Med hjemmel i koronaloven
er det ved kgl. res. 27. mars 2020 gitt en midlertidig forskrift
om straffegjennomføring for å avhjelpe konsekvenser av utbrudd av
covid-19 (forskrift 27. mars 2020 nr. 461). I proposisjonen her
foreslås det å videreføre, frem til og med 31. oktober 2020, de
bestemmelsene i den midlertidige forskriften som gjelder besøk i
fengsel, elektroniske kontrolltiltak som vilkår ved prøveløslatelse
fra fengselsstraff, og straffavbrudd. Reglene foreslås inntatt i
et nytt kapittel 3 A i straffegjennomføringsloven.
Forslaget til § 45
a om besøk i fengsel innebærer en hjemmel for at kriminalomsorgen,
etter en konkret vurdering, kan nekte besøk. Besøk kan bare nektes
dersom besøket vil innebære en særskilt smitte- eller helsefare, eller
det på grunn av sykefravær i fengselet vil bli uforholdsmessig krevende
å gjennomføre besøket. Videre følger det av bestemmelsen at kriminalomsorgen
skal legge til rette for at innsatte kan ha kontakt med familie eller
andre som er viktige for den innsattes velferd, ved bruk av fjernkommunikasjon.
For besøk fra advokat og offentlig myndighetsrepresentant angir
bestemmelsen at besøk bare kan nektes dersom dette ikke kan gjennomføres
på en helsemessig forsvarlig måte, og at kriminalomsorgen i så fall
skal legge til rette for kontakt ved bruk av fjernkommunikasjon.
Videre fremgår det at innsattes tilgang til helsetjenester ikke
kan begrenses på grunnlag av den aktuelle bestemmelsen.
Forslaget til § 45
b går ut på at kriminalomsorgen, dersom det fremstår som nødvendig
for en sikkerhetsmessig forsvarlig prøveløslatelse, kan fastsette
at den som prøveløslates fra fengselsstraff, skal være underlagt elektroniske
kontrolltiltak. Etter bestemmelsen vil det også være en betingelse
for prøveløslatelse på slike vilkår at den domfelte godtar de krav
og vilkår som kriminalomsorgen fastsetter for prøveløslatelsen,
og at domfelte har en bolig som er egnet for kontrolltiltak. For kontrolltiltak
i domfeltes bolig er det videre en forutsetning at alle samboende
over 18 år samtykker til kontrolltiltakene.
Forslaget til § 45
c går ut på at kriminalomsorgen, uavhengig av om den domfelte selv
ønsker det, kan beslutte at straffegjennomføringen skal avbrytes
inntil én måned dersom hensynet til kapasiteten i kriminalomsorgen
krever det, og hverken sikkerhetsmessige hensyn eller særskilte
hensyn til den domfeltes rehabilitering taler imot. Dersom kapasiteten
i kriminalomsorgen krever det, kan beslutningen fornyes med inntil
én måned. Det fremgår videre at det ikke kan besluttes straffavbrudd
etter bestemmelsen dersom den domfelte ikke har egen bolig. Fornærmede
eller dennes etterlatte skal varsles om straffavbrudd dersom forholdene
tilsier det.
Forskriften 27. mars
2020 inneholder også en bestemmelse om gjennomføring av straff med
elektronisk kontroll utenfor fengsel (§ 2 i forskriften). Behovet
for denne bestemmelsen vil ivaretas gjennom sanksjon av vedtatt
endring av straffegjennomføringsloven og forskrifter i medhold av
samme lov og omfattes således ikke av forslagene i denne proposisjonen.
De reglene som foreslås,
skal bidra til å sikre forsvarlige forhold i fengslene under covid-19-pandemien. Nektelse
av besøk og straffavbrudd mot den domfeltes egen vilje er inngripende,
men reglene er utformet på en måte som innebærer at tiltakene bare
skal benyttes dersom det foreligger forhold som krever det. For
å redusere belastningen ved at innsatte nektes besøk, pålegges kriminalomsorgen
å legge til rette for kontakt med familie mv. og advokat med telefon
og digitale hjelpemidler. Kriminalomsorgen har anskaffet ca. 800
Ipad-er som kan benyttes til slik kontakt. Departementet ser ikke
at forslagene innebærer særskilte økonomiske eller administrative
konsekvenser.