2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Dag Terje Andersen, Eva Kristin Hansen og Magne Rommetveit,
fra Høyre, Svein Harberg og Bente Stein Mathisen, fra Fremskrittspartiet,
Solveig Horne, fra Senterpartiet, Nils T. Bjørke, fra Sosialistisk
Venstreparti, Freddy André Øvstegård, fra Venstre, Terje Breivik,
og uavhengig representant Ulf Leirstein, viser til Dokument
12:5 (2015–2016) og Dokument 12:32 (2015–2016).
Komiteen viser til at det i
Dokument 12:5 (2015–2016), fremmet av representanter fra Sosialistisk
Venstreparti, er fremsatt forslag om fem endringer av Grunnlovens
bestemmelser som omhandler forholdet mellom staten og Den norske
kirke, og at det i Dokument 12:32 (2015–2016), fremmet av representanter
fra Venstre, er fremsatt forslag om to endringer av Grunnlovens
bestemmelser som omhandler forholdet mellom staten og Den norske
kirke. De to forslagene i Dokument 12:32 (2015–2016) er identiske
med to av forslagene i Dokument 12:5 (2015–2016) og gjelder fjerning
av § 4, som omtaler kongens bekjennelse til den evangelisk-lutherske
religion, samt endring av § 16, slik at Den norske kirke ikke lenger
skal ha en særstilling som Norges folkekirke og ha lovfestet støtte
fra staten. I Dokument 12:5 (2015–2016) er det i tillegg forslag
om å fjerne verdigrunnlaget fra Grunnloven § 2 samt ta vekk «så
sant hjelpe meg Gud den allmektige og allvitende» i edsavleggelsen
for konge, prinser og prinsesser som er omtalt i § 9 og § 44. I
denne innstillingen behandles alle forslagene under ett.
Komiteen viser til at de fremsatte
grunnlovsforslagene har som intensjon å tydeliggjøre et fullstendig skille
mellom stat og religion. Etter forslagstillernes syn er ikke de
gjenværende bestemmelsene i Grunnloven forenlige med en stat som
skal være nøytral med hensyn til tro og livssyn. Forslagsstillerne
mener videre at staten ikke bør knyttes til en bestemt religion,
siden det å velge tro og livssyn er personlige valg.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre,
viser til at Den norske kirke er en folkekirke med svært dype røtter
her i landet. Kirken og den kristne og humanistiske kulturarven
har preget Norge i mer enn tusen år og må kunne anses som sentral
i forståelsen av verdigrunnlaget for nasjonen. Flertallet mener derfor at
Den norske kirke fremdeles skal ha en særskilt forankring i Grunnloven,
og at dette ikke på noen måte er til hinder for at alle innbyggerne
i landet sikres lik og rettferdig behandling, uavhengig av tro og
livssyn.
Flertallet viser videre til
den grundige gjennomgangen av Grunnloven som ble foretatt i 2014,
og at stat–kirke-forliket slik det framgår av Innst. 233 S (2011–2012),
lå til grunn for gjennomgangen av de paragrafer det nå er foreslått
endringer i. Flertallet viser
videre til at arbeidet med en ny samlet lov for trossamfunn er fullført.
Stortinget vedtok 17. april 2020 ny lov om tros- og livssynssamfunn
(trossamfunnsloven), jf. Innst. 208 L (2019–2020) og Prop. 130 L
(2018–2019). Flertallet viser
til at den nye loven er en fullføring av kirkeforliket og bygger
på Grunnlovens formuleringer.
Flertallet viser til at det
har vært et klart flertall på Stortinget som har slått fast at Den
norske kirke skulle ha en særskilt forankring i Grunnloven, jf.
§ 16, og kan ikke se at det er hendelser eller endringer som tilsier
en endring i dette.
Flertallet vil på denne bakgrunn
ikke bifalle forslagene i Dokument 12:5 (2015–2016) og Dokument 12:32
(2015–2016).
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til Dokument 12:5 (2015–2016)
og deler forslagsstillernes syn om at en moderne stat bør ha en
konstitusjon som sikrer en lik og rettferdig behandling av alle
sine innbyggere uavhengig av tro og livssyn. Staten bør ha en nøytral
rolle når det gjelder tro og livssyn.
Dette medlem mener at det
gjennom stat–kirke-forliket ble foretatt viktige skritt, men at
det fortsatt gjenstår enkelte bestemmelser i Grunnloven som bør endres. Dette medlem mener
at en stats verdigrunnlag bør uttrykke fellesverdier, uavhengig
av tros- og livssyn, og dette medlem mener fellesverdiene
kan forankres i de grunnleggende ideene om demokrati, rettsstat
og menneskerettigheter som nevnt i Grunnloven § 2 annet punktum.
Trosfriheten bør også gjelde statsoverhodet i en demokratisk menneskerettsbasert
rettsstat. Dette
medlem støtter derfor forslaget om at kongens bekjennelsesplikt
i Grunnloven § 4 oppheves. Dette medlem viser til at
det også følger naturlig av endringene å endre overskriften i kapittel
B.
Dette medlem viser til at
det i Dokument 12:32 (2015–2016) fremmes noen av de samme forslagene, med
samme formål som i Dokument 12:5 (2015–2016), men hvor de samlede
endringene er mindre omfattende enn i grunnlovsforslaget fra Sosialistisk
Venstreparti. Dette
medlem anbefaler på denne bakgrunn å bifalle forslagene i
Dokument 12:5 (2015–2016) og subsidiært bifalle forslagene i Dokument
12:32 (2015–2016).
Komiteens medlem
fra Venstre viser til stat–kirke-forliket slik det fremgår
av Innst. 233 S (2011–2012), der det er gjennomført et første, viktig skritt
i retning av å avvikle statskirkeordningen. Gjennom å frakoble enkelte
av båndene mellom staten og kirken har Stortinget gått i retning
av å sidestille den evangelisk-lutherske kirke med andre religioner
og livssyn i Norge. Dette
medlem mener det er en utvikling i riktig retning.
Dette medlem mener de gjenværende
bindingene mellom stat og kirke må fjernes, og at statens oppgave
er å sikre livssynsfriheten som en grunnleggende verdi og rettighet.
En sekulær stat kan likevel føre en helhetlig og aktiv tros- og
livssynspolitikk, med respekt for de ulike livssynssamfunns egenart
og med finansieringsordninger som ivaretar prinsippet om likebehandling.
Staten og andre offentlige institusjoner skal i toleransens navn
være upartiske og ikke knyttes til en bestemt religion.
Dette medlem understreker
at kirken og andre tros- og livssynssamfunn er viktige samfunnsinstitusjoner,
og religiøse ytringer har en naturlig plass i samfunnslivets debatter
og offentlige rom.
Dette medlem mener dagens
§ 4 om kongens bekjennelsesplikt og eksisterende § 16 om at Den
norske kirke, en evangelisk-luthersk kirke, forblir Norges folkekirke
og som sådan understøttes av staten, ikke har noen plass i Grunnloven.
Disse bestemmelsene er etter dette medlems syn ikke forenlige
med en stat som skal være nøytral med hensyn til tro og livssyn.
På denne bakgrunn anbefaler dette medlem at forslaget
i Dokument 12:32 (2015–2016) bifalles, slik at § 4 oppheves og at
§ 16 skal lyde:
«Alle
innbyggere i riket har fri religionsutøvelse. Alle tros- og livssynssamfunn
skal understøttes på lik linje.
–
Alle
innbyggjarane i riket har fri religionsutøving. Alle trus- og livssynssamfunn
skal bli stødde på lik line.»
Dette medlem vil
subsidiært bifalle forslagene i Dokument 12:5 (2015–2016).