Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, lederen Lene Vågslid og Maria Aasen-Svensrud, fra Høyre, Ingunn
Foss, Peter Frølich og Frida Melvær, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen
og Kari Kjønaas Kjos, fra Senterpartiet, Jenny Klinge og Emilie Enger
Mehl, fra Sosialistisk Venstreparti, Solveig Skaugvoll Foss, og
fra Venstre, Solveig Schytz, viser til at Justis- og beredskapsdepartementet
i Prop. 137 L (2018–2019) fremmer forslag til enkelte endringer
i bilansvarslova. Bakgrunnen for forslaget er at det i de senere
årene har kommet rettspraksis fra EU-domstolen som har avklart og
presisert virkeområdet for motorvognforsikringsdirektivet som i Norge
følges opp i bilansvarslova.
Komiteen viser til at endringene
som foreslås, handler om å utvide bilansvarslovas virkeområde for motorvogner
som ikke er registreringspliktige, å videreføre dagens rettstilstand
for motorsport og å oppheve særreglene for skade på hunder som går
løs. I tillegg foreslås det å øke ansvarsgrensen for tingskader
fra 10 000 000 til 100 000 000 kroner.
Komiteen viser til at departementets
forslag om å utvide ansvarsområdet for bilansvarslova gjennom å oppheve
regelen for lovlig uregistrerte motorvogner i § 2 andre ledd første
punktum vil styrke det erstatningsrettslige vernet for skadelideren. Komiteen viser
til at departementet i forslaget om å endre § 2 første ledd bokstav
c om motorsport, hvor formålet i hovedsak er å videreføre dagens
rettstilstand, også gjør oppmerksom på at EU har startet en prosess
med å endre motorvognforsikringsdirektivet, og at det kan lede til
at det blir aktuelt å endre reglene om motorsport på et senere tidspunkt.
Komiteen registrerer at departementets
forslag om å oppheve de særlige reglene i bilansvarslova § 5 første
ledd bokstav c og § 10 andre ledd fjerde punktum om ansvar for skade
på hund som går løs, vil likestille skade på hund med skade på andre
dyr i bilansvarslova og gi hundeeiere det samme erstatningsrettslige
vernet som andre dyreeiere. På bakgrunn av endringene i skadebildet
de senere årene i tillegg til rettstilstanden i de andre nordiske
landene merker komiteen seg
at departementet foreslår å heve ansvarsgrensen for tingskader i
bilansvarslova § 9 fra dagens 10 000 000 kroner til 100 000 000
kroner i erstatning for tingskader som oppstår i samme hendelse.
Det vil, slik komiteen ser
det, føre til at skadelideren normalt får erstattet sitt økonomiske
tap fullt ut også ved svært omfattende materielle skader. Det er
særlig ved omfattende skader på offentlig infrastruktur at en vil
komme opp i så store beløp at den økte ansvarsgrensen får praktiske
konsekvenser. Komiteen registrerer
at det kan gi økte forsikringspremier og føre til høyere gjenforsikringskostnader
for forsikringsselskapene, samtidig som erfaringene fra Sverige og
høringsinnspill tilsier at virkningene samlet sett ikke blir så
store.
Komiteen viser til at departementet
foreslår enkelte endringer i §§ 10, 13 og 15, og at formålet med
disse forslagene er å klargjøre og forenkle reglene om forsikringsplikt,
Trafikkforsikringsforeningen sitt ansvar for uforsikrede motorvogner
og regressansvaret.