Kapittel
1 Formål og virkeområde
§ 1 Formål og virkeområde
Formålet med loven
er at barn, unge og voksne i størst mulig grad skal kunne få ivaretatt
sine rettigheter etter barnehageloven, opplæringslova og friskolelova, samtidig
som det tas hensyn til hva som er mulig når barnehager og skoler
er stengt eller er underlagt begrensninger av smittevernhensyn som
følge av utbruddet av covid-19.
Loven gjelder virksomhet
etter barnehageloven, opplæringslova og friskolelova med forskrifter.
Reglene om tilpasninger
i opplæringslova gjelder også på Svalbard med de særlige tilpasningene
som følger av forskrift 18. januar 2007 nr. 76 om grunnskoleopplæring
og videregående opplæring på Svalbard.
Kapittel
2 Tilpasninger i barnehageloven
§ 2 Barnehagelovens anvendelse
I perioden hvor barnehagen
er stengt eller driver med begrensninger etter enkeltvedtak eller
forskrifter med hjemmel i smittevernloven, gjelder reglene i barnehageloven
og tilhørende forskrifter med følgende tilpasninger:
-
a) Retten til å benytte
seg av barnehageplassen etter barnehageloven § 12 a gjelder med
de begrensningene som følger av enkeltvedtak eller forskrifter med
hjemmel i smittevernloven.
-
b) Barnehageeiere
kan bare gjøre tilpasninger i tilrettelegging som følger av enkeltvedtak
om spesialpedagogisk hjelp eller tegnspråkopplæring med hjemmel
i barnehageloven kapittel V A dersom det kan godtgjøres at det er
nødvendig og forsvarlig. I vurderingen av hvilke tilpasninger som
er nødvendige og forsvarlige, skal det legges stor vekt på barnets
beste. Det kan også tas hensyn til tilgangen på pedagogisk personale
og nødvendig utstyr. Når det er forsvarlig, kan kommunen fatte vedtak
om spesialpedagogisk hjelp og tegnspråkopplæring uten at det gjennomføres
sakkyndig vurdering.
§ 3 Barnehageeieres plikt til å sørge
for tilbud til barn som ikke kan være hjemme
Departementet kan
gi forskrift om hvilke barn som skal få tilbud i barnehagen selv
om barnehagen ellers er stengt eller har redusert åpnings- eller
oppholdstid etter enkeltvedtak eller forskrifter med hjemmel i smittevernloven.
Departementet kan også gi forskrift om hva slags tilbud barna skal
få i barnehagen. Departementet kan i forskrift fravike reglene i
forvaltningsloven kapittel IV, V og VI og fastsette forenklede saksbehandlingsregler
for avgjørelser om hvem som skal få tilbud i barnehagen.
§ 4 Foreldrebetaling
Foreldre til barn
som mottar tilbud i barnehage, skal betale etter ordinære regler
i forskrift 16. desember 2005 nr. 1478 om foreldrebetaling i barnehager.
Dette gjelder uavhengig av antall timer tilbudet omfatter.
Foreldre til barn
som ikke får et tilbud fordi barnehagen er stengt med hjemmel i
smittevernloven, skal ikke betale for barnehageplassen.
Kommunen skal utbetale
kompensasjon til private barnehager for tapt foreldrebetaling. De
private barnehagene må søke kommunen og dokumentere inntektsbortfall.
Det skal ikke gis kompensasjon for dekning av kostpenger. Kompensasjonen
per barnehageplass skal ikke overstige maksimalprisen.
§ 5 Kommunale tilskudd til private barnehager
Private barnehager
skal motta kommunale tilskudd etter barnehageloven selv om barnehagene
er stengt.
Private barnehager som mottar
tilskudd etter denne bestemmelsen, kan ikke benytte ansatte til
å drive annet inntektsgivende arbeid i virksomheten.
§ 6 Avkortning i tilskudd for tapt foreldrebetaling
og i kommunale tilskudd til private barnehager
Dersom barnehagen
permitterer ansatte eller av andre grunner har betydelig reduksjon
i kostnadene som følge av at barnehagen er stengt etter enkeltvedtak eller
forskrifter med hjemmel i smittevernloven, skal tilskudd for tapt
foreldrebetaling og kommunalt tilskudd avkortes tilsvarende reduksjonen
av kostnadene. Det samme gjelder dersom allerede innbetalt foreldrebetaling
ikke refunderes foreldrene.
Kapittel
3 Tilpasninger i opplæringslova
§ 7 Skoleeieres plikt til å sørge for
opplæring
Skoleeiere skal
så langt det er mulig sørge for at barn, unge og voksne får grunnskoleopplæring
og videregående opplæring selv om skolene er stengt eller driver
med begrensninger etter enkeltvedtak eller forskrifter med hjemmel
i smittevernloven.
Departementet kan
gi forskrift om hvilke elever som skal få tilbud på skolen selv
om skolen eller trinnet ellers er stengt eller har redusert åpnings-
eller oppholdstid, og hvilke elever som skal ha opplæring hjemme
selv om skolen eller trinnet er åpent. Departementet kan også gi
forskrift om hva slags tilbud elevene skal få hjemme og på skolen.
Departementet kan i forskrift fravike reglene i forvaltningsloven
kapittel IV, V og VI og fastsette forenklede saksbehandlingsregler
for avgjørelser om hvem som skal få tilbud på skolen, og hvem som skal
få opplæring hjemme.
§ 8 Opplæringslovas og friskolelovas
anvendelse
I perioden hvor
skolen er stengt eller driver med begrensninger etter enkeltvedtak
eller forskrifter med hjemmel i smittevernloven, gjelder reglene
i opplæringslova med forskrifter og friskolelova med forskrifter med
følgende tilpasninger:
-
a) Skoleeiere skal
organisere opplæringen slik den finner det hensiktsmessig og forsvarlig
ut fra hvor mange lærere skolen har tilgjengelig, antallet elever,
elevenes alder og forutsetninger, tilgangen på læremidler, digitale
ressurser og annet utstyr og elevenes hjemmeforhold. Reglene om
organiseringen av opplæringen i opplæringslova § 8-2 og friskolelova
§ 3-4 gjelder bare så langt det er mulig å oppfylle dem. Friskolelova
§ 1-2 tredje ledd er ikke et hinder for bruk av fjernundervisning.
-
b) Skoleeiere kan
bare gjøre tilpasninger i opplæring og tilrettelegging som følger
av enkeltvedtak med hjemmel i opplæringslova kapittel 2, 3, 4A,
og 5 og tilsvarende vedtak etter friskolelova dersom det kan godtgjøres
at det er nødvendig og forsvarlig. I vurderingen av hvilke tilpasninger
som er nødvendige og forsvarlige, skal det legges stor vekt på elevens
beste. Det kan også tas hensyn til hvor mange lærere skolen har
tilgjengelig, tilgangen på læremidler, digitale ressurser og annet
utstyr. Når det er forsvarlig, kan kommunen og fylkeskommunen fatte
vedtak om individuelle rettigheter og tilrettelegging av opplæringen
uten at det er gjennomført sakkyndig vurdering.
-
c) Kravet i opplæringslova
§ 9-4 suspenderes for lærebøker og læremidler som anskaffes for
undervisning i perioden.
-
d) Reglene i opplæringslova
kapittel 9 A og friskolelova § 2-4 andre ledd om det psykososiale
miljøet gjelder tilsvarende når elevene får opplæring hjemme, med
de begrensningene som følger av at elevene ikke er fysisk til stede
på skolen, og at skolen ikke rår over elevens hjemmeforhold.
-
e) Kravet i opplæringslova
§ 13-7 om å ha tilbud om skolefritidsordning gjelder med de begrensningene som
følger av enkeltvedtak eller forskrifter med hjemmel i smittevernloven.
-
f) Kravet i opplæringslova
§ 13-7a og friskolelova § 7-1e om ha å tilbud om leksehjelp gjelder
med de begrensningene som følger av enkeltvedtak eller forskrifter
med hjemmel i smittevernloven.
-
g) Kravet i opplæringslova
§ 13-7 b om å tilby leirskole gjelder ikke overfor elever på 10.
trinn hvor det var planlagt leirskole våren 2020.
§ 9 Foreldrebetaling for skolefritidsordning
Foreldre til barn
som mottar tilbud i skolefritidsordning i offentlige skoler, skal
betale i tråd med prisen for opprinnelig avtalt oppholdstid. Dette
gjelder uavhengig av antall timer tilbudet omfatter.
Foreldre til barn
som ikke får et tilbud fordi slik skolefritidsordning er stengt
etter enkeltvedtak eller forskrifter med hjemmel i smittevernloven,
skal ikke betale.
§ 10 Rett til Vg3 påbygging til generell
studiekompetanse skoleåret 2020–2021
Ungdom som tas inn
til Vg3 påbygging skoleåret 2020–2021, bruker ikke av retten til
videregående opplæring dette skoleåret.
§ 11 Betinget inntak til Vg4 påbygging
til generell studiekompetanse skoleåret 2020–2021
Retten til påbygging
etter opplæringslova §§ 3-1 ellevte ledd og 4A-3 sjuende ledd gjelder
også for de som ikke har bestått fag- eller svenneprøven, men som
-
a) oppfyller øvrige
vilkår i §§ 3-1 ellevte ledd og 4A-3 sjuende ledd
-
b) har bestått i
alle fag og eksamener, jf. forskrift 23. juni 2006 nr. 724 til opplæringslova
§ 3-50 første ledd
-
c) skulle tatt fag-
eller svenneprøven våren 2020, og
-
d) er eller vil
bli oppmeldt til fag- eller svenneprøve høsten 2020.
Retten etter første
ledd bortfaller dersom eleven ikke består ordinær, ny eller utsatt
fag- eller svenneprøve innen 1. november 2020.
§ 12 Behandling av personopplysninger
i forbindelse med eksamen
Utdanningsdirektoratet
kan behandle personopplysninger om dem som er oppmeldt til eksamen,
dersom det er nødvendig for å finne alternative måter å gjennomføre
eksamener på, slik at de negative konsekvensene av utbruddet av
covid-19 blir minst mulig. Utdanningsdirektoratet kan for dette
formålet, uten hinder av taushetsplikt, også innhente personopplysninger fra
kommunene, fylkeskommunene, andre skoleeiere og Nasjonal vitnemålsdatabase
dersom det er nødvendig.
Kapittel 4 Avsluttende bestemmelser
§ 13 Ikrafttredelse og opphevelse
Loven trer i kraft
straks.
Loven oppheves 1.
november 2020.