Sammendrag
Omfanget av permitteringer
har økt kraftig etter koronautbruddet. Både permitterte, arbeidsledige
og arbeidsgivere får nå mer kompensasjon med nye regler.
Virusutbruddet
har store og akutte konsekvenser for arbeidslivet i Norge. Mange
virksomheter er pålagt å holde stengt, og ringvirkningene av tiltak
for å begrense smitte er svært store. Dette har resultert i et meget
stort omfang av permitteringer i en rekke næringer.
For å redusere
skadevirkninger for både bedrifter og arbeidstakere, har et samlet
Storting vedtatt følgende midlertidige endringer i regelverket:
Midlertidig oppheving av ventetiden
for rett til dagpenger
Dagpenger kan tidligst
gis når søkeren har vært arbeidsløs og stått tilmeldt Arbeids- og
velferdsetaten som reell arbeidssøker, i minst tre av de siste femten
dager, jf. folketrygdloven § 4-9. Ventetiden fungerer som en form for
egenandel for den arbeidsløse. Ventetiden er på grunn av konsekvensene
av smitteverntiltakene midlertidig fjernet både for permitterte
og ledige. Et tilsvarende unntak gjelder allerede ved permitteringer
i fiskeforedlingsindustrien.
Endringen er fastsatt
i midlertidig forskrift om unntak fra folketrygdloven og arbeidsmiljøloven
i forbindelse med koronapandemien, og opphører senest 31. desember
2020 eller når departementet/Kongen bestemmer.
I Prop. 52 S (2019–2020)
ble midlertidig fjerning av ventedager før det utbetales dagpenger
til permitterte anslått å øke dagpengeutbetalingene med 135 mill.
kroner. Utvidelse av tiltaket og nye forutsetninger om antall mottakere
har gitt en økning i anslaget. På usikkert grunnlag er det midlertidige
tiltaket anslått å øke utgiftene under kap. 2541 post 70 med 1 380
mill. kroner i 2020.
Full lønn inntil 6 G i 20 dager
fra permittering, hvorav staten dekker fra dag tre til 20
Fra og med 20. mars
2020 ble arbeidsgivers periode med lønnsplikt under permittering
midlertidig redusert fra 15 til to dager. Fra dag tre kan den permitterte
ha rett på dagpenger. I anmodningsvedtak 387, 16. mars 2020, ber
Stortinget regjeringen sikre full lønn (inntil 6 G) fra dag tre
til dag 20 i permitteringsperioden.
I Prop 52 S (2019–2020)
ble midlertidig reduksjon i antall lønnspliktdager anslått å øke
dagpengeutbetalingene med 590 mill. kroner. Utvidelse av tiltaket
og nye forutsetninger om antall mottakere har gitt en økning i anslaget.
På usikkert grunnlag er det midlertidige tiltaket anslått å øke
utgiftene under kap. 2541 post 70 med 8 700 mill. kroner i 2020.
Særlige regler for fastsetting
av dagpengenes størrelse
Dagsatsen for dagpenger
under arbeidsløshet utgjør 2,4 promille av dagpengegrunnlaget. Dette
gir en kompensasjon på 62,4 pst. av tidligere inntekt opp til 6 ganger
grunnbeløpet, jf. folketrygdloven § 4-12. I anmodningsvedtak 388,
16. mars 2020, ber Stortinget regjeringen om at dagpenger skal gis
med 80 pst. av den delen av dagpengegrunnlaget som er under tre
ganger grunnbeløpet, og med 62,4 pst. av den delen av grunnlaget
som er mellom tre og seks ganger grunnbeløpet. Det er derfor gitt
en midlertidig bestemmelse om dette. Endringen vil gjelde både permitterte
og ledige.
Endringen er fastsatt
i midlertidig forskrift om unntak fra folketrygdloven og arbeidsmiljøloven
i forbindelse med koronapandemien, og opphører senest 31. desember
2020 eller når departementet/Kongen bestemmer.
På usikkert grunnlag
er det midlertidige tiltaket anslått til å øke utgiftene under kap.
2541 post 70 med 3 000 mill. kroner i 2020.
Reduksjon av krav til minste arbeidsinntekt
for rett til dagpenger under arbeidsløshet
Det er et vilkår
for å kunne få dagpenger under arbeidsløshet at man har hatt en
minste arbeidsinntekt de siste tolv kalendermånedene før søknad
på minst 1,5 ganger grunnbeløpet, eller en inntekt på minst tre
ganger grunnbeløpet de siste 36 kalendermånedene før søknad, jf.
folketrygdloven § 4-4. Vilkåret gjelder også for rett til dagpenger
under permittering. Stortinget ber i anmodningsvedtak 388, 16. mars
2020, regjeringen om at kravet til minsteinntekt midlertidig reduseres
til 0,75 ganger grunnbeløpet. Derfor innføres en midlertidig grense
på 0,75 ganger grunnbeløpet på søknadstidspunktet i de siste tolv
avsluttede kalendermånedene før det søkes om stønad, eller 2,25
ganger grunnbeløpet på søknadstidspunktet i de siste 36 avsluttede
kalendermånedene før det søkes om stønad. Endringen vil gjelde både
permitterte og ledige.
Endringen er fastsatt
i midlertidig forskrift om unntak fra folketrygdloven og arbeidsmiljøloven
i forbindelse med koronapandemien, og opphører senest 31. desember
2020 eller når departementet/Kongen bestemmer.
På usikkert grunnlag
er det midlertidige tiltaket anslått å øke utgiftene under kap.
2541 post 70 med 360 mill. kroner i 2020.
Redusere kravet til arbeidstidsreduksjon
fra minimum 50 til 40 pst.
Etter folketrygdloven
§ 4-3 er det et vilkår for rett til dagpenger at arbeidstiden som
stønadsmottaker hadde forut for ledigheten (vanlig arbeidstid),
er redusert med minst 50 pst. Tilsvarende følger det av folketrygdloven § 4-13
at utbetalingen av dagpenger vil falle bort dersom stønadsmottakeren
arbeider mer enn 50 pst. av den fastsatte ukentlige vanlige arbeidstiden
i løpet av meldeperioden på 14 dager.
Ved midlertidig
å redusere kravet til arbeidstidsreduksjon noe, både som inngangsvilkår
og i avkortingsreglene, vil man legge bedre til rette for å kunne
fordele permitteringer og reduksjon av arbeid på flere arbeidstakere,
uten at arbeidstakerne mister retten til dagpenger som følge av
at den enkeltes reduksjon i arbeidstiden blir for lav.
Som følge av dette
er kravet til arbeidstidsreduksjon i folketrygdloven §§ 4-3 og 4-13
redusert fra 50 til 40 pst. Endringen vil gjelde både permitterte
og ledige.
Endringen er fastsatt
i midlertidig forskrift om unntak fra folketrygdloven og arbeidsmiljøloven
i forbindelse med koronapandemien, og opphører senest 31. desember
2020 eller når departementet/Kongen bestemmer.
På usikkert grunnlag
er det midlertidige tiltaket anslått å øke utgiftene under kap.
2541 post 70 med 670 mill. kroner i 2020.
Inntektssikringsordning for lærlinger
som har mistet lærlingplass eller som er permittert
I anmodningsvedtak
389, 16. mars 2020, ber Stortinget regjeringen innføre en midlertidig
ordning som sikrer lærlinger som mister lærlingplassen i forbindelse med
virusutbruddet en inntektssikring på nivå med lærlingelønnen. Finanskomiteen
presiserte senere i sin Innst. 197 S (2019–2020) at ordningen også
skal gjelde lærlinger som blir permittert. Regjeringen følger opp Stortingets
vedtak og innfører en midlertidig ordning for lærlinger. Arbeids-
og sosialdepartementet arbeider med utformingen av ordningen, som
blir avklart så snart som mulig. Regjeringen kommer tilbake til
Stortinget med forslag til håndtering av de budsjettmessige konsekvensene
av tiltaket.
Midlertidig inntektssikringsordning
for selvstendig næringsdrivende og frilansere med 80 pst. kompensasjonsgrad
I anmodningsvedtak
395, 16. mars 2020 ber Stortinget regjeringen innføre en midlertidig
ordning for selvstendig næringsdrivende og frilansere som nå mister hele
eller deler av inntektsgrunnlaget sitt som en følge av koronapandemien.
Ifølge vedtaket skal disse få en kompensasjon der dekningsgraden
er om lag 80 pst. av gjennomsnitt av siste tre års inntekt begrenset
oppad til 6 G. Kompensasjonen dekkes fra og med 17. dag etter at inntektsbortfallet
inntraff. Regjeringen følger opp Stortingets vedtak og innfører
en slik midlertidig ordning. Arbeids- og sosialdepartementet arbeider
med utformingen av ordningen, som blir avklart så snart som mulig.
Regjeringen kommer tilbake til Stortinget med forslag til håndtering
av de budsjettmessige konsekvensene av tiltaket.
Forlenge perioden med dagpenger
for ledige og utvide perioden med fritak for lønnsplikt under permittering
Stortinget ba i
anmodningsvedtak 400, 16. mars 2020, regjeringen om å midlertidig
sørge for at tidsavgrensede ytelser, som arbeidsavklaringspenger,
får forlenget perioden sin slik at manglende avklaring nå ikke fører
til at kvoten på tre år avkortes for mottakerne.
I dagens regelverk
knyttet til permitteringslønnsloven, kan arbeidstaker motta dagpenger
i 26 uker innenfor siste 18 måneders periode. Ved utløpet av 26
uker gjeninntrer arbeidsgivers lønnsplikt. Fra arbeidslivets parter
er det påpekt at en del permitterte arbeidstakere nærmer seg 26-ukersgrensen.
I dagens situasjon vil de trolig bli oppsagt fordi arbeidsgiver
ikke har mulighet til å ta dem tilbake i ordinært arbeid. Muligheten
til å få nytt arbeid er liten, slik at de uansett vil måtte søke
på ny om dagpenger som ordinært ledige.
I tillegg vil også
en del ledige gå ut sin maksimale periode med dagpenger i perioden
før 1. juli 2020.
For å sikre at
ingen mister inntektssikring i en svært vanskelig periode i arbeidsmarkedet
og for å hindre oppsigelser, foreslår regjeringen at perioden permitterte
og ledige kan motta dagpenger forlenges frem til og med 30. juni.
Det midlertidige
tiltaket anslås å øke utgiftene under kap. 2541 post 70 med 170
mill. kroner i 2020.
Samlet endring
På usikkert grunnlag
er de midlertidig endringene i dagpengeregelverket anslått å gi
merutgifter på 14 280 mill. kroner i 2020. I behandlingen av Prop.
52 S (2019–2020) vedtok Stortinget å øke bevilgningen til dagpenger
med 725 mill. kroner. Det foreslås dermed å øke bevilgningen til
dagpenger med 13 555 mill. kroner.