3.2 Forslag til regulering i riksrevisjonsloven og EOS-kontrolloven
Gjeldende bestemmelser
i riksrevisjonsloven og EOS-kontrolloven om forholdet til sikkerhetsloven
har bare vært knyttet opp til sikkerhetslovens bestemmelser om personellsikkerhet
og informasjonssikkerhet.
Den nye sikkerhetsloven
ser i større grad enn tidligere lov sikkerhetsstyring, fysisk sikkerhet,
personellsikkerhet, anskaffelser og informasjonssikkerhet i sammenheng.
Det er presidentskapets oppfatning
at den nye sikkerhetsloven i utgangspunktet formelt må gjelde for
både Riksrevisjonen og EOS-utvalget, med mindre det er behov for
unntak eller tilpasninger av konstitusjonelle hensyn eller andre
særlige grunner. Organene bør på dette området fortsatt følge det
samme rammeverket som forvaltningen, og dette må synliggjøres i
riksrevisjonsloven og EOS-kontrolloven. Presidentskapet vil derfor
foreslå at sikkerhetsloven i utgangspunktet gjøres gjeldende i sin
helhet for disse organene, og at det bare gjøres unntak eller tilpasninger der
konstitusjonelle eller andre særlige hensyn gjør seg gjeldende.
Det er særlig bestemmelser
som gir forvaltningen tilsyns- eller påleggskompetanse, der konstitusjonelle hensyn
kan tilsi behov for unntak. Enkelte bestemmelser rettet inn mot
virksomheter organisert som en del av forvaltningen er heller ikke
relevante for virksomheten i Riksrevisjonen eller EOS-utvalget,
for eksempel bestemmelser om eierskapskontroll.
Når det gjelder utforming
av lovbestemmelser om sikkerhetslovens anvendelse for Riksrevisjonen
og EOS-utvalget, er det tatt utgangspunkt i bestemmelser fastsatt for
Stortingets administrasjon, da de konstitusjonelle hensyn som gjør
seg gjeldende, i stor grad er likeartede. Det vises derfor til nærmere
redegjørelse om behov for unntak og tilpasninger i pkt. 3.3.2 i
Innst. 122 S (2018–2019) fra Stortingets presidentskap om sikkerhetslovens anvendelse
for Stortingets administrasjon og til spesialmerknadene til de foreslåtte
lovendringene i pkt. 5.
Sikkerhetslovens
system er basert på at sektoransvarlig departement treffer enkelte
vedtak med virkning for underlagte virksomheter eller virksomheter
tilknyttet departementets sektoransvar. Presidentskapet vil vise til
at denne styringsformen ikke er direkte overførbar for forholdet
mellom Stortinget og Stortingets eksterne organer. I forslaget til
lovregulering er det således lagt opp til at Riksrevisjonen og EOS-utvalget
selv klassifiserer skjermingsverdige objekter og infrastruktur,
og at disse meldes inn til Nasjonal sikkerhetsmyndighet. Organene
kan også selv treffe vedtak om bruk av adgangsklarering for tilgang
til sine skjermingsverdige objekter og infrastruktur.
Presidentskapet vil på dette
punktet imidlertid vise til at Stortinget har nedsatt et utvalg
til å utrede Stortingets kontrollfunksjon, jf. Innst. 271 S (2018–2019).
Det inngår i utvalgets mandat å vurdere de eksterne kontrollorganenes
administrative og organisatoriske tilknytning til Stortinget, herunder
i hvilken utstrekning Stortingets presidentskap og Stortingets administrasjon
skal ivareta administrative og styringsmessige funksjoner for organene,
særlig sett hen til organenes behov for uavhengighet fra Stortinget.
I lys av utvalgets tilrådinger vil det kunne bli aktuelt å gjennomgå
problemstillinger knyttet til sikkerhetslovens anvendelse for Stortingets
organer på nytt, jf. også omtale av sikkerhetsklarering og autorisasjon
nedenfor.
Presidentskapet foreslår at
§ 16 om Riksrevisjonens behandling av sikkerhetsgradert informasjon
i riksrevisjonsloven erstattes med en ny bestemmelse om sikkerhetslovens
anvendelse for Riksrevisjonen. Det foreslås at overskriften i § 16
samt første til fjerde ledd gis følgende ordlyd:
Ǥ 16 Sikkerhetslovens anvendelse for Riksrevisjonen
Sikkerhetsloven
gjelder for Riksrevisjonen med de unntak og presiseringer som følger
av denne lov, jf. sikkerhetsloven § 1-4 første ledd.
Følgende
bestemmelser i sikkerhetsloven gjelder ikke for Riksrevisjonen:
§§ 1-3, 2-1, 2-2 og 2-5, kapittel 3, § 5-5, § 7-1 andre til sjette
ledd, § 8-3 første ledd andre punktum, § 9-4 andre til femte ledd,
kapittel 10 og §§ 11-2 og 11-3.
Riksrevisjonen
skal innenfor sitt ansvarsområde utpeke, klassifisere og holde oversikt
over skjermingsverdige objekter og infrastruktur og melde inn til
sikkerhetsmyndigheten med angivelse av sikkerhetsgrad, jf. sikkerhetsloven
§ 7-1 andre ledd.
Riksrevisjonen
kan innenfor sitt ansvarsområde fatte vedtak om krav til adgangsklarering
for tilgang til hele eller deler av skjermingsverdige objekter eller
infrastruktur og bestemme at personer med sikkerhetsklarering for
et bestemt nivå også er klarert for adgang til et bestemt skjermingsverdig
objekt eller en bestemt skjermingsverdig infrastruktur, jf. sikkerhetsloven
§ 8-3.»
I EOS-kontrolloven
foreslås det at bestemmelser som regulerer forholdet til annen lovgivning,
skilles ut i en egen ny paragraf, ny § 18 a. Presidentskapet foreslår at
ny § 18 a i EOS-kontrolloven gis følgende utforming:
Ǥ 18 a Forholdet til sikkerhetsloven
Sikkerhetsloven gjelder
for EOS-utvalget med de unntak og presiseringer som følger av denne
lov, jf. sikkerhetsloven § 1-4 første ledd.
Følgende bestemmelser
i sikkerhetsloven gjelder ikke for EOS-utvalget: §§ 1-3, 2-1, 2-2
og 2-5, kapittel 3, § 5-5, § 7-1 andre til sjette ledd, § 8-3 første
ledd andre punktum, § 9-4 andre til femte ledd, kapittel 10 og §§ 11-1,
11-2 og 11-3.
EOS-utvalget skal
innenfor sitt ansvarsområde utpeke, klassifisere og holde oversikt
over skjermingsverdige objekter og infrastruktur og melde inn til
sikkerhetsmyndigheten med angivelse av sikkerhetsgrad, jf. sikkerhetsloven
§ 7-1 andre ledd.
EOS-utvalget kan
innenfor sitt ansvarsområde fatte vedtak om krav til adgangsklarering
for tilgang til hele eller deler av skjermingsverdige objekter eller
infrastruktur og bestemme at personer med sikkerhetsklarering for
et bestemt nivå også er klarert for adgang til et bestemt skjermingsverdig
objekt eller en bestemt skjermingsverdig infrastruktur, jf. sikkerhetsloven
§ 8-3.»