Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Øystein Langholm Hansen, Steinar Karlstrøm, Kirsti Leirtrø og Sverre
Myrli, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils
Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Bård
Hoksrud, Tor André Johnsen og Morten Stordalen, fra Senterpartiet,
Bengt Fasteraune og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti,
Arne Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, viser til Representantforslag
23 S (2019–2020) fra Siv Mossleth, Bengt Fasteraune, Nils T. Bjørke, Ole
André Myhrvold og Marit Knutsdatter Strand om endring av Statens
vegvesens vegnormaler for gang- og sykkelveg.
Komiteen fremhever at god gang-
og sykkeltilrettelegging er viktig for at flere skal velge å gå
og sykle i hele landet. Det er et nasjonalt mål å øke sykkelandelen. Statens
vegvesen har ansvar for å utvikle normaler som setter nasjonale
standarder for gang- og sykkelveger.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, mener at målet for normalene
er å sikre infrastruktur som er kvalitetssikret og enhetlig i hele landet.
Komiteen merker
seg at det har kommet kritikk av dagens vegnormaler for gang- og
sykkelveger, der mangel på fleksibilitet er trukket fram av flere
samt at en videreutvikling av vegnormalene har gått for sakte.
Komiteen er positiv til at
vegnormalene for sykkelveger blir videreutviklet og at det utredes
mulighet for mer kostnadseffektiv utbygging av infrastruktur for gående
og syklende, men at endring i vegnormalene ikke må gå på bekostning
av trafikksikkerhet og fremkommelighet for syklende. Videre viser komiteen til samferdselsministerens
brev, som redegjør for en allerede pågående dialog med Statens vegvesen
om å sette i gang et omfattende arbeid med å gå igjennom vegnormalene,
med et spesielt fokus på en større bruk av funksjonskrav og kostnader.
Herunder kan det også være nødvendig å se på lovendringer.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at det
er kommet inn to høringsinnspill knyttet til denne saken. Høringsinnspill fra
Syklistenes Landsforening (SLF) peker på at dagens vegnormaler tar
hensyn til ulik trafikkmengde, og at dagens minimumsbredde er 2,5
meter. SLF fremhever at det ikke er ønskelig å redusere minimumsbredde
ytterligere, for å ivareta følelse av trygghet, objektiv trafikksikkerhet
og fremkommelighet. SLF peker også på erfaring fra Oslo kommune,
som har laget en egen standard for sykkelinfrastruktur som av mange
oppfattes som den beste håndboka for sykkeltilrettelegging i Norge.
Både SLF og Kviteseid kommune understreker i sine innspill viktigheten
av mulighet for fleksibilitet og fravik fra normer.
Komiteen fremhever
at endring av vegnormaler for sykkelinfrastruktur bør bidra til
mer kostnadseffektiv infrastrukturutbygging, men fremhever at hensyn
til livsløpskostnader og trafikksikkerhet må sikres.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Venstre, setter behovet
for å utvikle gode standarder for gang- og sykkelveger i sammenheng
med nullvekstmålet, som innebærer at persontransportveksten skal
tas med kollektivtransport, sykkel og gange. Flertallet ser at det kan være
behov for å fravike vegnormalen ulike steder i landet i tråd med
trafikkmengden. Flertallet peker på
at vegmyndighetene allerede i dag kan fravike krav på sitt eget
vegnett, men ser at det er et behov for bedre retningslinjer for
hvordan dette kan gjøres. Flertallet stiller seg positivt
til at vegnormalene for sykkelveger blir videreutviklet, og at det
utredes muligheter for mer kostnadseffektiv utbygging. Flertallet legger
til grunn at slike retningslinjer må ta høyde for at sikkerheten
for myke trafikanter ivaretas. Flertallet peker dessuten på
målsettingen om å legge til rette for mest mulig helårlig ferdsel
langs gang- og sykkelvegene.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet er enige i at det er helt nødvendig
med en gjennomgang og endring av dagens vegnormaler for gang- og
sykkelveg, men disse
medlemmer etterlyser også det samme engasjementet fra forslagsstillerne knyttet
til øvrige vegnormaler. En av Fremskrittspartiets største seire
i regjering var opprettelsen av veiselskapet Nye Veier AS, en stor
suksess på flere måter. Blant annet har veiselskapet vist i praksis
hvordan det er mulig å utfordre dagens vegnormaler, og at man ved
å tenkte nytt både kan få ned kostnader og bygge raskere, samtidig
som man får bedre og mer vei for hver krone som brukes. Fremskrittspartiets
klare mål har vært å gjøre vegnormalene mindre rigide og mere fleksible
slik at normalene kan bli mer retningsgivende enn det som i dag
praktiseres som ufravikelige krav. Et annet viktig moment for Fremskrittspartiet
i forbindelse med at vi fikk satt i gang prosessen med å endre vegnormalene, var
å tilpasse norske standarder til hva som er mer vanlig i andre land,
slik som for eksempel Sverige. Vegnormalene må i større grad ha
et funksjonskrav og ikke være så detaljerte som i dag.
Disse medlemmer vil også minne
om at det hører med til historien at tidligere samferdselsminister
Ketil Solvik-Olsen sendte kommunene og fylkeskommunene et brev hvor
statsråden presiserte at det innenfor dagens regelverk er en fleksibilitet
til å fravike vegnormalkravene for gang- og sykkelveg. Det er derfor
viktig at kommuner og fylkeskommuner benytter seg av det handlingsrommet
de allerede i dag har, slik at de kan bygge mer gang- og sykkelveg,
som vi vet er viktige trafikksikkerhetstiltak.
Disse medlemmer visere videre
til at tidligere samferdselsminister fra Fremskrittspartiet ga Statens vegvesen
i oppdrag å foreta en større og helhetlig gjennomgang av vegnormalene
på et generelt grunnlag, noe som også fremkommer av statsrådens
vurdering av representantforslaget.
Disse medlemmer har en klar
forventning om at dette arbeidet følges videre opp av ny statsråd,
og at en har god fremdrift i dette arbeidet. Dersom det blir nødvendig
med lovendring for å få på plass et mer fleksibelt regelverk som
vil gjøre at vi kan få mer gang- og sykkelveg for pengene, ser disse medlemmer frem til
at regjeringen fremmer en proposisjon for Stortinget i nær fremtid.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet ønsker økt satsing på gang-
og sykkelveg i hele landet. Dette er viktig for å skape trygghet
for alle som ferdes langs veien, samtidig som det har en positiv
klimaeffekt og helsegevinst hvis flere velger sykkel og gange framfor
bil. Dessverre ser vi at Statens vegvesens vegnormaler for gang-
og sykkelveg oppfattes som lite fleksible. Overdimensjonerte gangveger
fører til høyere kostnader enn nødvendig, det har også uheldige
sider fordi det båndlegger mer areal enn nødvendig og fører til
mer nedbygging av dyrket mark. Vegnormalene tar ikke hensyn til
at det er ulike utfordringer i ulike deler av landet, blant annet
er trafikkmengden svært forskjellig. For mange kommuner og fylkeskommuner
kan det bli dyrt dersom man skal følge Statens vegvesens vegnormaler
for gang- og sykkelvei. Totalt sett fører alt dette til at det blir
bygd mindre gang- og sykkelveg enn ønsket.
Disse medlemmer viser til at
selv om kommuner og fylkeskommuner i dag har mulighet til å fravike vegnormalen,
er terskelen for å gjøre dette høy, og det medfører ekstraarbeid
og økte kostnader sammenlignet med om det fantes alternative vegnormaler,
eksempelvis basert på trafikkgrunnlaget. Det er også viktig å klargjøre
hvem som er vegeier og har myndighet til å gi dispensasjon fra gjeldende
vegnormaler.
Målet med de foreslåtte
endringene er å gjøre det lettere å bygge mer gang- og sykkelveg
til redusert kostnad.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at det i Statens vegvesens vegnormaler
som omhandler planlegging og bygging av gang- og sykkelveger, utarbeides
mer fleksible standarder som tar hensyn til at det er ulik trafikkmengde
og dermed ulike behov i ulike deler av landet.»
Disse medlemmer viser
til at selv om det er mulighet for å søke om å fravike normalene,
vil det føre til merarbeid for kommunene som søker om det. Det er også
en trygghet for kommunene om det tydeliggjøres fra Statens vegvesen
sin side at det kan benyttes ulike normaler på ulike steder med
ulike behov.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til høringsinnspill
fra Syklistenes Landsforening, som understreker at det er viktig
med fleksibilitet i normene. Samtidig er det viktig at normalene
legger til rette for mer, bedre og tryggere ferdsel med sykkel.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede mulighetene for mer kostnadseffektiv utbygging
av infrastruktur for syklende og gående samtidig som hensynet til
mål for sykkeltrafikk, livsløpskostnader, trafikksikkerhet, fremkommelighet
og opplevelsen av trygghet styrkes. Bruk av økonomiske insentiver
og endring av regelverk for syklende skal inngå i vurderingen.»