Innholdet
i lovforslaget
Lovforslaget § 1
slår fast at lovens formål er å gi unntak fra enkelte prosessuelle
bestemmelser i konkurranseloven i forbindelse med covid-19-pandemien,
for å sikre at konkurransemyndighetene er i stand til å utføre sine
lovbestemte oppgaver.
Lovforslaget § 2
slår fast at loven har samme stedlige virkeområde som konkurranseloven.
Ved forskrift av 17. oktober 2008 nr. 1126 er det fastsatt at konkurranseloven,
med visse unntak knyttet til EØS-avtalens anvendelse, også gjelder
på Svalbard. Dette betyr at også denne midlertidige loven vil gjelde
på Svalbard.
Lovforslaget § 3
inneholder bestemmelser om forlengelse av frister ved kontroll med
foretakssammenslutninger. Det er foreslått en rekke unntak fra fristene
i konkurranseloven §§ 20 og 20 a. Fristforlengelsene gjelder fristen
for å varsle om at inngrep er aktuelt, og å fatte endelig vedtak,
samt fristene for klagebehandlingen i Konkurranseklagenemnda. Fristforlengelsene
skal sikre at Konkurransetilsynet ikke mister muligheten til å gripe
inn mot foretakssammenslutninger fordi fristene oversittes på grunn
av manglende kapasitet i tilsynet, eller fordi det blir vanskelig
å få tilgang til nødvendig informasjon som følge av kapasitetsproblemer
i berørte foretak eller hos offentlige myndigheter. Det er i tillegg gitt
en forskriftshjemmel for å gjøre ytterligere unntak fra fristreglene
for foretakssammenslutninger, både andre fristregler i konkurranseloven
og i de reglene om fristforlengelse som finnes i denne loven.
Lovforslaget § 4
inneholder bestemmelser om unntak fra reglene om Konkurranseklagenemndas
sammensetning i den enkelte sak. Bestemmelsen skal sikre at Konkurransetilsynet
fortsatt er i stand til å løse sine oppgaver på en god måte i en
situasjon med manglende kapasitet som følge av covid-19-pandemien.
Dersom det er nødvendig for å gjennomføre Konkurranseklagenemndas
oppgaver, og det ikke er til hinder for forsvarlig saksbehandling,
kan nemndas leder beslutte at avgjørelser og vedtak skal tas av
ett enkeltmedlem. Dette foreslåtte unntaket fra reglene om klagenemndas
sammensetning gjelder ikke i saker om overtredelsesgebyr for overtredelse
av konkurranseloven § 10 om konkurransebegrensende avtaler mellom
foretak eller § 11 om utilbørlig utnyttelse av dominerende stilling.
Unntaket gjelder heller ikke klager over inngrep mot foretakssammenslutning
etter konkurranseloven § 16 eller inngrep mot minoritetserverv etter
konkurranseloven § 16 a. Sakens parter og Konkurransetilsynet skal
få anledning til å uttale seg før nemndas leder treffer beslutningen.
Lovforslaget § 5
slår fast at loven trer i kraft straks og gjelder frem til 31. oktober
2020. Det haster å sikre konkurransemyndighetenes mulighet til å
håndtere en antatt økende saksmengde i en situasjon med antatt redusert
kapasitet som følge av covid-19-pandemien. Samtidig er det en grunnleggende
forutsetning at unntak fra det alminnelige konkurranseregelverket
ikke skal gjelde for en lengre periode enn det som er nødvendig
for å avhjelpe negative konsekvenser av pandemien. Det foreslås
derfor at loven skal gjelde frem til 31. oktober 2020.
Departementet uttaler
i proposisjonen at varigheten av den enkelte bestemmelse likevel
må vurderes konkret basert på en avveining av hensynene til forutsigbarhet
og nødvendighet. Regjeringen vil fortløpende vurdere behovet for
lovens bestemmelser og eventuelle forskrifter gitt i medhold av
loven. Der behovet for fristforlengelser ikke lenger er til stede,
vil regjeringen straks forkorte eller oppheve fristforlengelsene.
Adgangen til å delegere myndighet i Konkurranseklagenemnda gjelder
bare så lenge dette er nødvendig av hensyn til covid-19-pandemien.