Hovedinnholdet
i proposisjonen
Kunnskapsdepartementet
legger i proposisjonen fram forslag til midlertidig lov om tilpasninger
i barnehageloven, opplæringslova og friskolelova for å avhjelpe konsekvenser
av utbrudd av covid-19.
I proposisjonen viser
departementet til at når barnehager og skoler er underlagt begrensninger
av smittevernhensyn, har det betydning for hvordan driften kan organiseres.
Det er derfor vedtatt midlertidige forskrifter med hjemmel i koronaloven
om tilpasninger i lovgivningen om barnehager og grunnopplæringen.
De midlertidige forskriftene faller bort når koronaloven oppheves
27. mai 2020. Departementet mener det vil være behov for tilpasningene
av lovgivningen om barnehager og skoler ut over varigheten av koronaloven,
og foreslår derfor at tilpasningene fastsettes i en midlertidig
lov. Det foreslås at loven oppheves 1. november 2020.
Formålet med tilpasningene
er at barn, unge og voksne i størst mulig grad skal kunne få ivaretatt
sine rettigheter, samtidig som det tas hensyn til hva som er mulig
å få til når barnehager og skoler er stengt eller er underlagt begrensninger
av smittevernhensyn. Den foreslåtte midlertidige loven vil tydeliggjøre
hvilke regler som gjelder for barnehagene og for skolene under utbruddet
av koronavirus.
Proposisjonen inneholder
i hovedsak forslag om å videreføre reglene som i dag er fastsatt
i midlertidig forskrift 27. mars 2020 nr. 491 om tilpasninger i
lovgivningen om barnehager som følge av utbrudd av covid-19 og midlertidig
forskrift 27. mars 2020 nr. 492 om tilpasningen i lovgivningen om
grunnskoleopplæring og videregående opplæring som følge av utbrudd
av covid-19.
Videre vil den midlertidige
loven gi en forskriftshjemmel for å kunne videreføre regler om at
barn og unge med særlige behov og barn med én forelder i kritiske
samfunnsfunksjoner mv. skal ha tilbud i barnehagen og på skolen
selv når virksomheten ellers er stengt. I tillegg klargjøres det
at unntaket også gjelder ved redusert åpnings- og oppholdstid.
Departementet foreslår
også regler for å gi ungdommer i yrkesfaglige utdanningsløp mulighet
til å ta påbygging til generell studiekompetanse skoleåret 2020–2021.
Departementet foreslår
å lovfeste tilsvarende tilpasninger i friskolelova som i opplæringslova.