Regjeringen legger
i meldingen frem en rekke tiltak for å forbedre utdanningssystemet
og sikre tidlig innsats, inkludering og et godt tilpasset pedagogisk tilbud.
Inkludering i barnehage og skole handler om at alle barn og elever
skal oppleve at de har en naturlig plass i fellesskapet. De skal
føle seg trygge og kunne erfare at de er betydningsfulle, og at
de får medvirke i utformingen av sitt eget tilbud. Et inkluderende
fellesskap omfatter alle barn og elever.
Tidlig innsats betyr
et godt pedagogisk tilbud fra tidlig småbarnsalder, at barnehager
og skoler arbeider for å forebygge utfordringer, og at tiltak settes
inn umiddelbart når utfordringer avdekkes. Tiltak kan være å tilrettelegge
innenfor det ordinære tilbudet og/eller ved å sette inn særskilte
tiltak.
I meldingen slår
regjeringen fast at det er for store kvalitetsforskjeller mellom
barnehagene, mellom skolene og mellom SFO-ene. Mange barnehager
og skoler har inkluderende fellesskap og følger opp barn og elever på
en god måte. Regjeringen mener at mye har gått riktig vei i barnehager
og skoler de siste årene, men at det likevel er store utfordringer
å ta tak i. Ikke alle barn og elever får den hjelpen de trenger.
Mange får hjelp for sent og møtes med for lave forventninger. Det
betyr at mange barn og elever har en hverdag der de ikke blir sett og
forstått, og der de utvikler seg og lærer mindre enn de kunne gjort
med et bedre tilrettelagt pedagogisk tilbud. Det er alvorlig. Disse
barna og elevene kan oppleve at de ikke har det godt og trygt i
barnehagen eller på skolen, og at de ikke er en verdifull del av
fellesskapet.
Kunnskapsgrunnlaget
for stortingsmeldingen er hentet blant annet fra rapportene Inkluderende
fellesskap for barn og unge, fra ekspertgruppen for barn og unge
med behov for særskilt tilrettelegging (Nordahl-rapporten) og NOU
2019:3 Nye sjanser – bedre læring. Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
og utdanningsløp, fra Stoltenbergutvalget.
Nordahl-rapporten
peker på at for mange barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
ikke får den hjelpen de trenger, og at de for ofte blir tatt ut
av barnegruppen og klassefellesskapet for å få et eget tilbud. Noen
er alene med en voksen, mens andre er i mindre grupper. Nordahl-rapporten
fremhever også at barn og elever med vedtak om spesialpedagogiske
tiltak for ofte opplever at de møter voksne uten relevant kompetanse. Rapporten
er klar på at PP-tjenesten bruker for lite tid sammen med barna
og elevene. Nordahl-gruppen foreslår store endringer i utdanningssystemet
for å oppnå at kompetansen kommer nærmere barna og elevene.
Stoltenbergutvalgets
rapport viser at det er tydelige forskjeller mellom hvordan jenter
og gutter presterer på alle nivåer i utdanningssystemet. Gutter
er overrepresentert i statistikken over spesialpedagogiske tiltak,
de har i gjennomsnitt færre grunnskolepoeng enn jenter, og flere
gutter enn jenter fullfører ikke videregående opplæring. Stoltenbergutvalget
foreslår tiltak som skal forbedre tilbudet til alle, både gutter
og jenter. De mener tiltak som rettes mot hele elevgruppen, vil
gi bedre tilrettelegging for alle elevene.
Meldingen handler
først og fremst om barnehager, grunnskoler og SFO, men flere tiltak
gjelder også videregående opplæring. Støttesystemene som samarbeider med
barnehager og skoler, er også omfattet av meldingen. Flere tiltak
i meldingen vil dessuten ha betydning for voksne med rett til opplæring.
Meldingen omhandler barnehage- og opplæringstilbudet til alle barn
og unge, uavhengig av bakgrunn og forutsetninger for å lære.