Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Zaineb Al-Samarai, lederen Lene Vågslid og Maria Aasen-Svensrud,
fra Høyre, Ingunn Foss, Peter Frølich og Frida Melvær, fra Fremskrittspartiet,
Per-Willy Amundsen og Kari Kjønaas Kjos, fra Senterpartiet, Jenny
Klinge og Emilie Enger Mehl, fra Sosialistisk Venstreparti, Solveig
Skaugvoll Foss, og fra Venstre Solveig Schytz, viser til Prop.
4 L (2019–2020) Endringer i straffeprosessloven og politiregisterloven mv.
(behandling av overskuddsinformasjon fra kommunikasjonskontroll
mv.). Komiteen registrerer
at det foreslås endringer i straffeprosessloven §§ 216 g og 216
i og politiregisterloven § 50. Endringene omhandler henholdsvis
sletting og videre bruk av opplysninger innhentet ved kommunikasjonskontroll,
og sletting, sperring og avlevering av opplysninger som ikke lenger er
nødvendige for formålet. Komiteen viser videre til at
regelendringene skal gjelde for romavlytting og dataavlesning, og
så langt de passer for skjult kameraovervåking og teknisk sporing.
Komiteen viser til at forslaget
i hovedtrekk går ut på at opplysninger fra kommunikasjonskontroll
som ikke er brukt i saken, som hovedregel skal sperres ved rettskraftig
dom og henleggelse. Videre foreslås det regler for hva sperrede
opplysninger kan benyttes til. Komiteen viser til at det også
foreslås en hjemmel for å gi nærmere forskrifter om sletting og
bruk av sperrede opplysninger. Til slutt foreslås det at gjeldende
straffeprosesslov § 216 g bokstav a om behandling av kommunikasjonskontroll
oppheves. Nye regler om behandling av overskuddsinformasjon foreslås
gitt i politiregisterloven § 50 nytt tredje ledd.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
vil vise at regjeringen med dette følger opp deler av anmodningsvedtak
nr. 806 av 6. juni 2016 som ble vedtatt under behandlingen av Prop.
68 L (2015–2016) om skjulte tvangsmidler.
Flertallet støtter forslaget
om at opplysninger fra kommunikasjonskontroll som ikke er brukt
i saken, ikke skal slettes, men som hovedregel skal sperres ved rettskraftig
dom og henleggelse.
Flertallet er enig med et flertall
av høringsinstansene som mener regelverket er best tilgjengelig
og sammenhengende når det er samlet i straffeprosesslovens kapittel
om kommunikasjonskontroll, og mener at en fragmentering av regelverket
slik det foreslås ved å overføre regler til politiregisterloven
vil vanskeliggjøre praktiseringen.
Flertallet fremmer derfor følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å samle reglene om behandling
av overskuddsinformasjon fremmet i Prop. 4 L (2019–2020) i straffeprosessloven.»
Flertallet merker
seg at Stortingets EOS-utvalg mener at eventuelle begrensninger
av bruken av overskuddsinformasjon fra dataavlesning også bør vurderes for
bruk av dataavlesning som metode i forebyggende øyemed. Flertallet er
enig i at dette ikke adresseres i tilstrekkelig grad i proposisjonen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre viser til begrepet «sperring» og ønsker
å utdype hva som menes med det. Sperring er nærmere definert i politiregisterloven
og politiregisterforskriften. Sperring er definert i politiregisterloven
§ 2 nr. 10 som «markering av lagrede opplysninger i den hensikt
å begrense den fremtidige behandlingen av disse opplysningene».
Disse medlemmer viser til at
bestemmelsene innebærer en begrenset adgang til sperrede opplysninger.
I politiregisterforskriften § 15-2 annet ledd står det blant annet
følgende:
«Opplysninger som
er sperret skal holdes atskilt. Tilgang til opplysninger som er
sperret skal begrenses til så få personer som mulig, og bare gis
til personer som har fått særskilt bemyndigelse, jf. også § 8-4
annet ledd.»
Disse medlemmer viser videre
til at adgangen til å bruke sperrede opplysninger også er begrenset.
Det følger av politiregisterloven § 52 at opplysninger som er sperret,
«kan bare brukes til de formål som gjorde at opplysningen ikke ble
slettet. Kongen gir i forskrift nærmere regler om hvilke formål
sperrede opplysninger kan brukes til».
Disse medlemmer vil for øvrig
vise til at det i Prop. 4 L (2019–2020) er presisert i lovforslaget
hva de sperrede opplysningene skal kunne brukes til. I forslag til
nytt tredje ledd i § 50 i politiregisterloven fremgår det at sperrede
opplysninger kun skal kunne benyttes ved begjæring om gjenåpning,
ved gjenopptakelse av etterforskning, eller for å ivareta siktedes
legitime interesser.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser for øvrig til Arbeiderpartiets merknader i
Innst. 343 L (2015–2016) om Endringer i straffeprosessloven mv.
(skjulte tvangsmidler).