Justis- og beredskapsdepartementet
foreslår i denne proposisjonen endringer i lov 22. mai 1981 nr.
25 om rettergangsmåten i straffesaker (straffeprosessloven) §§ 216
g og 216 i om sletting og videre bruk av opplysninger innhentet
ved kommunikasjonskontroll. Det foreslås også endringer i lov 28. mai
2010 nr. 16 om behandling av opplysninger i politiet og påtalemyndigheten
(politiregisterloven) § 50 om sletting, sperring og avlevering av
opplysninger som ikke lenger er nødvendige for formålet. Reglene
skal etter forslaget også gjelde for romavlytting og dataavlesing,
og så langt de passer for skjult kameraovervåking og teknisk sporing.
Forslaget går i hovedtrekk
ut på at opplysninger fra kommunikasjonskontroll som ikke er brukt
i saken, som hovedregel skal sperres ved rettskraftig dom og henleggelse.
Sperring innebærer at opplysningene merkes i den hensikt å begrense
den fremtidige behandlingen, jf. politiregisterloven § 2 nr. 10.
Videre er det i forslaget gitt regler om hva sperrede opplysninger
kan benyttes til. Det foreslås også en hjemmel for å gi nærmere forskrifter
om sletting og bruk av sperrede opplysninger.
Departementet foreslår
at gjeldende straffeprosesslov § 216 g bokstav a om behandling av
overskuddsinformasjon fra kommunikasjonskontroll oppheves. Nye regler
om behandling av overskuddsinformasjon foreslås gitt i politiregisterloven
§ 50 nytt tredje ledd.
Ettersom opplysningene
ikke tilintetgjøres, er personverngarantiene ved sperring i utgangspunktet
svakere enn ved sletting. Når sperring likevel er foreslått som
hovedregel, er det begrunnet i rettssikkerhetshensyn. Det er i praksis
meget vanskelig å vurdere hva som vil kunne få betydning ved en
eventuell fremtidig gjenåpning av saken eller gjenopptakelse av
etterforskning, og dette innebærer en fare for at man sletter opplysninger
som kunne hatt betydning for en eventuell senere rettslig vurdering
av saken. Ingen høringsinstanser har hatt innvendinger mot sperring
som hovedregel.
Forslagene medfører
behov for enkelte tilpasninger i teknisk utstyr. Merutgiftene til
dette forventes å være av et begrenset omfang, og dekkes innenfor
gjeldende budsjettrammer under kapittel 440 Politidirektoratet – politi-
og lensmannsetaten og kapittel 444 Politiets sikkerhetstjeneste
(PST).