Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tore Hagebakken, Ingvild Kjerkol, Hege Haukeland Liadal, Tuva Moflag
og Tellef Inge Mørland, fra Høyre, Erlend Larsen, Mari Holm Lønseth,
Sveinung Stensland og Camilla Strandskog, fra Fremskrittspartiet,
Åshild Bruun-Gundersen og Kjell-Børge Freiberg, fra Senterpartiet,
Kjersti Toppe, fra Sosialistisk Venstreparti, Nicholas Wilkinson,
og fra Kristelig Folkeparti, lederen Geir Jørgen Bekkevold,
viser til forslagene i Dokument 8:72 S (2019–2020) om å respektere
lokaldemokratiet og utrede fortsatt sykehusdrift på Ullevål i tråd
med Oslo bystyres vilje. Helse- og omsorgsminister Bent Høie har uttalt
seg om forslaget i brev til komiteen av 4. mai 2020. Brevet følger
som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, merker seg at helse- og
omsorgsministeren viser til Dokument 8:186 S (2018–2019) og Innst.
78 S (2019–2020). Svarbrevet inneholder dermed gjentakelser av tidligere
svar og dokumenter. Helseministeren skriver også at beredskap for
en kommende pandemi er en del av planene for det nye Oslo universitetssykehus, og
at dagens pandemisituasjon selvsagt vil tas med videre i planleggingen
av Nye Oslo universitetssykehus.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til merknader om dette senere i denne
innstillingen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
viser til Prop. 1 S (2019–2020), samt til sine merknader knyttet
til lånebevilgningen til nye store sykehusprosjekter.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti understreker at pasientsikkerhet
og beredskap for en kommende pandemi er en del av planene for alle
nye sykehusbygg i Norge. For å sikre at også OUS kan håndtere kommende
beredskapssituasjoner må derfor de vedtatte planene fortsette som planlagt.
Nye sykehusbygg har helt andre forutsetninger for smittevern enn
mange av dagens sykehus, med ny teknologi og tekniske løsninger
med en helt annen kvalitet og materialvalg.
Disse medlemmer viser til at
byggene i Ullevål er gamle og utdaterte. De nye sykehusene som er
under planlegging, vil være bedre rustet i store kriser enn dagens
sykehus. I tidligere tider var kohortisolering kun mulig ved å benytte
frittstående bygg. Manglende ventilasjon og dårlig tetthet i byggene
krevde adskilte bygg for å skille rene og urene områder. Med moderne
tekniske løsninger er adskilte bygg ikke lenger nødvendig for å forhindre
smittespredning. Spredte bygninger har også mange ulemper i sykehusdrift.
Disse medlemmer understreker
at den viktigste ressursen under store kriser også i fremtiden vil
være de ansatte.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at koronaviruset er en klar
påminnelse om at nye sykehusbygg må planlegges for god og effektiv
sykehusdrift i en normalsituasjon og ta høyde for gode beredskapsløsninger
i ekstremsituasjoner, som en pandemi. Disse medlemmer legger til
grunn at statsråden sørger for at OUS og Helse Sør-Øst foretar slike
vurderinger i forbindelse med utbyggingsplanene hos OUS.
Disse medlemmer vil påpeke
at tilbudet til pasienter i andre deler av landet, og særlig i Helse
Sør-Øst, henger tett sammen med byggeprosjektet som gjelder fremtidens
OUS. Disse medlemmer viser
til at det i Oslo-området nå er plassmangel i sykehusene. Disse medlemmer viser
til at etter nedleggelsen av Aker sykehus ble det kapasitetsutfordringer
ved både Ullevål og Akershus universitetssykehus. Disse medlemmer vil påpeke
at befolkningen i Groruddalen i dag blir sendt mellom sykehusene,
basert på hvor det er ledig plass, noe som utfordrer kapasiteten
ved sykehus i både Oslo og Akershus. Disse medlemmer viser til at Stortinget
ved gjentatte anledninger har behandlet denne saken, og mener at
videre utsettelser ikke vil gavne befolkningen i verken i Oslo eller
Akershus.
Disse medlemmer viser til målbildet
for fremtidens sykehus i Oslo. Disse medlemmer understreker
at endelig valg av lokalisering må være tilstrekkelig utredet. Disse medlemmer er
positive til at man samler regionfunksjonene ett sted, at man har
et akuttsykehus gjennom Aker for Groruddalsbydelene, at man bruker
de ideelle sykehusene godt, og at målbildet som foreligger, er økonomisk
forsvarlig.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til vedtaket
i bystyret i Oslo som ber «byrådet sende et tillegg til Oslo kommunes
høringsuttalelse fra oktober 2018, der det bes om at Gaustad-planene
settes på vent til fortsatt drift av Ullevål er tilstrekkelig utredet».
Disse medlemmer viser til at
styret i Helse Sør-Øst i 2016 gikk inn for nytt akuttsykehus på
Aker, regionsykehus på Gaustad, ny psykiatrisk sikkerhetsavdeling,
og kreftsykehus på Radiumhospitalet. Disse medlemmer viser til at
fagtillitsvalgte varslet om mistillit mot direktøren på Oslo universitetssykehus
(OUS) i 2019 på grunn av planene for utviklingen av sykehuset, de
ba om at prosessen ble stanset, og ville ha et bedre beslutningsgrunnlag.
Disse medlemmer viser til vedtaket
om å gi Helse Sør-Øst en lånebevilgning på 29,1 mrd. kroner for å
starte utbygging ved OUS. OUS fikk 100 mill. kroner for å starte
prosjektet i 2020.
Disse medlemmer viser til at
prosjektet om å legge ned Ullevål og bygge et nytt sykehus på Gaustad har
blitt møtt med en rekke innvendinger. Flere fagmiljøer og ansatte
i OUS har vist bekymring for at planen kan svekke akutthelsetilbudet
i Oslo.
Disse medlemmer mener at alle
i hele landet skal ha gode og likeverdige helsetjenester. Disse medlemmer viser
til at utbyggingsplanene i OUS er dyre, store og komplekse, og at
sykehusstruktur alltid er utfordrende.
Disse medlemmer viser til at
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti på Stortinget ved flere
anledninger har gått imot sykehusstrukturen som er planlagt gjennom
det «målbildet» helseministeren vedtok i 2016. Disse medlemmer viser til Dokument
8:8 S (2018–2019), hvor det ble foreslått å utrede fortsatt sykehusdrift
på Ullevål, Dokument 8:186 S (2018–2019), hvor det ble foreslått
å planlegge en sykehusstruktur bestående av Ullevål sykehus, Rikshospitalet,
Radiumhospitalet og Aker sykehus, samt behandlingen av Prop. 1 S (2019–2020),
hvor Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti stemte imot lånebevilgningen
til prosjektet. Disse
medlemmer vil bemerke at argumentasjonen som ble fremmet i
disse sakene, i all hovedsak også gjelder for denne saken. Disse medlemmer mener
kritikken mot prosjektet kan oppsummeres i at fagmiljøene ved sykehuset
advarer om at de foreliggende planene vil gi et helsefaglig dårligere
tilbud enn i dag, at utbyggingen er unødvendig kostbar, og at det
er påvist en lang rekke saksbehandlingsfeil i prosjektet.
Disse medlemmer merker seg
at nytt forslag til regulering av de aktuelle tomtene på Gaustad
og Aker ventes oversendt byrådet i Oslo til politisk behandling høsten
2020. Disse medlemmer viser
til plan- og bygningsloven § 6-4, som åpner for at staten kan gripe inn
og vedta statlig arealplan mot kommunestyreflertallets vilje når
«gjennomføringen av viktige statlige eller regionale utbyggings-,
anleggs- eller vernetiltak gjør det nødvendig, eller når andre samfunnsmessige
hensyn tilsier det». Disse
medlemmer merker seg at helse- og omsorgsministeren, på direkte
spørsmål, ikke avviser at regjeringen vil benytte seg av denne lovparagrafen
for å tvinge gjennom nedleggelse av Ullevål og sykehusutbygging
på Gaustad (Dokument nr. 15:2227 (2018–2019)).
Disse medlemmer viser til at
Oslo bystyre behandlet en interpellasjon 29. januar 2020, hvorpå
bystyret vedtok å trekke støtten til de gjeldende byggeplanene for
Nye Oslo universitetssykehus. I begrunnelsen for vedtaket heter
det blant annet følgende:
«HSØs planer er omstridte
av flere årsaker, og både fagmiljøer og innbyggere har krevd en
ordentlig utredning av fortsatt sykehusdrift på Ullevål som alternativ
til Gaustad, sammen med politikere fra flere partier. Disse partiene
har etter valget i september 2019, flertall i Oslo bystyre. Det
er derfor ikke lenger slik at et flertall i bystyret støtter HSØs
målbilde uten reelle utredninger.»
Disse medlemmer registrerer
at det ble fremført flere begrunnelser for denne konklusjonen da
interpellasjonen ble behandlet i bystyresalen, deriblant følgende:
Planene til Helse Sør-Øst innebærer en oppsplitting av akutt- og
traumemiljøet på Ullevål, hvilket ifølge fagmiljøet selv vil svekke
pasienttilbudet og beredskapen både lokalt og nasjonalt; Aker sykehus
blir ikke først og fremst et lokalsykehus for befolkningen i Groruddalen,
men et stort akuttsykehus som skal overta store deler av lokalsykehusvirksomheten
som skjer på Ullevål i dag; og det tilgjengelige tomtearealet på
Gaustad er for trangt, og man frykter at byggeprosjektet blir for
høyt og for tett på friluftsområder og verneverdig bebyggelse. Disse medlemmer er
enig i denne kritikken.
Disse medlemmer vil bemerke
at det i en årrekke har vært bred politisk oppslutning om å gjenopprette
Aker sykehus som lokalsykehus for Groruddalens befolkning. Disse medlemmer vil
i den anledning påpeke at det i konseptfaserapporten som lå til
grunn for Helse Sør-Østs lånesøknad til Helse- og omsorgsdepartementet,
kun var én av Groruddalens fire bydeler (bydel Alna) som skulle
få Aker som lokalsykehus etter prosjektets første etappe. Disse medlemmer merker seg
at etter det senere ble tatt en politisk beslutning om at bydel
Bjerke, hvor Aker sykehus ligger, også planlegges innlemmet i sykehusets
opptaksområde etter første etappe. Disse medlemmer registrerer
at de to resterende bydelene, Grorud og Stovner, først skal innlemmes
i sykehusets opptaksområde etter en eventuell andre etappe. Disse medlemmer vil
bemerke at det er uvisst når den andre etappen eventuelt skal gjennomføres,
at den ennå ikke er utredet og at finansieringen er uavklart og
avhengig av fremdriften og økonomistyringen ved andre byggeprosjekter
i Helse Sør-Øst. Dermed konstaterer disse medlemmer at Aker sykehus
i de foreliggende planene like mye vil være lokalsykehus for øvrige
deler av Oslo. Samtidig vil store deler av Groruddalens befolkning
i mange år fremover fortsatt tilhøre Ahus, hvor kapasitetsutfordringene
er stadig mer prekære. Disse
medlemmer mener dermed at de vedtatte byggeplanene i liten
grad tar hensyn til den sterke politiske oppslutningen om å gjenopprette
Aker sykehus som lokalsykehus for Groruddalens befolkning.
Disse medlemmer merker seg
at OUS høsten 2018 la frem et skisseprosjekt som innebar å bygge
opptil 76 høydemeter på Gaustad. Disse medlemmer viser til brev
fra plan- og bygningsetaten i Oslo kommune til Oslo universitetssykehus’
konsulentselskap Rambøll AS, datert 28. november 2018. I brevet
kommenterer plan- og bygningsetaten det daværende skisseprosjektet
og konkluderer med svært høy eller høy reguleringsrisiko på fem
punkter: for høy utnyttelse i forhold til byggeområdet; for stor
byggehøyde; vern av kulturminnene i gamle Gaustad sykehus er ikke
tilstrekkelig hensyntatt; utbyggingen griper inn i omkringliggende turveier,
grøntstruktur og vannkant; og den planlagte utbyggingen bryter med
hensynet til gode byrom og bymessig sammenheng med øvrig bygningsmasse
i området. Disse
medlemmer er kjent med at tegningene er justert i etterkant
av at dette brevet ble sendt, ved at maksimalhøyden er redusert
til 49 meter. Ettersom innsigelsene fra plan- og bygningsetaten
i Oslo kommune handler om at både byggehøyde, fotavtrykket og inngripen
i kulturminner og grøntområder er for stor, kan disse medlemmer vanskelig se
at det er mulig å imøtekomme enkelte av kommunens innvendinger uten
å gå ytterligere på tvers av de andre innvendingene.
Disse medlemmer merker seg
at Helse Sør-Øst RHF våren 2020 har søkt om å bygge opptil 81,5
meter på Aker. Disse
medlemmer registrerer at prosjektdirektør Dag Bøhler overfor
NRK har hevdet at man ikke ønsker å bygge høyere enn 60 meter, og
har uttalt følgende:
«Vi ber egentlig
ikke om å bygge 81,5 meter. Men det er lagt inn i en regulering
for å ha en mulighet for en viss justering hvis det skulle vise
seg å være ønskelig på et senere tidspunkt.»
Disse medlemmer mener søknaden
og prosjektdirektørens uttalelser i sum skaper en dobbeltkommunikasjon
og uklarhet om hva slags sykehusutbygging Oslo universitetssykehus
egentlig planlegger.
Disse medlemmer merker seg
at Oslo kommune har vedtatt en høyhusnorm på 42 meter, som innebærer
at det kun unntaksvis skal bygges høyere enn dette. Disse medlemmer registrerer
at selv de laveste byggehøydene som er omtalt både på Gaustad og
Aker, ligger godt over denne høyhusnormen.
Disse medlemmer merker seg
for øvrig at sykehusboligene ved Aker sykehus i 2001 ble solgt for
177 mill. kroner til en eiendomsutvikler. Disse medlemmer registrerer
at Oslo universitetssykehus ifølge de vedtatte planene nå må kjøpe
dette arealet tilbake, til det som forventes å bli en vesentlig
høyere kostnad. Disse
medlemmer advarer mot å begå samme feil igjen ved å selge
unna sykehusareal på Ullevål som senere kan vise seg å bli nødvendig.
Disse medlemmer viser til
at Norge våren 2020 ble rammet av den globale koronaviruspandemien,
og at dette har synliggjort svakheter ved helseberedskapen i landet,
samt behovet for å tenke annerledes når man planlegger for at lignende
hendelser vil inntreffe i fremtiden.
Disse medlemmer viser til
intervju med fungerende assisterende helsedirektør Espen Rostrup
Nakstad i NRK 28. mars, der han uttalte følgende:
«Kanskje må vi ha
systemer med sykehus med mer plass, ikke bygge svære høye tårn,
men på en måte ha mer smittevernhensyn inn i måten vi bygger sykehus på.»
Disse medlemmer registrerer
dermed at en av de øverste representantene for statlige helsemyndigheter
ut fra smittevernhensyn advarer mot å bygge sykehus i høyhus.
Disse medlemmer merker seg
at flere ansatte på øyeavdelingen ved Ullevål sykehus ble smittet
av koronaviruset ved månedsskiftet februar/mars 2020. Disse medlemmer merker
seg at øyeavdelingen ligger i en frittstående bygning. Disse medlemmer merker
seg at smitten ikke spredte seg til andre avdelinger ved sykehuset. Disse medlemmer frykter
at det blir vesentlig vanskeligere å hindre smittespredning dersom
mesteparten av sykehusdriften samles i én og samme bygning.
Disse medlemmer minner om
at smittevern og katastrofeberedskap på generell basis har fått
svært liten plass i planprosessen om nye sykehusbygg i Oslo universitetssykehus. Disse medlemmer registrerer at
den nasjonale behandlingstjenesten for CBRNE-medisin, som behandler
skader ved ulykker og andre hendelser som omfatter farlige kjemiske
stoffer, biologisk agens, stråling fra radioaktivt og nukleært materiale
og eksplosiver, ikke var omtalt i konseptfaserapporten som ligger
til grunn for lånesøknaden. Disse medlemmer registrerer
videre at det kun var etter påtrykk fra fagmiljøene at planene for
første etappe omfattet flytting av høyrisikosmitteisolatet på Ullevål,
der man behandler pasientene med de farligste smittsomme sykdommene.
Disse medlemmer merker seg
at den pågående epidemien har synliggjort vesentlige begrensninger
på sengekapasiteten generelt og intensivkapasiteten spesielt ved
norske sykehus. Disse
medlemmer viser til Oslo universitetssykehus’ Utviklingsplan
2035, der man reduserer den fremskrevne aktiviteten i 2035 med rundt 140 000
somatiske liggedøgn sammenlignet med det kapasitetsbehovet som den
demografiske og epidemiologiske utviklingen skulle tilsi. Reduksjonen
begrunnes i økt bruk av hotellsenger, at flere pasienter skal behandles
i kommunen og økt effektivisering av sykehusdriften. Disse medlemmer registrerer
at Legeforeningen i høringsuttalelse har satt spørsmålstegn ved
realismen i disse forutsetningene. Disse medlemmer frykter dermed
at man gjentar den samme feilen som ble gjort ved både Ahus og Sykehuset
Østfold Kalnes, der sykehusene var underdimensjonert fra dag én. Disse medlemmer mener
dette er svært bekymringsfullt i lys av den pågående pandemien –
både fordi sykehusene trenger tilstrekkelig behandlingskapasitet,
og fordi det er vanskeligere å hindre smittespredning i overfylte
sykehus.
På mer generelt
grunnlag mener disse
medlemmer at den pågående pandemien synliggjør behovet for
å bygge sykehus på en slik måte at man senere kan tilpasse seg til
uforutsette hendelser. Disse
medlemmer merker seg at de aktuelle tomtene på både Aker og Gaustad
er svært trange, med svært begrenset rom for utvidelse eller andre
tilpasninger.
Disse medlemmer vil bemerke
at OUS skiller seg ut fra andre helseforetak ved at det kun har
lokalsykehusfunksjon for én kommune. Disse medlemmer anser dermed
at bystyrets motstand mot prosjektet dermed må tas særlig på alvor
av statlige politiske myndigheter. Disse medlemmer konstaterer
at både sykehusstruktur, opptaksområde og kapasitet kan få store
konsekvenser for hvordan Oslo kommune skal dimensjonere og innrette
sine kommunale helse- og omsorgstjenester. Disse medlemmer konstaterer videre
at arealplanlegging er en viktig del av det kommunale selvstyret,
og at stedsutvikling, vern av natur- og friluftsområder og vern
av kulturminner er viktige lokalpolitiske hensyn. Dersom det gjennomføres
en statlig arealplan i denne saken, er det etter disse medlemmers syn et betydelig
inngrep i det kommunale selvstyret.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede fortsatt drift av Ullevål sykehus, i tråd
med bystyrevedtaket fra Oslo kommune om at Gaustad-planene settes
på vent til fortsatt drift av Ullevål er tilstrekkelig utredet,
og legge utredningen frem for Stortinget innen utgangen av 2020.
Utredningen må svare på de innvendingene som er reist av Oslo bystyre.»
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at det ikke vedtas statlig regulering
dersom Oslo kommune ikke vedtar en omregulering i tråd med sykehusplanene
til Helse Sør-Øst.»
Disse medlemmer viser
til at stortingsrepresentantene fra Fremskrittspartiet, Kristelig
Folkeparti og Venstre i behandlingen av Dokument 8:8 S (2018–2019),
Dokument 8:186 S (2018–2019) og Prop. 1 S (2019–2020) ikke har stemt
imot nedleggelse av Ullevål sykehus. Disse medlemmer forventer
at de tre partiene i denne saken stemmer i tråd med vedtaket som bystyregruppene
deres står bak i Oslo. Disse
medlemmer viser til at Oslo Arbeiderparti våren 2019 fattet
vedtak om at det er «nødvendig at beslutningen om det fremtidige
sykehuset skal ligge på Ullevål eller Gaustad er godt begrunnet
og tilstrekkelig utredet». Disse medlemmer merker seg
at ordlyden i Oslo bystyres vedtak er helt i tråd med ordlyden i
Oslo Arbeiderpartis vedtak, og forventer følgelig at også Arbeiderpartiet
kan støtte dette forslaget.
Disse medlemmer viser til
Helse- og omsorgsdepartementets brev til komiteen. Disse medlemmer merker seg
at helse- og omsorgsministeren i hovedsak gjentar argumentasjon
fra tidligere svar og dokumenter, ettersom det ifølge statsrådens
utsagn er lite nytt i saken. Disse medlemmer merker seg
samtidig at statsråden i svært liten grad berører den utviklingen som
faktisk har skjedd siden Stortinget behandlet saken sist, og at
han i liten grad berører kjernen i forslaget.
Disse medlemmer registrerer
at statsråden på generelt grunnlag hevder at pandemiberedskap er
en del av planene for Nye Oslo universitetssykehus. Disse medlemmer kan
imidlertid ikke se at statsråden underbygger denne påstanden i sitt
brev. Disse medlemmer
merker seg at statsråden ikke kommenterer advarslene om smittefare
knyttet til å bygge sykehus i høye tårn, slik blant annet den fungerende
assisterende helsedirektøren har tatt opp. Disse medlemmer merker seg
samtidig at statsråden ikke kommenterer den kjensgjerning at verken
høyrisikosmittevernisolat eller CBRNE-senter inngikk i konseptfaserapporten som
lå til grunn for lånesøknaden.
Disse medlemmer minner om
at utgangspunktet for dette representantforslaget er at statsråden
ikke har gitt en tydelig avklaring om hvorvidt regjeringen vil vedta
statlig arealplan dersom Oslo bystyre ikke vedtar reguleringssøknaden. Disse medlemmer merker seg
at statsråden fremdeles ikke gir noen tydelig avklaring på dette
punktet. Disse
medlemmer merker seg i det hele tatt at statsråden i svært
liten grad diskuterer det problematiske ved å overstyre Oslo kommunes vilje
i denne saken.
Disse medlemmer viser til
følgende formulering i statsrådens brev:
«Oslo som vertskommune
og reguleringsmyndighet har et ansvar for å legge til rette for
at Helse Sør-Øst også kan gi befolkningen i hovedstaden moderne
og fremtidsrettede sykehusbygg og økt sykehuskapasitet.»
Disse medlemmer merker seg
at statsråden her forsøker å skape inntrykk av at Oslo kommunes
motstand mot byggeplanene til Helse Sør-Øst er en motstand mot at
Oslo trenger nye sykehusbygg og økt kapasitet. Disse medlemmer ser det nødvendig
å korrigere statsrådens fremstilling og påpeke at det er full enighet
om behovet for nye bygg og økt kapasitet, men at motstanden er begrunnet
i at Helse Sør-Østs byggeplaner gir en sykehusstruktur som ifølge
fagmiljøene gir Oslos befolkning dårligere helsetilbud og beredskap enn
i dag.