Søk

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jan Bøhler, lederen Lene Vågslid og Maria Aasen-Svensrud, fra Høyre, Ingunn Foss, Peter Frølich og Frida Melvær, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen og Kari Kjønaas Kjos, fra Senterpartiet, Jenny Klinge og Emilie Enger Mehl, fra Sosialistisk Venstreparti, Solveig Skaugvoll Foss, og fra Venstre, Solveig Schytz, viser til at Justis- og beredskapsdepartementet i Prop. 137 L (2018–2019) fremmer forslag til enkelte endringer i bilansvarslova. Bakgrunnen for forslaget er at det i de senere årene har kommet rettspraksis fra EU-domstolen som har avklart og presisert virkeområdet for motorvognforsikringsdirektivet som i Norge følges opp i bilansvarslova.

Komiteen viser til at endringene som foreslås, handler om å utvide bilansvarslovas virkeområde for motorvogner som ikke er registreringspliktige, å videreføre dagens rettstilstand for motorsport og å oppheve særreglene for skade på hunder som går løs. I tillegg foreslås det å øke ansvarsgrensen for tingskader fra 10 000 000 til 100 000 000 kroner.

Komiteen viser til at departementets forslag om å utvide ansvarsområdet for bilansvarslova gjennom å oppheve regelen for lovlig uregistrerte motorvogner i § 2 andre ledd første punktum vil styrke det erstatningsrettslige vernet for skadelideren. Komiteen viser til at departementet i forslaget om å endre § 2 første ledd bokstav c om motorsport, hvor formålet i hovedsak er å videreføre dagens rettstilstand, også gjør oppmerksom på at EU har startet en prosess med å endre motorvognforsikringsdirektivet, og at det kan lede til at det blir aktuelt å endre reglene om motorsport på et senere tidspunkt.

Komiteen registrerer at departementets forslag om å oppheve de særlige reglene i bilansvarslova § 5 første ledd bokstav c og § 10 andre ledd fjerde punktum om ansvar for skade på hund som går løs, vil likestille skade på hund med skade på andre dyr i bilansvarslova og gi hundeeiere det samme erstatningsrettslige vernet som andre dyreeiere. På bakgrunn av endringene i skadebildet de senere årene i tillegg til rettstilstanden i de andre nordiske landene merker komiteen seg at departementet foreslår å heve ansvarsgrensen for tingskader i bilansvarslova § 9 fra dagens 10 000 000 kroner til 100 000 000 kroner i erstatning for tingskader som oppstår i samme hendelse. Det vil, slik komiteen ser det, føre til at skadelideren normalt får erstattet sitt økonomiske tap fullt ut også ved svært omfattende materielle skader. Det er særlig ved omfattende skader på offentlig infrastruktur at en vil komme opp i så store beløp at den økte ansvarsgrensen får praktiske konsekvenser. Komiteen registrerer at det kan gi økte forsikringspremier og føre til høyere gjenforsikringskostnader for forsikringsselskapene, samtidig som erfaringene fra Sverige og høringsinnspill tilsier at virkningene samlet sett ikke blir så store.

Komiteen viser til at departementet foreslår enkelte endringer i §§ 10, 13 og 15, og at formålet med disse forslagene er å klargjøre og forenkle reglene om forsikringsplikt, Trafikkforsikringsforeningen sitt ansvar for uforsikrede motorvogner og regressansvaret.