Representantforslag 57 S (2019-2020)
om investeringer i en norsk industriell satsing på flytende havvind
Jeg viser til brev
fra energi- og miljøkomiteen 11. d.m. med oversendelse av representantforslag
57 S (2019-2020) fra representanten Moxnes til utredning mv.
Forslag 1:
"Stortinget ber regjeringen starte
arbeidet med å etablere et statlig investeringsfond for flytende
havvind med følgende premisser:
-
a) at støtten sikrer tilstrekkelig
rask utvikling og utbygging av teknologi for flytende havvind til
at det etableres et hjemmemarked som legger til rette for utvikling av
en ny eksportindustri
-
b) at partene i arbeidslivet inkluderes
slik at man sikrer ryddige arbeidsforhold og at dette bygger på
kunnskapen til arbeidere i leverandør- og oljeindustrien
-
c) at det kommer på plass et helhetlig
støtte- og skatteregime som sikrer at gunstige støtteordninger i
oppstartfasen betales tilbake til fellesskapet
-
d) at det utarbeides helhetlige
nasjonale planer og grundige konsesjonsprosesser som sikrer at det
ikke bygges ut flytende havvind i områder der det vil ha betydelige
negative miljøkonsekvenser
-
e) at energiproduksjonen fra flytende
havvind bidrar til et norsk lavutslippssamfunn og utvikling av ny,
miljøvennlig fastlandsindustri"
Regjeringen
er positiv til utvikling av vindkraft til havs og er derfor også
godt i gang med å legge til rette for denne næringen. Vi ser en
rask teknologiutvikling og lavere kostnader for teknologien. Olje-
og energidepartementet har derfor foreslått en åpning av to områder
for vindkraftproduksjon til havs, og bedt om innspill til et tredje
område. Høringen ble avsluttet 1. november i fjor og vi går nå gjennom
høringsuttalelsene.
Departementet arbeider
også med å gjøre ferdig en forskrift som regulerer konsesjonsprosessen.
Et helt sentralt hensyn vil nettopp være å unngå negative miljøkonsekvenser.
Vindkraft til havs,
både bunnfast og flytende, byr etter mitt syn på store muligheter
for norske bedrifter og norsk teknologi. Norge kan bygge på unik
erfaring fra olje- og gassnæringen, skipsfart, verftsindustri og
fornybar energi. Markedet er her globalt. På kort sikt ligger mulighetene
for utbygging først og fremst i andre land, der fossil kraftproduksjon
er i ferd med å bli erstattet med fornybar energi, og der de fornybare
alternativene på land er dyrere enn her hjemme.
I Norge har vi allerede
en fornybar og nær utslippsfri kraftforsyning. Ifølge NVEs langsiktige
kraftmarkedsanalyse 2019-2040 og våre nabolands energi- og klimaplaner,
kan det komme nesten 100 TWh netto ny kraftproduksjon i Norden frem
mot 2040. Framskrivningene for Norge bygger på eksisterende utbyggingsplaner
og vurderinger av kostnads- og teknologiutvikling. I framskrivningene
utgjør vindkraft den største andelen av ny kraftproduksjon både
i Norge og Norden, mens solenergi er den teknologien som har størst
prosentvis vekst. Vannkraft opprettholder posisjonen som største
produksjonskilden. I følge NVEs analyse demper det økende kraftoverskuddet
kraftprisøkningen som følger av økte brensels- og CO2-priser i det europeiske kraftmarkedet.
Dette påvirker også lønnsomheten til havvind
Regjeringen har
flere virkemidler som støtter opp om bedrifter som ønsker å satse
innen vindkraft til havs. Det statlige investeringsselskapet Nysnø
Klimainvesteringer AS skal bidra til reduserte klimagassutslipp
gjennom investeringer som direkte eller indirekte bidrar til dette.
Investeringene skal i hovedsak rettes mot ny teknologi i overgangen
fra teknologiutvikling til kommersialisering. Investeringsfokus
skal være bedrifter i tidlige faser, men selskapet har mulighet
til å gjennomføre oppfølgingsinvesteringer i senere faser.
I tillegg har det
næringsrettede virkemiddelapparatet en rekke ordninger som skal
stimulere til forsknings- og utviklingsaktivitet. Virkemidlene omfatter
muligheter for lån og tilskudd, rådgivning, testing og pilotering. Dette
inkluderer ordninger som er særlig spisset mot kommersialisering
av ny miljøvennlig teknologi, som Innovasjon Norges miljøteknologiordning.
Prosjekter innen flytende vindkraft kan få støtte fra disse ordningene,
gitt at de når opp i konkurransen med prosjekter fra andre næringer.
Videre kan Garantiinstituttet for eksportkreditt (GIEK) og Eksportkreditt
Norge AS gi garantier og lån på markedsmessige vilkår i tilknytning
til eksport av norske kapitalvarer og tjenester. GIEK og Eksportkreditt
Norge kan også gi garanti og lån på markedsmessige vilkår til kjøpere
i Norge av leveranser tilknyttet vindkraft til havs.
Enova har gitt tilsagn
om en støtte på 2,3 mrd. kroner til det flytende vindkraftverket
Hywind Tampen. Dette prosjektet har levert plan for utbygging og
drift, som nå er til behandling i mitt departement.
Olje- og energidepartementet
støtter også Norwegian Energy Parters (Norwep), som er en døråpner
internasjonalt for norske bedrifter. Det er store muligheter i vårt
nærområde i Europa. Norske bedrifter er også involvert i prosjekter
i USA og i Asia.
Regjeringen ønsker
å legge til rette for lønnsom utbygging av fornybar energi. Økt
produksjon av fornybar energi kan bidra til at det blir lettere
å omstille Norge til et lavutslippssamfunn, og stabil tilgang på
kraft til konkurransedyktige priser er gunstig for norsk økonomi
og norske bedrifter. Det er derimot viktig med støtte til teknologiutvikling
og demonstrasjonsprosjekter slik regjeringens politikk legger opp
til.
For øvrig forbereder
jeg et svar på Stortingets anmodning i vedtak 825 (2017-2018) om
å utrede "internasjonale
erfaringer med og relevante modeller for støttemekanismer i tidligfase
som er tilstrekkelige for å stimulere til rask utvikling av havvindprosjekter
i kommersiell skala".
Forslag 2:
"Stortinget ber regjeringen snarest
legge fram en egen stortingsmelding om havvind som blant annet tar
for seg industri- og næringsutvikling og hensynet til miljø og fiskeri".
Olje- og energidepartementet
har hatt på høring et forslag om åpning av områder for fornybar
energiproduksjon til havs etter havenergilova og et forslag til
forskrift som regulerer konsesjonsprosessen. Høringen ble avsluttet
1. november i fjor, og vi går nå gjennom høringssvarene med sikte
på å åpne områder og fastsette en forskrift. I dette arbeidet er
hensynet til miljø og fiskeri sentralt. Flere av de temaene som
foreslås i en egen stortingsmelding er allerede dekket i høringen
og det pågående arbeidet.
Jeg mener det ikke
er hensiktsmessig med en stortingsmelding for å sluttføre arbeidet
med å åpne områder og fastsette nærmere regler for vindkraft til
havs. Det er også kort tid siden regjeringen la fram en strategi
for flytende vindkraft i Prop. 1 S (2017-2018).
Vi ser nå en rask
teknologiutvikling der også norske aktører er i front. Med det nye
regulatoriske rammeverket og tilgjengelig areal i norske havområder,
mener jeg viktige brikker faller på plass. Jeg deler representantens forventninger
til norske bedrifters muligheter i dette markedet, og mener vi nå
åpner et mulighetsrom også på norsk sokkel.