2.1 Sammendrag
Regjeringen foreslår
å innføre en midlertidig adgang til å tilbakeføre underskudd i 2020
mot skattlagt overskudd to foregående år. Tiltaket likebehandler
alle næringer, men vil særlig komme de mest utsatte bedriftene til
gode. Den foreslåtte ordningen omfatter etterskuddspliktige selskap
og innretninger definert i skatteloven § 2-2. En tilsvarende midlertidig
ordning ble iverksatt i forbindelse med finanskrisen i 2008, jf. Ot.prp.
nr. 30 (2008–2009) og Innst. O. nr. 43 (2008–2009).
Forslaget omfatter
bare aksjeselskap mv. som har gått fra overskudd i 2018 eller 2019,
til underskudd i 2020. Avgrensingen sikrer at selskapene som nyter
godt av tiltaket, også er egnet til å gå med overskudd. Således unngås
det at bedrifter som ikke er egnet til å gå med overskudd, eller
som i utgangspunktet ikke driver næring, nyter godt av tiltaket.
Tiltaket gir et kontanttilskudd
til selskap tilsvarende skatteverdien av det tilbakeførte underskuddet.
Skatteverdien av underskudd i 2020 vil først bli utbetalt til bedriftene
ved skatteoppgjørene i 2021. En sikker refusjon av skatteverdien
av et underskudd forventes å gi positive likviditetsvirkninger ved
at banker i en overgangsperiode blir mer villige til å yte kortsiktige
lån til selskap som er utsatt for en midlertidig svekkelse.
En fordel med tiltaket
er at omfanget av utbetalinger til selskapene avhenger direkte av
hvor alvorlig situasjonen blir. På denne måten forsterker tiltaket
skattesystemets stabiliserende rolle og evne til å dempe nedgangen.
Regjeringen foreslår at det settes en beløpsgrense på 30 mill. kroner
for hvor stort underskudd i 2020 som skal kunne tilbakeføres mot
tidligere overskudd. Den relativt høye beløpsgrensen gjør at de
fleste lønnsomme små og mellomstore bedriftene med underskudd i
2020 kan få full nytte av ordningen.
Beløpsgrensen er
nødvendig for å ha en viss kontroll med hvor stort provenytap ordningen
kan medføre. Med en grense på 30 mill. kroner for underskudd anslås
tiltaket å redusere påløpte skatteinntekter fra selskapsskatten
i 2020 med i størrelsesorden 3,5 mrd. kroner. Beløpet bokføres i
2021. Provenyanslaget er særlig usikkert fordi det knytter seg stor
usikkerhet til hvor mange selskap som vil gå med underskudd, og
hvor store underskuddene deres vil bli. Over tid vil det kortsiktige
provenytapet motsvares av høyere skatteinntekter i senere år. Det
skyldes at de ordinære skattereglene gir mulighet til å fremføre
underskudd slik at det kan redusere senere års overskudd i samme
selskap. Utbetaling av skatteverdien av underskudd for 2020 vil
dermed føre til lavere fremførte underskudd til senere år og høyere skatteinntekter
når bedriftene igjen går med overskudd. På denne måten vil den reelle
skattelettelsen målt som en nåverdi i hovedsak bestå av rentefordelen
ved en endret periodisering.
De regler som følger
av forslaget om tilbakeføring av underskudd i 2020, foreslås inntatt
i skatteloven §§ 16-60 til 16-64. De vil dermed erstatte de tilsvarende
midlertidige reglene som ble innført i 2009.
Ordningen med skattefradrag
for tilbakeføring av underskudd skal gjelde midlertidig for inntektsåret 2020.
Det foreslås at endringen trer i kraft straks, med virkning for
inntektsåret 2020.