Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, lederen Lene Vågslid og Maria Aasen-Svensrud, fra Høyre, Ingunn
Foss, Peter Frølich og Frida Melvær, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen
og Kari Kjønaas Kjos, fra Senterpartiet, Geir Inge Lien og Emilie Enger
Mehl, fra Sosialistisk Venstreparti, Petter Eide, og fra Venstre,
Solveig Schytz, viser til Prop. 94 (2019–2020) Midlertidig
lov om tilpasninger i prosessregelverket som følge av utbruddet
av covid-19 mv. Komiteen viser
til at Justis- og beredskapsdepartementet i denne proposisjonen
foreslår en midlertidig lov om tilpasninger i prosessregelverket
for deler av justissektoren. Formålet med forslagene er å avhjelpe
konsekvensene som utbruddet av covid-19 har for saksavviklingen
i domstolene, politiet og påtalemyndigheten. Forslaget innebærer
at reglene fastsatt i midlertidig forskrift 27. mars 2020 nr. 459
om forenklinger og tiltak innenfor justissektoren for å avhjelpe konsekvenser
av utbrudd av covid-19, videreføres i en midlertidig lov.
Komiteen viser til at forslaget
til midlertidig lov utfyller, supplerer og fraviker enkelte prosessregler
i blant annet tvisteloven, straffeprosessloven og domstolloven.
Formålet med den midlertidige loven er å gjøre det enklere for domstolene
og andre aktører i justissektoren å avvikle saker i den situasjonen
som har oppstått etter utbruddet av covid-19. Etter lovforslaget
utvides domstolenes adgang til å holde fjernmøter og gjennomføre
fjernavhør, og det åpnes for mer bruk av skriftlig behandling av
straffesaker og straffeprosessuelle tvangsmidler. Videre foreslås
det midlertidige løsninger for signering og avsigelse av rettslige
avgjørelser. Det foreslås også en regel om at utleveringsbegjæringer
skal anses mottatt ved elektronisk oversendelse, og at rettsanmodninger
kan mottas elektronisk fra stater utenfor EU og Schengen.
Komiteen registrerer at de
midlertidige reglene foreslås å gjelde frem til 31. desember 2020,
med mindre Stortinget i senere lovvedtak skulle bestemme noe annet.
Komiteen viser til at det er
usikkert hvor lenge smitterisikoen vil vedvare, og hvilke tiltak
og anbefalinger som vil gjelde fremover i tid. Det er en risiko
for at det i mange måneder fremover er nødvendig med tilpasninger
av prosessregelverket for å gjøre det mulig å opprettholde en viss
saksavvikling i domstolene og i andre deler av justissektoren. Komiteen mener
forskriftsreglene bør videreføres i en midlertidig lov som skal
gjelde til 31. oktober 2020.
Komiteen forstår behovet for
midlertidige tiltak som kan bidra til å redusere restansene i domstolene som
følge av koronapandemien. Komiteen vil imidlertid understreke
at rettssikkerhet er grunnleggende for et velfungerende rettssystem,
og mener fravikelse av rettssikkerhetsprinsipper ikke må skje på
en slik måte at det er uforsvarlig eller kan ha innvirkning på resultatet av
en sak. Det er viktig å presisere at unntaksreglene skal være unntak
og ikke bli hovedregler. Endringene i prosessregelverket er midlertidige,
og de skal ikke videreføres lenger enn nødvendig.
Komiteen viser igjen til midlertidig
forskrift om forenklinger og tiltak innenfor justissektoren for
å avhjelpe konsekvenser av utbrudd av covid-19 med hjemmel i koronaloven,
som er forløperen til den midlertidige loven. Komiteen mener forskriften
inneholdt begrensninger i rettssikkerheten som ikke var tilstrekkelig begrunnet. Komiteen merker
seg at dette er forbedret i forslaget til midlertidig lov, som er
endret og utfylt med begrunnelser på flere punkter, og vil understreke
at ethvert avvik fra normale prinsipper må begrunnes ut fra et tungtveiende
behov og gjøres etter en konkret vurdering.
Komiteen viser til at muntlighetsprinsippet
er helt sentralt i vår rettergangsordning. Straffeprosessloven er
basert på at muntlighet er en sentral rettssikkerhetsgaranti, og
videre at det er et viktig virkemiddel for offentlighet og åpenhet
rundt domstolenes virksomhet. Dette er av stor viktighet for Høyesteretts
virksomhet, også ved behandling av anke over dom i straffesaker. Komiteen merker
seg forslaget i proposisjonen om at Høyesteretts ankeutvalg kan
bestemme skriftlig behandling av anke over dom i straffesak. Dette
er det ikke adgang til etter gjeldende rett. Komiteen understreker at muntlige
forhandlinger i åpne møter er den prosessordningen som best ivaretar
hensynene til rettferdig rettergang, åpenhet om Høyesteretts virksomhet
og at retten skal få et best mulig grunnlag for sine avgjørelser.
Komiteen anerkjenner at domstolene
har behov for mer effektiv saksavvikling som en konsekvens av covid-19. Komiteen mener
likevel at det ikke er godtgjort et tilstrekkelig behov for å åpne
for skriftlig behandling av anke over dom i straffesak uten domfeltes samtykke. Komiteen viser
til at det må være en høy terskel for å tilsidesette en rettssikkerhetsgaranti
av så avgjørende betydning. Komiteen er kjent med at ankeutvalget
behandler få saker av denne typen i løpet av et år, om lag 25 til
30 i løpet av et halvår, slik at det gjelder et lite antall saker
i perioden den midlertidige loven er ment å vare. Komiteen er dermed av den oppfatning
at behovet for skriftlig behandling er begrenset. Komiteen viser videre til at
nye retningslinjer for domstolene om én meters avstand også vil
gjøre det enklere å gjennomføre muntlige forhandlinger og dermed svekker
grunnlaget for proposisjonens forslag til § 6 ytterligere. Komiteen peker
videre på at rettsforhandlinger som fjernmøte er et mindre inngripende
tiltak enn skriftlig behandling, og at dette kan være aktuelt i noen
saker for å løse utfordringer som følge av covid-19. Komiteen vil
likevel understreke at fysiske rettsforhandlinger skal være hovedregelen,
og at unntak må begrunnes i et konkret og reelt behov.
Komiteen foreslår som et mindre
inngripende tiltak å åpne for skriftlig behandling med et nødvendig vilkår
om at domfelte samtykker til en slik behandlingsmåte, slik at også
tiltalte kan vurdere om skriftlig behandling er forsvarlig og ønskelig. Komiteen mener dette
alternativet vil kunne føre til en mer effektiv saksavvikling i
noen saker, i tråd med det proposisjonen legger opp til, uten at
det går på bekostning av rettssikkerhet for domfelte.
På denne bakgrunn
fremmer komiteen følgende alternativ
til regjeringens forslag til § 6:
Ǥ 6 skal lyde:
§ 6 Skriftlig behandling
av anke til Høyesterett over dom i straffesak
Høyesteretts ankeutvalg
kan bestemme at anke over dom i straffesak skal behandles skriftlig når domfelte samtykker
til det, sakens spørsmål egner seg for det og skriftlig behandling
er forsvarlig.
Partene skal etter
beslutningen inngi skriftlige innlegg, som sammen med det som fremkommer
ved et eventuelt rettsmøte etter tredje ledd, utgjør avgjørelsesgrunnlaget
i saken. De skal hver inngi minst ett innlegg, men kan inngi to.
Retten kan bestemme
at det etter de skriftlige innleggene skal holdes et rettsmøte til
muntlig behandling av ett eller flere enkeltspørsmål i saken. Når
det holdes rettsmøte etter de skriftlige innleggene, gjelder de
alminnelige reglene for muntlig ankebehandling så langt de passer.»
Komiteen mener
samtidig at det er behov for en overgangsregel som sikrer at saker
i Høyesterett som er besluttet eller påbegynt behandlet skriftlig
i medhold av forskriftsreglene, kan sluttføres etter disse reglene. Komiteen viser
til at det i motsatt fall vil være uheldig om tilnærmet ferdigbehandlede
saker må behandles på nytt etter nye regler. Komiteen ber på denne bakgrunn
om at departementet kommer tilbake til Stortinget med en slik overgangsregel.
Komiteen vil vise til statsrådens
svarbrev til komiteen 12. mai 2020 (vedlagt), hvor statsråden gir
en oppdatert covid-19-begrunnelse. Komiteen legger statsrådens
brev til grunn og vil med det støtte behovet for den midlertidige
loven.
Komiteen vil vise til at de
foreslåtte bestemmelsene i Prop. 94 L (2019–2020) er unntaksbestemmelser som
vedtas fordi landet står i en krisesituasjon. Komiteen mener lovens varighet
bør være kortere enn regjeringen foreslår. Komiteen mener det er tilstrekkelig med
en varighet på fem måneder, og at regjeringen på nytt må fremme
sak for Stortinget dersom behovet og begrunnelsen for denne midlertidige
loven fremdeles er til stede.
Komiteen fremmer derfor følgende
alternativ til regjeringens forslag til § 15:
Ǥ 15 skal lyde:
§ 15 Ikraftsetting og oppheving
Loven gjelder fra
den tid Kongen bestemmer. Kongen kan sette i kraft de ulike bestemmelsene
til forskjellig tid.
Loven oppheves 31. oktober 2020.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser til at utbruddet
av covid-19 har nærmest umiddelbart påvirket saksavviklingen i domstolene,
politiet og påtalemyndigheten. Disse medlemmer mener det er
behov for regler som legger til rette for en forsvarlig og trygg saksavvikling
så lenge smitteverntiltakene opprettholdes. Den midlertidige forskriften
har hatt stor betydning for saksavviklingen i domstolene i perioden
etter ikrafttredelsen 27. mars 2020. Disse medlemmer mener at en
unnlatelse av å videreføre reglene vil føre til en ytterligere oppbygning
av restanser som det vil være svært krevende og kostbart å redusere.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til at et enstemmig storting gjennom
koronaloven ga Kongen i statsråd fullmakt til å utfylle, supplere eller
fravike gjeldende lovgivning gjennom forskrift for å avhjelpe koronakrisen,
med en varighet på én måned fra 27. mars 2020. Disse medlemmer viser til merknadene
fra Senterpartiet i Innst. 240 L (2019–2020), jf. Prop. 76 L (2019–2020),
om forlengelse av koronaloven. Disse medlemmer viser til at
Senterpartiet ikke støttet en forlengelse av loven frem til 27. mai
2020, blant annet begrunnet i at det må være en høy terskel for
å fravike maktfordelingsprinsippet og Stortingets suverene lovgiverkompetanse,
og at en rask behandling av proposisjoner i Stortinget ikke ville
ta vesentlig lenger tid enn behandlingen av forskrifter etter koronaloven. Disse medlemmer er
derfor glade for at regjeringen nå har foreslått å videreføre midlertidige koronatilpasninger
gjennom lovbehandling i Stortinget, i stedet for å foreslå ytterligere
forlengelse av koronaloven.