Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsunn Lyngedal, Cecilie Myrseth, Nils Kristen Sandtrøen og Terje
Aasland, fra Høyre, Margunn Ebbesen, Guro Angell Gimse, Kårstein
Eidem Løvaas og Tom-Christer Nilsen, fra Fremskrittspartiet, Morten
Ørsal Johansen og Bengt Rune Strifeldt, fra Senterpartiet, Geir
Adelsten Iversen og lederen Geir Pollestad, fra Sosialistisk Venstreparti,
Torgeir Knag Fylkesnes, fra Venstre, André N. Skjelstad, og fra
Kristelig Folkeparti, Steinar Reiten, viser til at det i proposisjonen
bes om samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning om innlemmelse
i EØS-avtalen av direktiv (EU) 2015/2436 (nytt varemerkedirektiv)
og samtykke til tiltredelse av Singaporetraktaten av 27. mars 2006
om varemerkerett.
Komiteen viser til at det nye
varemerkedirektivet erstatter varemerkedirektivet fra 2008, som
allerede er innlemmet i EØS-avtalen. Komiteen viser til at i likhet
med forrige direktiv gjelder det nye direktivet særlig vilkårene
for enerett til varemerker ved registrering og innholdet i denne
eneretten samt bruksplikt for registrerte varemerker.
Komiteen viser til at varemerkelovtraktaten
ble vedtatt 27. oktober 1994 i regi av WIPO. Traktaten tar sikte
på forenkling av formelle krav og å senke kostnadene ved varemerkeregistreringer.
Den materielle varemerkeretten reguleres ikke. Det er senere utarbeidet
en revidert traktat, Singaporetraktaten av 27. mars 2006. Komiteen viser
til at også denne traktaten harmoniserer formelle krav og saksbehandlingsregler
for søknader og varemerkeregistreringer. Singaporetraktaten trådte
i kraft 16. mars 2009, og per februar 2020 hadde 50 parter sluttet
seg til traktaten, blant annet alle de øvrige nordiske landene.
Komiteen viser til at gjennomføringen
av det nye varemerkedirektivet opplyses å ville gi modernisering og
ytterligere harmonisering av varemerkeregelverket i EØS-området,
noe som vil virke positivt for næringslivet. Det blir også enklere
for næringsdrivende som driver virksomhet i flere EØS-stater, å
forholde seg til regelverket. Dette er gunstig for både store og
små bedrifter.
Komiteen merker seg at Norge
og de øvrige EØS/EFTA-statene har fått gjennomslag for at artikkel
10 nr. 4 i direktivet om varemerkeforfalskning i transitt ikke anses
som EØS-relevant og derfor ikke skal gjelde for EØS/EFTA-statene.
Komiteen viser til at det opplyses
at endringene til gjennomføring av direktivet innebærer en klargjøring
av hva som allerede følger av EU-domstolens praksis, noe som kan
være hensiktsmessig for å lette forståelsen av regelverket for brukerne
og dermed gi besparelser for disse.
Komiteen viser til at høringsinstansene
er positive til det nye varemerkedirektivet. Komiteen merker seg at Patentstyret
peker på at det er viktig å sikre sammenheng mellom internasjonal
utvikling og nasjonal lov. Komiteen merker seg videre
at Advokatforeningen viser til at økt rettsenhet med andre land
er viktig for at det industrielle rettsvernet skal være like godt
her i landet som i våre naboland og i EU, og viser også til at harmonisering
er viktig av hensyn til det frie varebyttet og for å sikre forutberegnelighet
i internasjonal handel og ved grensekryssende etableringer.
Komiteen viser for øvrig til
proposisjonen.