Forslag fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 1
Stortinget ber
regjeringen utvide plikten til samarbeid ved overganger mellom utdanningsnivåer
til også å gjelde overgangen mellom ungdomsskolen og videregående
skole.
Forslag 2
Stortinget ber
regjeringen, på bakgrunn av den varslede evalueringen av seksårsreformen,
komme tilbake til Stortinget med forslag til tiltak for å innrette
skolen slik at den bedre ivaretar behovene til de yngste elevene.
Forslag 3
Stortinget ber
regjeringen om å ikke innføre plikt til kartlegging av alle barns
norskkunnskaper før skolestart.
Forslag 4
Stortinget ber
regjeringen nedsette et partssammensatt utvalg som skal vurdere
hvordan skoler som trenger støttetiltak, best kan bli fulgt opp
fra nasjonalt hold.
Forslag 5
Stortinget ber
regjeringen gjennomgå regelverket for spesialpedagogisk hjelp med
mål om å avbyråkratisere og redusere detaljering i bestemmelser,
slik at en i større grad sikrer et mindre byråkratisk system for
vedtak, og bedre sikrer at kompetansen og ressursene flyttes ut
av kontorene og nærmest mulig barna.
Forslag 6
Stortinget mener
Alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) er et område som må
styrkes, og ber regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for
2021 sikre et nasjonalt ASK-kompetansemiljø i Statped for å sikre
veiledning ut til kommunene og utvikling av læremidler og tekniske
løsninger.
Forslag 7
Stortinget stiller
seg bak målet om at alle barn skal kunne gå på sin nærskole innen
2030, og ber regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2021
legge fram en plan for Stortinget for hvordan en med konkrete virkemidler
skal følge opp «Veikart. Universelt utformet nærskole 2030».
Forslag 8
Stortinget ber
regjeringen sikre at barna og elevene blir lyttet til og inkludert
i utformingen av det spesialpedagogiske tilbudet.
Forslag 9
Stortinget ber
regjeringen legge frem en helhetlig nasjonal plan for hvordan ressursinnsatsen
skal snus for å sikre at PPTs ekspertise flyttes nærmere elevene,
herunder gjennomgå regelverket for sakkyndigvurderinger, og vurdere
om PPT skal ha krav til arbeidstid ute på skolene.
Forslag 10
Stortinget ber
regjeringen vurdere hvordan PPT og kontaktlærere bedre kan følge
opp elever i overganger, og komme tilbake til Stortinget på egnet
måte.
Forslag 11
Stortinget ber
regjeringen endre forskriftene for grunnskolelærerutdanningene slik
at omfanget av pedagogikk- og elevkunnskapsfaget skal utgjøre minst
60 studiepoeng, eksklusive modul i religion, livssyn og etikk.
Forslag 12
Stortinget ber
regjeringen utrede, med sikte på å innføre, nasjonale rammer for
praksis i lærerutdanningen, i tett dialog med sektoren og praksisfeltet.
Forslag 13
Stortinget ber
regjeringen fremme forslag om endring av opplæringslova og friskolelova
slik at det gjeninnføres et unntak fra kompetansekravet i undervisningsfag
for allmennlærere som oppfylte kravene for å bli ansatt i undervisningsstilling,
inkludert allmennlærere som har påbegynt utdanningen før 1. januar
2014.
Forslag 14
Stortinget ber
regjeringen, i samarbeid med partene, sørge for at skoleeier og
skoleledelsen tar i bruk attraktive seniortiltak for at lærere skal
kunne stå lenger i jobb.
Forslag 15
Stortinget ber
regjeringen opprette en ordning med nasjonale søknadsmidler som
skoleledere kan søke om for å drive lokale utviklingsprosjekter
for å rekruttere flere lærere og spesialpedagoger til skolene, som
for eksempel ekstra lønnstiltak eller belønning for flere faste ansettelser.
Forslag 16
Stortinget ber
regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2021 om å legge
fram en oversikt over det totale behovet for nye lærere og behovet
for videreutdanning av lærere i skolen som i dag ikke innfrir de
nye kompetansekravene.
Forslag 17
Stortinget ber
regjeringen sørge for at lærerutdannere med høy forskningskompetanse
og oppdatert profesjonskompetanse fortsatt er til stede i hele landet
og ruster nyutdannede samt etter- og videreutdannede til å ta nye
læreplaner i bruk.
Forslag 18
Stortinget ber
regjeringen legge fram en egen stortingsmelding om rekruttering
av lærere med tiltak for å sikre nok kvalifiserte lærere i hele
grunnopplæringen.
Forslag 19
Stortinget ber
regjeringen innføre en rammeplan eller lignende for de spesialpedagogiske
utdanningene.
Forslag 20
Stortinget ber
regjeringen endre innretningen på Dekomp for i større grad å sikre
intensjonen i ordningen med utvikling nedenfra, slik at lærere og
rektorer i større grad får være med å definere behovene og kompetanseutviklingstiltakene,
og komme tilbake til dette i forbindelse med statsbudsjettet for
2021.
Forslag 21
Stortinget ber
regjeringen vurdere om samarbeidet «laget rundt eleven» mellom skole,
PPT og barnevernet skal innlemmes i Dekomp for åpne for prosjekter
med kompetanseutvikling på tvers.
Forslag 22
Stortinget ber
regjeringen forankre ordningen med lærerspesialister hos partene
i arbeidslivet før den utvides ytterligere.
Forslag 23
Stortinget ber
regjeringen om ikke å gå videre med omorganiseringen av Staped,
da den vil svekke det statlige støttesystemet og hjelpen til de
barna som trenger det mest.
Forslag 24
Stortinget ber
regjeringen sikre at Statped får bevilget dedikerte omstillingsmidler
i den fem-årsperioden omstillingen skal pågå, og komme tilbake til
dette i forbindelse med revidert statsbudsjett for 2020.
Forslag 25
Stortinget ber
regjeringen vurdere forrige omorganisering av Statped og effekter
av den for så å komme tilbake til Stortinget og redegjøre for kostnader
og nytte ved videre omorganiseringer til det beste for elever med særskilte
behov.
Forslag 26
Stortinget ber
regjeringen konsekvensvurdere nedbygging av Statped med tilhørende
fagområder for spesialpedagogikk og hvordan rekruttering, forskning
og utdanning bør bli fulgt opp for å ivareta disse.
Forslag 27
Stortinget ber
regjeringen opprettholde læremiddelproduksjonen i Statped.
Forslag 28
Stortinget ber
regjeringen iverksette tiltak for å bidra til at informasjon om
retten til samisk opplæring blir bedre tilgjengelig for samiske
elever og foreldre.
Forslag 29
Stortinget ber
regjeringen følge opp at iverksatte tiltak fører til flere lærerstudenter
innen samisk språk og kultur.
Forslag 30
Stortinget ber
regjeringen i samarbeid med Sametinget iverksette tiltak for å utvikle
nødvendige læremidler.
Forslag 31
Stortinget ber
regjeringen følge opp vedtaket om fysisk aktivitet i skolen og at
dette reflekteres i utarbeidelsen av nasjonal rammeplan for SFO.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 38
Stortinget ber
regjeringen erstatte hjemmelekser med skolelekser.
Forslag 39
Stortinget ber
regjeringen innføre leksebevisste skoler i hele landet, der typen
og mengden hjemmearbeid som gis, er i tråd med tilgjengelig kunnskap
om hva slags lekser som hemmer og fremmer motivasjon og læring.
Forslag 40
Stortinget ber
regjeringen foreta en helhetlig evaluering av leksehjelptilbudet
i Norge.
Forslag 41
Stortinget ber
regjeringen utrede og komme tilbake til Stortinget med forslag til
en ny felles samarbeidslov for å sikre barn og unge helhetlige og
tverrfaglige tjenester. Loven må gi barn og deres foresatte rett
på nødvendige og helhetlige tjenester på tvers av sektorer og nivå som
tjenester ytes fra.
Forslag 42
Stortinget ber
regjeringen stille krav om at PP-tjenesten i alle kommuner har ansatte
med kompetanse på samiske barns og familiers rettigheter.
Forslag 43
Stortinget ber
regjeringen stille krav om at PP-tjenesten i kommunen skal være
kjent med hvordan de sikrer at samiske barn og familier møtes med
språk- og kulturforståelse.
Forslag 44
Stortinget ber
regjeringen pålegge PP-tjenesten i kommunene, i samråd med familien,
å involvere en ressursinstitusjon som har kompetanse på samisk språk
og kultur dersom PP-tjenesten ikke innehar den nødvendige kompetanse.
Forslag 45
Stortinget ber
regjeringen stille kvalitetskrav til fjernundervisningstilbudet
på samisk, slik at tilbudet blir et godt alternativ til stedlig
undervisning.
Forslag 46
Stortinget ber
regjeringen gi elever rett til opplæring på samisk dersom minst
tre elever i kommunen krever det.
Forslag 47
Stortinget ber
regjeringen gi alle elever rett til å fortsette med opplæring i
samisk i videregående opplæring.
Forslag 48
Stortinget ber
regjeringen sikre at dersom samiskopplæringen gis som fjernundervisning,
skal eleven få tilbud om at en del av opplæringen skjer i et samiskspråklig
miljø når det er nødvendig.
Forslag 49
Stortinget ber
regjeringen innarbeide barneperspektivet i mandatet for utvalg om
brukerstyrt personlig assistanse (BPA).