2. Bakgrunn

Stortinget vedtok i mars 2018 en ny sikkerhetslov – lov 1. juni 2018 nr. 24 om nasjonal sikkerhet (sikkerhetsloven). Det følger av loven § 1-4 at loven skal gjelde for Stortinget og organer for Stortinget i den utstrekning Stortinget bestemmer det.

Ved førstegangsbehandling av loven 27. februar 2018 traff Stortinget følgende vedtak:

Vedtak 477:

«Stortinget ber Stortingets presidentskap om å legge frem en sak for Stortinget om i hvilken grad sikkerhetsloven og bestemmelser gitt i medhold av sikkerhetsloven skal gjelde for Stortinget. Det forutsettes at bestemmelser gitt i og i medhold av kapittel 8 ikke skal gjelde for stortingsrepresentanter.»

Vedtak 478:

«Stortinget ber Stortingets presidentskap om å legge frem en sak for Stortinget med forslag til endringer i lover og instrukser for organer for Stortinget som følge av vedtakelsen av ny sikkerhetslov og bestemmelser som vedtas i medhold av denne.»

I Innst. 122 S (2018–2019) foreslo Stortingets presidentskap bestemmelser om sikkerhetslovens anvendelse for Stortingets administrasjon som oppfølging av vedtak 477. Disse ble vedtatt i Stortinget 19. desember 2018 og trådte i kraft 1. januar 2020.

Gjennom behandlingen av Innst. 165 S (2019–2020) ble bestemmelsene supplert med nye bestemmelser som regulerer sikkerhetslovens forskrifters anvendelse for Stortingets administrasjon, samt en ny bestemmelse om at det skal tas særlig hensyn til åpenhet om Stortingets parlamentariske virksomhet i arbeidet med forebyggende sikkerhet.

I denne innstillingen fremmer presidentskapet forslag til endringer i riksrevisjonsloven og EOS-kontrolloven. Presidentskapet vil komme tilbake til spørsmålet om behovet for egne bestemmelser om sikkerhetslovens anvendelse for Sivilombudsmannen, Ombudsmannsnemnda for Forsvaret og Norges institusjon for menneskerettigheter. Forholdet til lovens forskrifter er omtalt under pkt. 3.3.

Utkastet til innstilling er forelagt kontroll- og konstitusjonskomiteen, som 25. februar 2020 ga sin tilslutning til utkastet.