylkeskommunene
i dag har plikt til å yte tannhelsetjenester til de eldre personene
i kommunene som har rettigheter. Fylkeskommunene har videre en plikt
til oppsøkende virksomhet. Komiteen ber regjeringen derfor om å
se på tiltak for å sikre at fylkeskommunene og kommunene i samarbeid
oppfyller plikten til å følge opp de eldre i kommunene.
Komiteen viser til
at dagens lovverk ikke ser ut til å være tilpasset bruk av moderne
hjelpemidler, som medisindispenser. Departementet bør vurdere å
oppdatere lovverket slik at også eldre mennesker som tar i bruk
moderne medisindispensere fremfor hjemmesykepleie, også får de samme
rettighetene knyttet til refusjon av tannlegeutgifter.»
Flertallet understreker viktigheten
av at fylkeskommunen oppfyller sin plikt til oppsøkende virksomhet,
slik at eldre får den oppfølgingen de har krav på. Flertallet viser til at Helsedirektoratet
har vurdert problemstillingen med moderne hjelpemidler, og at det er
Helsedirektoratets oppfatning at regelmessighetskravet ikke må tolkes
slik at pasienter mister sine rettigheter til vederlagsfrie tannhelsetjenester
i den offentlige tannhelsetjenesten kun som følge av at tjenestene
ytes ved bruk av velferdsteknologi. Det betyr at dersom pasienten
mottar, eller er ment å skulle motta, hjemmesykepleie, som eksempelvis
lettere behandling, sårbehandling, legemiddelhåndtering eller psykiatrisk
sykepleie, ved hjelp av velferdsteknologiske løsninger som medfører
at pasienten ikke har behov for ukentlig oppmøte av en ansatt i
kommunens hjemmesykepleie, i minimum tre måneder, har vedkommende
rett på vederlagsfrie tannhelsetjenester i den offentlige tannhelsetjenesten. Flertallet støtter
denne vurderingen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at den nye fagutredningen som ble utarbeidet av Helsedirektoratet
med medvirkning fra fagmiljøene, hadde en annen prioritering, der
det ble foreslått en endring av rekkefølgen på tilstandene som inngår
i gruppe C, og visse tilleggskrav til de eksisterende vilkårene
for stønad. Forslagene fra Helsedirektoratet vil medføre strengere
kriterier innad i hver enkelt gruppe, men pasienter med behov skal
fortsatt få behandling. I tillegg ble det åpnet for mer individuell behandling
etter behov. Forslaget fra Helsedirektoratet innebar at færre barn
enn foreslått fra regjeringen ville miste stønad til behandling.
Disse medlemmer viser til
at Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti i
Innst. 11 S (2019–2020) foreslo å be regjeringen, ved omlegging
av støtte til kjeveortopedisk behandling, legge til grunn Helsedirektoratets
rapport som er utarbeidet i samarbeid med fagmiljøene, for slik
å sikre at barn som har et klart behov for behandling, fortsatt
vil få støtte.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at en del barn og
unge ikke lenger får stønad til kjeveortopedisk behandling. Dette medlem viser
til at mange pasienter har til dels store utgifter til behandling
som det er nødvendig å gjennomføre. Dette medlem mener at pengene
som har blitt spart ved å gjøre endringer i gruppe C, bør brukes
til for de som trenger nødvendige tannhelsebehandlinger. Dette medlem
mener at tannhelsehjelp er viktigere enn skattekutt for de rike.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen snarest fremme forslag om å reversere svekkelsen
i ordningen for dekning av utgifter til tannregulering for barn
og unge og sørge for at de tilbakeførte midlene brukes til å styrke
ordningen for dem med reelle behov for kjeveortopedi.»