Delegering av myndighet til
å inngå interkommunalt samarbeid
Komiteen viser til at prinsippet
om generalistkommunen ligger til grunn for organisering av kommunesektoren
– alle kommuner har det samme ansvaret for å løse lovpålagte oppgaver.
Spørsmålet om hensiktsmessigheten av å kunne løse oppgaver i samarbeid
mellom kommuner og hvordan dettes skal løses, ble behandlet av Stortinget
i forbindelse med ny kommunelov i Innst. 369 L (2017–2018). Komiteen viser
til at Stortinget lovfestet et krav om at det er kommunestyret eller
fylkestinget selv som har kompetanse til å vurdere om man skal innlede
interkommunale samarbeid.
Komiteen viser til at det
som følge av situasjonen med Covid-19 kan være behov for midlertidige
lovendringer for å avhjelpe enkelte negative konsekvenser. Komiteen mener
likevel at departementet verken i proposisjonen eller i statsrådens
svar til komiteen i vedlagte brev av 3. april d.å. godtgjør hvilke
negative konsekvenser forslaget om delegering av myndighet til å
inngå interkommunalt samarbeid er ment å løse.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Kristelig Folkeparti, viser for øvrig til
at det midlertidig gjøres lempninger i kommunelovens krav om enstemmighet
ved skriftlig saksbehandling, jf. lovforslaget § 4.
På denne bakgrunn
kan flertallet ikke
slutte seg til lovforslaget § 2 Vedtak om inngåelse av interkommunale
samarbeid.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet stiller seg kritisk til at man kan
delegere myndigheten til å inngå interkommunale samarbeid til andre
enn kommunestyret selv. Disse medlemmer mener et slikt
samarbeid fratar kommunestyret myndighet, og prinsipielt er det
derfor kun kommunestyret som bør kunne gjøre slike vedtak. Med endringer
i muligheter til å ha eksempelvis fjernmøter er det ingen grunn
til at man ikke kan få gjort et slikt vedtak av kommunestyrene. Disse medlemmer slutter
seg derfor ikke til lovforslaget § 2 Vedtak om inngåelse av interkommunale
samarbeid.
Siden komiteen ikke
slutter seg til lovforslaget § 2, blir det nødvendig å gjøre noen
lovtekniske endringer i forhold til regjeringens forslag. §§ 3 til
9 blir §§ 2 til 8, og i lovforslaget § 8 Virkning for Svalbard (innstillingens
§ 7) endres henvisninger til bestemmelser i samme lov tilsvarende.
Ut over
dette har komiteens
flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti, ingen merknader
og slutter seg til regjeringens forslag.